Протидія насильству – цикл лекцій та відео

Тема насилля є часто замовчуваною у суспільстві, а при несподіваному зіткненні із фактом насильства на жаль не кожен знає як правильно діяти – як з кривдником, так і з жертвою. Пластуни, як провідники суспільства, повинні бути активними носіями інформації із протидії насильству та ширити її своєму оточенню, а також вміти самостійно давати раду при безпосередній необхідності.

Зокрема, у виховній праці з гніздечком, роєм чи гуртком, впорядник може ненароком стати заручником якоїсь ситуації, що стосується зокрема домашнього насилля будь-якого виду і має пряме відношення до вихованця чи вихованки. У даному випадку виховник повинен буде якимось чином відреагувати на поведінку вихованця чи вихованки, вміти проговорити за необхідності ситуацію разом з цілим гуртком/роєм, або ж навіть вдатись до радикальних дій.

Необхідність підготовки такої гутірки та її поширення серед пластового кола виникла внаслідок пошуку вирішення подібних ситуацій за запитом зв’язкових у форматі супервізійної зустрічі.

Що варто знати і як діяти – далі у pdf-лекціях, або ж у форматі відео на YouTube від освітнього центру “Safety Park“!

  1. “Херасмент та газлайтинг. Як розпізнати та протидіяти”
    – 📝 лекція-pdf
    – 🎥 відео-лекція
  2. “Домашнє насильство: як вберегти себе та як реагувати на ситуації інших”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція 
  3. “Види насильства над дитиною, наслідки, супроводження дитини-жертви насилля”
    – 📝 лекція-pdf
    – 🎥 відео-лекція
  4. “Алгоритм реагування на факти насильства”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція
  5. “Психологія злочинця. Особистість злочинця та його тактики ”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція

Для загального відома, існує психологічна служба Пласту “Здоровий глузд“. На волонтерських засадах пластуни та пластунки із відповідною фаховою освітою можуть допомогти із будь-яким тематичним запитом кожного пластуна! Всі деталі за посиланням, а конкретні запити можна надсилати через Facebook, або ж на пошту psp.gluzd@gmail.com.

May be an image of 8 людей

Структура Пласту та станиці Львів

Друзі та подруги, у цій відео-гутірці намагаюсь розвіяти міф, який ви мабуть чули не один раз: “Структуру Пласту придумали такою складною, щоб його ніхто не міг розформувати!

Нижче у корисних посиланнях знайдете також презентацію та посилання на інтерактивне онлайн-опитування для перевірки засвоєння матеріалу.

Основи командотворення

У даній гутірці є 2 основні блоки: обговорення 5-ти вад команди та пропозиція 5-ти елементів, які можуть зробити її ефективною. До кожної вади у презетації (лінк прикріплений нижче) подано цитату з книги Патріка Ленсіоні “5 вад у роботі команди”, зміст якої і лежить в основі гутірки. Перед проведенням гутірки рекомендовано прочитати саму книжку – буде корисною для особистого саморозвитку!

P.S. гутірка та презентація є розробкою к.ч.26 ім. Олени Пчілки, тому має відповідне оформлення. Також у презентації використано візуалізацію еленментів командної співпраці куреня.

Сходини “Екологія та еко-пластування” ч.3

Завдання виховника/виховниці до сходин:
1. Надіслати лист експедиторам (у гуртковий чат):
“Привіт, експедитори! 

Ми багато навчились у нашій подорожі, і вже зовсім скоро наша остання зупинка – Африка. Добираємось самостійно автостопом. Зустрічаємось __________ (дата)  біля найвищого баобаба (адреса вашої домівки) о ______ год.

на сходинах:
Доброго дня, дослідники! 

Це наша остання зупинка не. Ми дуже багато дізнатись з попередніх подорожей і саме тут буде наше фінальне дослідження. Чи може людина ЗОВСІМ не продукувати сміття? – ось головне питання нашої подорожі у Африці.

