Протидія насильству – цикл лекцій та відео

Тема насилля є часто замовчуваною у суспільстві, а при несподіваному зіткненні із фактом насильства на жаль не кожен знає як правильно діяти – як з кривдником, так і з жертвою. Пластуни, як провідники суспільства, повинні бути активними носіями інформації із протидії насильству та ширити її своєму оточенню, а також вміти самостійно давати раду при безпосередній необхідності.

Зокрема, у виховній праці з гніздечком, роєм чи гуртком, впорядник може ненароком стати заручником якоїсь ситуації, що стосується зокрема домашнього насилля будь-якого виду і має пряме відношення до вихованця чи вихованки. У даному випадку виховник повинен буде якимось чином відреагувати на поведінку вихованця чи вихованки, вміти проговорити за необхідності ситуацію разом з цілим гуртком/роєм, або ж навіть вдатись до радикальних дій.

Необхідність підготовки такої гутірки та її поширення серед пластового кола виникла внаслідок пошуку вирішення подібних ситуацій за запитом зв’язкових у форматі супервізійної зустрічі.

Що варто знати і як діяти – далі у pdf-лекціях, або ж у форматі відео на YouTube від освітнього центру “Safety Park“!

  1. “Херасмент та газлайтинг. Як розпізнати та протидіяти”
    – 📝 лекція-pdf
    – 🎥 відео-лекція
  2. “Домашнє насильство: як вберегти себе та як реагувати на ситуації інших”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція 
  3. “Види насильства над дитиною, наслідки, супроводження дитини-жертви насилля”
    – 📝 лекція-pdf
    – 🎥 відео-лекція
  4. “Алгоритм реагування на факти насильства”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція
  5. “Психологія злочинця. Особистість злочинця та його тактики ”
    – 📝 лекція-pdf 
    – 🎥 відео-лекція

Для загального відома, існує психологічна служба Пласту “Здоровий глузд“. На волонтерських засадах пластуни та пластунки із відповідною фаховою освітою можуть допомогти із будь-яким тематичним запитом кожного пластуна! Всі деталі за посиланням, а конкретні запити можна надсилати через Facebook, або ж на пошту psp.gluzd@gmail.com.

May be an image of 8 людей

Структура Пласту та станиці Львів

Друзі та подруги, у цій відео-гутірці намагаюсь розвіяти міф, який ви мабуть чули не один раз: “Структуру Пласту придумали такою складною, щоб його ніхто не міг розформувати!

Нижче у корисних посиланнях знайдете також презентацію та посилання на інтерактивне онлайн-опитування для перевірки засвоєння матеріалу.

Основи командотворення

У даній гутірці є 2 основні блоки: обговорення 5-ти вад команди та пропозиція 5-ти елементів, які можуть зробити її ефективною. До кожної вади у презетації (лінк прикріплений нижче) подано цитату з книги Патріка Ленсіоні “5 вад у роботі команди”, зміст якої і лежить в основі гутірки. Перед проведенням гутірки рекомендовано прочитати саму книжку – буде корисною для особистого саморозвитку!

P.S. гутірка та презентація є розробкою к.ч.26 ім. Олени Пчілки, тому має відповідне оформлення. Також у презентації використано візуалізацію еленментів командної співпраці куреня.

Особисті кордони

Особисті кордони — особистий простір, який кожна людина особисто розподіляє. Що є комфортно для тебе, може бути дискомфортним для іншої людини, бо кожен з нас індивідуальний і має свій особистий простір.

Щоби легше і краще розділити свій простір, варто використати таку собі візуальну інструкцію, «circles of relationships» — кола спілкування, кола стосунків — це може допомогти запобігти сексуальному домаганню, фізичному, психологічному насильству просто тому, що дає зрозуміти, що відбувається щось неправильне. Під час теорії потрібно разом із юнацтвом(кожен у власному записнику) малювати ті самі кола безпеки і дискутувати що там повинно бути.

Тепер, рухаючись від центру разом із юнацтвом малюємо перше коло.

