Протидія насильству – цикл лекцій та відео

Тема насилля є часто замовчуваною у суспільстві, а при несподіваному зіткненні із фактом насильства на жаль не кожен знає як правильно діяти – як з кривдником, так і з жертвою. Пластуни, як провідники суспільства, повинні бути активними носіями інформації із протидії насильству та ширити її своєму оточенню, а також вміти самостійно давати раду при безпосередній необхідності.

Зокрема, у виховній праці з гніздечком, роєм чи гуртком, впорядник може ненароком стати заручником якоїсь ситуації, що стосується зокрема домашнього насилля будь-якого виду і має пряме відношення до вихованця чи вихованки. У даному випадку виховник повинен буде якимось чином відреагувати на поведінку вихованця чи вихованки, вміти проговорити за необхідності ситуацію разом з цілим гуртком/роєм, або ж навіть вдатись до радикальних дій.

Необхідність підготовки такої гутірки та її поширення серед пластового кола виникла внаслідок пошуку вирішення подібних ситуацій за запитом зв’язкових у форматі супервізійної зустрічі.

Що варто знати і як діяти – далі у pdf-лекціях, або ж у форматі відео на YouTube від освітнього центру “Safety Park“!

  1. “Херасмент та газлайтинг. Як розпізнати та протидіяти”
    – 📝 лекція-pdf
    – 🎥 відео-лекція
  2. “Домашнє насильство: як вберегти себе та як реагувати на ситуації інших”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція 
  3. “Види насильства над дитиною, наслідки, супроводження дитини-жертви насилля”
    – 📝 лекція-pdf
    – 🎥 відео-лекція
  4. “Алгоритм реагування на факти насильства”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція
  5. “Психологія злочинця. Особистість злочинця та його тактики ”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція

Для загального відома, існує психологічна служба Пласту “Здоровий глузд“. На волонтерських засадах пластуни та пластунки із відповідною фаховою освітою можуть допомогти із будь-яким тематичним запитом кожного пластуна! Всі деталі за посиланням, а конкретні запити можна надсилати через Facebook, або ж на пошту psp.gluzd@gmail.com.

May be an image of 8 людей

Структура Пласту та станиці Львів

Друзі та подруги, у цій відео-гутірці намагаюсь розвіяти міф, який ви мабуть чули не один раз: “Структуру Пласту придумали такою складною, щоб його ніхто не міг розформувати!

Нижче у корисних посиланнях знайдете також презентацію та посилання на інтерактивне онлайн-опитування для перевірки засвоєння матеріалу.

Основи командотворення

У даній гутірці є 2 основні блоки: обговорення 5-ти вад команди та пропозиція 5-ти елементів, які можуть зробити її ефективною. До кожної вади у презетації (лінк прикріплений нижче) подано цитату з книги Патріка Ленсіоні “5 вад у роботі команди”, зміст якої і лежить в основі гутірки. Перед проведенням гутірки рекомендовано прочитати саму книжку – буде корисною для особистого саморозвитку!

P.S. гутірка та презентація є розробкою к.ч.26 ім. Олени Пчілки, тому має відповідне оформлення. Також у презентації використано візуалізацію еленментів командної співпраці куреня.

Сходини “Екологія та еко-пластування” ч.3

Завдання виховника/виховниці до сходин:
1. Надіслати лист експедиторам (у гуртковий чат):
“Привіт, експедитори! 

Ми багато навчились у нашій подорожі, і вже зовсім скоро наша остання зупинка – Африка. Добираємось самостійно автостопом. Зустрічаємось __________ (дата)  біля найвищого баобаба (адреса вашої домівки) о ______ год.

на сходинах:
Доброго дня, дослідники! 

Це наша остання зупинка не. Ми дуже багато дізнатись з попередніх подорожей і саме тут буде наше фінальне дослідження. Чи може людина ЗОВСІМ не продукувати сміття? – ось головне питання нашої подорожі у Африці.

Саме переробляючи різні застарілі речі, ми можемо дарувати їм зовсім несподіване нове життя. Давайте разом дослідимо це питання та подумаємо, як ми можемо застерігти себе від сміттєвих залишків, живучи, як деякі племена у Африці.
Для нашого експерименту нам знадобиться (перераховуємо матеріали і проводимо майстерку)

