Сходини “Екологія та еко-пластування” ч.3

Завдання виховника/виховниці до сходин:
1. Надіслати лист експедиторам (у гуртковий чат):
“Привіт, експедитори! 

Ми багато навчились у нашій подорожі, і вже зовсім скоро наша остання зупинка – Африка. Добираємось самостійно автостопом. Зустрічаємось __________ (дата)  біля найвищого баобаба (адреса вашої домівки) о ______ год.

на сходинах:
Доброго дня, дослідники! 

Це наша остання зупинка не. Ми дуже багато дізнатись з попередніх подорожей і саме тут буде наше фінальне дослідження. Чи може людина ЗОВСІМ не продукувати сміття? – ось головне питання нашої подорожі у Африці.

Саме переробляючи різні застарілі речі, ми можемо дарувати їм зовсім несподіване нове життя. Давайте разом дослідимо це питання та подумаємо, як ми можемо застерігти себе від сміттєвих залишків, живучи, як деякі племена у Африці.
Для нашого експерименту нам знадобиться (перераховуємо матеріали і проводимо майстерку)

З собою мати:
1. телефон+інтернет
2. перепустка дослідника/дослідниці
3. однострій/пластова хустка або якийсь тематичний дрес-код дослідника (типу бінокль/лупа/панамка/… + пластова хустка)
4. матеріали для експерименту (майстерка- вибрати яку і вписати відповідні матеріали)
п.с. не забудьте воду та панамки”
Попередньо :
2. Роздрукувати зображення баобаба (бажано велике), або намалювати його вручну
https://drive.google.com/open?id=1ZKSBHraz7tHsEmCiWz8c71ca9uvZ14H4
3.  роздрукувати матеріали для розмови про еко-пластування
-для друку з фоном на А3 форматі https://drive.google.com/open?id=1zqPYJPNjlVWX4EJb3rcKT3bdZ7_cbwiS
– якщо фон малюєш самостійно, друк на А4 форматі
https://drive.google.com/open?id=1rT18LP07LfRCOQM-L0IhVFJfgerC5JOw
– роздрукувати посвідки
для хлопців – https://drive.google.com/open?id=1a2fn5fWgWT7YgUjpyLa4NQ9b6ousDx4B
для дівчат – https://drive.google.com/open?id=1jc8qAWPTXI-WXo7Lv_LswsTIYiwf8XRz

хід розмови:
Зараз ми з вами створимо макет безпечного екологічного відпочинку та життя в природі. На великому фоні лісу (роздрукувати або намалювати) будемо клеїти і домальовувати елементи, які використовують пластуни у таборі. В ході розмови ми визначимо, що варто і що не варто використовувати, а що можна замінити на більше екологічне.

намалювати на крафті, або роздрукувати зображення (десь а3 формат)

-для друку з фоном на А3 форматі https://drive.google.com/open?id=1zqPYJPNjlVWX4EJb3rcKT3bdZ7_cbwiS
– якщо фон малюєш самостійно, друк на А4 форматі
https://drive.google.com/open?id=1rT18LP07LfRCOQM-L0IhVFJfgerC5JOw

роздати вирізані роздруківки з елементами речей, які ми використовуємо на табору.
юнак/юначка обирають 1-2 штучки і по черзі розміщують їх там, де вони повинні бути, або ж кажуть, що їх використовувати не варто і чому.
по кожному елементу варто проговорити
список елементів (відповідно до картинок + додаткові)

1. намет – екологічний і безпечний спосіб проживання в природі.

найчастіше ламаються замки і дуги – важливо обережно користуватись і акуратно закривати/відкривати намет, щоб уникнути відходів. У разі поламки – звернутись до магазину, де купувався намет – вони зазвичай мають варіант заміни деталей або ремонту, або ж можливо гарантійний термін ще не вийшов)

2. вогонь (для приготування їжі чи ватри) – є плюси і мінуси. Плюс – це зручно і практично. Мінуси – при спаленні дрів виділяється чадний газ і нагрівається повітря, що є однією з причин глобального потепління.
Що ми можемо робити? не палити вогонь, коли він не є потрібен, слідкувати за безпекою біля вогню, не спалювати сміття на вогні (в чергу дим шкодить тим, хто спалює сміття).

3. наплечник – багаторазовий/багаторічний девайс для пакування речей. Важливо стежити за справністю усіх деталей і замінювати їх у разі необхідності, щоб не створювати зайвих відходів.
При пакуванні наплечника варто використовувати багаторазові мішечки та пакети.

4. всякі різні дрібнички – при купівлі речей потрібно звертати увагу на матеріал, з якого він виготовлений та на матеріал, в який він запакований. і оберати те, що нейменше шкодить або переробляється. Варто уникати ненадійних девших речей, які з часом вийдуть з ладу (це не екологічно). При купівлі ліхтарика і тп варто обирати той, що заряджається від акумулятора.

5. не використовувати одноразовий посуд та пляшки. Лише багаторазова тара відповідного матеріалу.


  1.    
    спосіб добирання на відпочинок/табір – варто використовувати громадський транспорт – краще електрички чи рейсові автобуси. За можливості – добиратись велосипедом)


    7. активний відпочинок, що відриває від смартфонів і гаджетів – це теж плюс.