Я, мій особистий простір

Отже, фіолетове перше і найголовніше коло — це ми самі. Наше тіло належить тільки нам, і тільки ми самі можемо вирішувати, хто може перебувати близько до нас, торкатися. І ніхто не повинен робити це без дозволу. Якщо хто-небудь з будь-якого оточення заподіює нам дискомфорт (не важливо — дідусь посадив на коліна або мамина подруга вимагає «поцілувати тітку в щічку»), ми не повинні соромитися сказати про це — і сказати «ні», «стоп».

Сім’я

Це коло нашої сім’ї і тих, кого ми любимо(варто згадати про партнера у стосунках). Повага, довіра і любов — ось за цими ознаками ми визначаємо, хто відноситься до цього кола, хто найбільш близький нам. Але потрібно пам’ятати, що навіть з тими, кого ми любимо, ми не повинні нехтувати своїм особистим простором і також самі повинні поважати простір наших близьких.

Друзі

Це «far away hug» — оточення. Коло наших друзів і тих, з ким нам подобається спілкуватися. Дружба дуже важлива і включає в себе багато речей. Наприклад, спільні ігри, розмови, веселощі та іноді дружні обійми. Дружба завжди ґрунтується на довірі, повазі. І такі прояви, як обійми, повинні бути засновані на взаємній згоді. До цього кола відносяться і усі пластуни.

Знайомі

Коло знайомих («wave circle», тобто ті, кому ми махаємо рукою при зустрічі, з ким знайомі поверхово і не дуже близько). Це можуть бути діти в шкільному автобусі, у дворі, спортивній команді, це можуть бути друзі батьків. Обговоріть з юнацтвом соціальні норми, різні типи знайомих і також правила безпеки. Різницю між близькими і просто знайомими людьми. Дистанція у відносинах, яку і вони і ми повинні поважати.

Професійна допомога

Ці люди можуть допомогти нам, коли нам це необхідно, але вони не наші друзі. Це вчителі, вихователі, поліцейські, пожежники, медсестри та лікарі. Обговоріть з дитиною, в яких ситуаціях, у кого шукати допомоги. Необхідно підкреслити, що у цих людей є розпізнавальні знаки, уніформа, посвідчення і що вони допомагають в разі небезпеки.

Незнайомці

Ми не знаємо цих людей (навіть якщо вони кажуть, що знають нас, — це не важливо.) Не всі чужі люди погані, але оскільки ми незнайомі, то не знаємо, погана людина перед нами чи хороша. Ми не довіряємо незнайомцям. Ми не розмовляємо з ними, нічого не розповідаємо про себе чи близьких. Не відповідаємо на запитання. Ніколи, ніколи не йдемо нікуди з ними і не сідаємо в машину. Ми не беремо цукерки, не йдемо «шукати песика» і не допомагаємо знайти вулицю, тому що дорослі ніколи не повинні просити допомоги у тих, хто молодші і слабші за них. Пластун “братерський та доброзичливий”, але варто зазначити, що незнайомці можуть зловживати довірою.

Після розфарбування даної схеми варто моделювати випадки де особистий простір порушується і розбирати як ми можемо порушити чийсь простір.

Також, варто наголосити, щоб вони не боялись говорити коли їм не подобається як до них відносяться. Проаналізувати як можна пояснити дорослим(батькам, вчителям, виховникам тощо) коли їм некомфортно та порушується особистий простір.

 

Фінанси в гуртку: грамотність, рух грошей, заробіток

Дана гутірка орієнтована перш за все на виховників, оскільки була сформована для програми КВВ №172 у Львові, але для юнацтва ознайомлення буде не менш корисним та цікавим.

Кожен тематичний пункт плану гутірки про фінанси включає:

  • перелік міфів про труднощі, пов’язані з ним;
  • відкрите запитання до виховника;
  • стислий перелік відповідей на запитання;
  • пораду для виховника, яку він може використати в гуркових цілях;
  • #casestudy (наочний приклад) як це працює у к.ч. 26 ім. Олени Пчілки;

Додатковий бонус – “Поради для ефективного управліннями власними фінансами”, який стосується першого пункту плану гутірки – у розділі “Матеріали для гутірки”.