З собою мати:
1. телефон+інтернет
2. перепустка дослідника/дослідниці
3. однострій/пластова хустка або якийсь тематичний дрес-код дослідника (типу бінокль/лупа/панамка/… + пластова хустка)
4. матеріали для експерименту (майстерка- вибрати яку і вписати відповідні матеріали)
п.с. не забудьте воду та панамки”
Попередньо :
2. Роздрукувати зображення баобаба (бажано велике), або намалювати його вручну
https://drive.google.com/open?id=1ZKSBHraz7tHsEmCiWz8c71ca9uvZ14H4
3.  роздрукувати матеріали для розмови про еко-пластування
-для друку з фоном на А3 форматі https://drive.google.com/open?id=1zqPYJPNjlVWX4EJb3rcKT3bdZ7_cbwiS
– якщо фон малюєш самостійно, друк на А4 форматі
https://drive.google.com/open?id=1rT18LP07LfRCOQM-L0IhVFJfgerC5JOw
– роздрукувати посвідки
для хлопців – https://drive.google.com/open?id=1a2fn5fWgWT7YgUjpyLa4NQ9b6ousDx4B
для дівчат – https://drive.google.com/open?id=1jc8qAWPTXI-WXo7Lv_LswsTIYiwf8XRz

хід розмови:
Зараз ми з вами створимо макет безпечного екологічного відпочинку та життя в природі. На великому фоні лісу (роздрукувати або намалювати) будемо клеїти і домальовувати елементи, які використовують пластуни у таборі. В ході розмови ми визначимо, що варто і що не варто використовувати, а що можна замінити на більше екологічне.

намалювати на крафті, або роздрукувати зображення (десь а3 формат)

-для друку з фоном на А3 форматі https://drive.google.com/open?id=1zqPYJPNjlVWX4EJb3rcKT3bdZ7_cbwiS
– якщо фон малюєш самостійно, друк на А4 форматі
https://drive.google.com/open?id=1rT18LP07LfRCOQM-L0IhVFJfgerC5JOw

роздати вирізані роздруківки з елементами речей, які ми використовуємо на табору.
юнак/юначка обирають 1-2 штучки і по черзі розміщують їх там, де вони повинні бути, або ж кажуть, що їх використовувати не варто і чому.
по кожному елементу варто проговорити
список елементів (відповідно до картинок + додаткові)

1. намет – екологічний і безпечний спосіб проживання в природі.

найчастіше ламаються замки і дуги – важливо обережно користуватись і акуратно закривати/відкривати намет, щоб уникнути відходів. У разі поламки – звернутись до магазину, де купувався намет – вони зазвичай мають варіант заміни деталей або ремонту, або ж можливо гарантійний термін ще не вийшов)

2. вогонь (для приготування їжі чи ватри) – є плюси і мінуси. Плюс – це зручно і практично. Мінуси – при спаленні дрів виділяється чадний газ і нагрівається повітря, що є однією з причин глобального потепління.
Що ми можемо робити? не палити вогонь, коли він не є потрібен, слідкувати за безпекою біля вогню, не спалювати сміття на вогні (в чергу дим шкодить тим, хто спалює сміття).

3. наплечник – багаторазовий/багаторічний девайс для пакування речей. Важливо стежити за справністю усіх деталей і замінювати їх у разі необхідності, щоб не створювати зайвих відходів.
При пакуванні наплечника варто використовувати багаторазові мішечки та пакети.

4. всякі різні дрібнички – при купівлі речей потрібно звертати увагу на матеріал, з якого він виготовлений та на матеріал, в який він запакований. і оберати те, що нейменше шкодить або переробляється. Варто уникати ненадійних девших речей, які з часом вийдуть з ладу (це не екологічно). При купівлі ліхтарика і тп варто обирати той, що заряджається від акумулятора.

5. не використовувати одноразовий посуд та пляшки. Лише багаторазова тара відповідного матеріалу.


  1.    
    спосіб добирання на відпочинок/табір – варто використовувати громадський транспорт – краще електрички чи рейсові автобуси. За можливості – добиратись велосипедом)


    7. активний відпочинок, що відриває від смартфонів і гаджетів – це теж плюс.


    8. особиста гігієна
    при виборі засобів особистої гігієни варто звернути увагу на безліч нових еко-брендів
    далі за презентацією

    9. закупівля харчів
    при закупівлі продуктів треба йти зі своєю тарою, обирати продукти на вагу або ж в паперовій упаковці. Звертати увагу на маркування пластикової упаковки і уникати її.
    М’ясо, творог і тп можна купувати у контейнери чи zip пакети

 