Саме переробляючи різні застарілі речі, ми можемо дарувати їм зовсім несподіване нове життя. Давайте разом дослідимо це питання та подумаємо, як ми можемо застерігти себе від сміттєвих залишків, живучи, як деякі племена у Африці.
Для нашого експерименту нам знадобиться (перераховуємо матеріали і проводимо майстерку)

З собою мати:
1. телефон+інтернет
2. перепустка дослідника/дослідниці
3. однострій/пластова хустка або якийсь тематичний дрес-код дослідника (типу бінокль/лупа/панамка/… + пластова хустка)
4. матеріали для експерименту (майстерка- вибрати яку і вписати відповідні матеріали)
п.с. не забудьте воду та панамки”
Попередньо :
2. Роздрукувати зображення баобаба (бажано велике), або намалювати його вручну
https://drive.google.com/open?id=1ZKSBHraz7tHsEmCiWz8c71ca9uvZ14H4
3.  роздрукувати матеріали для розмови про еко-пластування
-для друку з фоном на А3 форматі https://drive.google.com/open?id=1zqPYJPNjlVWX4EJb3rcKT3bdZ7_cbwiS
– якщо фон малюєш самостійно, друк на А4 форматі
https://drive.google.com/open?id=1rT18LP07LfRCOQM-L0IhVFJfgerC5JOw
– роздрукувати посвідки
для хлопців – https://drive.google.com/open?id=1a2fn5fWgWT7YgUjpyLa4NQ9b6ousDx4B
для дівчат – https://drive.google.com/open?id=1jc8qAWPTXI-WXo7Lv_LswsTIYiwf8XRz

хід розмови:
Зараз ми з вами створимо макет безпечного екологічного відпочинку та життя в природі. На великому фоні лісу (роздрукувати або намалювати) будемо клеїти і домальовувати елементи, які використовують пластуни у таборі. В ході розмови ми визначимо, що варто і що не варто використовувати, а що можна замінити на більше екологічне.

намалювати на крафті, або роздрукувати зображення (десь а3 формат)

-для друку з фоном на А3 форматі https://drive.google.com/open?id=1zqPYJPNjlVWX4EJb3rcKT3bdZ7_cbwiS
– якщо фон малюєш самостійно, друк на А4 форматі
https://drive.google.com/open?id=1rT18LP07LfRCOQM-L0IhVFJfgerC5JOw

роздати вирізані роздруківки з елементами речей, які ми використовуємо на табору.
юнак/юначка обирають 1-2 штучки і по черзі розміщують їх там, де вони повинні бути, або ж кажуть, що їх використовувати не варто і чому.
по кожному елементу варто проговорити
список елементів (відповідно до картинок + додаткові)

1. намет – екологічний і безпечний спосіб проживання в природі.

найчастіше ламаються замки і дуги – важливо обережно користуватись і акуратно закривати/відкривати намет, щоб уникнути відходів. У разі поламки – звернутись до магазину, де купувався намет – вони зазвичай мають варіант заміни деталей або ремонту, або ж можливо гарантійний термін ще не вийшов)

2. вогонь (для приготування їжі чи ватри) – є плюси і мінуси. Плюс – це зручно і практично. Мінуси – при спаленні дрів виділяється чадний газ і нагрівається повітря, що є однією з причин глобального потепління.
Що ми можемо робити? не палити вогонь, коли він не є потрібен, слідкувати за безпекою біля вогню, не спалювати сміття на вогні (в чергу дим шкодить тим, хто спалює сміття).

3. наплечник – багаторазовий/багаторічний девайс для пакування речей. Важливо стежити за справністю усіх деталей і замінювати їх у разі необхідності, щоб не створювати зайвих відходів.
При пакуванні наплечника варто використовувати багаторазові мішечки та пакети.

4. всякі різні дрібнички – при купівлі речей потрібно звертати увагу на матеріал, з якого він виготовлений та на матеріал, в який він запакований. і оберати те, що нейменше шкодить або переробляється. Варто уникати ненадійних девших речей, які з часом вийдуть з ладу (це не екологічно). При купівлі ліхтарика і тп варто обирати той, що заряджається від акумулятора.

5. не використовувати одноразовий посуд та пляшки. Лише багаторазова тара відповідного матеріалу.


  1.    
    спосіб добирання на відпочинок/табір – варто використовувати громадський транспорт – краще електрички чи рейсові автобуси. За можливості – добиратись велосипедом)


    7. активний відпочинок, що відриває від смартфонів і гаджетів – це теж плюс.