    8. особиста гігієна
    при виборі засобів особистої гігієни варто звернути увагу на безліч нових еко-брендів
    далі за презентацією

    9. закупівля харчів
    при закупівлі продуктів треба йти зі своєю тарою, обирати продукти на вагу або ж в паперовій упаковці. Звертати увагу на маркування пластикової упаковки і уникати її.
    М’ясо, творог і тп можна купувати у контейнери чи zip пакети

 

  1. Кухня – органічні відходи викидаємо у ями для відпрадків. Все решта стараємось відсортувати – скло, бляшанки, пластик, папір (зберігаємо або в сухому вигляді, або розмочуємо і додаємо у яму для відпадків), упаклвки, які шуршать. Все сортуємо чистим та сушим.
  2. Туалет. Паперові підходи (серветки та туалетний папір) викидаємо у яму. Всі інші засоби гігієни та вологі серветки викидаємо у сміттєвий пакет
  3. Вологі серветки – стараємось митись у воді і не використовувати вологі серветки.
  4. Уникаємо поліетилен та одноразові упаковки. 
  5. Миття посуду. Варто використовувати органічні губки – люфи і органічне мило або ж замочені мильні горіхи. Зливання мильних відходів у ґрутни чи води не буде шкодити.
  6. Миття себе. Використання органічних шампунів, мила та кондиціонеру та інших засобів.
    І ПРО ГІГІЄНУ
    для хлопців – https://docs.google.com/presentation/d/11DXn98vhQmEMNrlxSvia1T26A1DRoqpvo_QJJnpcy68/edit
    для дівчат – https://docs.google.com/presentation/d/1ogs_kL5mgkEpB1kFWlYwH2maOjTNNJdhR0E-PgfRMuk/edit#slide=id.p
    юнацтво сканує кю ар код у виховника/виховниці)

    І наостанок нашої подорожі, поки ми летимо з Африки прямим рейсом до Львова. Давайте підсумуємо усі наші напрацювання.
    підсумок-опитник
    https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSegebK-SFVYwfei6qKFQZBwYgbMsOnq1243WfxSUKYciMgSMA/viewform

усім, хто набрав 11 балів і більше – зараховується вмілість Еколог 1
+ додаткове завдання на потім – посадити дерево)
Підсумок опитника і зарахування вмілості.

Урочисте закриття сходин та експедиції.

Сходини “Екологія та еко-пластування” ч.2

Завдання виховника/виховниці до сходин:
1. домовитись про екскурсію з представниками Зелена коробка та Zelenew
Зелена коробка
робочі години: пн-пт 17:00-19:00
                        субота 12:00-17:00
Адреса вулиця Заводська, 31, Львів
Домовлятись: https://www.facebook.com/greenboxukraine/
https://www.instagram.com/greenbox.ukraine/

тривалість екскурсії – 30 хв, безкоштовна
Zelenew
робочі години: доровірні
Адреса вулиця Заводська, 31, Львів
Домовлятись: 0984826005
https://www.instagram.com/zelenew/
https://www.facebook.com/Zelenew/
тривалість екскурсії –
варіант 1) до 15 хв – це зайти і подивитись, як все влаштовано (безкоштовно)
варіант 2 ) 1-2 год – це зайти, подивитись, побачити процес або й отримати майстер-клас (400-800 грн/10 людей), при виборі цього варіанту після майстер-класу – закриття сходин +завдання для підготовки до наступної подорожі
Обов’язково домовитись попередньо на зручний для вас час і розказати про легенду та попросити, щоб на вході перевіряли перепустки у дослідників/дослідниць, щоб звертались до нас як до дослідників.

  1. Надіслати лист експедиторам (у гуртковий чат):
    “Привіт, найкращі експедитори! 

Ми гарно попрацювали у ПН Америці, ви добре відпочили та набрались сил і саме час вирушати в подорож по Австралії. Зустрічаємось __________ (дата)  біля виходу з аеропорту Австралії (вул. вулиця Заводська, 31, Львів) о ______ год.

З собою мати:
1. телефон+інтернет
2. перепустка дослідника/дослідниці
3. однострій/пластова хустка або якийсь тематичний дрес-код дослідника (типу бінокль/лупа/панамка/… + пластова хустка)
п.с. не забудьте квиток на літак (він у додатку)
п.п.с. квиток НЕ роздруковувати, лише завантажити на телефон
https://drive.google.com/open?id=1L8ad63n9qbHWf-Xr1faBXHg6eKD2d6V3

Відкриваєш презентацію https://docs.google.com/presentation/d/1wZ3LzWmglHxf0ot4rkDmwSTUZmHDkCujskv6gaOb7cY/edit#slide=id.g59b3a2d940_0_52
Юнацтво відскановує QR-код, і в них відкривається презентація.
коментарі:
слайд 2 Принципи 5С (з англ “5 R”) доступно описані у книзі “Дім – нуль відходів” Беи Джонсон. Саме ці принципи лежать у основі Zero Waste філософії, тобто безвідходного життя.
Якщо слідувати цим 5 принципам реально не лише зменшити кількість сміття, але й заощадити кошти. 

слайд 3 Скажи “Ні” – повністю відмовся від одноразових речей (найчастіше – пляшка з-під води/напою, пластиковий/картонний стаканчик, одноразовий посуд – саме це і є нашими “марнотратними звичками” – купувати каву/колу і тп). Найцікавіше – це макулатурна пошта. Як воно працює? Коли ви купуєте щось з магазині – вам зазвичай пропонують газетку з найвигіднішими пропозиціями, коли ви замовляєте щось в інтернеті – вам присилають всякі брошурки і флаєрки зі знижкою. Раніше я й сама часто брала у промоутерів паперові листівки (думала, що це добре, бо я викину це в макулатуру), АЛЕ саме це і є макулатурною поштою. Ми накопичуємо не потрібне нам паперове сміття. Хоча маємо можливість не працювати з ним зовсім. Тож, крок 1 – Скажи Ні!
слайд 4 Скорочуй! Переглянь скільки всього ти купуєш і переконайся, чи все це тобі потрібне. Можливо, можна купувати печиво на вагу у свою тару, замість щоденної покупки пакетованого печива. Може не варто купувати щодня морозиво в стаканчику, якщо можна купити 1 раз 1 кг морозива. І так зі всім. Переглянь свої витрати і своє споживання, і зменши кількість відходів, де це можливо.
слайд 4 Скористайся повторно! Секонди наше все) Саме тут важливо вміти віддавати і брати в когось. Обмін та переробка старих речей. Використання багаторазового матеріалу (пляшка для води, контейнери, тканинні мішечки). 
слайд 5 Сортуй і утилізуй! Лише після виконання 3ох першиї пунктів ми можемо перейт до цього. Сортувати та викидати. Сортувати та викидати те, чого не вдалось уникнути. Саме тут потрібно згадати про ті матеріали, які не переробляються зовсім і старатись не купувати продукцію, запаковану саме в них (а це печиво, солодощі, солодкі водички і тп)
слайд 6 Сумлінно компостуй. Не у всіх є можливість компостувати відходи чи завести собі хробачків, котрі будуть з’їдати органічні відходи. Але у твоїх батьків чи дідусів скоріш за все є село чи город. Дізнайся, які саме органічні відходи і у якому стані підійдуть їм, як добриво. Відкладай ці відходи і періодично провідуй бабусю та діда і виконуй свою еко-місію)
слайд 7 Авторка книги також радить почати життя Нуль відходів з тієї зони квартири, де тобі найкомфортніше. Це дозволить гармонійно перенести зміни і надихатись на розвиток.