  1. Кухня – органічні відходи викидаємо у ями для відпрадків. Все решта стараємось відсортувати – скло, бляшанки, пластик, папір (зберігаємо або в сухому вигляді, або розмочуємо і додаємо у яму для відпадків), упаклвки, які шуршать. Все сортуємо чистим та сушим.
  2. Туалет. Паперові підходи (серветки та туалетний папір) викидаємо у яму. Всі інші засоби гігієни та вологі серветки викидаємо у сміттєвий пакет
  3. Вологі серветки – стараємось митись у воді і не використовувати вологі серветки.
  4. Уникаємо поліетилен та одноразові упаковки. 
  5. Миття посуду. Варто використовувати органічні губки – люфи і органічне мило або ж замочені мильні горіхи. Зливання мильних відходів у ґрутни чи води не буде шкодити.
  6. Миття себе. Використання органічних шампунів, мила та кондиціонеру та інших засобів.
    І ПРО ГІГІЄНУ
    для хлопців – https://docs.google.com/presentation/d/11DXn98vhQmEMNrlxSvia1T26A1DRoqpvo_QJJnpcy68/edit
    для дівчат – https://docs.google.com/presentation/d/1ogs_kL5mgkEpB1kFWlYwH2maOjTNNJdhR0E-PgfRMuk/edit#slide=id.p
    юнацтво сканує кю ар код у виховника/виховниці)

    І наостанок нашої подорожі, поки ми летимо з Африки прямим рейсом до Львова. Давайте підсумуємо усі наші напрацювання.
    підсумок-опитник
    https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSegebK-SFVYwfei6qKFQZBwYgbMsOnq1243WfxSUKYciMgSMA/viewform

усім, хто набрав 11 балів і більше – зараховується вмілість Еколог 1
+ додаткове завдання на потім – посадити дерево)
Підсумок опитника і зарахування вмілості.

Урочисте закриття сходин та експедиції.

Особисті кордони

Особисті кордони — особистий простір, який кожна людина особисто розподіляє. Що є комфортно для тебе, може бути дискомфортним для іншої людини, бо кожен з нас індивідуальний і має свій особистий простір.

Щоби легше і краще розділити свій простір, варто використати таку собі візуальну інструкцію, «circles of relationships» — кола спілкування, кола стосунків — це може допомогти запобігти сексуальному домаганню, фізичному, психологічному насильству просто тому, що дає зрозуміти, що відбувається щось неправильне. Під час теорії потрібно разом із юнацтвом(кожен у власному записнику) малювати ті самі кола безпеки і дискутувати що там повинно бути.

Тепер, рухаючись від центру разом із юнацтвом малюємо перше коло.

Я, мій особистий простір

Отже, фіолетове перше і найголовніше коло — це ми самі. Наше тіло належить тільки нам, і тільки ми самі можемо вирішувати, хто може перебувати близько до нас, торкатися. І ніхто не повинен робити це без дозволу. Якщо хто-небудь з будь-якого оточення заподіює нам дискомфорт (не важливо — дідусь посадив на коліна або мамина подруга вимагає «поцілувати тітку в щічку»), ми не повинні соромитися сказати про це — і сказати «ні», «стоп».

Сім’я

Це коло нашої сім’ї і тих, кого ми любимо(варто згадати про партнера у стосунках). Повага, довіра і любов — ось за цими ознаками ми визначаємо, хто відноситься до цього кола, хто найбільш близький нам. Але потрібно пам’ятати, що навіть з тими, кого ми любимо, ми не повинні нехтувати своїм особистим простором і також самі повинні поважати простір наших близьких.

Друзі

Це «far away hug» — оточення. Коло наших друзів і тих, з ким нам подобається спілкуватися. Дружба дуже важлива і включає в себе багато речей. Наприклад, спільні ігри, розмови, веселощі та іноді дружні обійми. Дружба завжди ґрунтується на довірі, повазі. І такі прояви, як обійми, повинні бути засновані на взаємній згоді. До цього кола відносяться і усі пластуни.

Знайомі

Коло знайомих («wave circle», тобто ті, кому ми махаємо рукою при зустрічі, з ким знайомі поверхово і не дуже близько). Це можуть бути діти в шкільному автобусі, у дворі, спортивній команді, це можуть бути друзі батьків. Обговоріть з юнацтвом соціальні норми, різні типи знайомих і також правила безпеки. Різницю між близькими і просто знайомими людьми. Дистанція у відносинах, яку і вони і ми повинні поважати.

Професійна допомога

Ці люди можуть допомогти нам, коли нам це необхідно, але вони не наші друзі. Це вчителі, вихователі, поліцейські, пожежники, медсестри та лікарі. Обговоріть з дитиною, в яких ситуаціях, у кого шукати допомоги. Необхідно підкреслити, що у цих людей є розпізнавальні знаки, уніформа, посвідчення і що вони допомагають в разі небезпеки.

