Інтелектуальний змаг для гуртка

Мета заходу: сприяти розвитку пізнавальних інтересів, уваги, пам’яті, швидкості реакції, ерудиції, логічного мислення, вміння працювати в команді, вихованню дисциплінованості, відповідальності, толерантності, ввічливості.

Результат заходу: юнацтво взяло участь у одному з 3-ох пластових заходах.

Наочний матеріал: плакат – ігрове поле, сигнальні картки.

Умови змагу: Є 10 різних категорій, в кожній з яких є по 5 питань. Кожна категорія має свій відповідний колір. За правильну відповідь на питання з кожної категорії команда отримує від 10 до 50 балів, відповідно до номеру питання в цій категорії (1 питання – 10 балів, 2 питання – 20 балів і т.д.). Карточки з кількістю балів ведучий віддає команді, яка дала правильну відповідь. В кінці гри всі отримані бали додаються. За побажанням виховника – можна підготувати призи для команди переможців. Нижче подані усі категорії та запитання до них, правильні відповіді подані в дужках.

Правила проведення змагу:

  1. Кожна команда грає за своїм ігровим столиком.
  2. Команда, що правильно відповіла на питання обирає тему.
  3. Сигнальну картку капітан команди має право підняти після слова ведучого «час».
  4. Кожна команда має право відповідати тільки один раз.
  5. Питання ведучим зачитується один раз.
  6. Час для обдумування варіанту відповіді – до 1 хвилини.
  7. Якщо прозвучала підказка, бали не зараховуються, а запитання знімається.
  8. За кожну правильну відповідь нараховується бали відповідно до системи оцінювання..
  9. Якщо правильної відповіді на запитання не прозвучало, то воно переноситься на наступну гру (або правильну відповідь озвучує ведучий).
  10. Переможцем визнається команда, яка за результатами гри матиме більшу кількість балів.

Примітка: Змаг орієнтований на молодше юнацтво, яке здає першу пробу.

 

Корисні посилання для проведення змагу:

Правила проведення змагу

Запитання для змагу

Роздатковий матеріал для команд

Авторський сценарій вертепу від к.ч. 26 ім. Олени Пчілки

За основу сценарію вертепу взято класичний розвиток подій, протистояння добра і зла, окремі слова трьох Царів, Ангела, Звіздаря, Смерті.
Проте, загальна концепція вертепу і його постановка – авторські: у сюжеті прослідковується сатиричне висміювання неосвіченості та ліні (у словах Ірода та Чорта), на противагу розуму і начитаності (у словах пастушків-колядників та Ангела, Смерті).
Також, із поваги до національних меншин та наміром уникнути їх висміювання у діалогах вертепу, серед ролей навмисне не появляється жид/жидівка/циган. Більше на цю тему можна прочитати у цій публікації у співавторстві о. Бориса Ґудзяка, о.Юрія Щурка та Мирослава Мариновича : http://www.istpravda.com.ua/articles/2011/12/19/65501/

Тривалість дійства: 10 хв. Відео виступу можна глянути тут: https://youtu.be/RQTQq8hYKtc
Кількість дійових осіб: 10 (можуть грати лише хлопці/лише дівчата, або у перемішку)

Скачати текст сценарію можна тут: Сценарій вертепу від к.ч.26 ім. Олени Пчілки

гурток “Зозульки” (к.ч. 26 ім. Олени Пчілки) завітав вертепом

до ст.пл. Іванки Герус, КВ та ст.пл.гетьм.вірл. Олі Герус,ЧоК

Успіхів із постановкою! Дозвольте юнацтву проявити свій креатив та імпровізацію, що стосується самих слів ролей чи костюму. Також рекомендуємо заздалегіть формувати маршрут з адрес, куди плануєте завітати, із приблизними годинами. Ми вертепували впродовж 8 січня і встиги завітати із нашим дійством до 16-ти домівок!

Похід в музей “В’язниця на Лонського”

Мета: поглиблення знань з історії свого народу

Тема: допомогти юнацтву усвідомити тяжкі сторінки з історії України

Необхідні матеріали: знання маршруту і матеріалів з історії

Вкладка: 10 грн

Цільова аудиторія: юнацтво віком 11-12 років

Програма:

14:00 збірка біля домівки

14:00-15:00 доїзд до музею

15:00- 16:30 екскурсія

16:30-17:30-похід на морозиво

17:30 повернення додому

Історія в’язниці: У 1889—1890 роках на перехресті вулиць Леона Сапеги (сьогодні — Степана Бандери) та Коперніка за проектом архітектора Ю. К. Яновського була споруджена будівля австро-угорської жандармерії в стилі неоренесансу. Будівля самої в’язниці була зведена під час приналежності міста до Польщі, у 1918—1920 роках.

В тюремному корпусі знаходився Четвертий відділ Головної комендатури державної поліції, до повноважень котрого входила боротьба з «антидержавними» організаціями типу Організації українських націоналістів та Комуністичної партії Західної України. Неофіційно, тюрма спеціалізувалася на політичних в’язнях. У 1935 році в споруду було переведено слідчий відділ поліції, а в’язниця стала використовуватися в якості слідчого ізолятора. Під час Львівського процесу 1936 року в тюрмі утримувалися Степан Бандера, Ярослав Стецько, Микола Лебідь та інші підсудні.

У 1939—1941 роках під час Першої радянської окупації в приміщенні знаходилася В’язниця №1, розрахована на 1500 осіб, а сусідній головний корпус займало обласне управління НКВС. Після нападу Третього Рейху на СРСР в червні 1941 року працівниками НКВС було розстріляно близько тисячі в’язнів (згідно свідчень Начальника тюремного відділу НКВС по Львівській області лейтенанта Лермана, 924 особи).
Пам’ятник жертвам комуністичних злочинів

У 1941—1944 роках споруда використовувалася як слідча в’язниця гестапо, тут розміщувалися айнзац-групи СД. Тюремний двір був викладений надгробками зі старого єврейського кладовища. Довгий час в тюрмі утримувався відомий польський вчений Казимир Бартель.

У 1944—1991 роках тут діяв слідчий відділ і слідчий ізолятор НКВС (НКДБ) -МДБ-КДБ СРСР, одночасно — Управління внутрішніх справ Львівського міськвиконкому- Міське Управління ГУМВС України у Львівській області МВС України.