Дослідження Австралії підбігає до завершення і хоч з кенгуру ми фото не маємо, зате отримали багато корисних знань. Наступна наша зупинка у Африці. Там ми дізнаємось про еко-виживання. Не забувайте панамки і еко-пляшки для води. Пити захочеться))
Закриття сходин.

Сходини “Екологія та еко-пластування” ч.1

Загальна легенда блоку (програма розрахована для 3 сходин):
“Сьогодні ти (виховник/виховнице) отримав/отримала особливого листа зі спецзавданням – дослідити три континенти за 3 тижні і навчитись екологічно та відповідально купувати/споживати/використовувати та утилізовувати можливі ресурси, продукти, матеріали. Знайомство з професійною командою дослідників/дослідниць відбудеться вже зовсім скоро на тому самому місці у той самий час (на домівці у часі сходин).

Мета сходин – ознайомитись з проблемами забруднення навколишнього середовища та шляхами їх уникнення; дізнатись про організації та ініціативи, котрі пропагують еко.Точкуванняза кожну перемогу у грі та квесті усі члени команди-переможця отримують + (його потрібно написати маркером на звороті перепустки експедитора/експедиторки)

Легенда:
Доброго дня, мене звати _________ (піп виховника/виховниці). На днях я отримав/ отримала особливого листа зі спецзавданням – дослідити три континенти за 3 тижні і навчитись екологічно та відповідально купувати/ споживати/ використовувати та утилізовувати можливі ресурси, продукти, матеріали.

Я дуже радий/ рада з вами співпрацювати. Мені рекомендували вас, як найкращих дослідників. Найближчі _______ (вказати період, у якому будуть проводитись блок еко-сходин) ми з вами проведемо у міжконтинентальній подорожі для дослідження екологічних альтернатив.

Прошу взяти ваші перепустки, їх не забувати і не губити! Саме ці перепустки дають можливість на пересування нашої команди усіма локаціями, які ми відвідаємо.
(Видати кожному юнаку/кожній юначці роздруковану перепустку)

Прошу вписати туди ваші Піп.
(юнаки/юначки вписують свої дані у перепустку)

Перш, ніж почати подорож, нам потрібно трішки підготуватись. Для цього нам знадобиться інтернет та телефони.
https://docs.google.com/presentation/d/1NcKoLIIpHTsqJq1BRAKC9biP4opd5YxEjIqxPeobXi8/edit#slide=id.p
(юнацтво сканує з телефона виховника/виховниці qr-код на презентацію, виховник/виховниця коментує слайди)
Протягом гутірки робити паузи і давати можливість юнацтву говорити те, що вони вже знають. Деякі елементи зі слайдів можуть читати самі юнаки/юначки

коментарі:
https://docs.google.com/document/d/1VfMV65-End6Ar38J64je9l8nYs9TsCYzqHGq-RR4DKw/edit?usp=sharing

Поки ми готувались, наш літак вже приземлився і перша зупинка у Північні Америці.

Для кращого розуміння ситуації на цьому континенті, нам потрібно розібратись з місцевими відходами. 

Виряд на сходини:
– для виховника/виховниці
1. заготовки для гри “сортування” – 5 контейнерів/коробок або 5 листів А4 різних кольорів (папір, пластик, органіка, “інше” (скло, батарейки, лампочки, алюмінієві бляшанки), відходи, що не переробляються)
2. телефон+інтернет
3. матеріали для майстерки – клей+ газета+ шнурочок/стрічка
4. перепустки для учасників/учасниць експедиції + дирокол + шнурочки/стрічки
5. однострій/пластова хустка або якийсь тематичний дрес-код дослідника (типу бінокль/лупа/панамка/… + пластова хустка)
6. взяти 6 видів органічного сміття та батарейок (щоб роздати на гру “Сортування”, бо юнацтво такого не візьме)
– для юнака/юначки
1. телефон+інтернет
2. 3-5 видів різного сміття
3. однострій/пластова хустка або якийсь тематичний дрес-код дослідника (типу бінокль/лупа/панамка/… + пластова хустка)
4. скачана програмка для сканування QR-кодів
5. матеріали для майстерки – клей+ газета+ стрічка/шнурочок

 

Погодознавство

Першу книжку «Метеологіка» була видана в IV ст. Арістотелем.

Перша карта погоди створена Урбаном Лавер*є в 1885 р.

Погода — стан нижнього шару атмосфери в даній місцевості в наш час або протягом тривалого часу (година, доба, декада, місяць). Характеризується рядом метеорологічних елементів (вітер, температура, тиск, вологість, видимість та ін.).