Незнайомці

Ми не знаємо цих людей (навіть якщо вони кажуть, що знають нас, — це не важливо.) Не всі чужі люди погані, але оскільки ми незнайомі, то не знаємо, погана людина перед нами чи хороша. Ми не довіряємо незнайомцям. Ми не розмовляємо з ними, нічого не розповідаємо про себе чи близьких. Не відповідаємо на запитання. Ніколи, ніколи не йдемо нікуди з ними і не сідаємо в машину. Ми не беремо цукерки, не йдемо «шукати песика» і не допомагаємо знайти вулицю, тому що дорослі ніколи не повинні просити допомоги у тих, хто молодші і слабші за них. Пластун “братерський та доброзичливий”, але варто зазначити, що незнайомці можуть зловживати довірою.

Після розфарбування даної схеми варто моделювати випадки де особистий простір порушується і розбирати як ми можемо порушити чийсь простір.

Також, варто наголосити, щоб вони не боялись говорити коли їм не подобається як до них відносяться. Проаналізувати як можна пояснити дорослим(батькам, вчителям, виховникам тощо) коли їм некомфортно та порушується особистий простір.

 

Фінанси в гуртку: грамотність, рух грошей, заробіток

Дана гутірка орієнтована перш за все на виховників, оскільки була сформована для програми КВВ №172 у Львові, але для юнацтва ознайомлення буде не менш корисним та цікавим.

Кожен тематичний пункт плану гутірки про фінанси включає:

  • перелік міфів про труднощі, пов’язані з ним;
  • відкрите запитання до виховника;
  • стислий перелік відповідей на запитання;
  • пораду для виховника, яку він може використати в гуркових цілях;
  • #casestudy (наочний приклад) як це працює у к.ч. 26 ім. Олени Пчілки;

Додатковий бонус – “Поради для ефективного управліннями власними фінансами”, який стосується першого пункту плану гутірки – у розділі “Матеріали для гутірки”.

Весь виклад матеріалу поданий у вигляді інтерактивної презентації у розділі “Корисні посилання”

Скаутський рух. Коротка історія

Спочатку давайте розберемося звідки походить слово “скаут” – scout. Це не є англійським словом, адже англійські колонізатори запозичили його у північноамериканських індіанських племен.
На мові оджибвей (одна племенна група північноамериканських індіанців) СКА – білий УТА – зірка. Якщо дослівно перекладати – Зірка яка вказує шлях. Також «скаутами» північноамериканські індіанці називали своїх розвідників.
Всім відомо, що засновником Скаутського руху є англійський генерал Роберт Баден Пауел. Але ідея самовиховання молоді завжди була завжди актуальною у Європі та Америці.
Тож давайте подивимось, які події дали поштовх до створення однієї з самих популярних педагогічних систем у світі.

1810
Фрідріх Людвіг Ян – німецький видатний педагог, учасник наполеонівських війн, видає книгу «Німецьке гімнастичне мистецтво» та стає засновником декількох молодіжних спортивно-гімнастичних товариств «Турнферайн» , які виховували молодь та готували до патріотично-визвольної боротьби.

Фрідріх Людвіг Ян

1844, 1855 роки

У 1844 році в Англії Джорджем Вільямсом створений Християнський Союз Молодих Людей (YMCA). Головною метою Союзу була пропаганда здорового способу життя та релігійне виховання молоді. У 1855 за прикладом YMCA був створений Християнський Союз Молодих жінок. Бачачи жахливі і розпусні умови, у яких жила робітнича молодь Лондона, Джордж Вільямс хотів створити християнський молодіжний осередок, де юнаки могли б плідно проводити час, розвиваючи свої «тіло, розум і дух», і не були спокушені гріхом.


Джордж Вільямс

У 1885 році YMCA провели перший у світі табір для молоді.

1862 рік
У Празі Мирослав Тирш створює перше товариство «СОКІЛ».
«СОКІЛ» – спортивне , тіловиховне (руханкового профіля) товариство, яке відіграло значну роль у національному відродженні слов’янських народів, зокрема. (Вікіпедія)

Метою “Соколу” було пробудження національної свідомості чеського народу та поширення фізкультури на зразок німецьких «турнферайнів».
За прикладом чехів інші слов’янські народи перебрали сокільську ідею, засновуючи свої національні сокільські організації: у 1907 вони об’єдналися у Всеслов’янський сокільський союз, який відбував масові сокільські здвиги з участю «Соколу» слов’янських народів.

Зліт товариства “Сокіл” Прага 1920 р.

В Україні також було створене товариство “Сокіл” громадськими діячами Львова Василем Нагорним та Володимиром Лаврівськимм.


Василь Нагірний

Майбутній засновник Пласту – Пертро Франко також був активним учасником “Соколу”


Одним з здобутків “Соколу” були свого роду однострої.

