В єдності сила

«Сила братерства та єдності»

 

Загальний час: 60 хвилин

Мета: Пояснити, що разом ми можемо зробити щось більше і краще ніж поодинці.

Тема: «Восьмеро братів»

 

 

 

5хв.      1. Відкриття:

А.Збірка в колі (ройовий проводить відкриття сходин);

Б. Пісня новаків і новачок.

 

10хв.    2. Розповідь: Легенда про батька та 8-ро синів

(Кількість синів у розповіді повинно бутити відповідно до кількості присутніх новаків на сходинах, також перед розповіддю необхідно приготувати по дерев’яній гілці, яку вони б змогли переламати. Новаки, виконуючи ролі синів, а братчик – батька, повинні повторювати все теж саме, що і описано в розповіді).

Жив був колись батько, що мав 8-ро синів. Сини любили батька, завжди його слухались та у всьому йому допомагали. Одного разу батько зібрав усіх синів, роздав кожному з них виноградну лозу і попросив їх переламати її на 2 частини (братчик роздає гілля і просить новаків переламати його). Хлопці були здоровими та сильними, тому всі з легкістю переламали її. Після цього батько взяв 8 гілок тієї ж  виноградної лози, зв’язав їх разом та й попросив синів знову переламати їх (братчик дає зв’язані гілля і просить знову новаків переламати його).  Кожен з них, взявся по черзі ламати цей жмут гілля, але скільки б вони не старалися, як же не прикладали своїх зусиль, воно все не піддавалось. Все ж не зумівши переламати гілля хлопці присіли, та продовжили слухати, що ж на цей раз їм скаже батько. «Кожен з вас, наче ця виноградна лоза – сказав батько – по одинці ви будете слабшими та вам буде тяжче чогось досягнути, ніж разом. Тому, якщо ви завжди будете дружніми, допомагатимете один одному, ви станете значно сильнішими, як цей жмут виноградної лози і вам вдасться осягнути набагато більшого». Брати назавжди запам’ятали цей урок, тому у всьому допомагали один одному, завжди стояли брат за брата. Таким чином вони завжди досягали того, чого хотіли.

Кожен з вас тут є також один одному братом. Але братом не рідним, а братом-пластуном. Якщо ви будете робити все разом, допомагати та підтримувати один одного, любе завдання що стоятиме перед вами, ви будете виконувати з легкістю, чи то на тереновій грі, чи то на змазі.

10 хв.    3. Гра: Вежа

Розповідь: Якось взявся батько будувати вежу, таку щоб з неї було видно все довкола дому. Працював батько день і ніч і щось не дуже висока в нього виходила та вежа, тому він попросив своїх синів допомогти йому у цьому. Тож давайте разом поможемо збудувати батьківську вежу!

Декілька новаків стають в коло та кладуть один одному руки на плечі, менша кількість новаків вилізають їм на плечі та роблять те саме, і по можливості один новак вилазить на самий верх, формуючи живу вежу. (Якщо не вистарчає висоти приміщення, гру можна провести на вулиці)

 

Продовження розповіді: Разом брати будували, будували,  і  звели височенну вежу аж до неба. І тоді батько пояснив їм: « Самому мені б ніколи не вдалося збудувати такого, але з вашою допомогою нам це вдалося дуже просто. Саме тому всім завжди потрібно у всьому допомагати, коли хтось цього потребує».

 

 

30 хв.   4. Майстерка: Братська куля

Недавно батько взявся майструвати кулю, але самому йому дуже тяжко було це зробити, та й синів на той час не було в дома, тому він попросив нас, щоб ми йому допомогли у цьому, і показав мені як це робиться. Давайте всі разом допоможемо батьку змайструвати цю кулю.

 

Кожен новак повинен відмалювати з трафарету і вирізати по 2 форми з картону. Після цього потрібно на кожному своєму вирізаному шаблоні, намалювати якусь асоціацію із своїм псевдо

( псевдо «Пірат», повинен намалювати пірата або піратський знак). Потім братчик разом із новаками збирає велику кулю, що складається з 16 таких сегментів. 

 

В процесі формування кулі, всі недоліки, кожного з новаків починають проявлятися. Після чого братчик розповідає новакам суть братської кулі, яка полягає у тому, що сумлінність, дія і вчинки кожного новака є важливими не тільки для нього самого, але й для цілого рою:

«Батько розповів мені, що в рої важливо не тільки робити все разом, допомагати іншим, а й кожному з вас сумлінно виконувати поставлені перед вами завдання. А куля, що ви її щойно побудували, містить частинку кожного з вас в рої і показує вашу старанність і сумління. Саме тому, сумлінність цілого рою залежить від того, наскільки старанним є кожен з вас».

 

5 хв.   5. Закриття

 

А. Збірка в колі (ройовий проводить закриття);

Б. Закриваємо наші сходини новацьким гаслом «Готуйсь!»

 

Правильні подарунки ближнім (Різдвяна історія)

Загальний час:  60 – 70 хв. 

Мета: навчити дітей робити правильні подарунки своїм найближчим друзям.