    8. особиста гігієна
    при виборі засобів особистої гігієни варто звернути увагу на безліч нових еко-брендів
    далі за презентацією

    9. закупівля харчів
    при закупівлі продуктів треба йти зі своєю тарою, обирати продукти на вагу або ж в паперовій упаковці. Звертати увагу на маркування пластикової упаковки і уникати її.
    М’ясо, творог і тп можна купувати у контейнери чи zip пакети

 

  1. Кухня – органічні відходи викидаємо у ями для відпрадків. Все решта стараємось відсортувати – скло, бляшанки, пластик, папір (зберігаємо або в сухому вигляді, або розмочуємо і додаємо у яму для відпадків), упаклвки, які шуршать. Все сортуємо чистим та сушим.
  2. Туалет. Паперові підходи (серветки та туалетний папір) викидаємо у яму. Всі інші засоби гігієни та вологі серветки викидаємо у сміттєвий пакет
  3. Вологі серветки – стараємось митись у воді і не використовувати вологі серветки.
  4. Уникаємо поліетилен та одноразові упаковки. 
  5. Миття посуду. Варто використовувати органічні губки – люфи і органічне мило або ж замочені мильні горіхи. Зливання мильних відходів у ґрутни чи води не буде шкодити.
  6. Миття себе. Використання органічних шампунів, мила та кондиціонеру та інших засобів.
    І ПРО ГІГІЄНУ
    для хлопців – https://docs.google.com/presentation/d/11DXn98vhQmEMNrlxSvia1T26A1DRoqpvo_QJJnpcy68/edit
    для дівчат – https://docs.google.com/presentation/d/1ogs_kL5mgkEpB1kFWlYwH2maOjTNNJdhR0E-PgfRMuk/edit#slide=id.p
    юнацтво сканує кю ар код у виховника/виховниці)

    І наостанок нашої подорожі, поки ми летимо з Африки прямим рейсом до Львова. Давайте підсумуємо усі наші напрацювання.
    підсумок-опитник
    https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSegebK-SFVYwfei6qKFQZBwYgbMsOnq1243WfxSUKYciMgSMA/viewform

усім, хто набрав 11 балів і більше – зараховується вмілість Еколог 1
+ додаткове завдання на потім – посадити дерево)
Підсумок опитника і зарахування вмілості.

Урочисте закриття сходин та експедиції.

Сходини “Екологія та еко-пластування” ч.2

Завдання виховника/виховниці до сходин:
1. домовитись про екскурсію з представниками Зелена коробка та Zelenew
Зелена коробка
робочі години: пн-пт 17:00-19:00
                        субота 12:00-17:00
Адреса вулиця Заводська, 31, Львів
Домовлятись: https://www.facebook.com/greenboxukraine/
https://www.instagram.com/greenbox.ukraine/

тривалість екскурсії – 30 хв, безкоштовна
Zelenew
робочі години: доровірні
Адреса вулиця Заводська, 31, Львів
Домовлятись: 0984826005
https://www.instagram.com/zelenew/
https://www.facebook.com/Zelenew/
тривалість екскурсії –
варіант 1) до 15 хв – це зайти і подивитись, як все влаштовано (безкоштовно)
варіант 2 ) 1-2 год – це зайти, подивитись, побачити процес або й отримати майстер-клас (400-800 грн/10 людей), при виборі цього варіанту після майстер-класу – закриття сходин +завдання для підготовки до наступної подорожі
Обов’язково домовитись попередньо на зручний для вас час і розказати про легенду та попросити, щоб на вході перевіряли перепустки у дослідників/дослідниць, щоб звертались до нас як до дослідників.

  1. Надіслати лист експедиторам (у гуртковий чат):
    “Привіт, найкращі експедитори! 

Ми гарно попрацювали у ПН Америці, ви добре відпочили та набрались сил і саме час вирушати в подорож по Австралії. Зустрічаємось __________ (дата)  біля виходу з аеропорту Австралії (вул. вулиця Заводська, 31, Львів) о ______ год.