1874 рік

14-річний хлопчик Ернест Сетон-Томпсон збирає друзів у «Плем’я індіанців». Ціле літо вони вчаться «бути індінацями». Згодом деякі з цих дитячих вражень стали основою книжки «Маленькі дикуни».


1902 рік

Вже відомий художник, письменник, натураліст Ернест Сетон -Томпсон засновує «Рух індіанців – знавців лісу» (Woodcraft indiens). Цей рух повільно поширювався, але так і не став організацією.

Коли в США у 1910 році з’явилися скаути, Сетон-Томпсон підтримав нове починання та у 1916 році, після створення організації бойскаутів Америки став її першим Старшим скаутом.

1907 рік

Британський генерал-майор Роберт Баден-Пауел з групою 22 хлопчиків влаштовує на острові Браунсі (Brownsea) 10-денний наметовий табір, у якому були закладені загальні принципи Скаутського Руху.

1907 рік вважається роком народження Скаутського руху.

1908 рік

Баден-Пауел стає генерал-лейтенантом. Він випускає в 6-частинах, невеликими брошурами, книгу «Scouting for boys», яка дає початок скаутському руху. БП, не був відкривачем, він був знайомий з книжками Сетона-Томпсона, але йому вдалося все об’єднати та викласти в єдину чітку, структуровану педагогічну систему.

1909-1916 роки

Поширення Скаутського руху у світі. Створення у країнах Європи та Америки національних скаутських організацій.

Але на цьому історія Скаутського руху не закінчується. Окремі сторінки в історії Скаутського руху належать Пласту, історію якого пишемо ми й сьогодні.

Лук та його історія

Лук
Історія

Назва походить від слова “лука” вигин, дуга.
Лук і стріли відомі на Землі принаймні 10 тисяч років (Свідерська культура). До XIX століття єдиними регіонами, де люди ще не були б знайомі з такою зброєю, залишилися Австралія і Океанія. У багатьох регіонах (наприклад, у Африці на південь від Сахари, в Південно-Східній Азії, більшій частині Південної Америки і т. д.) Лук був відомий аборигенам, але майже не мав застосування через неможливість або невміння виготовляти конструкцію з хорошою забійною силою.
Неможливо стверджувати щось конкретне про походження лука. Ймовірно, його вживання для метання стріл передувало якесь господарське застосування зігнутої палиці. Відомі знахідки, що датуються приблизно 15 тисяч років, за формою подібні дерев’яним луку, але за якістю дерева свідомо негідні для стрільби. Можливо, вони були частиною приладу для видобутку вогню. Коли люди ближче ознайомилися з властивостями дерева, вони змогли надати палиці необхідну пружність і об’єднали це винахід з існуючими вже тоді легкими дротиками.
Найдавніші луки були невеликі (60-80 см), слабкі та застосовувалися для метання неоперених стріл, які уявляли собою порожнє деревко (тростину) з гранованим дерев’яним наконечником (природним шипом або обточеним шматком твердого дерева). Вага цільної стріли не перевищував 10-15 г.
Небезпеку для людини представляла тільки стрільба в упор, або якщо стріла була отруєна. Але, всупереч усталеній думці, що стріли дикунів неодмінно отруєні, далеко не всі народи володіли придатними для цієї мети отрутами. Знаменитий кураре був відомий тільки деяким племенам Південної Америки.
Найбільш давні луки застосовувалися для полювання на птахів і дрібних тварин.
Пізніше стріла була оснащена пір’ям і наконечником з кістки або каменю, а сам лук збільшився до 120 см. Стріли з кам’яним листоподібним наконечником важили вже до 50 г, що позитивно позначилося на їх забійній силі. Стріли з кістяним наконечником важили не більше 25 г, але сам наконечник був більш технологічний при виготовленні і міг мати задирки. У такій комплектації лук став уже цілком серйозною (за мірками мезоліту) зброєю, що дозволило йому витіснити пращу і бумеранг.
Головними перевагами лука з точки зору мисливця були його легкість і можливість скритного застосування. Постріл можна було робити з місця, причому, з різних положень. Простору було потрібно зовсім небагато. Лучника міг виказати тільки скрип тятиви. Пращею ж і бумерангом можна було розпорядитися тільки на відкритому просторі і стоячи.
З винаходом стріл з кам’яним наконечником проявилося і ще одна перевага лука в порівнянні з дротиком. Пробивна сила зберігала високу швидкість, за рахунок того, що удар припадав на малу площу, – стріла наносила більш глибоку рану, ніж легкий мисливський дротик кам’яного віку . Випустивши стрілу з декількох метрів в певну точку і під потрібним кутом, нею можна було вразити навіть таку велику тварину, як бізон. Лук став універсальною зброєю мисливця.
Наступним етапом у розвитку даного виду зброї був багатошаровий посилений лук, відомий народам Сибіру, гунам і японцям, у Східній Європі та Скандинавії.
Процес виготовлення такого лука був більш складний, тому що для лука потрібно було не тільки дерево а й сухожилля та роги тварин. Вперше такі луки з’явилися, мабуть, в Давньому Єгипті близько 2-го тисячоліття до н. е. Пізніше, в Туреччині та Китаї конструкція лука була вдосконалена шляхом введення металевих обважнювачів дуг.
Посилений складний, або композитний лук перекладав енергію натягнення в кінетичну енергію стріли з найбільшою ефективністю, навіть без обважнювачів. Багатошаровий лук, крім того, був дуже живучий. Термін його служби обчислювався десятиліттями. Перевозитися він міг в стані боєготовності, що було для воїнів надзвичайно цінною якістю. Хоча, звичайно, при тривалому зберіганні тятива знімалася. В Індії і Персії вироблялися луки ще одного типу, – металеві – цілком зроблені з дамаської сталі або булату. Втім, швидше за все вони не вживалися як військова зброя, а призначалися для спортивної стрільби, – бо вимагали від стрілка великої фізичної сили і коштували дорого, але не мали особливих переваг в порівнянні з складеними.
Саме композитними луками користувалися більшість народів Азії, і Античної Європи (починаючи з критян). Але в Європі в період середньовіччя такі луки збереглися тільки у візантійців і росіян.
У період середньовіччя дерев’яні луки мали вже обмежене поширення, зберігаючись ще тільки в Європі та Північній Америці.
Останнє використання лука в великих боях датована 1813 роком, коли в «Битві народів» під Лейпцигом до складу російської армії входили башкирські лучники, яких французи називали «амурами».