Тема: Різдвяна історія одного ангелятка

Виряд: Аркуші білого паперу попередньо роздруковані, клей, кольорові олівці, фломастери, ножиці.

 

10 хв. Відкриття

–  збірка в колі

–  співаємо Ранкову молитву і Пісню новаків і новачок)

         –  привіт (“Відкриваємо наші сходини новацьким привітом “Готуйсь!”);

         –  перевірка присутності

 

10 хв. Розповідь «Янголятко»

Колись давно, дуже дуже багато років тому як на людський вимір часу, та лише вчора за небесним календарем, жило собі в раю найбідолашніше, найнещасніше і найзасмученіше Янголятко.

Було йому рівно чотири роки, шість місяців, п’ять днів, сім годин і сорок дві хвилини, коли, очікуючи на прийняття до прекрасного Божого Царства, воно постало перед постало перед поважним Воротарем.

Янголятко вдавало, що воно анітрошки не вражене такою неземною пишністю і зовсім не боїться, отож трималося зухвало. Але раптом його нижня губа затремтіла, а по нахнюпленому личку струмочком скотилася сльозинка і зупинилася на кінчику маленького вкритого ластовинням носика. Вона його видала.

У ту мить, коли найдобріший Воротар записував його ім’я до своєї великої книги, Янголятко, забувши, як завжди, вдома свого носовичка, спробувало це приховати і… шморгнуло носом.

Цей зовсім не ангельський звук збив з пантелику доброго Воротаря і він учинив таке, чого ще жодного разу не траплялося протягом усієї вічності: зробив на сторінці

Ляпку!

Від тієї миті небесний спокій уже не був таким, як раніше. Янголятко стало справжнім випробуванням для небесних сил.  Щогодини по всіх золотих вулицях лунав його пронизливий вереск. Це дошкуляло патріархам та пророкам і заважало їм розмірковувати. Мало того, під час репетицій небесного хору воно постійно співало не в ритм, чим псувало всю неземну гармонію.

Янголятко було таке маленьке, що дорога на вечірню молитву забирала в нього вдвічі більше часу, ніж у будь-кого іншого. Через це воно постійно запізнювалося, а потім, щоби протиснутися на своє місце, зухвало усіх розштовхувало.

Зрештою подібні витівки ще можна було б якось пробачити, якби не зовнішній вигляд Янголятка, що набув ще гіршої слави, ніж його поведінка. Найперше про це почали перешіптуватися серафими і херувими, а потім навіть ангели й архангели визнали, що воно зовсім не схоже на ангела!

І були праві. Справді не схоже. Коли Янголятко бігало, а бігало воно весь час, то своєю теплою крихітною ручкою мусило підтримувати німбик. Через це він геть потьмянів. Навіть тоді, коли Янголятко стояло спокійно, німбик все одно не тримався на його голові рівно. Він завше спадав йому на праве око…. Або на ліве… Або підступно з’їжджав по потилиці й котився котроюсь із золотих вулиць, отож його доводилося наздоганяти!

Слід також сказати, що крильця не прикрашали Янголятка і не приносили йому жодної користі. Коли воно, нагадуючи нещасне, ще не звикле до польотів ластів’я, ставало на краєчок позолоченої хмарки й готувалося злетіти, весь рай затамовував подих. Янголятко примірялося і так, і сяк, та зрештою після довгих вмовлянь і невдалих спроб, закривало очі, затуляло свого вкритого ластовинням носика, рахувало аж до трьохсот і трьох, а тоді повільно падало у простір! Однак через те, що воно завжди забувало махати крилами, Янголятко постійно летіло шкереберть.

А ще всім було відомо, що кожного разу, коли воно хвилювалося, а це траплялося майже завжди, Янголятко гризло кінчики своїх крилець!

Тепер кожен зрозуміє: найменше Янголятко треба було навчити належно поводитися. Тому одного вічного дня, одного вічного місяця в році вічності йому наказали зустрітися з Ангелом Спокою.

Найменше Янголятко зачесало волоссячко, стріпнуло з крилець пилюку, зодягнуло майже чистий одяг і з важким серцем почвалало на розмову. Воно намагалося хоч трохи відтягнути це випробування, тому довго бродило вулицею Ангелів-Охоронців. На декілька безмежних хвилин Янголятко зупинилося, аби детально вивчити довгий список новоприбулих, хоча всі на небесах знали: воно не вміло  прочитати жодного слова.

Більше, ніж  декілька миттєвостей змарнувало Янголятко, уважно розглядаючи вітрину з арфами, хоча кожному в небесному місті було відомо, що воно не могло зіграти й ноти.

Врешті- решт Янголятко дісталося до входу, прикрашеного парою золотих терезів, що засвідчували небесну справедливість, яку чинили у середині. Як же воно здивувалося, коли почуло веселий спів!

Янголятко зняло свій німбик і легенько дмухнув на нього, потерло ним об своє вбрання- ця процедура мала б покращити його неохайний вигляд…

Після цього Янголятко навшпиньках увійшло до зали.