З собою мати:
1. телефон+інтернет
2. перепустка дослідника/дослідниці
3. однострій/пластова хустка або якийсь тематичний дрес-код дослідника (типу бінокль/лупа/панамка/… + пластова хустка)
п.с. не забудьте квиток на літак (він у додатку)
п.п.с. квиток НЕ роздруковувати, лише завантажити на телефон
https://drive.google.com/open?id=1L8ad63n9qbHWf-Xr1faBXHg6eKD2d6V3

Відкриваєш презентацію https://docs.google.com/presentation/d/1wZ3LzWmglHxf0ot4rkDmwSTUZmHDkCujskv6gaOb7cY/edit#slide=id.g59b3a2d940_0_52
Юнацтво відскановує QR-код, і в них відкривається презентація.
коментарі:
слайд 2 Принципи 5С (з англ “5 R”) доступно описані у книзі “Дім – нуль відходів” Беи Джонсон. Саме ці принципи лежать у основі Zero Waste філософії, тобто безвідходного життя.
Якщо слідувати цим 5 принципам реально не лише зменшити кількість сміття, але й заощадити кошти. 

слайд 3 Скажи “Ні” – повністю відмовся від одноразових речей (найчастіше – пляшка з-під води/напою, пластиковий/картонний стаканчик, одноразовий посуд – саме це і є нашими “марнотратними звичками” – купувати каву/колу і тп). Найцікавіше – це макулатурна пошта. Як воно працює? Коли ви купуєте щось з магазині – вам зазвичай пропонують газетку з найвигіднішими пропозиціями, коли ви замовляєте щось в інтернеті – вам присилають всякі брошурки і флаєрки зі знижкою. Раніше я й сама часто брала у промоутерів паперові листівки (думала, що це добре, бо я викину це в макулатуру), АЛЕ саме це і є макулатурною поштою. Ми накопичуємо не потрібне нам паперове сміття. Хоча маємо можливість не працювати з ним зовсім. Тож, крок 1 – Скажи Ні!
слайд 4 Скорочуй! Переглянь скільки всього ти купуєш і переконайся, чи все це тобі потрібне. Можливо, можна купувати печиво на вагу у свою тару, замість щоденної покупки пакетованого печива. Може не варто купувати щодня морозиво в стаканчику, якщо можна купити 1 раз 1 кг морозива. І так зі всім. Переглянь свої витрати і своє споживання, і зменши кількість відходів, де це можливо.
слайд 4 Скористайся повторно! Секонди наше все) Саме тут важливо вміти віддавати і брати в когось. Обмін та переробка старих речей. Використання багаторазового матеріалу (пляшка для води, контейнери, тканинні мішечки). 
слайд 5 Сортуй і утилізуй! Лише після виконання 3ох першиї пунктів ми можемо перейт до цього. Сортувати та викидати. Сортувати та викидати те, чого не вдалось уникнути. Саме тут потрібно згадати про ті матеріали, які не переробляються зовсім і старатись не купувати продукцію, запаковану саме в них (а це печиво, солодощі, солодкі водички і тп)
слайд 6 Сумлінно компостуй. Не у всіх є можливість компостувати відходи чи завести собі хробачків, котрі будуть з’їдати органічні відходи. Але у твоїх батьків чи дідусів скоріш за все є село чи город. Дізнайся, які саме органічні відходи і у якому стані підійдуть їм, як добриво. Відкладай ці відходи і періодично провідуй бабусю та діда і виконуй свою еко-місію)
слайд 7 Авторка книги також радить почати життя Нуль відходів з тієї зони квартири, де тобі найкомфортніше. Це дозволить гармонійно перенести зміни і надихатись на розвиток.


Дослідження Австралії підбігає до завершення і хоч з кенгуру ми фото не маємо, зате отримали багато корисних знань. Наступна наша зупинка у Африці. Там ми дізнаємось про еко-виживання. Не забувайте панамки і еко-пляшки для води. Пити захочеться))
Закриття сходин.

Сходини “Екологія та еко-пластування” ч.1

Загальна легенда блоку (програма розрахована для 3 сходин):
“Сьогодні ти (виховник/виховнице) отримав/отримала особливого листа зі спецзавданням – дослідити три континенти за 3 тижні і навчитись екологічно та відповідально купувати/споживати/використовувати та утилізовувати можливі ресурси, продукти, матеріали. Знайомство з професійною командою дослідників/дослідниць відбудеться вже зовсім скоро на тому самому місці у той самий час (на домівці у часі сходин).