Види луків

Луки поділяються на прості та складні.
Проості луки виготовлялися з однієї породи дерева. Складні можуть складатися з декількох шарів дерева, посилюватись роговими пластинами або металевими вставаками, оснащуватись додатковими обважувачами і т.п.
За формою виготовлення:
прямі, вигнуті (відкриті, стислі, закриті, глибокі).

За матеріалом виготовлення:
дерев’яні, металеві, склопластикові, комбіновані склопластикові;
За розташуванням стріли:
центральні, периферійні;

За конструкцією:
суцільні, розбірні, блокові (компаунд)

а) прямий вигнуті луки: б) відкритий в) зжатий г) закритий д) глибокий
За застосуванням:
для спортивної стрільби по мішенях, для стрільби на дальність, для полювання, для риболовлі, для дозвілля та розваг.

Існує поділ луків на «довгі» (англ. Longbow) і «плоскі» (flatbow):
довгі луки – округлі в перетині, з більш вузькими плечима;
плоскі луки – плоскі в перерізі, з більш широкими плечима.
Стріла і її частини
Стріли класифікуються за:
форми виготовлення (циліндричні, конусні, двосторонні конусні, сигароподібні);
матеріалом виготовлення (дерев’яні, металеві (зі сталі, з металу легких сплавів), склопластикові, вуглепластикові);
способу застосування (для стрільби по мішенях, для рибного лову, для полювання);
використання наконечників (кулеподібні, конусні, подвійного конуса, рибної ловлі, полювання);
застосування оперень;
застосування хвостовиків.

Стріла – метальний снаряд для стрільби з лука або арбалета.

Стріла
Наконечник стріли – передня частина стріли, вставлена в стрижень.
Стержень стріли – основна частина стріли, в якій кріпляться: наконечник, оперення, хвостовик.
Хвостовик стріли – задня частина стріли, що має виріз для з’єднання з тятивою.
Конус стрижня – частина стрижня стріли, служить для одягання і закріплення хвостовика.
Оперення стріли – частина стріли, що служить для спрямування і підтримки стріли в польоті.
Середина стріли – геометричний центр стріли.
Довжина стріли – відстань від вістря наконечника до опорної поверхні хвостовика стріли на тятиву.

Виготовлення

Навіть «простий» лук, насправді, був аж ніяк не простою палицею. Вготовлявся лук з тиса, ясена або акації таким чином, що складався з двох шарів деревини з різними властивостями. Деревце готували до цієї ролі буквально з народження. Вже після того, як воно було зрубано, заготовлене для луку – вилежувалося в особливих умовах кілька місяців. Служив тисовий лук недовго – в напруженому стані дерево швидко втрачало пружність і деформувалося. Таким чином тятиву на дерев’яний лук натягали тільки перед боєм.
Складним лук називався, тому що склеювався з декількох порід дерева або якщо дерев’яна основа посилювалася роговими пластинами. Головною перевагою такого пристрою була простота виготовлення: якщо знати що і з чим склеювати, то вже не треба було шукати або вирощувати якесь особливе дерево (а культивація тиса під луки в Англії і Нормандії було поставлено в обов’язок селянам). Посилений лук витримував більший натяг, служив довше, міг бути будь-якої довжини.