Той, що співав, був відомим як Чуйний Ангел. Він поглянув на малого бешкетника, і Янголяткові відразу захотілося стати невидимим. Воно втягнуло голову в плечі, через що почало дуже нагадувати перелякану черепаху.

Це дуже розсмішило Чуйного Ангела, і він доброзичливо сказав:

  • Ага! То це ти перевернув небеса догори-дригом? Ходи-но сюди й розкажи все по порядку!

Найменше Янголятко наважилося підняти очі.

Спочатку одне око….

А тоді друге.

За мить Янголятко вже стояло поруч з Чуйним Ангелом і пояснювало, як важко бути хлопчиком, який зненацька перетворився на ангела. І хай тамщо кажуть архангели, воно гойдалося лише один раз. Добре, двічі. Ну гаразд, воно гойдалося на золотих воротях тричі. Але тільки тому, що йому надокучило бити байдики.

Оце й уся проблема. Маленький ангел просто не мав чим зайнятися. І ще: він дуже сумував за домівкою. Ох, не те щоби рай не був прекрасним! Проте земля була прекрасною теж! Хіба не сам Господь створив її? Там ростуть дерева, по яких можна лазити, і течуть струмочки, в яких можна рибалити, там є печери, в яких цікаво грати піратів….  Там калюжі, сонце, дощ, темрява, світанок і товстий шар пилюки, по якому так м’яко і тепло ходити!

Чуйний Ангел усміхнувся, а в  його осах промайнув давно забутий спогад про інщого маленького хлопчика. Тоді він запитав у Янголятка:

  • Чи є щось таке, що може зробити тебе найщасливішим у раю?

Хвильку подумавши Янголятко прошепотіло йому на вухо:

 

  • Скринька. Вона залишилася вдома під ліжком. От якби мені її дістати!

 

Чуйний Ангел кивнув головою:

 

  • Гаразд, ти її матимеш, – пообіцяв він і негайно відправив швидкокрилого небесного посланця, аби той приніс Янголятку скриньку до раю.  

 

 

5 хв. Гра «Хто уміє так ходити щоб дитятко не збудити»

 

Всі діти стають в коло. Сестричка починає співати слова пісні:

Хто уміє так ходити, 

щоб дитятко не збудити, 

Може я, може ти, 

Вміємо отак іти.

 

Показує різні види ходіння – навшпиньки, боком, як ведмедик тощо. Перед кожним новим рухом співаємо пісеньку ще раз. 

7  хв.  Продовження розповіді 

Протягом усіх нескінченних днів, що настали після цього, кожен дивувався великій переміні, яка відбулася з Янголятком. У цілому Божому Царстві не було ангела, щасливішого від нього. Воно поводилося бездоганно, а зовнішній вигляд задовільнив найприскіпливішого. А під час ангельських подорожей Янголятко – можна сказати, ні можна твердо запевнити – літало як ангел!

І от настав час Синові Божому народитися від Марії у місті Вифлеєм, що в Юдеї. Коли ця чудова новина облетіла рай, всі ангели зраділи і в один голос почали звіщати про диво серед див – прихід Дитятка Ісуса.

Ангели й архангели, серафими і херувими, Воротар, майстри, що виробляли крила та німби, – всі відклали звичні справи, щоб приготувати подарунки для святого Немовляти. Всі, окрім Янголятка.  Воно вмостилося на найвищій сходинці золотих сходів і з нетерпінням стало очікувати натхнення.

Який найкращий подарунок Синові Бога могло зробити Янголятко? Спочатку воно мріяло скласти ліричний гімн любові. Проте йому страшенно бракувало музичного хисту. Потім відчайдушно захопилося написанням молитви. Молитви, яка б навічно оселилася в серцях людей, бо то була б перша молитва, яку чув Христос. Але, на жаль, літературної майстерності Янголяткові теж не вистачало. Що ж іще міг віддати маленький ангел благословенній Дитині?..

Час дива був зовсім близько, і Янголятко нарешті вибрало подарунок. Воно дістало його зі схованки поза хмаркою, і сором’язливо опустивши додолу очі, поклало перед Господнім престолом. « Це лише маленька непримітна скринька, але в ній є такі чудові речі, які навіть Божа дитина оцінить» – міркувало собі Янголятко.

 Янголяткова скриня стояла серед надзвичайних подарунків від усіх ангелів раю! Дарунків такої рідкісної пишноти і незрівнянної краси, що небеса і світ були осяяні лише відблиском їхньої слави! І коли Янголятко це побачило, то раптом зрозуміло, що його дарунок Божій дитині – недоречний. Воно нестримно захотіло забрати цей жалюгідний дар. Потворний … Нічого не вартий… Як же сховати його подалі від очей Бога, поки Він його не помітив?

Але було вже запізно! Рука Господа повільно простягнулася над безліччю святих подарунків…зупинилася… потім знову опустилася…і лягла на скромний подарунок Янголятка!

Коли його скринька відкрилася, Янголятко затремтіло. Перед очима Бога і всіх небесних сил з’явилося те, що воно насмілилося віддати Божій Дитині.