Мета сходин – ознайомитись з проблемами забруднення навколишнього середовища та шляхами їх уникнення; дізнатись про організації та ініціативи, котрі пропагують еко.Точкуванняза кожну перемогу у грі та квесті усі члени команди-переможця отримують + (його потрібно написати маркером на звороті перепустки експедитора/експедиторки)

Легенда:
Доброго дня, мене звати _________ (піп виховника/виховниці). На днях я отримав/ отримала особливого листа зі спецзавданням – дослідити три континенти за 3 тижні і навчитись екологічно та відповідально купувати/ споживати/ використовувати та утилізовувати можливі ресурси, продукти, матеріали.

Я дуже радий/ рада з вами співпрацювати. Мені рекомендували вас, як найкращих дослідників. Найближчі _______ (вказати період, у якому будуть проводитись блок еко-сходин) ми з вами проведемо у міжконтинентальній подорожі для дослідження екологічних альтернатив.

Прошу взяти ваші перепустки, їх не забувати і не губити! Саме ці перепустки дають можливість на пересування нашої команди усіма локаціями, які ми відвідаємо.
(Видати кожному юнаку/кожній юначці роздруковану перепустку)

Прошу вписати туди ваші Піп.
(юнаки/юначки вписують свої дані у перепустку)

Перш, ніж почати подорож, нам потрібно трішки підготуватись. Для цього нам знадобиться інтернет та телефони.
https://docs.google.com/presentation/d/1NcKoLIIpHTsqJq1BRAKC9biP4opd5YxEjIqxPeobXi8/edit#slide=id.p
(юнацтво сканує з телефона виховника/виховниці qr-код на презентацію, виховник/виховниця коментує слайди)
Протягом гутірки робити паузи і давати можливість юнацтву говорити те, що вони вже знають. Деякі елементи зі слайдів можуть читати самі юнаки/юначки

коментарі:
https://docs.google.com/document/d/1VfMV65-End6Ar38J64je9l8nYs9TsCYzqHGq-RR4DKw/edit?usp=sharing

Поки ми готувались, наш літак вже приземлився і перша зупинка у Північні Америці.

Для кращого розуміння ситуації на цьому континенті, нам потрібно розібратись з місцевими відходами. 

Виряд на сходини:
– для виховника/виховниці
1. заготовки для гри “сортування” – 5 контейнерів/коробок або 5 листів А4 різних кольорів (папір, пластик, органіка, “інше” (скло, батарейки, лампочки, алюмінієві бляшанки), відходи, що не переробляються)
2. телефон+інтернет
3. матеріали для майстерки – клей+ газета+ шнурочок/стрічка
4. перепустки для учасників/учасниць експедиції + дирокол + шнурочки/стрічки
5. однострій/пластова хустка або якийсь тематичний дрес-код дослідника (типу бінокль/лупа/панамка/… + пластова хустка)
6. взяти 6 видів органічного сміття та батарейок (щоб роздати на гру “Сортування”, бо юнацтво такого не візьме)
– для юнака/юначки
1. телефон+інтернет
2. 3-5 видів різного сміття
3. однострій/пластова хустка або якийсь тематичний дрес-код дослідника (типу бінокль/лупа/панамка/… + пластова хустка)
4. скачана програмка для сканування QR-кодів
5. матеріали для майстерки – клей+ газета+ стрічка/шнурочок

 

Особисті кордони

Особисті кордони — особистий простір, який кожна людина особисто розподіляє. Що є комфортно для тебе, може бути дискомфортним для іншої людини, бо кожен з нас індивідуальний і має свій особистий простір.

Щоби легше і краще розділити свій простір, варто використати таку собі візуальну інструкцію, «circles of relationships» — кола спілкування, кола стосунків — це може допомогти запобігти сексуальному домаганню, фізичному, психологічному насильству просто тому, що дає зрозуміти, що відбувається щось неправильне. Під час теорії потрібно разом із юнацтвом(кожен у власному записнику) малювати ті самі кола безпеки і дискутувати що там повинно бути.

Тепер, рухаючись від центру разом із юнацтвом малюємо перше коло.