Втім, дальність стрільби з лука все-таки була кращою, ніж у інших видів старовинної зброї, та й точність в той час нарікань не викликала. Майже ніяких обладунків в реальній бойовій обстановці стріла не пробиває, принаймні в античні часи. Однак повністю захистити тіло з усіх боків обладунком достатньо важко, так що масовий обстріл приводив до численних поранень і втрати боєздатності ворожих військ.
Довжина стріл робилася в залежності від розмірів лука і ступеня його вигину при бойовому натягу. Держак робивсяя з легкого дерева, бамбука і простого очерету. Дорогі стріли були складові, склеєні поздовжньо з чотирьох брусків, з яких кожен займав чверть кола в поперечному розрізі стріли. Для правильного польоту стріла повинна була бути врівноважена на межі першої третини її довжини. Бойовий наконечник стріли був переважно плоский і прикріплювався до дерева або за допомогою трубки (тулія), або ж вбивали хвіст у вигляді цвяха в центр древка, після чого древко скріплювалося зовнішньої обмоткою. Вельми рідко застосовувався наконечник у вигляді долота або у вигляді дворогої вилки. Серед мисливських стріл оригінальні стріли з наконечником у вигляді гриба або кулі, влаштовані спеціально для того, щоб стріла не псувала шкуру дрібного звіра.
Тятиву стародавні мисливці робили з шовкових ниток, “кишкової струни”, сухожиль, скручених ремінців сириці та інших матеріалів.
Іноді луки виготовляли з цілого роги гірського барана (у деяких індіанців Північної Америки), виточували з моржевих іклів, кісток і твердих порід дерева, а пізніше зі сталі. Багато жителів тропічних лісів робили луки з бамбука і інших видів гнучких, але міцних рослин.
Цікаві факти
При штурмі міста Маллен Олександр Македонський отримав важке поранення стрілою в груди. Індійська стріла, випущена з великого, в людський зріст, індійського лука, пробила обладунок великого полководця. Однак стрілянина велася в упор. У середньовічних боях в Англії XI століття королів вбивали стрілами або в око (як Гарольда II), або в горло (як Гаральда Суворого).
Справжню славу здобули англійські лучники XIV століття, які влучно розстрілювали французьких лицарів у Столітній війні з великих англійських луків.
Королі могли дозволити кольчуги з хорошого заліза, обладунки для їх васалів були такі міцні, але й фони не рятували від лучників. Так Геральд Уельський (Giraldus Cambrensis), хронікер кінця XII століття, пише про валлійських лучників:
«Валлійці стрілами пробили дубові ворота вежі, які були товщиною в 4 пальці … William de Braose також свідчив, що один з його солдатів в бою з валлійцями був поранений стрілою, яка пройшла через стегно, прикрите обладунком з обох боків, і сідло, смертельно поранивши коня. У іншого солдата, також добре захищеного обладунком, стріла прибила стегно до сідла … Луки цього народу зроблені не з рогів, слонових бивнів або тиса, а з дикорослого в’яза …, не розраховані для стрільби на довгу дистанцію, а щоб наносити глибокі рани в ближньому бою. »
Потужні луки були також у турків-сельджуків, з якими зіткнулися лицарі під час хрестових походів. Альберт Аахенский, автор початку XII століття, пише про загибель одного з лицарів у хрестовому поході 1096 р в бою з турками поблизу Нікеї: «Там Вальтер Пеннілес упав, пронизаний сімома стрілами, які проткнули його кольчугу».
На Далекому Сході кочові народи біля Китаю також виготовляли потужні луки.
У козацькі часи
У козацькі часи лук значною мірою поступився місцем ручної вогнепальної зброї, але серед запорожців зберігався практично до кінця існування Січі (це підтверджують і тодішні малюнки козака “Мамая”). Лук використовували як знаряддя для полювання, так і як зброю. Таку специфіку січовиків можемо пояснити тим, що вони переважно спіткали в прикордонній боротьбі з ватагами кочової татарської людності, яка була слабо озброєної і активно користувалася луками. Поряд з цим в середовищі запорожців в умовах постійного збройного протистояння активно розвивалися засоби розвідувально-диверсійної діяльності, які іноді потребували “тихому” метальному зброю. Що стосується стрільби з лука, спритний стрілець міг випустити за хвилину до 20 стріл на відстань до 300 кроків.

