Порадник зв’язковим та виховникам щодо Великодньої стійки

Автор: о. Михайло Димид
Тут є два основних моменти:
  1. Організаційний
  2. Виховний

Короткий перелік необхідних дій по організації Великодньої стійки для куреня:

Перший етап :

  • попередньо зголосити в станицю храм, в якому курінь планує стояти стійку (щоб уникнути співпадінь);
  • взяти в канцелярії станиці лист –  прохання до настоятеля храму;
  • Довідатися і порадитися про:
  1. ціль і пріоритети стійки пластунів біля Плащаниці;
  2. спосіб розмови із парохом;
  3. спосіб реєстрації всіх бажаючих взяти участь у стійці;
  4. зобов’язаність зареєстрованого вистояти до кінця;
  5. планування стійкування і виховної роботи на два повних днів – до суботи вечір;
  6. листу цікавих людей, яких можна буде запросити на гутірку для юнаків/чок;
  7. теми гутірок і практичні для того поради;
  8. скільки і якої виховної роботи можна буде провести в тому дводенному періоді;
  9. потребу доброго прикладу для юнаків/чок від старших пластунів і сеньйорів.

Другий етап (підготовка куреня до Великодньої стійки):

  • зустрітись з настоятелем храму та серйозно обговорити організаційні моменти: години стійкування куреня, приміщення для перебування юнацтва, допомогу у виховній роботі, сповідь виховників і юнаків тощо.
  • провести курінні сходини присвячені Великодній стійці (матеріали для сходин – рекомендації о. Михайла Димида «Про Великодню стійку», та ігри з матеріалу Ірини Янів «Релігійне виховання в Пласті»). Важливо наголосити юнацтву про духовні пріоритети близькості до Ісуса Христа, а відтак про технічні моменти стійки.
  • Внутрішній стан – це очищення душі від гріхів через Сповідь, роздуми над Страстями Христовими, спільна і особиста молитва, тиша для того, щоб почути Божий голос.
  • Оскільки зовнішній вигляд під час стійки важливий, тому варто провести перегляд стану одностроїв (в дівчат спідничка має покривати коліна, взуття відповідне до однострою – без каблуків, зачіска має бути скромна, не повинно бути ні макіяжу, ні жодних прикрас. У хлопців черевики мають бути вичищені, штани – попрасовані, і це не можуть бути джинси, ані камуфляжні).
  • Юнацтво, що зголосилось стояти стійку, заздалегідь поділити на групи та скласти чіткий графік стійкування так, щоб кожен юнак чи юначка знали з котрої по котру годину вони повинні перебувати в храмі (наприклад, 8 осіб впродовж 2-4-ьох годин залежно від кількості осіб в курені). Це буде зручно для батьків (якщо буде відомо чітко години перебування на стійці, то в інший час діти допоможуть батькам вдома по підготовці до Великодня) і для виховників (чіткий графік забезпечить дисципліну і виховну програму під час стійки).
Третій етап (Великодня стійка):
  • Час перебування на стійці важливо використати правильно та з користю, а саме: провести  духовні бесіди, спільну і особисту молитву, Сповідь,  гру «Мовчанка», гру «Писанка» та  допомогти у храмі, а  теж вдома.
Інформація про Плащаницю та Великодню стійку у вигляді “питання-відповідь” можна переглянути тут. Про Святу Плащаницю можна прочитати тут.

 

Гуртковий метод. Витяг з Підручної Книжечки виховників. Поради по лідерству, Бой Скаути Америки

Автор: Білл Хілкорт

Переклад та адаптація: пл. вірл. Софія Каїнська, ст. пл. Марта Томахів

«Гуртковий метод не є ОДНИМ із методів, якими керується скаутинг.  Він є ЄДИНИМ методом». Роланд Філіпс

Візьміть будь-яких 30 хлопців, випустіть їх на вулицю, на дитячий майданчик або спортивну площадку – ви знаєте, що станеться.