Весь виклад матеріалу поданий у вигляді інтерактивної презентації у розділі “Корисні посилання”

Що я знаю про емоції і чому вони важливі?

Вступ:

  • Чи задумуємося ми над тим, що нам безперервно говорить/нашіптує наш внутрішній голос? 
  • Як відрізнити емоцію, почуття, афект, настрій і переживання?
  • Для чого нам висловлювати і розуміти емоцію? 
  • Які бувають емоції, звідки вони беруться, які їх властивості?
  • Чи вмію я оцінити свій емоційний стан і відчути чужий?

Такими питаннями і багатьма іншими можна запросити юнацтво до теми сходин “Що я знаю про емоції і чому вони важливі?”.  Важливо їх поставити риторично і не очікувати миттєвоих, а тим більше однозначних відповідей. Мета цих запитань – познайомити слухачів з темою, зацікавити до сприйняття інформації, дати можливість проаналізувати власний рівень обізнаності.

Гра:

Для того, щоб подолати бар’єр “ой, я нічо не розумію”, “це все дуже складно”, “я ще замала/ий для такого” – граємо разом в гру, яка наблизить до досить складної теми, але водночас і покаже, що це – про нас усіх, про те, що ми переживаємо щосекунди хочемо ми цього чи ні.

Суть гри: виховник заздалегіть готує окремі папірчики, на кожному з яких написано назву якоїсь емоції – на приклад “зніяковілість”. Чим більше папаірців – тим краще. Тоді, в залежності від кількості аудиторії, можна по-різному зорганізувати процес: поділитись на команди і позмагатись в часі, або ж просто в довільному колі подемонструвати один одному і повідгадувати емоції. Важливий момент – виховник також бере участь, а не лише модерує.

Бесіда:

Після гри тема сходин стане ближчою і цікавішою – важливо втримати ці моменти і плавно перейти до бесіди, яка розкриє основну суть. Умовно її можна поділити на 2 частини:

а) Все про емоції;

б) Все про емоційний інтелект.

Інформацію рекомендую взяти зі сторінок Вікіпедії – там дуже гарно описано основні речі, все чітко структуровано і доступною для розуміння мовою.

Практичні поради для проведення бесіди:

! Перед тим, як ділитись інформацією з юнацтвом – перечитайте спершу самі, підготуйтесь, щоб не читати з листка, а пояснити своїми словами + мати собі просто опрний матеріал.

!Візуалізуйте те, про що говорите – так краще сприймається інформація, краще концентрація

!Не полінуйтесь – підготуйте роздаткові матеріали для юнацтва (хай хоч роздруковані статті з Вікіпедії – самі навряд загуглять, а так хоч перечитають, раз надруковано – шось підкреслять)

Підведення підсумків:

Після бесіди не забудьте підвести підсумки, поцікавитись, на скільки юнацтво зрозуміло окремі речі, дати відповіді на запитання, поділитись досвідом.

Для кращого закріплення матеріалу, щоб зрозуміти його прикладність – кожен сам для себе може пройти тест на рівень свого емоційного інтелекту, якщо часу достатньо – то й інші (посилання на тести прикріплені до допису). Як показує практика – юнацтво дуже любить такий вид активності.

Якщо часу достатньо – можна разом переглянути діснеївський мультфільм, який дуже пасує до теми сходин – “Думками навиворіт”. Можна просто порекомендувати переглянути мультик вдома.

(В основі сюжету Райлі — звичайна 11-річна школярка, її поведінку визначають п’ять базових емоцій: РадістьПечальСтрахГнів і Відраза. Емоції живуть у свідомості дівчинки і кожного дня допомагають їй справлятися з проблемами, керуючи усіма її вчинками. Вони знаходяться в мозковому центрі Райлі, де стоїть пульт керування її діями. Також тут накопичуються всі спогади дівчинки за день. Вони виглядають як невеликі скляні кульки різних кольорів, що позначають емоцію, з якою пов’язано той чи інший спогад. В кінці дня всі вони відправляються в спеціальне сховище).

