Протидія насильству – цикл лекцій та відео

Тема насилля є часто замовчуваною у суспільстві, а при несподіваному зіткненні із фактом насильства на жаль не кожен знає як правильно діяти – як з кривдником, так і з жертвою. Пластуни, як провідники суспільства, повинні бути активними носіями інформації із протидії насильству та ширити її своєму оточенню, а також вміти самостійно давати раду при безпосередній необхідності.

Зокрема, у виховній праці з гніздечком, роєм чи гуртком, впорядник може ненароком стати заручником якоїсь ситуації, що стосується зокрема домашнього насилля будь-якого виду і має пряме відношення до вихованця чи вихованки. У даному випадку виховник повинен буде якимось чином відреагувати на поведінку вихованця чи вихованки, вміти проговорити за необхідності ситуацію разом з цілим гуртком/роєм, або ж навіть вдатись до радикальних дій.

Необхідність підготовки такої гутірки та її поширення серед пластового кола виникла внаслідок пошуку вирішення подібних ситуацій за запитом зв’язкових у форматі супервізійної зустрічі.

Що варто знати і як діяти – далі у pdf-лекціях, або ж у форматі відео на YouTube від освітнього центру “Safety Park“!

  1. “Херасмент та газлайтинг. Як розпізнати та протидіяти”
    – 📝 лекція-pdf
    – 🎥 відео-лекція
  2. “Домашнє насильство: як вберегти себе та як реагувати на ситуації інших”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція 
  3. “Види насильства над дитиною, наслідки, супроводження дитини-жертви насилля”
    – 📝 лекція-pdf
    – 🎥 відео-лекція
  4. “Алгоритм реагування на факти насильства”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція
  5. “Психологія злочинця. Особистість злочинця та його тактики ”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція

Для загального відома, існує психологічна служба Пласту “Здоровий глузд“. На волонтерських засадах пластуни та пластунки із відповідною фаховою освітою можуть допомогти із будь-яким тематичним запитом кожного пластуна! Всі деталі за посиланням, а конкретні запити можна надсилати через Facebook, або ж на пошту psp.gluzd@gmail.com.

May be an image of 8 людей

Основи командотворення

У даній гутірці є 2 основні блоки: обговорення 5-ти вад команди та пропозиція 5-ти елементів, які можуть зробити її ефективною. До кожної вади у презетації (лінк прикріплений нижче) подано цитату з книги Патріка Ленсіоні “5 вад у роботі команди”, зміст якої і лежить в основі гутірки. Перед проведенням гутірки рекомендовано прочитати саму книжку – буде корисною для особистого саморозвитку!

P.S. гутірка та презентація є розробкою к.ч.26 ім. Олени Пчілки, тому має відповідне оформлення. Також у презентації використано візуалізацію еленментів командної співпраці куреня.

Фінанси в гуртку: грамотність, рух грошей, заробіток

Дана гутірка орієнтована перш за все на виховників, оскільки була сформована для програми КВВ №172 у Львові, але для юнацтва ознайомлення буде не менш корисним та цікавим.

Кожен тематичний пункт плану гутірки про фінанси включає:

  • перелік міфів про труднощі, пов’язані з ним;
  • відкрите запитання до виховника;
  • стислий перелік відповідей на запитання;
  • пораду для виховника, яку він може використати в гуркових цілях;
  • #casestudy (наочний приклад) як це працює у к.ч. 26 ім. Олени Пчілки;

Додатковий бонус – “Поради для ефективного управліннями власними фінансами”, який стосується першого пункту плану гутірки – у розділі “Матеріали для гутірки”.

Весь виклад матеріалу поданий у вигляді інтерактивної презентації у розділі “Корисні посилання”

Що я знаю про емоції і чому вони важливі?

Вступ:

  • Чи задумуємося ми над тим, що нам безперервно говорить/нашіптує наш внутрішній голос? 
  • Як відрізнити емоцію, почуття, афект, настрій і переживання?
  • Для чого нам висловлювати і розуміти емоцію? 
  • Які бувають емоції, звідки вони беруться, які їх властивості?
  • Чи вмію я оцінити свій емоційний стан і відчути чужий?