Вечірка в стилі “Барбі”

Пора року: байдуже

Вік учасників: 13-14 років

Кількість учасників: 9 + виховниця

Тривалість: 1 вечір і ніч

Місце: вдома у юначки

Мета: розважитись,поділитись досвідом у кулінарії, переглянути цікавий фільм.

План підготовки:

  1. Узгодити місце і час події. (ніч з п’ятниці на суботу)
  2. Придумати цікаві пункти програм
  3. Запланувати меню, призначити відповідальних за прийоми їжі.

Вечеря – піца, молочний коктейль

Сніданок – грінки з сиром

  1. Скласти кошторис
Стаття витрат Вартість На 1 людину
Інгрідієнти для піци і коктейлю 200 грн 20 грн
Напої(соки) 30 грн 3 грн
Їжа на сніданок 70 грн 7 грн
Попкорн 40 грн 4 грн
Майстерка 50 грн 5 грн
ВСЬОГО 390 грн 39 грн
  1. Скласти орієнтовну програму

19.00-19.10 – збір

19.10 – 20.30 – приготування вечері

20.30 – 21.00 – показ мод

21.00 – 21.40 – майстерка

21.40 – 23.40 – перегляд фільму «1000 слів»

23.40 – 00.00 – підготовка до сну

09.00 – 09.30 – прокидання, вмивання

09.30 – 10.30 – сніданок

10.30- 11.00 – прибирання, роз’їзд додому.

 

Необхідні матеріали:

  • Диск з фільмом
  • Рецепт вечері
  • Інструменти для майс
  • Костюми для показу мод

Майстерка з виготовлення браслетів:

браслети з шкіри – беремо шматок шкіри довжино 50 см, шириною 5 см, розрізаємо, як показано на схемі і так плетемо.

Збір коштів на допомогу дітям сиротам

Тема: благочинний захід «Збирання коштів на допомогу дітям сиротам».

Мета: допомогти дітям сиротам, та привернути увагу юнацтва до цієї проблеми

Місце проведення: Львів, площа біля пам’ятника Данилу Галицькому.

Виряд: перекус(беруть учасники), матеріали для вироблення кулончиків(полімерна глина,канцелярські ножі,дошки для ліплення,фурнітура для самих кулончиків,шкіряні шнурки,)розкладний стіл для самого процесу продавання,курінна хустка.

Вік учасників: 15-17 років

Тривалість: перша частина:3-4 годин,друга частина: 4-5 годин.

Опис: Перша частина:разом з гуртком завітати до одного із сиротинців та провести там майстерку з виготовлення кулончиків з полімерної глини залучаючи до цього самих дітей. Друга Частина:Після проведення майстерки, на наступний день (або пізніше) прийти на площу біля пам’ятника Данилу Галицькому і продавати ці кулончики. На місці продажу присутній надпис, що всі зароблені гроші йдуть на допомогу дітям сиротам. Цю акцію можна проводити неодноразово та в різних сиротинцях. Також можливе залучення інших гуртків/куренів до цієї акції. Також з допомоги спонсорів можна безкоштовно отриматии всі необхідні матеріали,які необхідні в проведенні цієї акції.

Тереновий змаг для молодшого юнацтва “Свято Шевченка”

ст. пл. Оля Євстахевич, 
виховниця та зв’язкова 46-го куреня УПЮок ім. М. Богуславки (Київ)

Завантажити проект в форматі PDF можна тут.

Назва: “Свято Шевченка”
Вид заходу: Тереновий змаг для молодшого юнацтва

Мета: в цікавий і доступний спосіб перевести святкування традиційного заходу, уникаючи аналогії з шкільними святкуваннями (декламації віршів і спів хору), поєднати перевірку пластових елементів з перевіркою знань про Кобзаря.

Актуальність теми: Свято Шевченка – традиційний захід станиці Київ, як і кожної станиці, який останнім часом не зацікавлював наше юнацтво через ту ж таки традиційність. Після зими і перед початком весняних
мандрівок та Свята Весни юнацтво потребує руху, а для виховників в той самий час важливо перевірити готовність до початку таборування свого юнацтва (в даній тереновій грі – молодшого).

Інформація про реалізацію проекту: Тереновий змаг “Свято Шевченка” був переведений 9 березня 2002 року в Києві як станичний захід. Участь у змазі взяло 8 збірних команд юнацтва станиці як учасники і 12 старшопластунів як інструктори/помічники інструкторів на точках. Комендант змагу – ст.пл. Оля Євстахевич, бунчужний – ст.пл. Іван Кріпченко. Нагородження переможців (1,2,3 місце команди і 1,2,3 місце в індивідуальноум заліку) відбулось 12 квітня 2002 року на святкуванні 90 – річчя Пласту.

Анотація: Теренова гра передбачає проходження точок, які умовно називаються станціями. Вони є наступними: Географічна, Ономастична, Гра Кіма, Музична, Пластова, Індентифікаційна, Пошукова, Театральна. На кожній учасники мають окремі завдання, коли індивідуальні, коли – для всієї команди. Загальна тривалість змагу: 1,5 – 2 години. Кількість інструкторів: 8 осіб. Кількість команд: максимум – 8, мінімум – 2. Територія для виконання: квартал міста, бажано з великою кількістю архітектурних пам’яток, на які легко орієнтуватися для знаходження точки змагу (центр).

Зміст проекту:
Станції:
• Географічна ( проходження точки командне)– назвати і прочитати якнайбільшу кількість Шевченкової поезії, де б згадувалися географічні назви.
• Ономастична (від лат. onima – ім’я) (здають кожен індивідуально) – назвати чи прочитати (продекламувати) якнайбільшу кількість творів Шевченка (поезія, проза, картини), де згадуються імена.
• Гра Кіма (кожен індивідуально) – на точці юнацькій команді показується картина Шевченка “Катерина”, на яку вони уважно дивляться хвилину, а потім на окремому аркуші описують побачене і здають інструктору.
• Музична (командна, але бали за спів зараховуються при умові, що співає не менше 3-ьох осіб)– заспівати уривок з пісні на слова Т. Шевченка або назвати такі пісні.
• Пластова (командна)– команда юнацтва має назвати ті точки Пластового Закону, на які підібрано уривки з творів Шевченка.
• Ідентифікаційна (командна) – на розгляд юнацтва подаються картки з уривками поезій, два з яких не є Шевченковими, і картки з назвами творів. Потрібно правильно назвати уривки, а також назвати твір і автора не-Шевченкових уривків.
• Пошукова (командна) – “Знайди Шевченка”, букви слова “Шевченко” розкидані на невеликій території точки, зроблені або позначені різнопланово (з паперу, сірників, викладені листям, камінчиками, нашкрябані на землі або присутні на однострої інструктора). На цій точці встановлюється рекорд, в залежності від якого потім точкують команди.
• Театральна (командна) – команда розбивається на 2 частини і одна одній готують “пантоміму” – уривок з твору Шевченка, який друга команда має відгадати.