Чому ця гутірка важлива і цікава? Навіщо її проводити?

Загалом тему емоцій дуже важливо піднімати і обговорювати з юнацтвом регулярно, оскільки у віці 11-18 років у хлопців і дівчат відбувається дуже багато змін в цій площині. Такі сходини (серія сходин) могли б всебічно розвинути юнацтво, познайомити краще з самим собою, допомогти справитись із поточними віковими проблемами і т.д.

Викрадення Часу і як проти цього боротися з допомогою Пластового закону

Час в наш вік – одне із найцінніших ресурсів. Час – це мірило свободи.

Одна із тотальних проблем сучасності – це викрадення часу в простого обивателя.

Телевізор – безліч програм, дивися, годинами дивися, не відривайся. Ви бачили, як мала дитина дивиться на рекламу по ящику? Ніби зачарована! Мовчить, не кліпає. Ось так реагує чиста душа на ці інформаційні аркани.

Інтернет та комп’ютери  – соцмережі, ігри онлайн, фільми, купа реклами, голі дівки, які часом вискакують і т.д. – це особливо заразливо для молоді.

Час забирають і всякі «живіші» штуки – нічні клуби, тогрово-розважальні центри, модні магазини і т.д. Часто людина туди ходить просто за яскравістю.

Час у нас викрадають, нав’язуючи всілякі проблеми, труднощі, тривоги, які часто існують тільки в нас в головах. Проаналізуйте новини – вони про вбивства, злочини, трагедії, скандали.

Загалом все наше життя в сучасному суспільстві побудоване на «спокусах витрачання». Витрачати і позичати, щоб витрачати на те, що нам хочеться.

Свобода вимірюється можливістю витрачання на задоволення.

Мета – зробити нас зайнятими, залежними, перегруженими турботами, що постійно кудись поспішають, бо НЕМА ЧАСУ. І так нас віддалити від Бога, від краси, правди, добра, свободи, любові.

Отже, як пластовий закон може допомоги?

Він пропонує гру в правила, в добрі звички, які допомагають бути ВІЛЬНИМ.

Пластун словний – він дотримується слова, відповіно економиться багато часу на довгі зясування, чому не зроблено.

Пластун сумлінний – він все робить якісно, відповідно не витрачається часу на переробку, виправлення часу.

Пластун точний – він все робить у визначений час, отже величезне збереження часу.

Пластун ощадний – витрачає з розумом, в міру, отже зберігає ресурси на важливі потреби, для Добра. Всі «пусті» витрати для нього не важливі.

Пластун справедливий – чинить по Правді, і всі є задоволені. Ніхто не витрачає час на розбірки, зясування чому і що сталося.

Пластун ввічливий – усмішка, добре слово – і новий друг. Люди відгукуються до ввічливих тим же. І все значно швидше робиться.

Пластун братерський і доброзичливий – він проводить час із справжніми друзями на змістовний відпочинок. Він готовий допомогти у потребі, до всіх ставиться із повагою.

Пластун зрівноважений – о скільки ми часу витрачаємо на нерви, гнів, образи, сварки! А коли є рівновага духу, стільки можливостей, стільки простору, стільки волі!

Пластун корисний – живе для творення чогось суттєвого, потрібного, доброго, що виходить із вірності Богові, Україні.

Слухняний пластовій старшині – виконує рішення проводу, якому добровільно підпорядковується. Живе по правильниках та приписах, отже, знає, як зробити правильно, вчасно, якісно. Економія часу.

Пластун пильний – отже, не допускає підступів різних спокус, які забирають час.

Дбає за своє здоров’я – тому для нього чужі куриво (1 пачка – 7-10 грн – 31 пачка в місяць – 217-210 грн!), алкоголь (скільки людина неробоча після випивки). Пластун займається розвитком свого здоровя через фізкультуру і спорт, туризм, добрі звички. Потім не треба витрачати час і гроші на лікування.

Любить красу і дбає за неї – творення краси, насолоджування нею – це добре проведення часу. Це від Бога. Бо справжня краса є тільки від Бога.