Такими питаннями і багатьма іншими можна запросити юнацтво до теми сходин “Що я знаю про емоції і чому вони важливі?”.  Важливо їх поставити риторично і не очікувати миттєвоих, а тим більше однозначних відповідей. Мета цих запитань – познайомити слухачів з темою, зацікавити до сприйняття інформації, дати можливість проаналізувати власний рівень обізнаності.

Гра:

Для того, щоб подолати бар’єр “ой, я нічо не розумію”, “це все дуже складно”, “я ще замала/ий для такого” – граємо разом в гру, яка наблизить до досить складної теми, але водночас і покаже, що це – про нас усіх, про те, що ми переживаємо щосекунди хочемо ми цього чи ні.

Суть гри: виховник заздалегіть готує окремі папірчики, на кожному з яких написано назву якоїсь емоції – на приклад “зніяковілість”. Чим більше папаірців – тим краще. Тоді, в залежності від кількості аудиторії, можна по-різному зорганізувати процес: поділитись на команди і позмагатись в часі, або ж просто в довільному колі подемонструвати один одному і повідгадувати емоції. Важливий момент – виховник також бере участь, а не лише модерує.

Бесіда:

Після гри тема сходин стане ближчою і цікавішою – важливо втримати ці моменти і плавно перейти до бесіди, яка розкриє основну суть. Умовно її можна поділити на 2 частини:

а) Все про емоції;

б) Все про емоційний інтелект.

Інформацію рекомендую взяти зі сторінок Вікіпедії – там дуже гарно описано основні речі, все чітко структуровано і доступною для розуміння мовою.

Практичні поради для проведення бесіди:

! Перед тим, як ділитись інформацією з юнацтвом – перечитайте спершу самі, підготуйтесь, щоб не читати з листка, а пояснити своїми словами + мати собі просто опрний матеріал.

!Візуалізуйте те, про що говорите – так краще сприймається інформація, краще концентрація

!Не полінуйтесь – підготуйте роздаткові матеріали для юнацтва (хай хоч роздруковані статті з Вікіпедії – самі навряд загуглять, а так хоч перечитають, раз надруковано – шось підкреслять)

Підведення підсумків:

Після бесіди не забудьте підвести підсумки, поцікавитись, на скільки юнацтво зрозуміло окремі речі, дати відповіді на запитання, поділитись досвідом.

Для кращого закріплення матеріалу, щоб зрозуміти його прикладність – кожен сам для себе може пройти тест на рівень свого емоційного інтелекту, якщо часу достатньо – то й інші (посилання на тести прикріплені до допису). Як показує практика – юнацтво дуже любить такий вид активності.

Якщо часу достатньо – можна разом переглянути діснеївський мультфільм, який дуже пасує до теми сходин – “Думками навиворіт”. Можна просто порекомендувати переглянути мультик вдома.

(В основі сюжету Райлі — звичайна 11-річна школярка, її поведінку визначають п’ять базових емоцій: РадістьПечальСтрахГнів і Відраза. Емоції живуть у свідомості дівчинки і кожного дня допомагають їй справлятися з проблемами, керуючи усіма її вчинками. Вони знаходяться в мозковому центрі Райлі, де стоїть пульт керування її діями. Також тут накопичуються всі спогади дівчинки за день. Вони виглядають як невеликі скляні кульки різних кольорів, що позначають емоцію, з якою пов’язано той чи інший спогад. В кінці дня всі вони відправляються в спеціальне сховище).

Чому ця гутірка важлива і цікава? Навіщо її проводити?

Загалом тему емоцій дуже важливо піднімати і обговорювати з юнацтвом регулярно, оскільки у віці 11-18 років у хлопців і дівчат відбувається дуже багато змін в цій площині. Такі сходини (серія сходин) могли б всебічно розвинути юнацтво, познайомити краще з самим собою, допомогти справитись із поточними віковими проблемами і т.д.