Проходження станцій відбувається по колу. На кожну точку відводиться 10 хвилин. Перед початком змагу інструктори забирають з собою команди на станцію, і з початком визначеного часу починають переведення точки. Після закінчення 10-ти хвилин інструктор називає місце наступної точки.
Початок і закінчення змагу – традиційний, пластовий (відкриття, молитва, прапор тощо, закриття бажано зробити біля пам’ятника Шевченка і покласти до нього квіти).
Результати змагу (індивідуальні і командні), а також вручення призів переможцям, на мою думку, вартує оголосити пізніше (особливо зважаючи на перевірку завдання станції “Гра Кіма”) і гарним днем для цього може бути день святкування Пластової Присяги 12 квітня.

Матеріали для інструкторів:

На станцію “Пластову” (на “добру гадку” 2 уривка для невеличкого запутування):
1. “… а дівчина при самій дорозі Недалеко коло мене Плоскінь вибирала. Як почула, що я плачу – Прийшла, привітала, Утирала мої сльози та поцілувала…” (Пластун братерський і доброзичливий).
2. “… І не встануть з праведними Злії з домовини; Діла добрих оновляться, Діла злих загинуть.” (Пластун справедливий).
3. “… Увечері посумую, А вранці заплачу. Зійде сонце – утру сльози, Ніхто не побачить…” (Пластун завжди доброї гадки).
4. “… Засне долина. На калині І соловейко задріма. Повіє вітер по долині – Пішла дібровою руна; Руна гуляє – Божа мова, Встануть сердеги працювать, Корови підуть по діброві, Дівчата вийдуть воду брать, І сонце глане – рай та й годі!..” (Пластун любить красу і дбає про неї).
5. “… Там найдете щире серце І слово ласкаве, Там найдете щиру правду, А ще, може, й славу …” (Пластун завжди доброї гадки).

На станцію “Індентифікаційну”:

А хто такий
У чорній киреї
Через базар переходить?
Став; розрива купу
Ляхів мертвих: шука когось.
Нагнувся, два трупи
Невеликих взяв на плечі
І, позад базару,
Через мертвих переступа,
Криється в пожарі
За костьолом.
(“Гайдамаки”)

Отак, ідучи попідтинню
З бенкету п’яний уночі,
Я міркував собі, йдучи,
Поки доплентавсь до хатини.
А в мене діти не кричать,
І жінка не лає,
Тихо, як у раї,
Усюди божа юлагодать –
І в серці і в хаті,
Отож я ліг спати.
А вже підпилий як засне,
То хоч коти гармати,
І усом не моргне.
(“Сон”)

Схаменіться! Будьте люди,
Бо лихо вам буде!
Розкуються незабаром
Заковані люди.
Настане суд, заговорять
І Дніпро і гори!
І потече сторіками
Кров у синє море
Дітей ваших… І не буде
Кому помагати:
Одцурається брат брата
І дитини мати.
(“І мертвим, і живим, і ненародженим”)

Стань і вдивляйся: скільки тих облич
Довкола виду твого, нібі німби,
Так сумовито виграють на дримбу,
Хоч Господа на допомогу клич.
Вдивляється у проруб край світів
Душа твоя, зайшовшись начуванням.
Тонкоголосе щемне віщування
В подобі лиць – без уст, очей і брів.
(Василь Стус)

Рученьки терпнуть, злипаються віченьки…
Боже, чи довго тягти?
З раннього ранку до пізньої ніченьки
Голкою денно верти…
(Павло Грабовський “Швачка”)

Святкування дня народження гуртка

Мета: Святкування дня народження гуртка.

Місце проведення: ролером + місце святкування (квартира, будинок, тощо)

Тривалість: 2 дні

Місце початку:                                                                  Час:

Вул. Зелена 147                                                                      15:40

Місце завершення прогулянки:                                       Час:

Залежить від місця святкування                                                         13:00

Транспорт: необхідний для добирання учасників з місця проживання до роледрому та звідти до місця проведення заходу і назад додому.

Чисельність: 5 учасників + виховник                                             Вік учасників: 11-13 років

Виряд:

Загальний

Фотоапарат
Лак для нігтів
Засіб для зняття лаку
Вата
Приладдя для приготування торта

Особистий

Спальник
Каремат
Піжама
Картопля – 6 шт.
Хустина

 

 

 

 

 

Меню

Вечеря Сніданок
  • Картопля запечена з салом:

Картопля – 2,4 кг. (по 4 шт. на людину)

Сало – 400г.

  • Салат:

Буряк – 600г.

Картопля – 600г.

Оселедець – 1 пач.

Морква – 700г.

Квашений огірок – 4 шт.

Майонез – 2 пак.

  • Торт (бісквітний з карамеллю):

Цукор – 500г.

Яйце – 8 шт.

Борошно – 100г.

Шоколад – 1 пач.

Масло – 200 г.

Молоко – 0,25 л.

  • Млинці:

Молоко – 0,75л.

Яйце – 1 шт.

Цукор – 200г.

Борошно – 200г.

Варення – 1 бан.

  • Какао:

Какао – 100 г.

Молоко – 2л.

 

 

Харчі, що необхідно купити

Харчі, що необхідно взяти з собою

Назва

Кількість

Вартість

Назва

Кількість

Картопля 3 кг. 15 грн. Цукор 1 кг.
Буряк 600 г. 15 грн. Квашений  огірок 4 шт.
Морква 700 г. 7 грн. Какао 100 г.
Майонез 2 пак. 13 грн. Сало 200 г.
Яйце 9 шт. 13 грн. Сало 200 г.
Борошно 500 г. 7 грн. Сіль 300 г.
Оселедець 1 пач. 25 грн. Перець 1 пак.
Молоко 3 л. 18 грн. Кориця 1 пак.
Масло 200 г. 18грн. Хмелі – сунелі 1 пак.
Шоколад 1 пач. 20 грн. Варення 1 бан.

 

Сума 151 грн.

 

Кошторис:

Призначення

Сума

Транспорт індивідуально
Харчі 151 грн.
Роледром 300 грн.
Сума 451 грн.
Вкладка 5 грн.