Пластун завжди доброї гадки – тому голова в нього не засмічена непотрібними нав’язливими думками, бажаннями. Він вільний у помислах.

Варто замислитись на тим, хто, для чого, чому, як викрадає в нас час.

Чому наші голови постійно атакують різні інформаційні потоки. Чому інколи хочеться втікти у гори, ліс, до води, де витає Дух СВОБОДИ.

Бережімо час, він нам ще пригодиться 🙂

Остання прочитана книга

Виготовлення стенду:

Пропонуємо зробити з вашим гуртком стенд. Де будуть розміщенні мишенята. Для цього попередньо надрукуйте їх на листках А4 (бажано твердіших). Візьміть на сходини олівці, фломастери, клей та ін. Спочатку кожен юнак чи юначка мають  розфарбувати свою мишку, а тоді вписати автора і назву книги.  В процесі обговорення прочитаних книжок після розповіді про книгу, юнак прикріплює мишку на стенд. На завершення ви можете спільно задекорувати стенд стрічками або чимось іншим.

Розповіді:

Розпочніть гутірку першим. Дуже важливо правильно підібрати книгу, адже в раньому віці юнацтво слідує за виховником і очевидно більшість гуртка захоче також прочитати вашу книгу. Тому не помиліться з вибором. Розкажіть про автора, ідею твору, головних героїв, і чого навчила вона вас. За таким планом мають відбуватись і розповіді юнацтва про свої книги.

Про Чесну гру і Справедливість

«На свою честь», «пластове слово честі», «чесна гра» – це слова, які від наймолодшого юнака стало повторюються у пластовому середовищі. Та що вони означають? Чого вони від нас вимагають?

Чесніть – це одна з прикмет людини, що не дозволяє їй за ніяких обставин зійти з дороги етики, прийнятої людством у цілому світі. Ця етика характерна для всіх найбільших цивілізацій та релігійних ідеологій світу. Ця етика закріплена в Десятьох Божих заповідях, включена в Хартію прав людини ООН. Цією етикою послуговувалися стародавні греки та римляни, середньовічні лицарі («Іду на Вас!» руського князя Святослава), запорізькі козаки («За козацьку честь»), січові стрільці («За стрілецький звичай»), і саме ця етика стала підставою скаутської і пластової ідеології.

Чесний пластун ніколи не обманює ні себе, ні оточуючих. Коли ми нечесним шляхом здобуваємо хороші оцінки і школі, ми не обманюємо ні вчителів, ні батьків, ми в першу чергу обманюємо себе. Коли ми в спортивному змаганні чи грі застосовуємо підступну поведінку, що протирічить з правилами гри, – тоді наша гра є нечесною. Коли ми хочемо отримати похвалу і почесті за рахунок праці і зусиль інших, – ми поступаємо нечесно. Коли ми позичаємо гроші, книгу чи якусь річ і не повертаємо власнику, – ми робимо нечесний вчинок. Коли ми обіцяємо щось зробити і не виконуємо цієї обіцянки, – ми поступаємо нечесно.

Тих людей, які завжди поводяться чесно і з гідністю, оточуючі надзвичайно цінують і поважають.

Чи кожен з нас не хотів би мати друга, якому б він міг повністю довіряти, знати, що цей друг ніколи не підведе, не злегковажить своєю обіцянкою, що на його допомогу завжди можна розраховувати, що його словам завжди можна вірити?

Дехто може розчаровано заперечити, що в сучасному світі справедливістю і чесною грою далеко не заїдеш і чогось великого не досягнеш. Дійсно, так може здатися на перший погляд. Та якщо оцінювати життя в його перспективі, то чесна й справедлива поведінка завжди оплачується сторицею, бо завдяки їй нас цінують, нам довіряють, і з нами хочуть мати справу.

Пластова виховна система спонукає нас бути чесними повсякчас: у спортивних змаганнях, іграх, гутірках, веденні діловодств, у щоденному спілкуванні. І саме Пласт може цю важливу прикмету нашого характеру виплекати і прищепити так, щоб в зрілому віці вона стала невід’ємною частиною стилю і способу нашого життя.