Я, мій особистий простір

Отже, фіолетове перше і найголовніше коло — це ми самі. Наше тіло належить тільки нам, і тільки ми самі можемо вирішувати, хто може перебувати близько до нас, торкатися. І ніхто не повинен робити це без дозволу. Якщо хто-небудь з будь-якого оточення заподіює нам дискомфорт (не важливо — дідусь посадив на коліна або мамина подруга вимагає «поцілувати тітку в щічку»), ми не повинні соромитися сказати про це — і сказати «ні», «стоп».

Сім’я

Це коло нашої сім’ї і тих, кого ми любимо(варто згадати про партнера у стосунках). Повага, довіра і любов — ось за цими ознаками ми визначаємо, хто відноситься до цього кола, хто найбільш близький нам. Але потрібно пам’ятати, що навіть з тими, кого ми любимо, ми не повинні нехтувати своїм особистим простором і також самі повинні поважати простір наших близьких.

Друзі

Це «far away hug» — оточення. Коло наших друзів і тих, з ким нам подобається спілкуватися. Дружба дуже важлива і включає в себе багато речей. Наприклад, спільні ігри, розмови, веселощі та іноді дружні обійми. Дружба завжди ґрунтується на довірі, повазі. І такі прояви, як обійми, повинні бути засновані на взаємній згоді. До цього кола відносяться і усі пластуни.

Знайомі

Коло знайомих («wave circle», тобто ті, кому ми махаємо рукою при зустрічі, з ким знайомі поверхово і не дуже близько). Це можуть бути діти в шкільному автобусі, у дворі, спортивній команді, це можуть бути друзі батьків. Обговоріть з юнацтвом соціальні норми, різні типи знайомих і також правила безпеки. Різницю між близькими і просто знайомими людьми. Дистанція у відносинах, яку і вони і ми повинні поважати.

Професійна допомога

Ці люди можуть допомогти нам, коли нам це необхідно, але вони не наші друзі. Це вчителі, вихователі, поліцейські, пожежники, медсестри та лікарі. Обговоріть з дитиною, в яких ситуаціях, у кого шукати допомоги. Необхідно підкреслити, що у цих людей є розпізнавальні знаки, уніформа, посвідчення і що вони допомагають в разі небезпеки.

Незнайомці

Ми не знаємо цих людей (навіть якщо вони кажуть, що знають нас, — це не важливо.) Не всі чужі люди погані, але оскільки ми незнайомі, то не знаємо, погана людина перед нами чи хороша. Ми не довіряємо незнайомцям. Ми не розмовляємо з ними, нічого не розповідаємо про себе чи близьких. Не відповідаємо на запитання. Ніколи, ніколи не йдемо нікуди з ними і не сідаємо в машину. Ми не беремо цукерки, не йдемо «шукати песика» і не допомагаємо знайти вулицю, тому що дорослі ніколи не повинні просити допомоги у тих, хто молодші і слабші за них. Пластун “братерський та доброзичливий”, але варто зазначити, що незнайомці можуть зловживати довірою.

Після розфарбування даної схеми варто моделювати випадки де особистий простір порушується і розбирати як ми можемо порушити чийсь простір.

Також, варто наголосити, щоб вони не боялись говорити коли їм не подобається як до них відносяться. Проаналізувати як можна пояснити дорослим(батькам, вчителям, виховникам тощо) коли їм некомфортно та порушується особистий простір.

 

Фінанси в гуртку: грамотність, рух грошей, заробіток

Дана гутірка орієнтована перш за все на виховників, оскільки була сформована для програми КВВ №172 у Львові, але для юнацтва ознайомлення буде не менш корисним та цікавим.

Кожен тематичний пункт плану гутірки про фінанси включає:

  • перелік міфів про труднощі, пов’язані з ним;
  • відкрите запитання до виховника;
  • стислий перелік відповідей на запитання;
  • пораду для виховника, яку він може використати в гуркових цілях;
  • #casestudy (наочний приклад) як це працює у к.ч. 26 ім. Олени Пчілки;

Додатковий бонус – “Поради для ефективного управліннями власними фінансами”, який стосується першого пункту плану гутірки – у розділі “Матеріали для гутірки”.