 

 

Вкладку розраховано в т.ч. і на виховника. Тобто загальна сума поділена на 6 осіб.

Рамова програма:

1 день

15:40 – 16:00 – добирання до роледрому

16:00 – 17:00 – катання на роликах

17:00 – 18:00 – добирання до місця проведення

18:00 – 20:00 – приготування вечері та торта

20:00 – 21:00 – святкове частування, побажання на наступний рік

21:00 – 22:30 – розмови в тісному колі, ігри

22:30 – 23:00 – «Сіріємо» пліч-о-пліч

23:00 – нічна тиша

2 день

08:00 – 08:10 – вставання

08:10 – 08:30 – руханка, вмивання

08:30 – 09:30 – приготування сніданку

09:30 – 10:00 – катання на роликах

10:00 – 12:00 – перегляд мультфільму + манікюр

12:00 – 13:00 – прибирання

Відповідальні:

 

Відповідальна особа

Предмет відповідальності

Член гуртка «Х» Приготування торта
Член гуртка «Х» Роледром
Член гуртка «Х» Манікюр

Роздаткові матеріали: відсутні

Матеріали: Ноутбук, фотоапарат, підготований мультфільм/фільм для перегляду.

Примітки:

1.       Приготування торта:

Жовтки розтерти з цукром до біла, всипати мелені житні сухарі, борошно, розмішати, додати тертий шоколад і збиті в міцну піну охолоджені білки, обережно перемішати і перекласти у форму, змащену маслом. Пекти при 180-190 С до готовності. Охолоджений торт зверху змастити кремом.

Приготування крему:

В каструлю всипати цукор, додати трохи води і на невеликому вогні карамелізувати до коричневого кольору. Влити воду і розвести, не знімаючи з вогню. Окремо розтопити вершкове масло, влити молоко, додати борошно, довести до кипіння і змішати з карамеллю. Крем трохи охолодити. Намазати торт і розрізати його на шматочки.

2. Ціна на ролером змінюється залежно від часу дня і дня тижня.

 

Дівочі вечорниці

Мета заходу: Розширити знання учнів про календарно-обрядові свята України. Прищеплювати інтерес до історії, культури, традицій і звичаїв українського народу.

цільова аудиторія: 12-13 років

дрес код: вишиванки, стрій.

Програма заходу:

  1. Ритуал запалення свічок. Коли всі зібралися, тоді запалюються багато свічок і виключається світло. тоді в хаті стає тепло і затишно. Хата оздоблена вишиваними рушниками, і теплими шерстяними коцами.
  2. Невелика гутірка, що таке вечорниці. їх історія.

Одним з найулюбленіших зібрань молоді були вечорниці. Починалися вони пізньої осені, найчастіше на Покрову (14 жовтня).  То був час, коли сонце повертало на зиму і природа поступово засинала, коли зібрані були хліб і городина, коли наставали довгі вечори. Бувало, що дівчата починали «засиджувати» вечорниці уже з початку вересня.  Для проведення вечорниць дівочий гурт підшуковував простору, зручну хату самотньої бабусі, вдови або рекрутки. А відтак ішли дівчата до господині і просили дозволу «справляти в їх господі вечорниці». Після взаємної згоди господиню обраної хати молоді люди називали вже «вечернична чи досвітчана мати».

Дівчата намагалися якось віддячувати вечорничній матері за дозвіл збиратися в її господі. Вони зносили продукти: борошно, крупу, зерно, квасолю, а перед великими святами і ковбасу, м’ясо, сало, курей, масло. Крім цього, дівчата гуртом пряли або шили у певні дні для досвітчаної матері, або ж котрогось дня ішли працювати у полі.

Вечорниці були:

  • буденні
  • святкові

Основою буденних вечорниць була робота дівчат за вишиванням, прядінням, шиттям, оскільки саме від їхньої працьовитості залежало і їхнє придане. Та й вранці необхідно показати матері свою роботу. На святкових вечорницях молодь танцювала, співала, тобто розважалася. Святкові вечорниці пов’язувалися з певною подією або ж святом.

В свою чергу святкові вечорниці поділялися на:

  • недільні (по неділях)
  • весільні
  • прощальні
  • празникові (на великі свята)

Буденні вечорниці влаштовувалися по всіх регіонах України переважно так. Як тільки вечоріло, сходилися дівчата до хат вечорничних матерів. Несли різні «примусії» до роботи: веретена, прядки, днища, гребені; по кілька мичок пряжі для прядіння, полотно та нитки для вишивання та шиття; дротики, ключечки та вовну для плетіння тощо.  Зносили дівчата і харч для скромної спільної вечері (якщо таку готували): пшоно, муку, олію, хліб, сало, яйця і т. п. Не забували й про освітлення та опалення.  Ото посходяться усі дівчата, порозсідаються одна побіля одної кругом столу або посеред хати навколо каганця чи то лампи, прилаштованих на діжі (чи стільці), і шиють, вишивають, плетуть. А прясти сідали на лавах та ослонах.  Дівчата прядуть пряжу “(коноплі, льон), вишивають (сорочки, рушники, хусточки) чи плетуть (панчохи, мереживо) дуже старанно, бо вранці треба буде показати матері свою роботу.  Та й самі дівчата знали, що їхнє придане цілком залежить від їхньої працьовитості. Запопадлива до роботи дівчина, поки піде заміж, надбає, бувало, лише сорочок тридцять. А за одну зиму вона могла напрясти, ниток на три сувої полотна по 30 аршин кожен.  За роботою дівчата співають пісень, жартують, а далі заводять мову про свої душевні таємниці, про свою дівочу долю. За співами, розмовами час збігає враз, гуртом робота «охотніше» спориться.

Багато старань докладали дівчата, щоб спекти якнайкраще калиту. Калита — пшеничний прісний корж, мав іще декілька назв, зокрема: «каланта» (Холмщина), «бакала» (Канівщина), «бала» (східна Волинь). Корж пекли великий (подекуди як сито), переваж­но округлий, з діркою посередині. На південному Побужжі калита випікалася із зубчиками по краю і дірочками поміж ними (витискали наперстком), прикрашалася родзинками, цукерками, горіхами.