І який же був його дарунок святому Немовляті? Там був метелик із золотими крильцями, впійманий одного ясного літнього дня на пагорбах Єрусалиму, і небесно-блакитне яйце з пташиного гнізда, звитого на оливковому дереві, що затінювало вхід у мамину кухню. Так і ще два білих камінці, знайдені на болотистому березі річки, де Янголятко і його друзі бавилися мов маленькі руді бобри. А на дні скриньки лежав м’який шкіряний ремінець зі слідами від зубів. Колись цей нашийник носив його улюблений і надзвичайно відданий песик.

Янголятко витерло гарячі сльози. Тепер воно зрозуміло, що замість того, аби вшанувати Господнього Сина, воно Його зганьбило.

І чому воно вирішило, що ця скринька така чудова? Чому мріяло, що такі ні до чого непридатні речі сподобаються святому Немовляті?

Янголятка охопив невимовний жах. Воно приготувалося втекти, заховатися від гніву Небесного Отця, але…спіткнулося і впало. Пролунав переляканий зойк, почувся брязкіт німба, і Янголятко безпорадним клубочком скотився до самого небесного престолу!

У небесному місті настала страшна зловісна тиша. Чулося тільки схлипування нещасного Янголятка. Та раптом божественною музикою зазвучав по всьому раю голос Господа:

  • Зі всіх ангельських подарунків ця скринька мені подобається найбільше. В ній є речі, які Ісус пізнає, полюбить і берегтиме, а тоді, коли Його справа буде завершена, з жалем покине. Я приймаю цей дарунок в ім’я Дитини – Ісуса, що народився цієї ночі від Марії у Вифлеємі.

Знову запала німа тиша … Враз Янголяткова скринька засяяла яскравим неземним світлом, потім світло стало палахким полум’яним, а  полум’я перетворилося на блискуче сяйво, що засліпило всіх ангелів!

Ніхто, крім Янголятка не побачив, як вона піднялася в повітря перед Божим престолом, як дугою  злетіла з небес і своїм чистим місячним світлом засяяла над яскинею, де народилося Дитя.

Там світила вона тієї таємничої  ночі, і її сяйво відбивалося віками в глибинах сердець усього людства. Проте земні очі, також засліплені її красою, ніколи б не повірили, що скромний дарунок Янголяти люди у всі часи називатимуть Вифлеємською Зіркою! 

Автор Ч. Тейзвел

15 хв Майстерка Ангелятко

7 хв Пісня «Прилетіли ангелята, як пташатка з неба»

Прилетіли Ангелята,

Як пташата з неба

І співали всі Дитятку

Весело, як треба:

“Гей же гей же! О Ісусе!

Гей же гей же! Слава!”

Та будили там пастирів

Всю нічку до рана.

 

Голосили, що на світі

Сталася новина:

Діва в яслах днесь на сіні

Породила Сина,

Боже Дитя, всіх владику.

Пастирі, вставайте,

Біжіть скоро до вертепу,

Його привітайте!

Слава! Слава! – голосили

В час Твого приходу,

І мир людям, як відкрив Бог

Нам свою природу,

Він для людського спасіння

В тілі народився,

Творець світа, Давець скарбів

В яслах положився.

 

Поспішім ми до вертепу,

Поклін Му віддаймо

І весело: гей же гей же!

Йому заспіваймо.

Гей же гейже! О Ісусе

Гей же гей же! Слава!

За щасливу твою нічку

Вічна тобі хвала!

 

5 хв. Новацька розмова

Які подарунки ми робимо для своїх рідних? Як часто? 

 

5 хв. Хвилинка сестрички

– наступні сходини (коли, виряд);

– пригадка черговим прибрати домівку після сходин;

– точкування.

 

5 хв. Закриття

– збірка в колі;

– вечірня Новацька молитва;

– привіт (“Закриваємо наші сходини новацьким привітом “Готуйсь!”);

– розхід.

Добрі вчинки

Мета: Проба ІІ. Щодня роби добрі вчинки. Вивчи нову гаївку.

Тема: Дівчинка

Точка Опис заняття Виряд Час
1 Відкриття Позір! Збірка в колі.

Вирівняти коло.

Спочинь.

До молитви.

По молитві.

Струнко.

Пісня новаків та новачок.

Відкриємо наші сходини новацьким гаслом «Готуйсь»

Розхід.  

Однострій (хустки) 10 хв.
2 Розповідь ДОБРЕ ДІЛО РОБИ СМІЛО 20 хв.
3 Майстерка Аплікація дівчинка. Картон, кольоровий папір, нитки, ножиці, клей 15 хв.
4 Пісня-гра Гаївка «Подоляночка» Роздруковані слова пісні 15 хв.
5 Гра Дівчинко, розплутай нитку 15 хв.
6 Хвилинка сестрички Точкування, підсумок сходин, організаційні питання  Матеріали для точкування 5 хв.
7 Закриття Позір! Збірка в колі.

Вирівняти коло.

Пісня новаків і новачок.

Спочинь.

До молитви.

По молитві.

Закриємо наші сходини новацьким гаслом «Готуйсь».

Розхід.

Однострій (хустки) 10 хв.