Весь виклад матеріалу поданий у вигляді інтерактивної презентації у розділі “Корисні посилання”

Скаутський рух. Коротка історія

Спочатку давайте розберемося звідки походить слово “скаут” – scout. Це не є англійським словом, адже англійські колонізатори запозичили його у північноамериканських індіанських племен.
На мові оджибвей (одна племенна група північноамериканських індіанців) СКА – білий УТА – зірка. Якщо дослівно перекладати – Зірка яка вказує шлях. Також «скаутами» північноамериканські індіанці називали своїх розвідників.
Всім відомо, що засновником Скаутського руху є англійський генерал Роберт Баден Пауел. Але ідея самовиховання молоді завжди була завжди актуальною у Європі та Америці.
Тож давайте подивимось, які події дали поштовх до створення однієї з самих популярних педагогічних систем у світі.

1810
Фрідріх Людвіг Ян – німецький видатний педагог, учасник наполеонівських війн, видає книгу «Німецьке гімнастичне мистецтво» та стає засновником декількох молодіжних спортивно-гімнастичних товариств «Турнферайн» , які виховували молодь та готували до патріотично-визвольної боротьби.

Фрідріх Людвіг Ян

1844, 1855 роки

У 1844 році в Англії Джорджем Вільямсом створений Християнський Союз Молодих Людей (YMCA). Головною метою Союзу була пропаганда здорового способу життя та релігійне виховання молоді. У 1855 за прикладом YMCA був створений Християнський Союз Молодих жінок. Бачачи жахливі і розпусні умови, у яких жила робітнича молодь Лондона, Джордж Вільямс хотів створити християнський молодіжний осередок, де юнаки могли б плідно проводити час, розвиваючи свої «тіло, розум і дух», і не були спокушені гріхом.


Джордж Вільямс

У 1885 році YMCA провели перший у світі табір для молоді.

1862 рік
У Празі Мирослав Тирш створює перше товариство «СОКІЛ».
«СОКІЛ» – спортивне , тіловиховне (руханкового профіля) товариство, яке відіграло значну роль у національному відродженні слов’янських народів, зокрема. (Вікіпедія)

Метою “Соколу” було пробудження національної свідомості чеського народу та поширення фізкультури на зразок німецьких «турнферайнів».
За прикладом чехів інші слов’янські народи перебрали сокільську ідею, засновуючи свої національні сокільські організації: у 1907 вони об’єдналися у Всеслов’янський сокільський союз, який відбував масові сокільські здвиги з участю «Соколу» слов’янських народів.

Зліт товариства “Сокіл” Прага 1920 р.

В Україні також було створене товариство “Сокіл” громадськими діячами Львова Василем Нагорним та Володимиром Лаврівськимм.


Василь Нагірний

Майбутній засновник Пласту – Пертро Франко також був активним учасником “Соколу”


Одним з здобутків “Соколу” були свого роду однострої.

1874 рік

14-річний хлопчик Ернест Сетон-Томпсон збирає друзів у «Плем’я індіанців». Ціле літо вони вчаться «бути індінацями». Згодом деякі з цих дитячих вражень стали основою книжки «Маленькі дикуни».


1902 рік

Вже відомий художник, письменник, натураліст Ернест Сетон -Томпсон засновує «Рух індіанців – знавців лісу» (Woodcraft indiens). Цей рух повільно поширювався, але так і не став організацією.

Коли в США у 1910 році з’явилися скаути, Сетон-Томпсон підтримав нове починання та у 1916 році, після створення організації бойскаутів Америки став її першим Старшим скаутом.

1907 рік

Британський генерал-майор Роберт Баден-Пауел з групою 22 хлопчиків влаштовує на острові Браунсі (Brownsea) 10-денний наметовий табір, у якому були закладені загальні принципи Скаутського Руху.

1907 рік вважається роком народження Скаутського руху.

1908 рік

Баден-Пауел стає генерал-лейтенантом. Він випускає в 6-частинах, невеликими брошурами, книгу «Scouting for boys», яка дає початок скаутському руху. БП, не був відкривачем, він був знайомий з книжками Сетона-Томпсона, але йому вдалося все об’єднати та викласти в єдину чітку, структуровану педагогічну систему.

1909-1916 роки

Поширення Скаутського руху у світі. Створення у країнах Європи та Америки національних скаутських організацій.

Але на цьому історія Скаутського руху не закінчується. Окремі сторінки в історії Скаутського руху належать Пласту, історію якого пишемо ми й сьогодні.