Як тільки вечеря була готова, спечені балабушки та калита, дівчата кликали парубків:

Слід зазначити, що коли на всіх згаданих вище вечорницях молодь працювала або розважалася, то головною метою. Андріївських сходин було ворожіння. Але про це трішки згодом. Парубоцька та дівоцька громади виступали організаторами зібрань молоді, зокрема вечорниць. У громаді всі мали рівні права, з-поміж себе вибирали старшого (отамана, старшину, старосту, «березу») і старшу («березу»). До обов’язків парубоцького отамана входило: слідкувати за порядком, в тому числі на вечорницях, організовувати складки, домовлятися за музик, наймати приміщення для грища, вирішувати всі суперечки між молоддю тощо. Ватажок мав помічників (підстаросту і скарбника, яких сам призначав), сидів він коло столу на почесному місці і тримав знак влади (ціпок, палицю, гарапник). Отаману корилися всі — і парубки, і дівчата. За непослух, брехню отаман карав, строго стежив за тим, щоб на вечорниці не ходили парубчаки та дівчатка.  З наказу парубоцького отамана розходилися всі додому. Не мали права парубки на вечорницях лихословити, битися чи напиватися або насміхатися з дівчини.  Парубоцтво було хранителем дівочої честі і строго карало блудливих дівчат: виганяли з товариства, вішали у дворі люльку, знімали хвіртку, мазали дьогтем хату тощо. Парубки до своїх дівчат ставилися з особливою повагою як до майбутніх дружин: «любить козак дівчиноньку, зайняти не сміє, ой він її не займає, бо сватати має». Парубоцька етика також вимагала: з дівчиною з іншого села можна було познайомитися тільки через тамтешнього парубка, заручившись її згодою.  Дівоцька громада забезпечувала приміщення для вечорниць і його освітлення, опалення, їжу для спільної вечері. Дівчата тієї чи тієї громади не мали права без відома і згоди старшої, а то і всіх подруг приходити на вечорниці іншого гурту (парубкам вхід був вільний). Старша також не дозволяла залишатися на ніч у вечорничній хаті дівчині, якій ще не виповнилося 18 років, йдучи перший раз на вечорниці, дівчата приносили курку або грудку масла. Поводилися з парубками гарно, не можна було сказати хлопцеві «брешеш».

  1. Вправляння у ліпленні вареників. Дівчатка навчаться робити тісто, ліпити гарні вареники, але передбачені вареники із сюрпризом( перченою картоплею)
  2. Виготовлення плетенки із дріжджового тіста. Плетенка дуже смачна і дівчата повинні її вміти пекти. Виховниця буде допомагати, але основну роботу будуть робити дівчата.
  3. Співи. (див. Додаток)
  4. Дегустація. Все, що напекли, потрібно попробувати, тому всі дружньо сідаємо за стіл і бажає одна одній – смачного!
  5. Ворожіння. Дещо з старовинних ворожінь.

Брали перстень, галузку мірти, ляльку й квітку паперову (квіти з різнокольорового паперу самі дівчата виготовляли осінньо-зимовими довгими вечорами, якими ікони та портрети в кімнатах прикрашали), — і кожну річ під окрему тарілочку клали. Найперше старшій дівчині долю вгадували. Всі за неї пережи вали, бо хотіли знати чи вийде скоро заміж, чи ще буде цей рік дівувати.

Та дівчина, якій вгадували долю, не мала бачити, як дівчата будуть під тарілки фанти підкладати. І, як тільки їх розклали, то запрошували дівчину тарілку вибирати — свою долю вгадати. Кожна дівчина лише одну тарілку вибирала. Хвилювалась, бо вірила: що вибере на свято Андрія, це її й чекає.

Свято Андрія — це і радість, і сум, і потаємна надія… Якщо під тарілкою буде перстень, то вірили, що вже скоро заміж вийде; якщо — квіточка, то ще дівуватиме; якщо мірта, то незабаром її розлука з милим чекає, а коли витягне ляльку, то зраду від коханої людини матиме.

А ще так ворожили: Дівчина свій чобіт скидала та й із заплющеними очима його від себе кидала. Коли кидала, то стояти на одному місці мала. А інші дівчата дивилися, в який бік чобіт носком упав, то з цього боку й буде її наречений шукав.

Або ще так: Вибігали дівчата на подвір’я і навмання біля частини плоту чи паркану ставали, кілки рахували та так промовляли: «Молодець, старець». Останній кілок обов’язково оглядали. Якщо кілок тонень кий і рівненький, то тій дівчині випаде хлопець молоденький; а коли кривий і товстий, то хлопець буде такий; а якщо кілок з товстою корою, то суджений буде багатий, грошовитий та з бородою. Це найвеселіша ворожба. Дівчата одна з одної кепкували, жартували… Вірили — не вірили, а все ж трішки хвилювалися, бо вийти заміж за молодого хлопця всі бажали.

Ще так ворожили:

— Брали чобіт у дівчини, від стіни до порога переставляли і так промовляли: молодець, удовець, буду дівувати, — і як вийде, то таку долю ця дівчина буде мати. Від стінки п’ятеро дівчат одна перед одною наперед ставали і хто перед порогом стане, та перша вийде заміж, а дівчина за нею -другою буде справляти весілля; за другою — третьою…

На аркушах паперу ім’я хлопців писали, потім перемішували їх, у шапку клали і собі «хлопця вибирали».

— Виходили дівчата одна за одною на подвір’я і примовляли:

О Святий, добрий Андрію,

Я лишень на Тебе маю надію!

Дуже хочу знати,

Звідки нареченого маю виглядати?

Так тричі промовляла і з надією на гавкіт собаки чекала. З якої сторони почує гавкіт собаки, то з цієї й буде її наречений.

— Дівчат за дровами посилали, а вони по в’язанці брали і потім їх рахували. Якщо була парна кількість, то бути весіллю.

А ще розповідали, що на дзеркалі долю свою впізнавали. Твер дили, що дзеркало долю віщує, але не кожна дівчина ворожитиме, бо треба бути відважною, не боятися. Але чого не зробиш, якщо хочеш про свою долю дізнатися. У тій ворожбі дівчина має бути тільки сама, щоб нікого не було в кімнаті. Треба сісти перед дзеркалом, а з обох боків свічки засвітити й такі слова говорити:

Я тебе, дзеркало, питаю,

З ким я свою долю злучити маю?

З’єднати з Іванком прошу,

Бо його в серденьку ношу.