 

 

 

ДОБРЕ ДІЛО РОБИ СМІЛО

ТЕТЯНА НОВАЦЬКА

Про гарну й добру дівчинку Маргаритку, яка нещодавно оселилася з батьками в селі, дуже швидко дізналися всі. Не тільки люди, а й тварини, пташки, дерева, кущики, квіти.

Маргаритка завжди всім і в усьому допомагала. Ще коли жила в місті, у неї не минало й дня без добрих справ.

У школі на уроках була уважною, на перервах поводилася зразково. Не марнувала жодної хвилинки. Не брала прикладу з бешкетників. Навпаки, вмовляла неслухняних однокласників бути чемними. А діток, яким важко давалося навчання, всіляко підтримувала. Оленці й Даринці пояснювала правила української мови, а Ромчикові й Петрику допомагала розв’язувати приклади і математичні задачі.

Удома ніколи не лінувалась. Усе в Маргаритки було до ладу: у шафці порядок, книжечки на полиці рівненько стоять, кожна іграшка на своєму місці. Допомагала дівчинка і старенькій сусідці, бабусі Уляні. Сміття виносила, по хліб ходила. Іноді й у квартирі прибирала.

Не цуралась і чужої біди. Трапиться, на вулиці стане свідком якоїсь неприємної ситуації – поспішить на допомогу. У когось порвався пакет і розсипались продукти – швиденько збере; незрячий дідусь зупиниться розгублено на пішохідному переході – переведе через дорогу; маленькі дітки у пісочниці щось не поділять – обов’язково їх помирить. Від рук хлопців-розбишак урятує цуцика чи кошеня. Ще й подбає про пухнастиків – у притулок тварин, що неподалік її дому, занесе, переконається, що вони у безпеці.

Не задля похвали робила добрі справи Маргаритка, а за покликом серця. Звісно, батьки та рідні пишалися дівчинкою. Однокласники та вчителі поважали її. Сусіди ставили її у приклад своїм малятам. А незнайомці, котрим доводилось приймати від Маргаритки руку допомоги, щиро дякували і довго згадували її добрі справи.

Коли Маргаритина сім’я переїхала жити у село, дівчинка аніскілечки не засмутилась. Адже тут роботи непочатий край! От окрему грядочку татко для неї скопав, мама купила курчат та каченят – Маргарита доглядатиме їх; дідусь клітки для кроленят майструє, отже, довговухих пильнуватиме. А ще у селі корів почергово випасають – дівчинка обов’язково допомагатиме. А сад який великий за хатою! Восени буде чималий урожай. Усе ж треба зібрати, у погріб поносити.

Дівчинка заприятелювала з тутешніми дітлахами. Бешкетників відразу навчила бути слухняними. Познайомилася й із старожилами. Але найкраще її доброту та велике серце пізнали домашні тваринки, пташки, дерева, кущі та квіти. А було все так…

У село Маргаритина сім’я переїхала навесні. Саме біля воріт та попід тином рясно цвіли підсніжники. Сусідські парубки Дем’ян та Остап довго до них приглядались. І одного дня вирішили позривати квіти та подарувати дівчаткам зі свого класу. Побачила з вікна Маргаритка, як хлопці переплигують через тин і біля воріт метушаться. Вибігла з хати. І вчасно. Остап уже зірвав декілька підсніжників і боязко озирнувся. Побачив Маргаритку, випростався:

– Нікому не кажи, мала, про те, що бачила! – сховав за спиною зірвані квіти.

– Не скажу, якщо підете з нашого подвір’я і пообіцяєте, що більше ніколи-ніколи не зриватимете квіток. Вони живі, як і ви! Так само дихають, ростуть, радіють сонечку! Прикрашають цей світ! Безкорисливо дарують чудовий аромат! Уявіть, як їм боляче, коли зелених стебел торкаються людські руки! Не будьте злими! А тим паче – крадіями. Адже ви проникли на чуже обійстя з такими негарними намірами. Домовились?

Хлопці зачудовано дивились на восьмирічну Маргаритку. І – о, диво! – слова дівчинки торкнулися добрих струн у їхніх душах. Остап і Дем’ян щиро попросили пробачення і пообіцяли більше ніколи не завдавати шкоди природі.

А підсніжники, що росли попід тином і яких щойно ледь не позбавили життя, полегшено зітхнули. Дівчинка врятувала їх від загибелі. Того ж дня квіти розповіли про вчинок Маргаритки пташкам, що прилетіли на подвір’я, собаці Лискові та котику Муркові…

Згодом дівчинка допомогла деревам у садку, а надто старенькій вишні, яким докучали комашки-шкідники. Побілила стовбури вапном. Усі вони аж звеселіли. Захитали віттям, вклоняючись Маргаритці.

Від загибелі врятувала й маленьких пташенят. Почула їхній писк, підбігла і знайшла малят у високій траві під яблунею. Покликала татка:

– Татусю, поглянь! Он на гілці гніздечко. Треба покласти туди пташенят. Інакше вони загинуть.