[Витяг з Підручної Книжечки виховників. Поради по лідерству, Бой Скаути Америки. Третій посібник, перше видання, 1936 р.]

Коротко, про що далі розповідатиметься: шум багатьох голосів посилювався в обговоренні – і велика група поділилася на кілька менших груп – банд, готових до ігор та пустощів.

Такими є хлопці. Потреба формувати банди є природною для них. Вони просто не можуть жити по-іншому.

Що формує «банду»?

В найпростішому значенні «банда» – це група хлопців, які проводять разом час після школи або після роботи. Чинники, що їх об’єднують, можуть бути різними: вік, сусідство, схожість інтересів. Хлопці блискавично реагують один на одного, один чи кілька лідерів беруть ініціативу в свої руки. Вони займають свою позицію природно, здебільшого без церемоній чи інших формальностей. Банда самоорганізовується, знаходить місце для зустрічей, починає займатися певними справами. Зазвичай вона має певні зацікавленості, такі, як бейсбол, футбол, мандрівки, або, у поганих бандах – крадіжки. Дух банди підсилений вірністю її цінностям. У банді розвивається колективний розум, який у стані виносити схеми та ідеї, непосильні для однієї людини.

Банда є маленьким соціальним організмом, що має своє власне життя, яке далеко виходить за рамки життя кожного її окремого учасника.

Як банда стає гуртком

Якраз саме банда, це природнє утворення, що гуртує хлопців, є найголовнішою одиницею в скаутингу. І хоч вона змінює назву на «гурток», але, по суті, залишається тою самою бандою – невеликою групою хлопців, об’єднаних спільними інтересами, що працюють разом під керівництвом відповідального лідера, яким є гуртковий.

Але скаутський гурток – це дещо більше, ніж звичайна банда на  вулиці, що одного дня – утворюється, а наступного – зникає. Скаутська банда є стабільною та ефективною завдяки піклуванню та розумінню дорослого наставника. Гуртковий організовує заняття згідно зі своїм планом, і відповідно до різних інтересів хлопців. Банда зміцнюється, приймаючи до себе нового хлопця, який згоден жити за їхнім кодексом честі.

І, крім усього, це – суто хлоп’яча банда.

Один, два, три, чотири і навіть п’ять гуртків, кожен під керівництвом свого лідера, формують курінь. Гуртки є робочими одиницями у скаутингу, в той час як курені контролюють та координують їхню роботу, забезпечують лояльність і співпрацю. Іншими словами, курінь не поділяється на гуртки, курінь – сума усіх його гуртків.

Сила скаутської програми для хлопців полягає в тому, що вона може задовольняти їхні бажання і, в той самий час, спрямувати їх у правильне русло. Таємниця в тому, що хлопці все організовують так, як вони цього хочуть. Та причина, чому ми використовуємо Гуртковий метод у Скаутингу, є не лише в тому, що він чудово задовольняє хлоп’ячу натуру і їхні бажання, а й в тому, що він ще й чудово відповідає меті та цілям дорослих лідерів.

Розвиток провідництва

У такій цілі скаутського руху, як гартування характеру, щоб стати добрими громадянами, наголос стоїть не лише на вихованні з хлопця доброго чоловіка, але й ефективного лідера. Тільки завдяки використанню Гурткового методу ми зможемо досягнути цю ціль.

Давайте знову звернемось до слів Кільпатріка: «Хлопець не може зрозуміти того, чого він не випробував на практиці». Єдиним шляхом розвитку лідерських навичок та вмінь у хлопців є дати їм можливість їх практикувати. Гуртковий метод дозволяє  розвиватися, даючи практику організовувати інших – або пан, або пропав. Гуртковий метод дає хлопцям можливість керувати, а це пробуджує в них відповідальність. Цей метод дає кожному з них шанс випробувати себе.

Гурток – «Щаслива сімя!»

Гуртковий метод дає хлопцям можливість жити.