Фотоапарат

Що таке фотокамера?

Фотокамера — прилад для фіксації оптичного зображення на спеціальному носії.  Термін фотокамера походить від лат. camera, тобто «кімната». Найпершою формою фотокамери була саме така темна кімната  або прямокутна коробка з дуже маленьким отвором в одній зі стін. Завдяки цьому отвору, який виконував функції сучасного лінзового об’єктиву, camera obscura може формувати зображення (досить низької якості, як за сучасними стандартами) на протилежній стінці. Такі камери обскури існують і зараз у деяких освітніх закладах для ілюстрації базових оптичних принципів.

 

В українській мові тривалий час єдиним прийнятним терміном вважався «фотоапарат» нім. fotoapparat, але, під впливом англомовної літератури, термін «фотокамера» англ. photocamera стає домінуючим. Серед фотографів-професіоналів є тенденція ставитися до терміна «фотоапарат» зневажливо, як до старомодного і надто аматорського.

Оптична система

Оптична система, здатна створювати зображення об’єкта, що його фотографують, на світлочутливому елементі. Об’єктиви можуть бути як дуже простими (одна лінза або навіть невеликий отвір, як у камері-обскурі) так і надзвичайно складними оптичними приладами. Останні є здатними самостійно здійснювати фокусування на об’єкті зйомки, зменшувати вплив вібрації, тощо.

Окрім системи лінз об’єктив зазвичай містить в собі механізм діафрагми, тобто отвору змінного діаметру, який регулює інтенсивність світлового потоку, що проходить крізь об’єктив. Іншою важливою функцією діафрагми є вплив на глибину фокусу.

Оскільки у роботі фотокамери можна виділити два принципово окремих процеси — створення і фіксацію зображення, класифікацію фотокамер доцільно проводити саме за цими двома критеріями — тобто за типом оптичної схеми і за типом носія зображення.

Історія фотоапарата

Фотоплівка

 

Фотоплівка є сучасним засобом хімічного способу фіксації оптичного зображення. Вона прийшла на зміну фотографічним пластинам — найпершому засобу хімічної фотографії. Хоча фотоплівка швидко втрачає популярність на користь електронних носіїв, у неї є досить багато гарячих прибічників. Деякі характеристики фотоплівки і зараз доступні тільки цифровим камерам найвищої цінової категорії, але ця дистанція стрімко зменшується. Фотоплівка може бути різноманітних форматів, але найпоширенішими на сучасному етапі розвитку фотографії є формати APS, формат 135 (звичний малоформатний фотокадр на перфорованій кіноплівці шириною 35 мм, зазвичай розмір кадру 24*36 мм) та 120 (так званий Середній формат, розмір кадру залежить від камери).

Фотопластинка

Фотопластинка вважається застарілим засобом хімічного способу фіксації оптичного зображення, проте й досі використовується професіоналами й ентузіастами фотографії. Формати фотопластинок можуть бути різноманітними, як і фотоапаратів, що їх використовують. Придбати фотопластинки виробництва провідних виробників хімікатів для фотографії можна лише у спеціалізованих фотомагазинах, проте деякі ентузіасти виготовляють фотопластинки самостійно.

Електронні носії

Цифрова фототехніка пропонує принципово новий спосіб фіксації, обробки та зберігання оптичного зображення. Замість фотоплівки у цифрових фотокамерах використовується електронна світлочутлива матриця. Програма камери зчитує сигнал з такої матриці і зберігає цю інформацію у вигляді файлу даних. Традиційно цифрові камери працюють з форматами JPEG, TIFF і так званим RAW-форматом. Останній є найпридатнішим для подальшої роботи із зображенням, оскільки він містить чисту, необроблену (raw англійською — «сирий») інформацію, що її отримано від сенсорної матриці. Сучасні цифрові камери працюють з картами пам’яті різних форматів і ємностей а також, рідше — з дискетами або компакт-дисками.