Тричі треба так казати. Тоді відвернутися від дзеркала та із заплющеними очима знову промовляти: Святий Андрію, допоможи, Судженого мого покажи! Ворожу на свій вінок, Прошу захисту від зірок! Дай, Боже, шлюбу дочекати, Мене з Іванком звінчати. Відтак зразу різко повернутися і на дзеркало подивитися, але не жахнутися. Адже в дзеркалі може не бути обличчя Івана, а незнайомого пана. Коли за перший раз не вийде, то постарайтеся повторити тричі, але зауважу, якщо не вийде нічого, то наступного року повторіть, — бо це означає, що ваша доля ще десь блукає. Але не журіться, коли доля ще десь блукає, вона обов’язково вас розшукає і люблячі два; серденька з’єднає.

Коли вже дівчата лягали спати, то так робили, щоб мати змогу в сні свого судженого оглядати: під ліжко ставили миску з водою, а зверху треба дощечку положити, (ніби кладка через річку) і так просити:

О дай же, Боже, молодій мені,

Щоб приснився мій суджений в сні.

І Тебе, Святий Андрію,

Я прошу, як умію:

Святий Андрію, допоможи,

Мене сьогодні не залиши!

Ой ти, місточок, та не хилися,

А ти, Іванку, мені приснися.

Перейди річку — биструю воду,

Й веди до шлюбу мене, молоду.

Перед тим, ніж заснути, треба декілька разів так промовляти.

А щоб знати, яку професію буде суджений мати, то треба дівчині піти на город і землю розкопати, в пригорщі набрати, до світлиці принести та її гарно розглядати. Якщо знайдете тріску, то майбутній чоловік буде теслею; якщо залізо чи цвях — буде ковалем, якщо скло — склярем. А якщо земля без домішок, то буде хліборобом. Ниточку чи стебло віднайдете, то суджений буде добрим сім’янином; коли пір’я, то буде вчений чоловік; якщо камінчик, то впевнено йтиме до мети; а коли знайдете вуглинку, то буде нещасливий шлюб.

Ворожать ще так: дівчина насіння коноплі набирає, виходить на подвір’я і так промовляє-співає:

О Святий Андрію, Конопельку сію… Добре заволочу, Бо заміж вийти хочу… А як усе розсіє, то зразу насіннячко збирає, яке розсівала, в світлицю приносила і рахувала. Якщо буде парна кількість зернин, то скоро буде ця дівчина у парі жити. Віднайде її доля — цей єдиний, один!

Та ще: на вулицю дівчата вибігають і першого зустрічного зупиняють, у нього ім’я питають. Вірять, що таке ім’я буде у майбутнього чоловіка.

І досі дівчата на Андрія на підвіконні ставлять у воду гілочку вишні чи яблуні, або гілочку бузкову чи черемхову. Коли розквітне до Різдва, то буде ця дівчина щаслива. Кладуть гілочку у воду і приказують:

Святий Андрію,

Маю на Тебе надію:

Дай, щоб вишня зацвіла,

А мою долю на поріг привела.

Дуже багато різних ворожінь в Україні побутувало, що ніхто не перелічить — не порахує. Свято Андрія пов’язане з дуже багатьма обрядами та ритуалами,  а тепер ми маленьку часточку знаємо.

  1. 22: 00 – розхід.

 

Додаток

Ніч яка місячна, зоряна ясна
Ніч яка місячна, зоряна, ясна,
Видно, хоч голки збирай.
Вийди, кохана, працею зморена,
Хоч на хвилиночку в гай!
Ти не лякайся, що білії ніженьки,
Умочиш в холодну росу,
Я ж тебе, вірна, аж до хатиноньки
Сам на руках однесу.

Заспіваймо пісню веселеньку

Заспіваймо пісню веселеньку
Про сусідку молоденьку,
Про сусідку заспіваймо,
Серце наше звеселяймо!
Ой сусідко,  сусідко, сусідко,
Позич мені решітко, решітко:
Я си муки потрясу, потрясу,
Завтра вранці принесу, принесу.
Заспіваймо пісню веселеньку
Про венгерку молоденьку,
Про венгерку заспіваймо,
Серце наше звеселяймо!
Ой венгерко, венгерко, венгерко,
Позич мені люстерко, люстерко:
Я си вуса підкручу, підкручу,
Завтра вранці доручу, доручу.
Заспіваймо пісню веселеньку
Про жіночку молоденьку,
Про жіночку заспіваймо,
Серце наше звеселяймо!
Маю жінку молоду, молоду,
Не пущу і по воду, по воду.
Могла би ся втопити, втопити,
Мусив би ся женити, женити
Зеленеє жито, зелене

Зеленеє жито, зелене,
Хорошії гості у мене.
Зеленеє жито женці жнуть,
Хорошії гості в хати йдуть.
Зеленеє жито, зелене,
Хорошії гості у мене,
Зеленеє жито при межі,
Хорошії гості від душі.
Зеленеє жито, зелене,
Хорошії гості у мене,
Зеленеє жито, ще й овес,
Тут зібрався рід наш увесь.

Ой, у вишневому саду

Ой, у вишневому саду
Там соловейко щебетав.
До дому я просилася,
А він мене не відпускав.
Ти милий мій, а я твоя
Пусти мене, зійшла зоря.
Проснеться матінко моя,
Спитає, де гуляла  я
А ти скажи їй в отвіт:
–  Яка була чудова ніч
Весна іде, красу несе,
А в тій красі радіє все
– Мамо моя, ти вже стара,
А я весела, молода.
Я жити хочу, я люблю,
Мамо, не лай доню свою
-Доню моя, не в тому річ
Де ти гуляла цілу ніч.
Чому розплетена коса,
А на очах блищить сльоза
Коса моя розплетена,
Її подруга розплела,
А на очах блищить сльоза,
Бо у розлуці з милим я

Прийняття гуртка в курінь

Мета: прийняття гуртка в курінь.

місце: Стрийський парк, Липова алея, м. Львів

Програма:

14:30 – відкриття

15:00 -15:30 -Офіційна частина, церемонія прийняття

15:30 -16:45 – Пісні під гітару, ігри

16:45 – 17:00 – закриття

17:00 – неофіційна частина заходу.

Детальний опис програми:

До відкриття акції запрошується зв’язкова та курінна.

Прийняття гуртка є важливою подією як для самого гуртка, так і для куреня, бо в свою сім’ю вони приймають нових її членів, які будуть разом творити історію цього куреня, розвивати його, і він залишиться назавжди в них в серцях. Ця акція  буде відбуватися у Стрийському парку  посеред  липової алеї. Акція повинна відбуватися без попередження для юначок, які приймаються в курінь. Юначки повинні прийти в Стрийський парк в одностроях для проведення позапланових сходин.