Багаторічний режим погоди в даній місцевості називають кліматом.

Параметри погоди  

Атмосферні явища:

атмосферні опади (дощ, сніг, град)

туман

Завірюха

гроза

смерч

Величини, що визначають «еквівалентну комфортну температуру»:

атмосферний тиск

температура повітря

вологість повітря

швидкість і напрям вітру

Прогноз погоди — це науково і технічно обґрунтоване припущення про майбутній стан атмосфери в певному місці. Люди пробували передбачати погоду тисячоліттями, але офіційні прогнози з’явилися в дев’ятнадцятому столітті. Для складання прогнозу погоди збираються кількісні дані про поточний стан атмосфери, і за допомогою наукового розуміння атмосферних процесів проектується, як зміниться стан атмосфери.

Якщо раніше прогнози ґрунтувалися в основному на зміні атмосферного тиску, поточних погодних умов і стану неба, то зараз для визначення майбутньої погоди застосовуються моделі прогнозування. Участь людини необхідно для вибору найбільш підходящої моделі прогнозування, на якій надалі буде ґрунтуватися прогноз. Це включає в себе уміння вибрати шаблон моделі, облік взаємозв’язку віддалених подій, знання принципів роботи та особливостей обраної моделі. Складна природа атмосфери, необхідність потужної обчислювальної техніки для вирішення рівнянь, що описують атмосферу, наявність похибок при вимірюванні початкових умов і неповне розуміння атмосферних процесів означають, що точність прогнозу знижується. Чим більша різниця між поточною датою і датою, на яку робиться прогноз (діапазон прогнозу), тим менша точність. Використання декількох моделей і приведення їх до єдиного результату допомагає знизити похибку і отримати найбільш імовірний результат.

Прогнозами погоди користується багато хто. Важливими прогнозами є штормові попередження, так як вони використовуються для захисту життя і майна. Прогнози температури і опадів важливі для сільського господарства, а отже, для трейдерів на фондових ринках. Температурні прогнози потрібні тепловим мережам для оцінки потреби у найближчі дні теплової енергії. Щодня люди користуються прогнозом погоди, щоб вирішити, що одягнути в цей день. Прогнози дощів, снігу та сильних вітрів використовуються для планування робіт та відпочинку на свіжому повітрі.

 

Хмарність

0 – ясно

1-4 незначна хмарність

4-6 половина неба захмарена

7-9 хмарність з просвітами

10 – суцільна хмарність

 

Прикмети:

Сіре небо звечора – дощ

Золотавий(без хмар) захід – хороша погода

Майже білий захід – погіршення погоди

Червоний захід – погіршення, вітри

Хмарно – погана погода, дощі

Гарна погода:

  • Роги місяця є гострі, чіткі
  • Великі рої комарів, мошок
  • Божа корівка швидко взлітає
  • Скрекотіння стрибунців
  • Чайка летить у море зранку
  • Всю ніч співають солов*ї
  • Бджоли рано відлітають у поле
  • Павутина рясно вкрита росою
  • Дим вертикальний
  • Роса на траві
  • Прохолодно після заходу сонця
  • Павук плете павутину
  • Голосно і часто квакають жаби
  • Багато яскравих зірок
  • Коти довго сплять
  • Ворони літають поодинці
  • Метелик на стовбурі

Погана погода:

  • Зіірки мерехтять, або їх немає
  • Кури, горобці копаються в піску
  • Качки, лебеді багато ниряють і кричать
  • Риба пригає по воді
  • Жаби квакають не в болоті
  • Мурахи ховаються в мурашник
  • Бджоли активні вночі
  • Собаки мало їдять, багато сплять, качаються
  • Коти вмиваються лапами
  • Корова жадібно траву
  • Квіти закриваються
  • Багато комашні біля вогню

Перисті хмари (Пір’ясті хмари) – окремі тонкі білі нитки, зібрані в пучки, гряди тощо.

Складені з льодяних кристалів, спостерігаються вище 6000 м.

Міжнародна назва – Cirrus.

Поява перистих хмар в західній частині горизонту в наших регіонах пов’язана з наближенням фронтів і циклонів.

Рівномірно розташовані на небосхилі перисті хмари говорять про стійкість даної погоди.

Перисто-купчасті хмари — гряди чи купи тонких білих хмар без тіні, побудовані з дрібних елементів.

Складені з льодяних кристалів.

Спостерігаються вище 6000 м над земною поверхнею.

Їх поява пов’язана з наближенням холодного фронту.

Міжнародна назва — Cirrocumulus.

Перисто-шаруваті хмари – хмари, “білясте прозоре покривало”, складене з льодяних кристалів.

З’являється при наявності навколо Сонця чи Місяця оптичних явищ – гало тощо.

Спостерігається вище 6000 м над поверхнею Землі і пов’язані з наближенням теплого фронту.

Міжнародна назва – Cirrostratus.

Високо-купчасті хмари (Altocumulus (Ac)) — білі або сірі хмари у виді шарів і гряд, побудованих із пластинчастих чи округлих мас та валів. Вони можуть мати затінені частини, що відрізняє їх від перисто-купчастих Cirrocumulus (Cc) хмар, що відносяться до хмар верхнього рівня.

Високо-купчасті хмари звичайно виникають у результаті конвекції в нестабільно стратифікованому повітрі, а також унаслідок поступового сходження повітря перед холодним фронтом.

Наявність високо-купчастих хмар теплим і вологим літнім ранком звичайно означає, що до обіду на небі з’являться грозові хмари.

Високо-шаруваті хмари (Altostratus (As)) — хмари середнього ярусу, що утворюються на висоті 2-6 км у вигляді завіси ясно-сірого або синюватого кольору, у якій можна розрізнити смуги або волокна. Сонце і Місяць видні крізь ці хмари дуже смутно, приблизно як видна спіраль у матовій лампочці. Вони майже завжди перемежовують перисто-шаруваті.