„Плівка чи цифра?“

Тривалий час точиться дискусія щодо недоліків та переваг цифрової фотографії над хімічною. В цій дискусії є багато аспектів і кожна технологія має своїх палких прибічників. Однак, загальною є тенденція до переходу все більшої кількості фотографів до цифрової зйомки. Останні досягнення цифрової технології залишають все менше аргументів на користь традиційних методів.

Інші типи фотокамер

Розвиток цифрових технологій сильно розмив границі між типами фотокамер. Зараз фотокамери різної якості можна знайти у широкому спектрі пристроїв — від мобільних телефонів до портативних комп’ютерів і музичних плеєрів. Можна прогнозувати, що така інтеграція триватиме і надалі.

Перший дослід в історії фотоапарата

Одного разу Фабрицій змішав кухонну сіль з розчином азотнокислого срібла й одержав молочно-білий осад, що чорнів від сонячного світла. Фабриціус досліджував це явище, і у своїй книзі про метали, виданій 1556 року, повідомив, що за допомогою лінзи одержав зображення на поверхні осаду, відомого тепер під назвою хлористого срібла, і що зображення це ставало чорним або сірим залежно від тривалості освітлення його сонячними променями. Це був перший дослід в історії фотографії.

Дещо ще можна глянути тут, тут (вікіпедія 1), тут (вікіпедія 2)

Про компас

 

Про компас

Компас – це механічний пристрій, що складається з магнітної стрілки що вільно обертається в площині, яка під впливом земного магнетизму, займає певне положення уздовж магнітного меридіана.

Древній компас (Китай)

Компас був винайдений китайцями в III столітті до нашої ери. Древній компас мав форму розливної ложки з матеріалу магнетит. Ця ложка мала тонкий держак і кулясту опуклу частину, яка була досконало відполірована. Опуклою частиною ложку встановлювали на дерев’яну відшліфовану пластину, таким чином, щоб держак висів над пластиною, не торкаючись її, в той же час ложка вільно повинна була обертатися навколо осі опуклої підстави. Підштовхуючи держак, він починав обертальний рух, а коли зупинявся, точно вказував на південь. На пластину нанесені були у вигляді циклічних зодіакальних знаків позначень країн світу.

Такий вид і принцип роботи мав перший компас, який визначав сторони світу. Саме ця давня модель компаса стала основою для нових моделей, які в наш час популярні серед туристів та мореплавців, які протягом тисячоліть користуються ними, вирушаючи в плавання через океани і моря.

Види компасів

У наш час існують 3 основних види компасів:
– Магнітний;
– Електронний;
– Гірокомпас.

Найбільш поширеним видом компасів є магнітний. Даний компас складається з коробочки, найчастіше пластмасової або металевої, в центрі якої знаходиться намагнічена стрілка, зроблена зі сталі. Також Ви помітите маленьку кульку всередині компаса (агат), який виконує дуже важливу функцію – зменшує тертя, яке виникає між стрілкою і вістрям шпиля. Основною відмінністю магнітних компасів від інших видів є те, що в ньому постійно перебувають магніти, які взаємодіють з магнітним полем Землі. Це означає, що постійно обертається стрілка вказує на північ (виробники найчастіше роблять кінець стрілки у вигляді наконечника і забарвлюють його в синій колір), а відповідно протилежна сторона стрілки (найчастіше червоного кольору) вказує на південь. І якщо стати обличчям на північ і подумки провести пряму лінію перпендикулярну через цю стрілку, то захід виявиться зліва від Вас, а схід – справа. Для того, щоб запустити магнітний компас, достатньо відпустити важіль, який надітий на шпиль, і через пару секунд Ви отримаєте потрібний результат. На лімбі компаса є відмітки, які допоможуть Вам розібратися, де і яка знаходиться сторона світла. Кожна з них відзначена певними літерами: Північ (С – по-російськи, N – по-англійськи), Південь (Ю – по-російськи, S – по-англійськи), Захід (З – по-російськи, W – по-англійськи ), Схід (В – по-російськи, E – по-англійськи). Також крім цих позначень на лімбі компаса присутні поділки, що позначають градуси від 0 до 360 (0 – відповідає північ).
Важливо знати, що застосування магнітного компаса поблизу залізниці або станції електропередач не дасть правильних і точних координат.