Чесність є виключно нашою особистою моральною цінністю, тому виміряти її можна лише власним сумлінням. Як саме ми її вимірюємо, ми відповідаємо лише перед собою. В парі з чесністю йде почуття справедливості, яке ми також визначаємо загальнолюдськими нормами. Ця прикмета проявляється в тому, щоб об’єктивно, не заангажовано оцінювати поведінку інших людей.

Справедливо оцінюємо людину ми тоді, коли визнаємо її позитивну поведінку чи діяльність незалежно від того, чи приємна нам ця людина, чи ні. Тобто, ми чинимо, не зважаючи на наші особисті упередження й установки, забуваємо в цей момент, що могли знати цю людину за інших обставин, а нашу увагу спрямовуємо лише на теперішню її позитивну поведінку.

Хоча за таких обставин є ризик втратити приятеля (якщо він іншої думки), – але пам’ятаймо, що справжній друг завжди з повагою ставитиметься до вашої позиції; і лише для того, щоб когось задобрити, ми не сміємо кривдити людину, що заслуговує на похвалу.

Справедливість, це також одна з тих прикмет, яких ми набуваємо і плекаємо в Пласті. Для цього є впроваджена система проб, точкувань, відзначень і пересторог. І коли на просять, щоб ми дали оцінку іншій людині, ми завжди повинні пам’ятати, в чому є суть справедливості.

Спостережливість

Сьогодні поговоримо про дуже важливу у житті здібність – про спостережливість. Швидкість думки та гострота розуму взагалі є дуже важливими і потрібними для кожного пластуна, проте в їх основі лежить спостережливість. На неї опираються всі інші здібності.

Не раз нас запитують: «де мешкає така-то людина?», або «де знаходиться така-то установа?» І часто ми відповідаємо: «Та вона знаходиться на вулиці….е….е…., щось не пригадую назви, ну це десь в центрі…; ви спочатку йдіть ліворуч, потім праворуч, потім прямо і знову ліворуч…., а там…може хтось вам підкаже, бо я щось точно не пригадую…»

Самі ми б без проблем відшукали вказану установу, а щоб комусь вказати її адресу чи пояснити місце розташування, – ось тут вже починаються проблеми. Скільки разів, ідучи до якогось важливого місця, ми навіть не звертаємо уваги на назву вулиці чи номер будинку! Проте не раз це нам може стати у пригоді. Особливо слід пам’ятати адреси та телефони важливих установ свого міста, як от: лікарня, міліція, пожежна охорона, свій навчальний заклад, аптека, пошта тощо.

Можна щиро поспівчувати тим людям, які не вміють спостерігати. Вони ніколи не знають, де їхня шапка, книжка, окуляри… Існує думка, що особливо люди напруженої інтелектуальної праці (професори, науковці) характеризуються значною неуважністю, – вони ніколи не помічають, що діється навколо них. Розповідають, що один німецький науковець був настільки неуважним, що, повернувшись додому в дощову погоду, свою мокру парасолю поклав відпочивати у ліжко, а сам став у кутку сохнути, і простояв там цілу ніч . А всім відомий Ньютон дуже любив напівтверді яйця, він завжди варив їх сам рівно три хвилини, засікаючи час за годинником. А одного разу кинув годинник в кип’яток, а яйце тримав у руці і дивився на нього рівно три хвилини . (Мабуть, юнацтво також знає безліч подібних прикладів про відомих людей або про себе чи своїх близьких).

Про людину, яка на все витріщує очі, та нічого не бачить, кажуть, що вона «ловить гав». Пластун ніколи не буває таким розсіяним, як згадані нами вчені, також він ніколи «не ловить гав». Він завжди уважно спостерігає, все, що потрібно – помічає і запам’ятовує. Зрозумійте, що найважливіше, це помітити предмет, потім – до нього добре придивитися, і після цього – добре запам’ятати.