Найчастіше такі хмари виникають у процесі опускання й ущільнення перисто-шаруватої хмари Cirrostratus (Cs). Вони складаються з дрібних крапельок води, але вершина цих хмар може досягати верхнього ярусу і складатися з кристалів льоду. У цьому випадку крижані кристали, падаючи в основну масу хмари, діють як ядра конденсації і викликають опади. Високо-шаруваті хмари, вкривають великі простори, у міру зниження їх основи ущільнюються, під ними з’являтися дрібні темні жмути.

Шарувато-купчасті хмари – хмари у вигляді сірих чи білих пасм, валів, між якими просвічує небо.

Висота хмар від 50 до 1000 м, вертикальна потужність невелика.

Міжнародна назва – Stratocumulus.

Утворюються чи при порушенні шаруватих хмар, чи при злитті купчастих.

Шаруваті хмари – сірий, однорідний шар хмарності.

Опади не випадають.

Висота нижньої межі до 2000 м.

Міжнародна назва – Stratus.

Утворюються на фронтах, згодом розвиваються в шарувато-дощові.

Шарувато-дощові хмари (міжнародна назва — Nimbostratus) — рівний сірий хмарний покрив, з якого випадають суцільні опади чи мрякаДиск Сонця чи Місяця не просвічує, тому що покрив має велику вертикальну потужність.

Висота хмар 50-100 м.

Розвиваються на атмосферних фронтах.

Купчасті хмари — хмари конвекції, у вигляді куполів, бугрів, башт, що розвиваються в вертикальному напрямку.

Купчасті хмари – це хмари, що мають вид ізольованих хмарних мас, вертикальні розміри яких порівнянні з горизонтальними. Викликаються вони звичайно температурною конвекцією або фронтальним підйомом, і можуть досягати висоти в 12 км. Купчасті хмари (кумулюс) – висота від 0,3 до 1,5 км. Білі купи із сірою плоскою підставою і білими купчастоподібними вершинами. До них належать купчасті хмари правильної форми, разірвано-купчасті і могутні купчасті. Ці хмари опадів не дають.

Купчаста середня хмара (cumulus mediocris)– перша стадія розвитку купчастоподібних хмар. Вона щільна, з чіткими контурами, здіймається в небо куполами і вежами. Верхня її частина іноді здається роздутою й опуклою, нагадуючи кольорову капусту. Вертикальна довжина хмари невелика – приблизно 1000 метрів. В помірних широтах вона вкрай рідко дає опади.

Купчаста потужна хмара (cumulus congestus) Вузькі, витягнуті вежі цієї хмари піднімаються на 3000-4000 метрів і більше над рівнем конденсації. У тропічних районах і навіть у помірних широтах улітку, особливо якщо хмари сформувалися в масах морського повітря, купчаста потужна хмара може дати локалізовані короткочасні сильні опади. Звичайно, потужна купчаста хмара утворюється в процесі розвитку купчастої середньої хмари, що являє її першу стадію, але іноді вона виникає із цілого шару купчастоподібних хмар.

Виникають переважно влітку вдень на висоті 500—1000 м і розвиваються до висоти 2-3 км.

Латинська назва — Cumulus.

Купчасто-дощові хмари – хмари конвекції, темні основи яких знаходяться на висоті 100-200 м і складені з водяних крапель, а білі вершини простягаються до висоти 8-10 км, інколи – до 14 км і складені з льодових кристалів.

Ці хмари розростаються по вертикалі набагато більше ніж купчасті хмари гарної погоди. При досягненні вершиною висоти пір’ястих хмар, вона починає розмазуватися, приймаючи форму ковадла. Хмара утворюється з купчастоої могутньої хмари, коли крайня нестійкість повітря створює могутні висхідні потоки, що розповсюджуються на кілька квадратних кілометрів. Вони можуть існувати як окремі осередки або утворювати лінію з осередків, що називається лінією шквалів. Підтримувані сильними потоками висхідного повітря (іноді більш 50 вузлів), вершини купчасто-дощових хмар можуть легко підніматися на висоту 12,000 метрів і навіть вище. Нижні рівні купчасто-дощових хмар складаються в основному з крапельок води, у той час як на більш високих рівнях, де температури набагато нижче 0 градусів по Цельсию, переважають кристали льоду. Ковадло купчасто-дощових хмар характеризуються великими розмірами. Це – король хмар, що утворить (по міжнародній класифікації) останню стадію хмар вертикалього розвитку. Купчасто-дошові хмари завжди дають сильні зливи, іноді з градом. Майже завжди в ньому співіснують рідка вода і крижані кристали, що викликає могутні електричні явища. Купчасто-дощова хмара являє собою природну електростатичну машину і, по-суті, це є грозова хмара

Латинська назва – Cumulonimbus, Cb

Засади та правила екологічного пластування

Важливість збереження екології в сучасних умовах

Не потрібно багато говорити і розповідати, щоб зрозуміти всю важливість збереження довколишнього середовища. В пластовій практиці, коли ми плануємо табори, то віддаємо перевагу тій місцевості, яка не є забрудненою і всіляко намагаємося втекти від «досягнень» та наслідків діяльності людини.

Дуже мало зараз ініціативної молоді та, особливо, таборів, які мають за мету очищення довколишньої території від різного роду сміття. Більше того, після деяких пластових таборів сміття залишається більше, аніж до початку табору. Як бачимо, ми дещо відступаємо від принципів, яких мали би дотримуватися.

Добре, що такі випадки не набули стихійності і ми ще можемо нарікати на туристів, які так і не навчилися культури, тому ця гутірка для навернення до першооснов Пласту в контексті гармонії пластуна та природи.