На прийнятті повинні бути присутні всі виховники куреня, зв’язкова, та старші пластунки, вихідці з цього ж куреня(по-можливості). Вони  утворюють коло, всередині якого буде знаходитися гурток. Церемоніал розпочнеться словами СКОБ!

Далі  виховниця виголосить промову, що зобов’язується любити своїх юначок, плідно трудитись задля того, щоби її гурток був успішним.

А юначки в свою чергу хором промовляють: «обіцяємо, що будемо любити та поважати свою подругу-виховницю, добре вчитись, гарно пластувати, цвісти і пахнути як квітки!»

Тоді виховниця вручає сильветку гуртка та число куреня і як подаруночок – кулон у вигляді маргаритки.

Потім усі разом сідають в довільному порядку на галявині та співають пісень, грають в комунікативні ігри.

Закриття, фрукти, сік і приємне спілкування.

Ігри

Гра “Таємничий незнайомець”

Один з юнаків загадує з числа присутніх Таємного незнайомця. Інші ж, використовуючи підказки, повинні відгадати, хто ховається під іменем Таємного незнайомця. Наприклад, юнак, загадавши когось, дає першу підказку: “У нього сірі очі”. Якщо хтось здогадався – просто починає посміхатися. Тим часом, дається все більше і більше підказок про загадкового Незнайомця (чи має він домашніх тварин, про сім’ю, риси характеру і тощо) і так до тих пір, поки не з¢являться посмішки на обличчях всіх юнаків.

Ця гра розвиває в юнаків спостережливість та уважність один до одного, а також почуття власної гідності.

Обговорення:

  • Після якої підказки ви здогадались, хто був Таємничим незнайомцем?
  • Чи важко було довго тримати свою відповідь у таємниці?
  • Чи хотіли б ви побути в ролі Таємничого незнайомця?

Гра “Корабель серед скель”

Гра вчить юнаків під час спілкування опиратися на власну інтуїцію та довіряти своєму партнеру.

Всі учасники гри, тримаючись за руки, стають в колі. Так утворюється Берег, всередині якого знаходиться небезпечне море зі скелями (їх роблять за допомогою кількох стільчиків). Один з юнаків грає роль Корабля, який із зав’язаними очима повинен дістатися “неушкодженим” до Гавані (цю роль виконує юнак, який стоїть в колі разом з усіма). Ще один гравець – це Капітан, який буде керувати за допомогою слів своїм Кораблем. Завдання виховника в цій нелегкій грі: створити помірної складності перешкоди (скелі). Взагалі, можна дозволити Кораблю і Капітану попередньо визначати, скільки “скель” вони хотіли б оминути.

Коли Корабель досягне кінцевої точки свого маршруту, Гавань радісно кричить: “Ти досяг своєї мети!”, і міцно його обіймає. За один раз “відправляти у плавання” можна не більше двох-трьох юнаків.

Обговорення:

  • Чи почував ти себе безпечно зі своїм Капітаном?
  • Що в наступний раз твоєму Капітану краще зробити інакше?
  • Що було найважчим для тебе, як для Капітана?
  • Як ти почувався, коли був Кораблем?

Гра “Прошепочи ім’я”

Гра допоможе “задіяти” навіть самих скромних юнаків, так як в ній потрібно себе вести тихо і непомітно.

Учасники гри вільно рухаються по кімнаті, при цьому підходять до різних юнаків і шепочуть їм на вушко своє ім’я (2-3 хв.). Підходити потрібно в першу чергу до малознайомих. Після того, юнацтву потрібно вже буде шепотіти ім’я не своє, а того, до кого підійшли.

Коли уже всі добре знають один одного, можна використовувати інші варіанти гри, наприклад: “Прошепотіти іншому на вушко найрадіснішу подію, яку  пережили вчора”, “…що цікавеньке ви робили на цих вихідних” і т.д.

Обговорення:

  • Чи взнали ви, як кого звати?
  • Чиє ім’я вам було найбільш складно запам’ятати?
  • Чиє ім’я вам сподобалось найбільше?

Гра “Передай маску”

Юнацтво любить грати в ігри, де можна поводити себе спонтанно, виявити своє почуття гумору. Отож, надаємо їм таку можливість.

Всі учасники гри сідають в коло. Перший гравець надає своєму обличчю особливого виразу, повільно повертає голову до свого сусіда зліва, щоб він зміг краще роздивитися. Сусід повинен в точності повторити цей вираз на своєму обличчі, а далі – повільно повертає голову вліво, змінюючи при цьому вираз обличчя на новий. Так само діють і всі інші учасники гри: спочатку учасники в точності повторюють вираз обличчя свого сусіда справа, потім придумують власний вираз обличчя (може бути комічним або погрозливим, страшним або смішним).

Природнича прогулька з гуртком

Місце проведення: Брюховичі (біля Львова)

Цільова аудиторія: 12-13 років, група з 6 -8 чол.

Мета заходу: Весело провести час серед трав. дерев, і комашок. Навчитися розрізняти рослини, які оточують нас.  Опанувати навики розпалювання вогню.

Час: початок вересня.

Програма:

9: 00 – Зустріч на зупинці біля готелю Львів(сідаємо на маршрутне таксі №8, на пл.Я.  Осьмомисла)

9:00-10:00 – доїзд до місця дислокації(лісок, галявина)

10:00-11:00 – розміщення на галявині

11:00–12:00 – розповіді про проведене літо «Коло довіри».

12:00-15:00 – Пікнік.

15:00-15:30 – Гутірка про рослинність України.

15:30-18:00 – ігри( фрізбі, волейбол, бадмінтон)

18:00-19:00 – Прибирання території за собою

19:00-20:00 – доїзд до Львова.

 

Виряд:

  • рюкзачок,
  • зручний одяг і взуття,
  • куртка на вечір,
  • банани -2шт.
  • яблука -2 шт
  • вода або сік,
  • печиво,
  • коцик, спортивний інвентар, ножик, сірники

Гутірка:

Рослинність України різноманітна. На рівнинній частині вона поширена за широтними зонами, в горах — за висотними поясами. На території країни рослинність істотно змінена господарською діяльністю людини. Тепер тут налічується більш як 25 тис. видів рослин. Рослинність лісів, степів, луків і боліт дуже багата. В Українських Карпатах поширені рослини понад 2000, а в Криму — 2300 видів.