Електронний компас – це найскладніший вид компасів, який існує на даний момент. Справа в тому, що він визначає потрібні координати за участю систем супутникової навігації. Цей вид компасів не використовується туристами-аматорами, а призначений виключно для професіоналів, тому що дуже складно знайти в лісі чи в горах просту розетку або магазин, який буде продавати батарейки.

Електронний компас

Що стосується гірокомпаса, то даний вид компасів не використовується мандрівниками в лісі, а служить невід’ємною частиною управлінських систем морських суден. Особливість гірокомпаса полягає в тому, що його показання безпосередньо пов’язані з направленням на геополітичний Північний полюс, у той час як звичайні компаси орієнтуються на магнітний полюс.

Гірокомпас

Як перевірити, чи працює компас

Для цього прилад слід покласти компас на рівну площину і почекати, поки стрілка забере статичне положення. Далі помічаємо, на якому розподілі стрілка зупинилася. Беремо металевий предмет (наприклад, ложку) і підносимо його до корпуса. Стрілка починає коливатися. Предмет слід швидко прибрати і відзначити для себе той поділ, у якого стрілка зупиниться. Якщо перший і другий показники збігаються, можна вирушати в подорож. Якщо ні – в магазин за новим компасом.

Як самому зробити компас

1 спосіб
Відрізок дроту з чорних металів (швейна голка буде ідеальним варіантом) – якщо його потерти в одному напрямку об шовк – намагнічується. Його можна підвісити таким чином, що кінчик показуватиме на північ. Але намагнічення буде послаблюватись, отож голку прийдеться регулярно підмагнічувати.
Потрібно підвісити голку на нитці так, щоб вона знаходилась у рівновазі. На нитці не має бути вузлів чи перекручувань.
p. s./Намагнічування буде ефективнішим, якщо замість шовку використовувати магніт.
2 спосіб
Потрібно намагнітити голку (як вказано в першому сп.) і покласти її на плаваючий листок, шматок кори або траву.
3 спосіб
Відрізняється від першого тим, що замість голки потрібно взяти лезо, а намагнічувати можна обережно (!) провівши ним по долоні.

Що таке сніг

Перед тим як розпочати гру можна побавитися з дітьми в гру “Снігове коло”.

Що воно таке:

Сніг – форма  опадів, що складається з дрібних кристалів льоду

Сніг виникає, коли мікроскопічні краплі води в хмарах притягуються до пилових частинок і замерзають. При цьому зявляються дуже маленькі кристалики  льоду, що не перевищують спочатку 0,1 мм, падають вниз і ростуть в результаті конденсації на них вологи з повітря. При цьому утворюються відомі шестиконечні форми – сніжинки .

Сніжинки

Білий колір походить від укладеного в Сніжинці повітря. Світло всіх можливих частот відбивається на граничних поверхнях між кристалами і повітрям і розсіюється. Сніжинки складаються на 95% з повітря, що обумовлює низьку щільність і порівняно повільну швидкість падіння (0,9 км / год). Найбільша коли-небудь засвідчена сніжинка мала діаметр до 38 мм. Звичайно ж сніжинки мають близько 5 мм в діаметрі при масі 0,004 р. При падінні у воду сніжинка створює вкрай високий звук, практично нечутний для людини, але неприємний для риб.

Історія

Астроном Іоганн Кеплер в 1611 році видав науковий трактат «Про шестикутних Сніжинка”, в якому піддав чудеса природи розгляду з боку жорсткої геометрії. Мініатюра «Про шестикутних сніжинка» – це раритет науки, документ теоретичної кристалографії і гордість її історії. «Достаток найглибших ідей, широта підходу при розгляді причин утворення сніжинок, чудові геометричні узагальнення, сміливість і дотепність висловлених гіпотез вражають і зараз» – ось авторитетна думка історика кристалографії І. І. Шафрановского.