Екологічне пластування в природі

Екологічне пластування в природі, я пропоную розглядати в контексті проведення пластових таборів чи вишколів практичного пластування, що є основною формою занять в природі з залученням великої кількості пластового загалу. Для початку, треба знівелювати ту думку, яка побутує в суспільстві, що природа є невичерпною. Наслідки втручання людини в природні процеси ми бачимо з попередніх гутірок, в яких куди не подивися, скрізь рослини чи тварини, які занесені до Червоної книги України. Оберігання природи — це не такий складний процес, як здається: він потребує невеликих зусиль людини, адже легше не смітити, аніж прибирати. Тому, насамперед потрібно вчити юнацтво засадам екологічного пластування, починаючи з себе і стаючи прикладом для них.

Що стосується таборових умов, то дуже важливо, перебуваючи в проводі слідкувати за тим, щоб юнацтво не викидало обгортки від цукерок, ПЕТ-пакети тощо на землю, тому слід обмежити зі свого боку такі випадки. Важливим елементом є чистота на основних об’єктах табірництва (зокрема на кухні), тому вони мають бути обладнаними сміттєвими пакетами, а саме сміття повинно вчасно утилізуватись. Також, потрібно обмежити сміття від перебування на спеці, що спричинятиме появу сильного запаху.

 Для того, щоб не забруднювати водойми, потрібно запобігти використанню хімічних засобів (мильних засобів, плинів, праль-них порошків тощо) через шкідливість попадання цих речовин через воду до рослин та тварин, які напуватимуться від цих водойм. Коли на таборі чи мандрівці потрібно все ж використати ці засоби для забезпечення виконання таборових функцій (миття посуду тощо), потрібно викопати яму, яка має бути ви-кладена камінням і після потрапляння забрудненої води в цю яму, земля фільтруватиме ці шкідливі речовини, що унеможливить потрапляння їх до водойм. Слід також пам’ятати, що надто близьке розташування табору до водойми небезпечне навіть з міркувань безпеки.

 Лятрина та яма на відпадки так само повинні бути віддалені

від води. Яму для харчових відпадків бажано прикривати (скажімо, ПЕТ-плівкою чи листям гілок), щоб не розносити поганого запаху та не привертати комах і диких тварин. Лятрину слід періодично дезінфікувати хлоркою чи попелом з тою ж метою. Для відходів нехарчового характеру (скло, бляшанки тощо) потрібно використовувати окремі сміттєві кульки. Таке сміття після закін-чення табору необхідно забрали з собою, щоб викинути у сміття у населених пунктах, оскільки такі відходи як скло, металеві речі, пластмаси тощо розкладаються дуже довго і можуть завдати значної шкоди довкіллю.

На споруди у таборі пластуни рідко коли зрубують живе дерево, бо дерева є конче необхідні для рівноваги у життєвому циклі природи як джерело чистого повітря та притулку для звірів і птахів. Пластуни не повинні обдирати кору з живого дерева, різьбити на цій корі та забивати цвяхи у дерева, бо «рани» дерева від таких дій будуть ще довго гоїтися.

Необхідно потурбуватися про безпеку застосування відкритого вогнища. Місце вогнища потрібно обкопувати та обкладати камінням для запобігання поширенню вогню на довколишні сухі трави, що може викликати лісові пожежі тощо. Щоб не залишати слідів по собі та не пошкодити верхній плодючий шар ґрунту, потрібно акуратно знімати дерен там, де хочемо облаштувати місце на вогнище і після закінчення табору класти його на місце. Треба пам’ятати, що приготування страв на таборовій кухні не вимагає великого вогнища, яке лише завдаватиме зайвих клопотів кухарям.

Таборову ватру слід влаштовувати на галявині на безпечній відстані від дерев, дуже добре якщо на тому місці, де вже палили вогонь. Необхідно завжди мати поруч лопату і певний запас води для погашення вогню. Ніколи не можна залишати ватру без опіки або не цілком погашену.

Екологічне пластування в пересічному житті

Принципів екологічного пластування слід дотримуватися не лише на таборі, але й в місті і у випадку впоряднцтва в гуртку, слідкувати за дотриманням основних правил екологічного пластування юнацтвом. Але у всякому випадку, починати потрібно з себе.

Як сказав Махатма Ганді: «Якщо ти хочеш змін в майбутньому — стань цією зміною тепер». Кожна людина може допомогти природі, змінивши свій спосіб життя.

Для початку достатньо не викидати сміття на вулиці, а чемно заховати ці відходи до кишені чи в окремий ПЕТ-пакет, з яким і викинути його до смітника. Також, важливим є сортування сміття, оскільки, як вже зазначалося, пластмаса, скло чи бляшанки довго розкладатимуться, і тому потребують вторинного використання та переробки.

Не менш важливим є запобігання використанню для прання чи миття посуду побутової хімії вітчизняно-го виробництва, оскільки українська продукція містить багато фосфатів, тому рекомендується придбати продукцію виробництва країн Європейського Союзу через їхнє краще дотримання екологічних стандартів.

В процесі прання, рекомендують також ставити пральні машини на більш низьку температуру, що до-зволить скоротити обсяг використання електроенергії на 80%.

У випадку спалювання сміття біля житлових кварталів чи масивів, слід негайно повідомити екологічну інспекцію та всіляко запобігати таким підпалам, оскільки вони негативно впливають на загальний екологічний стан міського середовища, який і без того потерпає від викидів промисловості шкідливих речовин в атмосферу.