Техніка стрільби

Лук береться лівою рукою. Тятива захоплюється двома або трьома пальцями (вказівний, середній і, можливо, безіменний) відкритою долонею (тобто долоню «дивиться» на стрілка). Захоплений, але не натягнутий, цибуля виводиться на ціль. Потім стрілок починає тягу, паралельно з уточненням прицілювання. Тяга здійснюється рівномірно на всьому протязі, а ліва рука при цьому фіксується в суглобі до повної нерухомості. Тяга ведеться до підборіддя, носа або щоці. Важливо відзначити, що лікоть правої руки «дивиться» вгору, а не вниз, як це природно для людини.

Постріл проводиться як закінчення тяги. Завмирати з натягнутим луком не можна, відразу збивається прицілювання. Сам момент пострілу для класичного лука дуже важливий, оскільки його вкрай складно контролювати в силу великій швидкості і високої силового навантаження на піку тяги. Для того щоб тяга завжди була тільки на один і той же відстань, стріли все повинні бути строго однієї довжини. Випуск проводиться при торканні наконечником лівої руки або при натисканні клікера для сучасного лука. Сам по собі випуск складається в розслабленні тягнуть пальців правої руки. При цьому натяг тятиви саме розкриває долоню і тятива скочується по пальцях. За рахунок цього скочування і неідеальних в техніці стрільби і будову людського тіла, яке не може витримувати в абсолютній нерухомості навантаження в десятки кілограмів, виникає поперечне навантаження на стрілу, яка починає коливатися в повітрі. При відпуску тятиви права рука йде за голову.
Хват – спосіб утримання лука, може бути низький і високий.
Нізкій хват – рукоятка лука впирається в долоню.
Високій хват – шийка рукоятки лука впирається в виїмку між великим і вказівним пальцями.
По відношенню до площини руху тятиви хват ділиться на дрібний і глибокий.

Дрібний хват – рукоятка лука виведена вправо (при лівосторонньому напоготові) від поздовжньої осі передпліччя. Все навантаження приймає на себе великий палець.
Глибокий хват – передпліччя лівої руки своєю передньою частиною глибоко входить в площину тятиви.
Захоплення тятиви виконується: вказівним, середнім і безіменним пальцями. Тятива розміщується на перших (нігтьових) фалангах, навантаження повинна розподілятися рівномірно на ці пальці.

Управління диханням – елемент техніки стрільби.
Перед прийняттям вихідної напоготові слід дихати спокійно, спочатку трохи поглиблено, потім (ближче до початку розтягування тятиви) – більш поверхнево.
Обробку пострілу слід проводити при затримці дихання – на напіввидиху.

До майстерки












Все, що потрібно знати про “піонірку”

Піонірка – це не просто “вміти в’язати вузли” і знати “які існують в’язання”. Піонірка – це в першу чергу про відповідальність та хороші теоретичні знання, які можна використати на практиці для власного комфорту та безпеки.

У прикріпленому до публікації інструктажі пропоную ознайомитись із окремими трьома блоками, які поокремо розгорнуто розкривають суть піонірки. Інструктаж було складено для проведення гутірок на Школі Булавних 2017. Рекомендую провести 3 окремі гутірки під час табору серед природи, після чого закріпити занання змагом (опис у інструктажі). Звісно, можна ознайомитись гутірками і на звичайних пластових сходинах. Після засвоєння матеріалу можна підписувати точки у пробі.

Для якісного проведення гутірок рекомендую подбати про:

  • линви для практики в’язання вузлів (0,5-0,7 мм)
  • демонстративна в’язка линв різного діаметру (коротенькі відрізки)
  • линви з різних матеріалів для наочності
  • палички для практики застосування в’язань
  • роздатковий матеріал (видрукувати цей інструктаж у форматі А6, скріпити книжечкою)

Зміст:

1.  Гутірка I “Піонірське приладдя. Линви. Базові вказівки при в’язанні вузлів”

  • Вступ, базові поняття у піонірці
  • Піонірське приладдя
  • Линви. Види линв
  • Базові вказівки при обходженні з линвою та в’язанні вузлів
  • Закріплення матеріалу

2.  Гутірка II “Вузли”

  • Вступ. Основні елементи вузла. Класифікація вузлів та вимоги до них
  • Вузли для потовщення линви
  • Вузли для зв’язування двох линв
  • Вузли для утворення петель
  • Вузли для прив’язування линви, для початку в’язань
  • Закріплення матеріалу, практична частина

3. Гутірка III “В’язання. Таборові споруди”

  • Види в’язань, їх застосування та вимоги до них
  • Види таборових споруд та способи їх влаштування

4. Список використаної літератури

5. Опис підсумкового змагу

Додаток №1 Завдання для проведення підсумкового змаг

Успіхів!