Татко приніс драбину. Маргаритка взяла в долоньки сполоханих пташенят і подала батькові. Він обережно поклав їх до гнізда. Врятували маленьким життя! Вдячні пташка-мама і пташка-тато не могли натішитись. Увесь день весело щебетали, вихваляли вчинок Маргаритки, її добре серце.

І котику Муркові дівчинка допомогла. Він спершу кульгав, а згодом узагалі не міг на лапку стати – так було боляче. Дівчинка помітила це, оглянула лапку і виявила в ній скалку. Обережно витягнула її, а потім протерла м’які подушечки на лапці медичним спиртом, щоб у ранку не потрапила інфекція. Вже наступного дня Мурко весело бігав подвір’ям і все терся до ніг маленької господині, дякуючи за порятунок.

А собаку Лиска Маргаритка захистила від сусідського злого пса. Взяла величезну палицю й налякала кривдника. Ще й пригрозила: «Побачу, що знову надокучаєш Лискові, – начувайся!».

Не залишилась байдужою і до долі кущиків смородини. Біля них були поскладані дрова, заважали гілочкам рости. Дівчинка попросила дідуся перенести дрова на інше місце, а землю біля кущиків перекопати. Так і зробили. Вільними стали кущики смородини, гілки уже не впирались у високу стіну з дров. Побачили вони й своїх сусідів – дерева у саду. Зраділи! Тепер вони одна родина.

І от одного дня вирішили тварини, птахи, дерева, кущики та квіти віддячити Маргаритці за її доброту. Зібралися вночі у садку за хатою на велику нараду. Довго міркували. Горобчики запропонували допомагати дівчинці, коли вона порається на городі: збирати бур’яни, сіяти насіння…

– А може, я наловлю Маргаритці мишей?! – запитав кіт Мурко.

– Люди не їдять мишей, – засміялись кущики смородини. – Краще дочекаємось осені й подаруємо дівчинці щедрий врожай!

– Чи попросимо пташок наносити на подвір’я насіння рідкісних польових квітів? Воно проросте, і квіти втішатимуть Маргаритку своєю красою і пахощами, – долучились до обговорення підсніжники.

Врешті озвалася старенька вишня:

– А я пропоную передати Маргариті Диво-дар. Не треба їй нашої помочі в буденних справах. Вона й так зі всім дає собі раду. А от коли стане власницею Диво-дару, то, безумовно, щиро зрадіє. Крім того, уявіть, як пощастить нам! Зможемо не лише чути й розуміти, про що з нами говорить Маргаритка, а й відповідатимемо на її запитання, кликатимемо на допомогу, ділитимемось із нею своїми знаннями. Вірю, якщо в дівчинки з’явиться Диво-дар, то ми станемо її найкращими друзями. То що? Згода?

Усі тварини, пташки, кущики, квіти й дерева одноголосно погодились із старенькою Вишнею.

Тієї ночі відбулося диво. Поки Маргаритка солодко спала у ліжечку біля відчиненого вікна, тварини, пташки, дерева, кущики та квіти чаклували. Горобчики зібрали нічну росу з квіточок підсніжників і тричі облетіли стареньку вишню. Дерево в цей час промовило диво-заклинання. Кущики заспівали диво-пісню. Пташки принесли росу до кімнати дівчинки. Обережно крапнули спершу в одне вушко, потім – у друге. Котик Мурко та песик Лиско пильнували, щоб ніхто з дорослих не прокинувся і не помітив тієї магії.

Уранці Маргаритка прокинулась і від здивування аж зойкнула. Вона чула не лише щебетання пташок, не лише шелест високої трави та шум вітерцю за вікном, не лише тиху ходу котика Мурка… Дівчинка розуміла, про що вони говорять!

Пташки у гніздечку на яблуні весело вітали дівчинку:

– Доброго ранку, добра дитино!

Старенька вишня поважно підняла віти вгору:

– Чи багато справ у тебе сьогодні, добра дівчинко?

Котик заплигнув через віконце до кімнати, спершу замуркотів, а потім запитав маленьку господиню:

– Чи пригостиш мене смачним сиром, добра Маргаритко?

– Що за диво? Я розумію вашу мову! Розумію вас усіх! – не йняла віри дівчинка.

Вибігла на подвір’я. А там собака Лиско весело гавкає:

– Привіт, добра господине. Відтепер так буде завжди!

– Підійди-но сюди, наша рятівнице! – покликали Маргаритку підсніжники.

Й дівчинка усе дізналася. За добре серце вона отримала від пташок, дерев, квітів, кущів і тварин Диво-дар. Не кожному випадає така честь! Лише тим діткам, які безкорисливо роблять добрі справи, відкривається таємниця природи, стає зрозумілою мова тварин та рослин.

От Маргаритці пощастило! Відтепер у неї так багато друзів! Усі довкола усміхаються дівчинці, кожне дерево вітається з нею, кожна квіточка привітно бажає вдалого дня. А тваринки ні на крок не відходять, усе гомонять і гомонять, розповідають цікаві історії про свої пригоди…

Тішиться не натішиться Маргаритка Диво-даром! Жити стало веселіше! А добрі справи робити вдесятеро легше. Адже відтепер у неї так багато помічників!