Загальна площа лісів в Україні — близько 10 млн гектарів, що становить приблизно 14% її території. Найбільшою є лісистість в Українських Карпатах (40,5%) і Кримських горах (32%). Лісистість природних зон рівнинної частини закономірно зменшується з півночі на південь від 26,1% (зона мішаних лісів) до 12,5 (Лісостеп) і 3,8% (Степ). У лісах переважають молоді та середньовікові дерева, поширені такі породи, як сосна, ялина, бук, дуб. Вони займають близько 90 % лісопокритої площі. Крім того, є насадження граба, липи, клена, берези, тополі, вільхи тощо. Соснові (борові) ліси займають великі площі на Поліссі, а також у долинах річок Лісостепу і Степу. Вони ростуть на дерново-підзолистих піщаних ґрунтах, бідних на гумус та поживні речовини. На кращих ґрунтах поширені дубово-соснові ліси.

У лісах України трапляються два види ялини — звичайна, або європейська, і гірська. На окремі ділянки ялини європейської можна натрапити в західних областях та на Чернігівщині. Великі площі ялина займає в Українських Карпатах.

Ялина (смерека) біла поширена в Карпатах, окремих районах Передкарпаття. В карпатських лісах трапляється також модрина. Подекуди в Українських Карпатах і Кримських горах збереглися поодинокі дерева і невеличкі насадження реліктового тису ягідного. На території України поширений бук європейський і кримський. Бук європейський є однією з головних порід лісів Українських Карпат і західних районів Волині, Поділля і Придністров’я. На схід від лінії Володимир-Волинський—Кременець—Кам’янець-Подільський він зникає. Бук кримський поширений у Кримських горах на висотах від 500 до 1300 м.

У лісах України росте дуб звичайний. Він поширений в усіх природних зонах рівнинної частини країни, в горах до висоти 900 м. Дуб скельний росте в Карпатах і Кримських горах, а також на заході лісостепової зони. Граб входить до складу дубових, дубово-букових і букових лісів, утворюючи в них другий ярус. На сході він доходить до лінії Гомель (Білорусь)— Ромни — Полтава — Кременчук. У Криму поширені граб кавказький та граб східний. У лісах трапляються в’яз і берест. Вони проникають далеко на південь у степові байрачні ліси і заплави річок. На узліссях байрачних лісів росте дрібнолистий берест — карагач. Типовою породою для України є липа серцелиста, а в Карпатах і західних областях — липа широколиста, в придніпровських лісах — липа срібляста, в Кримських горах — липа кримська. Ясен звичайний трапляється в усіх лісових районах України. Росте клен кількох видів (явір, гостролистий, польовий і татарський). Клен гостролистий поширений скрізь, явір — у Карпатах і західному Лісостепу, клени польовий і татарський — в лісостепових і байрачних степових лісах.

Майже в усіх типах лісів України як домішка трапляється береза бородавчаста. На вирубках, згарищах, по схилах балок і ярів вона часто утворює чисті насадження. Поширені в Україні біла і чорна тополі, осика, вільха.

Степова рослинність в первісному вигляді до цього часу збереглася тільки на схилах балок, у передгір’ях Криму, на піщаних косах Азово-Чорноморського узбережжя, островах. Ділянки цілинних степів охороняються в заповідниках. У поширенні степової рослинності простежується певна закономірність: в лісостеповій зоні на безлісих територіях у минулому розвивались лучні степи на глибоких чорноземах. У типовій степовій зоні на півночі була поширена різнотравно-типчаково-ковилова рослинність на звичайних чорноземах, на півдні — типчаково-ковилова на чорноземах південних і темно-каштанових ґрунтах, вздовж Азово-Чорноморського узбережжя — полиново-злакова рослинність на каштанових солонцюватих ґрунтах.

Лучні степи поділяються на рівнинні та гірські (кримські). В їх травостої переважають злаки — ковила, типчак, тонконіг вузьколистий; з різнотрав’я — конюшина, гадючник, маренка, шавлія лучна тощо; з ефемерів та ефемероїдів — незабудка, переломник, крупка.

Різнотравно-типчаково-ковилові степи мають густий трав’яний покрив, що складається з ковили, тонконога, стоколосу, вики конюшної, горицвіту весняного, молочаю степового, шавлії, астрагалу, в минулому займали простори Причорноморської низовини. У трав’яному покриві типчаково-ковилових степів переважають посухостійкі злаки: типчак, ковила українська, келерія, з різнотрав’я — кахрис, ферула, будяк, пижмо тощо. У травостоях полиново-злакових степів переважають посухостійкі (ксерофітні) дернинні злаки (типчак, ковила, житняк), полини, кермек тощо.

Невеликими ділянками в Кримських горах трапляються напівсаванні степи. В цих степах до злаків домішуються субтропічні види, поширені також люцерна, пирій повзучий, горошок та ін.

Луки залежно від умов розміщення поділяються на заплавні, суходільні, низинні, гірські. На заплавних луках поширені зарості лози, трави з вівсяниці, мітлиці, келерії, а також конюшина, жовтець, щавель, деревій тощо. На суходільних луках ростуть мітлиця, пахучий колосок, костриця, кульбаба, волошки. Низинні луки приурочені до знижень на вододілах, терасах, долинах, тому вони тривалий час обводнені. В їх трав’яному покриві переважають вівсяниця червона, тимофіївка лучна, осока звичайна, конюшина лучна і біла. Луки використовуються як сіножаті. Гірські луки поширені в Українських Карпатах. У травостої гірських луків поширені вівсяниця, білоус, конюшина, лядвенець. В субальпійському поясі сформувались луки з білоуса, тимофіївки, осоки вічнозеленої, вівсяниці.

Болотна рослинність розвивається в зниженнях з надмірним зволоженням. Болота займають близько 2% території України. Найбільше поширення вони дістали на Поліссі. Болота мають значні запаси торфу. За розміщенням розрізняють болота заплавні, низинні, долинні, притерасні, старих річищ, схилові. Найбільш поширені низинні болота. В їх рослинному покриві переважають трав’яні і трав’яно-мохові угруповання. Поширені осока, очерет, рогіз, тростяниця, хвощ, лепеха та ін. З дерев — вільха чорна, менше — сосна, береза, верба, чагарники з верби і берези.
Багато боліт осушено. Меліоровані болота використовуються як сіножаті, на них вирощують технічні, кормові та зернові культури.

Отже, ми дізналися про те, що нас оточує, ліси, поля, луки – все це потрібно берегти, тому що навколишній світ потребує людського захисту, а хто як не ми пластуни, повинні захищати, любити і розширювати природні ресурси.