В 1635 році формою сніжинок зацікавився французький філософ, математик і натураліст Рене Декарт, який написав етюд, що входить їм згодом у «Досвід про метеорит» або просто «Метеори».

У 1885 році, після безлічі спроб і помилок, американський фермер Уілсон Бентлі (Wilson A. Bentley) на прізвисько «Сніжинка» отримав першу вдалу фотографію сніжинки під мікроскопом. Він займався цим сорок шість років, зробивши більше 5000 унікальних знімків. На основі його робіт було доведено, що не існує жодної пари абсолютно однакових сніжинок (що згодом істотно доповнив теорію кристала).

У 1951 році Міжнародна комісія по снігу і льоду прийняла досить просту і отримала широке розповсюдження класифікацію твердих опадів. Згідно цій системі, існує сім основних видів кристалів: платівки, зірчасті кристали, стовпці (або колони), голки, просторові дендрити, стовпці з наконечником і неправильні форми. До них додалися ще три види обледеніли опадів: дрібна снігова крупка, крижана крихта і град.

У 2001 році свої дослідження в області снігу почав професор фізики, астроном Кеннет Ліббрехт (Kenneth Libbrecht) з Каліфорнійського технологічного інституту. У лабораторії професора Ліббрехта сніжинки вирощуються штучно.

Міфи і перекази:

«В області, що лежить ще далі на північ від землі скіфів, – говорить Геродот, – як передають, не можна нічого бачити, і туди неможливо проникнути через літаючих пір’я. І дійсно, земля і повітря там повні пір’я, а саме це й заважає зору ».

В південнослов’янських фольклорі широко відома легенда про сніг, який білизною і рихлістю нагадував змолоти зерно, в ньому бачили падає з неба борошно . Цей мотив відбився в легендах «Коли Господь ходив по землі» , а також в повір’я, записане в області Велеса в Македонії «Чому не падає з неба мука». У них розповідається про те, що борошно перестала падати з неба як сніг, тому що одна жінка витерла нечистоти дитини шматком тіста .

Виготовлення сніжинок:

Звичайні сніжинки з паперу можна дуже урізноманітнити використовуючи наступні зразки

Шоколад

Історія шоколаду:

Напій з плодів дерева какао з’явився близько 3000 років тому. Передбачається, що першими придумали його індіанці-альмекі, цивілізація яких існувала в II столітті до н. е.. на території південно-східної Мексики, Гондурасу і Гватемали. У I столітті н. е.. на зміну цивілізації альмеків прийшла цивілізація майя. Заселивши півострів Юкатан Центральної Америки, індіанці-майя виявили тут дерева какао і, як і альмекі, розбивши плантації цієї рослини, стали готувати напій з його насіння. Вважаючи какао божественним даром, майя молилися і приносили жертви богу какао Ек Чуахе. Какао-боби використовувалися також як особливої валюти.

У XII-XIV століттях на території сучасної Мексики існувало держава ацтеків. Підкоривши сусідні племена, ацтеки стягували з них данину, до якої входили і какао-боби, що використовувалися для приготування напою, а також в якості розмінної монети. У ацтеків були особливі одиниці виміру зерен какао-дерева. Один мішок вміщав у себе близько 24 тисяч какао-бобів, що дорівнювало 3 ксіпуіпілісам. У палац знаменитого імператора ацтеків Монтесуми щоденно доставлялося близько 40 тисяч мішків зерен какао-дерева.

Для імператора Монтесуми готували шоколадний напій наступним способом: обсмажені какао – боби розтирали з зернами кукурудзи молочної, а потім змішували з медом, ваніллю і соком агави.

Збереглася давня легенда про мексиканського садівника на ім’я Кветцалькоатля, якого боги наділили талантом розбивати прекрасні сади. Одного разу Кветцалькоатля виростив непоказне деревце, яке назвав какао. Насіння його плодів, схожі за формою на огірки, були гіркими на смак. Зато приготований з них напій вселяв бадьорість і розвіював тугу. І люди стали цінувати какао на вагу золота. Кветцалькоатля розбагатів і, розбещений багатством, загордився себе рівним всемогутнім богам. За це боги покарали його, позбавивши розуму. У нападі люті садівник безжально знищив всі рослини, крім одного. Цим рослиною виявилося дерево какао.