 

Пісня –гра Подоляночка

 

Десь тут була подоляночка.

Десь тут була молодесенька.

Тут вона сіла,

Тут вона впала,

До землі припала.

Сім літ не вмивалась,

Бо води не мала.

Ой устань, устань, подоляночко,

Умий личко, як ту скляночку,

Візьмися за бочки,

Проскачи три крочки 

Біжи до Дунаю,

Бери ту, що скраю!

 

Як вести щоденник добрих діл 

№ п\п Дата Назва доброго діла Підпис батьків або того, для кого це діло було зроблене

 

Гра – дівчинко, розплутай нитку

Діти серед себе вибирають одну, яка буде їх розплутувати. Вона виходить з кімнати. Інші дівчатка стають в коло, беруться за руки і заплутуються, переступаючи в колі через руки. Тоді кличуть ту, яка виходила: «Дівчинко, розплутай нитку». Дівчинка намагається розплутати. Руки розривати не можна!

Майстерка: аплікація дівчинки.

Вогник “Друг в біді не кине”

Вогник

 

Тема: Друг в біді не кине

Мета: 2 проба Т. 3 (Любов до Ближнього)

Виряд: свічечки, фольга, сірники, каремат, обклеєний зімітованим листям, кошит з фруктами.

Час вогника: 1 год 30 хв

Вік дітей: 7-8 років

Місце проведення: домівка

 

Хід вогника:

Відкриття (15 хв): 

 

Виховник: Збірка в колі. Відкриємо наші сходини новацьким гаслом «Готуйсь!».

Діти: «Готуйсь!»

Визначення сторожів вогника. Запалення вогника, спів “Горить вогник”.

 

ВОГНИК (1 година):

 

(Вогник проводять 2 виховників, які грають роль Сіда і Мінні з Мадагаскару. Сід і Мінні бродять по джунглях й заблукали. Мінні пішла здому, бо в неї непорозуміння з батьком. Сід — її кращий друг, пішов за нею)

 

До кімнати, де сидять діти, забігають Мінні й Сід одразу за нею.

 

СІД: Мінні, ну зачекай же ти. Ми ж загубимось. Ну от, загубились.
МІННІ: Відчепися, Сіде, чому ти завжди плентаєшся за мною? Набридло! Ой… А де це ми? Ой… як тут страшно. Ще й мавпенят стільки (показуючи на дітей). Куди ж це ми вбрели?

СІД: НУ от, доображалась. Вже заходить сонце, а ми так далеко відійшли від дому-печери. НУ і як ми ночуватимемо у цих джунглях.

МІННІ: плаче

СІД: Ну-ну, годі припини! Гей, мавпенята (до дітей), чи знаєте ви пісню “Гей у джунглях”?

ДІТИ: Таак.

 

Пісня:

 

  Гей у джунґлях,

У диких джунґлях

Лев спить тихим сном,

А він, бо вей…

Спи, дитино, моя дитино,

Лев спить тихим сном.

А він, бо вей…

А в таборі,

Таборі нашім

Зіроньки мигтять,

А він, бо вей…

Спи, дитино, моя дитино,

Лев спить тихим сном.

А він, бо вей…


МІННІ: Сіде, припини! Чому мені завжди так не везе!? Мій батько геть мене не розуміє.

СІД: Мінні, та поясни врешті, що у вас там трапилось.
МІННІ: Я хотіла зробити вечірку на своє день народження. Хотіла зробити собі гарний макіяж, зачіску, а батько сказав. Що я ще замала для цього. Але я не мала! Не мала я, я вже доросла!

СІД: Мінні, люба, але ж він тебе любить і тільки тому що хвилюється й боїться за тебе, іноді у вас непорозуміння.

МІННІ: Ну все, годі, ідемо тією стежкою. Вона точно заведе нас додому, здається, саме нею ми йшли. 

СІД: Ну пішли. ВИ з нами?

ДІТИ: Таак.

СІД: Давайте, щоб не загубити один одного, придумаємо якісь кричалки, щоб іти за звуками. Ви знаєте гру-пісню “Йшов турист”?

ДІТИ: Таак!

 

Гра:

 

Йшов турист через ліс. (На основі йшов гуцул, просто замість слова “гуцул” підставляємо “турист”)

 

(Чути звуки якогось страшного звіра) 

 

МІННІ: Сіде, хто то?? Ти де?

СІД: (наялкано) Та тут я, тут. Не кричи! То певно лев! Тчччч! 

МІННІ: Що з нами тепер буде? Він нас з’їсть. Ну чому я не послухалась свого таточка й не лишилась вдома. Зараз би лежала в своєму пишному листі пальм й пила манговий коктейль.

СІД: Придумав! Я знаю як його налякати. Всі леви бояться грому. Бо як є грім, то і йде дощ. А у левів такі пишні, гарні вбрання, що коли вони попадають під дощ, то стають схожими на півників.

МІННІ: То що ж ти там такого придумав? Ми що, викликатимемо грім зараз? Не сміши!