Що стосується щоденного практикування дотримання правил екологічного пластування, то слід поступово відмовлятися від стандартних ПЕТ-пакетів для покупок, також від продуктів в одноразових упаковках, а використовувати екоторби, які виготовлені, переважно, з екологічно чистих тканин. В щоденному житті слід також практикувати використання економічних ламп для освітлення приміщень, оскільки вони працюють довше, заощаджують енергію та відповідно на смітнику опиняються рідше. Взагалі, потрібно заощаджувати електроенергію, виключаючи на ніч комп’ютер та іншу побутову техніку, коли вона не є потрібною. Не потрібно викидати до загального сміття батарейок, тому що вони повинні утилізовуватися в окремому порядку, тому слід використовувати акумулятори та постійно їх заряджати для загальної економії енергії та коштів. В процесі виховництва, також не потрібно забувати про сходини на природі з різного роду природничими точками, зокрема насадженням дерев, наголошуючи юнацтву на важливість цієї справи.

Висновки

Суспільство попри свої буденні проблеми не зважає на глобальність тих речей, які є «під носом», оскільки якщо людина в прямому сенсі не потерпіла від наслідків цієї загрози, то вона про неї і не буде думати. З кожним роком, екологічна ситуація в світі і зокрема в Україні кидає нашим громадянам все нові та нові виклики, які все ж, не приводять до свідомості наше суспільство. Як свідома молодь, саме ми, пластуни, мали б стати ініціаторами та каталізаторами руху за збереження природних ресурсів, чого, на жаль, не відбувається. Навіть, якщо такого і не відбудеться, будь-який внесок в цю справу є важливим, тому що насамперед треба почати з себе і тоді інші, дивлячись на тебе задумаються над собою… можливо.

Засади та правила екологічного пластування

На порозі ХХІ століття екологічні проблеми набули статусу глобальних. Людство усвідомлює небезпеку скорочення життя на Землі із-за свого впливу на масштаби природокористування, інтенсивність господарювання, забруднення природного середовища. Однак відчуття тривоги за якість останнього властиве далеко не кожному з нас, жителів міста й села, де знаходяться основні джерела забруднення атмосферного повітря, природних вод, грунтів.

Земля, що живить нас, повітря, яким ми дихаємо, вода, яку п’ємо, щорічно зазнають величезних втрат від необдуманої дії тих, хто ними користується.

Погляньте навколо свого села, міста, дачних поселень, у що перетворюються чисті струмки, зелені гаї – усе, що живило народ протягом багатьох віків! Звалище сміття, гори мінеральних добрив чи пестицидів, безгосподарськи залишених просто неба – усе це попадає в ланцюг кругообігу речовин. Та й самі ми потім п’ємо воду, споживаємо неякісні продукти, дихаємо забрудненим повітрям.

Що таке забруднення, чим воно обумовлене і які його наслідки – про це піде мова далі. Варто лише зауважити, що забруднення проявляється через надмірну концентрацію тих чи інших хімічних елементів або енергії вище фонових або допустимих норм. Воно може бути природного й техногенного походження, і може викликати якісні зміни характеристик основних компонентів природи та їх складових і негативно впливати на живі організми.

Масштаби змін природного середовища залежать від двох основних факторів: інтенсивності прояву речового складу забруднювачів та здатності природи до самоочищення. Остання властивість лежить в основі поняття стійкості окремих компонентів природи до антропогенного навантаження на основі відмінностей у поширенні забруднювачів у різних середовищах. Тверді, рідкі й газоподібні викиди забруднюючих речовин поступають у всі компоненти природи: води, грунти, атмосферне повітря. Найбільше викидів здійснюється в атмосферне повітря, через яке небезпечні речовини поширюються в інші компоненти природи, підвищуючи тим самим уже існуючий у них рівень забруднення. У процесі довготривалої дії забруднювачів погіршуються чи порушуються основні природні, соціально-економічні функції природного середовища. Це ускладнює життя всіх живих організмів, а особливо людини.

Слід зважити також на явище синергізму (сукупної дії чинників, яке характерне як для самого процесу забруднення, так і для викликаних ним наслідків). Важливо відмітити властивість деяких хімічних елементів поступово накопичуватися в об’єктах середовища, що призводить до посилення пагубної дії при їх проходженні біологічними ланцюгами.

На стан екологічної ситуації в регіонах України впливає також прояв еколого-географічних проблем. Серед них для України характерними є:

  • зменшення запасів корисних копалин (вичерпання ресурсів, зниження їх якості й розмаїття, небезпека порушення середовища внаслідок добування корисних копалин тощо);
  • зміна структури земельних ресурсів унаслідок вилучення земель під господарські потреби й забудови, а також через розвиток негативних процесів у ландшафтах (ерозії, абразії, карсту, суфозії та просідання грунтів, підтоплення і заболочення, тощо);
  • зниження родючості грунтів унаслідок вимивання гумусу, засолення, підтоплення тощо та забруднення важкими металами, пестицидами й іншими речовинами;
  • зменшення запасів і забруднення поверхневих та підземних вод унаслідок посиленого водозабору, внесення забруднюючих речовин у водні об’єкти в процесі виробництва й ведення комунального господарства;
  • забруднення повітря та зміна його складу внаслідок промислових та інших викидів у атмосферу;
  • скорочення розмаїття рослинного й тваринного світу та зміни в його генофонді;
  • зменшення біологічної продуктивності ландшафтів;
  • погіршення геогігієнічних та санітарно-епідеміологічних умов життєдіяльності людини та існування живих організмів.

Ці проблеми виникли тому, що структура господарства України, що розвивалося десятиліттями, не відповідала в багатьох регіонах їх інтегральному потенціалу. При цьому не враховувались об’єктивні потреби й інтереси людей, що тут проживали, та екологічні можливості конкретної території. Провідними галузями господарства є енергетика, гірнично- та вугледобувна, хімічна промисловість, машинобудування. Фізично й морально застаріле устаткування в цих галузях обумовило інтенсивне використання енергії, води, землі та інколи не контрольовані викиди забруднюючих речовин у всі компоненти природи.