В 1519 році конкістадор Ернан Кортес завоював частину Мексики і її столицю Теночтітлан. Іспанця зацікавили величезні запаси сушених какао-бобів, виявлені ним у коморах палацу царя Монтесуми.

Хоча гіркий напій із зерен какао-дерева не припав до смаку іспанцям, вони гідно оцінили його аромат і тонізуючий ефект.

Повернувшись до Іспанії, конкістадор в надії умилостивити короля, до якого вже дійшли чутки про творених ним безчинства, привіз йому в подарунок какао-боби і рецепт приготування напою. Королівської подружжю чоколатль (Перейменований в шоколад) дуже сподобався, і цей напій швидко увійшов у моду в іспанської знаті. У шоколад стали додавати тростинний цукор, корицю і мускатний горіх, завдяки чому напій став набагато смачніше.

Існує думка, що першим європейцем, що спробували шоколад, був Христофор Колумб.

У 1502 році жителі острова Гайана пригостили знаменитого мандрівника гарячим напоєм з какао-бобів. Але Колумбу не сподобався гарячий гіркий напій, приправлений невідомими пахучими травами.

Слід зазначити, що какао-боби коштували в той час дуже дорого. Їх використовували в якості валюти. Наприклад, за 100 зерен какао можна було купити раба. Шоколад вважали панацеєю від багатьох хвороб і використовували як ліки. Проте використовували шоколад і в злочинних цілях. Віддає гіркотою смак і сильний аромат шоколаду добре маскували присмак отрути.

Спочатку напій з какао-бобів був визнаний виключно чоловічим напоєм, так як він був дуже міцним і гірким. Але англійці в 1700 році здогадалися додати в шоколад молоко, що зробило напій більш легким і смачним. З тих пір шоколадний напій полюбили жінки і діти.

Із – за того що обсяги постачань какао – бобів були недостатніми, іспанці приховували від інших держав секрет насіння какао. Лише у XVII столітті решта населення Європи дізналося таємницю чудового напою.

Католицька церква забороняла їсти під час посту всі, що доставляло насолоду. Тому довгий час точилися суперечки про те, чи можна пити шоколад під час посту. У 1569 році єпископи Мексики влаштували з цього приводу спеціальне зібрання, на якому постановили відправити до Ватикану батька Джероламо де Сан-Вінченцо, щоб суперечка дозволив сам Папа Римський. Папа Пій V виявився в деякій розгубленості. Він ніколи не пробував шоколаду і навіть не знав, що це таке. Джероламо підніс йому чашечку какао. Папа сьорбнув напій, скривився і виголосив історичну фразу: “Шоколад посту не порушує, не може ж така гидота приносити комусь задоволення “.

Італійці першими винайшли ліцензію на виробництво шоколаду. У Нідерландах какао-боби були контрабандним товаром, а імператор Священної Римської імперії (XVI століття) Карл V хотів навіть запровадити монополію на зерна какао.

Але основний внесок у поширення шоколаду в Європі внесла Ганна Австрійська, дочка іспанського короля Філіпа III і дружина французького короля Людовика XIII. У 1616 році вона привезла до Парижа ящик какао-бобів, і незабаром шоколад став популярним у всій Європі. Але, незважаючи на свою популярність, шоколад залишався дуже дорогим. Насолодитися цим дивним напоєм довгий час могли дозволити собі тільки аристократи.

З плином часу кількість плантацій какао значно збільшилася, налагодилося промислове виробництво шоколаду, завдяки чому цей продукт став доступним і широким масам населення. У 1659 році француз Давид Шайу відкрив першу в світі шоколадну фабрику, а в середині XVIII століття у Франції з’явилися перші кондитерські, де відвідувачам пропонували улюблений напій; До 1798 році в Парижі налічувалося вже близько 500 таких закладів. А в Англії знамениті Шоколадні будинку (Chocolate Houses) стали популярнішими чайних і кавових салонів.