СІД: Та яке викликатимемо. Ми просто зімітуємо грім. Значить т ак, в цьому мені допоможуть оці мавпенята. Зараз ми всі мусимо підвестись і на раз  – два — три почати сильно-сильно гупати ногами й викукувати “Руп”

Готові?

ДІТИ: Таак!

СІД: Раз-два-три, поїхали!

ДІТИ: тупають ногами.

МІННІ: Фух, здається лев утік. Дякую. Любий Сіде. Ти врятував мені життя.

СІД: Мінні, боюсь нам доведеться заночувати тут.

МІННІ: Ну що поробиш, давай збиратись до сну.

СІД: Ходімо назбираємо листя.

МІННІ: (ЛЕЖУЧИ З Сідом НА ЛИСТІ) Знаєш, Сіде, я повела себе як справжня дитина. Мій татко завжди робив мені подарунки, піклувався, обіймав. А тепер я так його засмутила. В мене завтра день народження, а я проведу його тут, серед мавпенят і болота(

СІД: Не сумуй Мінні, до обіду завтра виберемось звідти. Краще розкажи, як ти провела свій минулий день народженя.

МІННІ: Ой, ти знаєш, це було казково. Ми їли 5-поверховий торт з бананів, кокосів й ананасів й ходили в ЗООПАРК!

СІД: В зоопарк? Ух-ти. Ніколи не був у зоопарку. А що ти там бачила?

МІННІ: (починає співати пісню “Зоологічна пісня” й діти підловлюють)

 

Пісня:

 “Зоологічна пісня”

 

Одного разу я прийшов у зоопарк.              

О, що я там побачив! Куди це я попав?                                              

Навколо мене, ноги, роги, зуби і хвости    

В очах замерехтіло, зрозумієш ти!              

 

Приспів:

Були там: крокодил і орангутанг.                 

Довгі два удави і високий жираф,                

Слон, маленька мишка, кицька і сова,         

— і я не розберу, де хвіст, де голова!           

Па-да-ба шваб шва-бі-ду-ба швабі-ду-ба, 

Шваб шва-бі-ду-ба швабі-ду-ба (2р.) 

І не розберу, де хвіст, де голова!

 

А в зоопарку грав джазовий оркестр,

Всі кричали: «Браво!» музикантам.  Маестро

Грали блюз і бугі-вугі, танго і фокстрот, 

А звірі прислухалися до дивних нот.

 

Приспів

 

В ночі заснув я і бачу дивний сон:

Довгі два удави співають в унісон! 

На барабанах слон, у мишки саксофон, 

А звірі всі гуртом танцюють рок-н-рол.

 

Приспів:

Танцюють: крокодил і орангутанг,

Довгі два удави і високий жираф, 

Слон, маленька мишка, кицька і сова, —

І я не розберу, де хвіст, де голова!

Пада-ба шваб шва-бі-ду-ба швабі-ду-ба, 

Шваб шва-бі-ду-ба швабі-ду-ба

Було там дуже весело і, запевняю вас 

І в вашім зоопарку грає зооджаз.

 

СІД і МІННІ засинають. 

 

СІД: Мінні, прокидайся. У тебе сьогодні День народження. Це тобі! (Дає мінні кошик фруктів)

МІННІ: О, Сіде, коли ти встиг їх назбирати?
СІД: Та поки ти спала) Сонце вже давно встало, аел ти убла така стомлена, що я не став тебе будити.

 

Кошик був наповнений улюбленими бананами, апельсинами та ананасами Мінні. 

 

МІННІ: Ой а давай поділимось фруктами з цими мавпенятами, які весь час нас переслідують.

СІД: Давай, аел для цього вони мають станцювати танець банана.

 

Гра:

“Я — банан”

 

СІД: Мінні, бачиш он ті кущі? (показує на двері в іншу кімнату)

МІННІ: Сіде, здається це наша домівка. Я чую голос мами і тата. Біжімо швиденько. 

 

Сід і Мінні добралися додому. Потім знову повертаються до дітей.

 

МІННІ: Любий Сіде, ядкую, що ти допоміг мені, не лишив мене одну й пішов за мною. Ти справжній друг!

СІД: А як же я тебе міг лишити, люба Мінні? Дружба ж пізнається в біді!

 

Пісня:

 

Дружба віддана не зламається
Не розклеїться від дощу й негод.
Друг в біді не лишить,
Добрим словом втішить,
Отакий він, незрадливий, справжній друг!

Ми посваримось і помиримось,
«Нерозлийвода»,— кажуть всі навкруг.
В день чи ніч негожу,
Друг мені поможе,
Отакий він, незрадливий, справжній друг!

Програш

Друг завжди мене прийде виручить,
Він не жде подяк і не жде послуг.
Буть комусь в пригоді
В будь-якій погоді
Ось що значить незрадливий, справжній друг!

програш

Друг в біді не лишить,
Добрим словом втішить,
Отакий він, незрадливий, справжній друг!

 

Закриття (15 ХВ)

 

Виховник: Збірка в колі. Струнко. Новацька вечірня молитва. 

Діти: Новацька вечірня молитва. 

Всі: “Тихо ніч із-за лісу прилине”

Надобраніч й передавання іскри. Подяка.