Дивлячись на щось, ми зазвичай бачимо набагато більше, ніж хочемо бачити. Лише одну точку ми бачимо чітко і ясно, але навколо ще бачимо багато чого іншого, хоча вже не так виразно. Наприклад, коли ми дивимося на картину на стіні, то помічаємо також шафу ліворуч, двері праворуч та ще іншу картину поруч. Так вже побудоване людське око, воно працює як фотоапарат і фокусує максимальну чіткість зображення лише в одній точці, а чим далі від цієї точки, чіткість зображення зменшується.

Взагалі наше око не є досконалим оптичним приладом. Воно не раз нас обманює. Це явище так і називається «зоровим обманом». Зі шкільних занять знаємо кілька таких вправ: намалюємо дві однакові лінії; на кінцях однієї лінії проведемо косі риски, обернені до середини (як у стрілки); на кінцях іншої лінії проведемо косі риски, обернені назовні. Тепер ці лінії не здаються нам однаковими. Також можна намалювати два однакові квадрати: один чорний на білому тлі, інший білий на чорному тлі. Вони також не виглядатимуть однаковими.

Не всі предмети помічаємо однаково легко. Великі самі кидаються в очі, дрібних не бачимо, хоча й дуже приглядаємося. Живі, рухливі предмети помічаємо відразу, на нерухомі не звертаємо уваги. Це інстинктивно знають тварини і використовують для порятунку в небезпеці. Деякі жучки, наприклад, прикидаються мертвими, коли їх взяти в руку. Є гусениці, що стають подібними на нерухому галузку. А деякі метелики стають подібні на листок, якщо сидять нерухомо, склавши крила.

Також важливий і колір предметів: яскраві речі ми помічаємо відразу, нечіткі і невиразні можемо й не помітити. Важливе значення має тло, на якому розміщений предмет; він може відбиватися від тла, а може спливатися з ним. Адже найкраще ми помічаємо контрасти. Тому друкуємо «чорним по білому». Сигналізаційні дорожні знаки – яскраві та контрастні. І навпаки: заєць, перепілка – мають барву поля, збіжжя; білка, дятел – барву кори. І так майже всі тварини. Деякі з тварин мають здатність змінювати барву відповідно до пір року та середовища. Це явище ми називаємо «охоронною барвою». І людина навчилася від природи. Лісники використовують одяг зеленого кольору. Військові мають однострої сіро-зеленої барви («хакі»). Також і пластун, що часто перебуває серед природи і не хоче, щоб його було здалеку видно, носить однострій охоронної барви.

Але повернемося до того, як ми помічаємо предмети. В очі кидаються предмети, які є незвичайні в даному середовищі. Скло чи побитий посуд десь далеко в лісі чи на полі. На подвір’ї, біля будинку на нього ніхто не зверне увагу. Або ж: складені в порядку предмети не важко помітити і запам’ятати. Наприклад, складене на купу каміння. Але на це саме каміння, розкидане без ладу, ніхто не зверне уваги. Подібним способом ми помічаємо речі, складені на полиці, на виставці, тощо.

Отож, для того, щоб розвивати свою спостережливість, треба звертати особливу увагу на ті предмети, які є малопомітними. Слід свідомо намагатися побачити все, а не лише те, що саме кидається у вічі.

Тепер поговоримо про саме споглядання предметів. Наше око, хоч яке б воно вправне не було, не може сприймати одночасно багато різних подробиць. Ми змушені роздивлятися предмети по черзі, один за одним. Коли предмет має багато деталей, ділимо їх подумки на кілька груп, і кожну таку групу деталей розглядаємо окремо. Коли маємо перед собою багато предметів, також розглядаємо кожен з них окремо. В даний момент, хоча б дуже коротко, присячуємо всю свою увагу лише одній речі, одній подробиці, одній прикметі. Коли потрібно запам’ятати якусь велику площу, то варто поділити її в уяві на кілька частин, і кожну розглядати зокрема. Зрозуміло, що разом з тим ми не повинні втрачати цілісності розглядуваного об’єкта. З першого погляду ми звертаємо увагу на цілісне зображення і співвідношення виділених нами частин.