До початку XIX століття шоколад вживали виключно в рідкому вигляді, поки швейцарець Франсуа Луї Кайе не створив у 1819 році першу в світі плитку твердого шоколаду. У 1820 році недалеко від містечка Віві була побудована фабрика з виробництва шоколаду.

Незабаром шоколадні фабрики стали відкриватися по всій Європі. Технології виготовлення твердого шоколаду постійно вдосконалювалися. У рецептуру твердого шоколаду стали додавати горіхи, цукати, різні солодощі, вино і навіть пиво.

У 1875 році швейцарець Даніель Петер змішав какао-масу зі згущеним молоком. Так з’явився молочний шоколад, або, як його називали, швейцарський шоколад. Тоді ж Рудольф Ліндт розробив машини для вальцювання какао-маси, в результаті чого з шоколадної маси віддалялася зайва волога, і вона ставала густий і ніжною.

Що стосується Росії, то перші фабрики з виробництва шоколаду були відкриті в Москві приблизно в той же час, що і в інших європейських містах, – у середині XIX століття. Проте виробництво плиткового шоколаду в нашій країні контролювали в основному іноземці, так як вітчизняних фахівців у той час було мало. Найбільшими підприємствами тоді були німецька фірма “Ейнем” (Згодом “Червоний Жовтень”) і французька сімейна компанія “А. Сіу і К°”. З вітчизняних підприємств найбільш відомою була фабрика “Бабаєвська”, заснована Олексієм Івановичем Абрикосовим.

Сьогодні світове виробництво шоколаду і шоколадних виробів складає більше 4 мільйонів тонн, найбільшими виробниками та споживачами є США, Великобританія, Франція, Німеччина, Швейцарія і Японія. Так, наприклад, споживання шоколаду в Швейцарії становить 19, в США- 13, а в Росії – 4 кілограми на душу населення в рік.

Цікаві факти:

Вживання 25 г шоколаду три рази на місяць продовжує життя майже на рік. Але якщо вживати занадто багато шоколаду, можна підвищити ризик розвитку серцевих захворювань через високий вміст в ньому жирів.

Какао і шоколад містять антисептичні речовини, що перешкоджають утворенню зубного нальоту.

Дві цукерки у день знижують артеріальний тиск.

У 30 г шоколаду або какао міститься 10% денної норми заліза. Також шоколад містить вітаміни A, B, C, D і E, кальцій, калій та натрій.

20 мг кофеїну містить середня плитка шоколаду. Це в 5 разів менше, ніж у чашці кави.

15% жінок у світі їдять шоколад щодня.

В епоху Відродження шоколадом лікували подагру, гарячку і застуду.

У шоколаді міститься фенамін – речовина, що створює відчуття закоханості.

Найбільше шоколаду їдять у Швейцарії, де на кожного жителя припадає понад 10 кг солодких ласощів в рік.

Темний шоколад знижує кров’яний тиск. Для позитивного ефекту достатньо всього 2 цукерок з темного шоколаду на день.

Самим колорійним вважається молочний шоколад з добавками. Найменше калорій у гіркому темному шоколаді.

Більше 500 добавок використовується як доповнення до шоколаду. Найбільш популярні з них – горіхи і родзинки. Більше половини всього обсягу ароматизаторів – полуниця і ванілін.

Масло какао тане при температурі в 97 градусів за Фаренгейтом (приблизно 36,1 градус за Цельсієм). Це температура людського тіла. Саме тому шоколад тане в роті.

Шоколад вважається відмінним джерелом енергії для організму. Тільки подумайте: невеликий шматочок шоколаду (1х1 см) дає стільки енергії, скільки потрібно для того, щоб пройти 50 метрів. Щоб пройти 1,5 км буде потрібно з’їсти 30 таких шматочків, а для кругосвітньої подорожі – 875 000 шматочків.