Щорічно в процес виробництва залучається біля 1,5 млрд. т первинної сировини, а обсяг відходів цих галузей промисловості становить біля 15 млрд.т. Таким чином, на сьогодні для України стан розвитку виробництва є головним еколого-формуючим фактором. Акцентуємо увагу, що стан природи в Україні – критичний, а в деяких її регіонах деградація має незворотний характер.

ЧЕРВОНА КРИГА УКРАЇНИ, РОСЛИНИ ТА ТВАРИНИ РЕГІОНУ, ЗАНЕСЕНІ ДО НЕЇ

Червона книга України є основним державним документом, у якому містяться узагальнені відомості про сучасний стан видів тварин і рослин України, що перебувають під загрозою зникнення, заходи щодо їх збереження та науково обґрунтованого відтворення. До Червоної книги України заносяться види тварин і рослин, які постійно або тимчасово перебувають чи зростають у природних умовах на території України, в межах її територіальних вод, континентального шельфу та виняткової (морської) економічної зони. Занесені до Червоної книги України види тварин і рослин підлягають особливій охороні на всій території України.

Організація збереження видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги України, поліпшення середовища їх перебування чи зростання, створення належних умов для розмноження у природних умовах, розведення та розселення покладається в межах їх компетенції на Кабінет Міністрів України, Ради народних депутатів, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування, Міністерство охорони навколишнього природного середовища України та інші державні органи, на які законодавством України та Автономної Республіки Крим покладено здійснення функцій у цій сфері.

У  виданні Червоної книги 2009 року для видів застосовано наступні критерії:

  • Вразливий;
  • Зникаючий;
  • Недостатньо відомий;
  • Неоцінений;
  • Рідкісний.

У   Червоній книзі України про кожний із видів тварин і рослин, занесених до неї, вказуються такі відомості: категорія, поширення, основні місця знаходження, чисельність у природі, в тому числі за межами України, її зміни, відомості про розмноження або розведення в неволі (культурі), заходи, що вжиті та які необхідно здійснити для їх охорони, джерела інформації. У Книзі також містяться картосхеми розповсюдження та фотографії (малюнки) занесених до неї видів тварин і рослин. Загальний обсяг кожного нарису був обмежений 2300 знаками.

Короткий перелік рослини та тварин занесених до Червоної книги України розподілений по областям.

Області Рослини Тварини
Автономна Республіка Крокус гарний, Прісноводний краб,
Крим пальчатокорінник скорпіон кримський,
римський, півонія жужелиця кримська,
кримська, суничник устриця їстівна, білуга
дрібноплодий, тюльпан чорноморська, гекон
Каллє, цикламен кримський, жовтопуз
Кузнецова, яловець
високий
Вінницька Підсніжник звичайний, Махаон, райдужниця
тирлич хрещатий, хвощ велика, пугач, кутора
великий, чина ряба мала, нічниця Бехштейна
Волинська Журавлина дрібноплода, Шовкопряд кульбабовий,
ломикамінь болотний, мегахіла округла, ксило
цибуля ведмежа, тирлич копа фіолетова, ропуха
язичковий очеретяна, лелека
чор-ний, гоголь
Дніпропетровська Півонія вузьколиста, Мнемозина, сатир
сальвінія плаваюча, залізний, каптурниця
тюльпан дібровний, пишна, беркут
ковила дніпровська
Донецька Деревій голий, смілка Кониктовстун степовий,
крейдяна, сосна синявець римнус,
крейдяна, тюльпан бражник кроатський,
гранітний ктир шершнеподібний,
їжак вухастий
Житомирська Журавлина дрібноплода, Махаон, райдужниця
плаун колючий, велика, сатурнія руда,
зозулинець блощичний лелека чорний, рись
звичайна
Закарпатська Едельвейс, первоцвіт Пахучий стафілін, розалія
дрібний, сон білий, альпійська, аскалаф
яловець козачий, тирлич строкатий, тритон
жовтий карпатський
Запорізька Ковила українська, Дибка степова, пістрянка
волошка Талієва, весела, ктир гігантський,
астрагал савка, журавель
мохнатоквітковий степовий
Івано-Франківська Едельвейс, вудсія Вусач великий дубовий
альпійська, сосна західний, чоп великий,
кедрова, черевички лелека чорний, зубр
зозулині, товстянка
альпійська
Київська Любка дволиста, під- Дозорець-імператор,
сніжник звичайний,сон жук- самітник, жук-
великий, зозулинець олень, льодовичник
шоло-моносний, зіновать Вествуда, канюк
біла степовий, підорлик
великий, видра річкова
Кіровоградська Ковила пухнастолиста, Махаон, джміль лезус,
тюльпан дібровний, канюк степовий, мишівка
хвощ великий степова
Луганська Півонія вузьколиста, Жужелиця угорська,
сміл-ка крейдяна,сосна мнемозина, сатир
крейдяна, серпій залізний, яструб-тювик,
донський їжак вухатий, хохуля
звичайна
Львівська Лілія лісова, пізноцвіт Красотіл пахучий, люци-
осінній, радіола рожева, на, рогохвіст аугур, став-
рябчик великий, ковик булавоподібний,
скрученик спіральний борсук
Миколаївська Ковила Лессінга, піщанка Пилкохвіст український,
головчаста, тюльпан ктир гігантський, полоз
бузький лісовий, тушканчик
великий
Одеська В’язіль стрункий,ковила Боліварія короткокрила,
Іоанна, меч-трава скарабей священний,
болотна, тюльпан аврора біла, бражник
бузький скабіозовий, корольок
червоноголовий
Чернівецька Едельвейс, жостір Розалія альпійська,
фарбувальний, модрина морімус темний, сатурнія
польська, рододендрон руда, джміль яскравий,
східнокарпатський ховрах європейський, кіт
лісовий
Чернігівська Косарики болотні, Шовкопряд березовий,
пальчатокорінник ксилокопа звичайна,
майський скопа, шуліка рудий,
журавель сірий, заєць
білілі