Труднощі зі спостереженням виникають, коли ми знаходимося серед незнайомого великого простору. Часто трапляється, коли хтось, йдучи чужим містом і невідомими вулицями, не може повернутися назад, бо ці самі вулиці зі зворотної сторони видаються зовсім чужими. Адже ми їх не оглянули з іншого боку. Ще гірша ситуація складається в непроглядних теренах, в горах, лісах, або серед дуже одноманітного простору, в степу, пустелі.

Отож, в просторі потрібно завжди шукати точки опори для очей, і від них відштовхуватися. Розділити собі увесь простір на частини, знайти співвідношення поодиноких частин між собою та в цілому, а тоді вже шукати якісь подробиці.

Досвідчений пластун, увійшовши наприклад до кімнати, намагається перш за все запримітити розташування всіх великих предметів, меблів, вікон, дверей, а тоді вже придивляється до подробиць, поодиноких предметів та частин кімнати. Проте робити все це слід непомітно, не привертаючи до себе уваги.

Невідомий терен оглядаємо з різних точок, бо з кожної він виглядатиме по іншому. Особливо вулиці в місті, дорога в лісі чи в горах. Тут завжди на якийсь час слід оглянутися і подивитися назад. Найбільші труднощі виникають на терені без виразних ознак і предметів: в степу, піщаній пустелі, тощо. В таких ситуаціях потрібно вже орієнтуватися за сторонами світу, барвою земного покрову, напрямком вітру, тощо.

Швидка спостережливість важлива на кожному кроці в житті. Якось один юнак їхав у трамваї і, купуючи квиток, розміняв велику купюру. Він запам’ятав номер трамвая і хворобливий вигляд кондуктора. Довіряючи, він не перерахував грошей, що отримав на здачу від кондуктора. Лише пізніше хлопець помітив, що має забагато грошей; кондуктор через неуважність віддав йому разом зі здачею ще й ту велику купюру. Юнак легко знайшов кондуктора за тими ознаками, що запам’ятав, і повернув йому гроші. Або ще один приклад: стійка на таборі покликала виховника і повідомила, що хтось надходить з північного сходу. «Звідки ви знаєте?», – запитав виховник, – «Адже нічого не видно». «Але там кілька разів зривалися птахи», – відповіли стійкові. Ми перевірили терен і переконалися, що дійсно з того боку підкрадався «ворожий» курінь, щоб викрасти наш прапорець.

Останнє наше завдання – запам’ятати спостережене. Воно дозволяє нам надалі його практично використовувати. Хороший спосіб: заплющити очі і відтворити собі в пам’яті предмет нашого спостереження з усіма його подробицями. Зазвичай в нашій пам’яті з’являються великі прогалини і недостачі, які ми, розплющивши очі, матимемо можливість відразу ж їх доповнити.  Варто повторювати це стільки, поки пам’ять не занотує всіх потрібних нам деталей. Полегшує запам’ятовування порівняння предметів з чимось добре відомим. Ось наприклад озеро може нагадувати нам якусь фігуру (птаха, тварину, тощо), річка з дорогою можуть утворювати зображення лука з тятивою. Подібним чином запам’ятовуємо імена: новий юнак у гуртку має таке ж ім’я, як і мій найкращий приятель в школі, ім’я цієї дівчинки нагадує співучу пташку, тощо.

Трохи важче запам’ятовувати числа. Але тут також можна шукати аналогії (наприклад, номер цієї машини збігається з датою народження мого брата, тощо), або ж співставляти число, яке необхідно запам’ятати, з усталеним порядком чисел (наприклад, в номері телефону повторюються кілька цифр, чи вони йдуть у прямому або зворотньому порядку, тощо).

І найголовніше: спостерігати слід свідомо, з твердим наміром запам’ятати все побачене. Решту зробить постійне тренування і здобутий вами досвід. Один юнак спочатку був майже «сліпий»,- він ніколи нічого не помічав навколо себе. Однак за кілька місяців терпеливого і наполегливого тренування він абсолютно змінився і став одним із найуважніших хлопців. Але тренуватися потрібно щодня і на кожному кроці. Для вправ можна використовувати буквально все, що вас оточує; вправлятися можна самому, але краще й ефективніше з товаришем.