Спосіб формування гуртка – за інтересами хлопців та їхніми бажаннями, вподобаннями – утворює своєрідну «щасливу сім’ю». У звичайній сім’ї кровний зв’язок єднає усіх її членів. У гуртку є представники різних соціальних верств, середовищ, багаті та бідні, і їхнім об’єднувальним фактором є Велика гра.

Чар пластування у хорошому гуртку несвідомо створює у його учасників сильне відчуття вірності та прихильності, чемності та вміння давати, останнє особливо необхідне в житті для найрозумніших, найсильніших, найбільш везучих, щоб не цуралися простягнути руку допомоги менш обдарованим. Цілком природно, якщо розвиток цих почуттів та цінностей правильно стимулюється впорядником, то вони будуть проявлятися і у стосунках з батьками, школою, церквою та суспільством.

Дух банди гуртка, або гуртковий дух, повинен постійно заохочуватися до зростання і вдосконалення, і лише тоді можна буде говорити про повну віддачу членів гуртка. Честь, вихована у скаутському гуртку, буде відображатися у активній життєвій позиції хлопця як громадянина. Гурткові проекти, такі як мандрівки, підготовка таборового спорядження чи заняття із піонірки, надихають на досягнення інших цілей, стимулюють подальший розвиток – таким чином, гурток зсередини мотивує своїх учасників удосконалюватися та рухатися постійно вперед.

Як зробити працю зв’язкового більш ефективною?

Ще однією рисою Гурткового методу є те, що вона зводить до мінімуму роботу дорослого лідера і дає йому можливість працювати більш ефективно.

Найелементарнішим, що повинен розуміти зв’язковий, є те, що його робота полягає не в тому, щоб керувати своїм куренем, а в тому, щоб навчити курінного це робити. Якщо зв’язковий це усвідомить, то не тільки позбавить себе від рутинної зайвої роботи, але й заощадить власний час і насправді наблизить курінь до досягнення мети скаутингу.

Зв’язковий, який вправно використовуватиме вишколених гурткових лідерів, не витрачатиме час на такі дрібниці, як навчання юнаків ПМД чи сигналізації, не перейматиметься тим, чи виконали юнаки домашнє завдання, та їхнім відвідуванням сходин, а зможе зосередитися на подальшому розвитку своїх здібностей, самонавчанні, формулюванні нових ідей та прогресивному розвитку куреня, і, більше того, зможе прямо впливати на розвиток характерів окремих юнаків, спілкуючись із ними тісніше та частіше.

Зв’язковий краще вивчить кожного зі своїх юнаків, якщо спостерігатиме, наскільки вправними лідерами вони можуть бути, і наскільки вони реагують на те, як ними управляють інші. Таке спостереження допоможе визначити, якої саме поради чи типу керівництва потребує той чи інший юнак.

Забезпечення стабільності куреня

Гуртковий метод також допомагає забезпечити стабільність куреня. Існування куреня, який не використовує Гурткового методу, зазвичай залежить від активності  самого зв’язкового. Якщо у курені будуть добре вишколені провідники гуртків, які будуть почувати за собою відповідальність бути лідерами, то вони будуть активно керувати гуртками, забезпечуючи сталість і стабільність куреня навіть тоді, коли зв’язковий буде тимчасово відсутнім чи складе свої обов’язки.

Головна мета Гурткового методу

Ми повинні пам’ятати, що все-таки «Основна мета Гурткового методу, – казав Бейден-Пауелл, – не так у тому, щоб зменшити зобов’язання зв’язкового, як в тому, щоб дати відповідальність юнакам. Адже це – основний засіб розвитку і гартування характеру скаута». Зв’язковий визначає мету, а кілька гуртків змагаються один з одним, щоб скоріше досягти її. Це одночасно підвищує вимоги гуртків до себе та ефективність їхньої діяльності.

У чому особливості Гурткового методу

Звісно, що результати, які очікуються від Гурткового методу не зможуть бути досягнутими, якщо курінь не буде керуватися точними приписами цього методу. Як можна визначити, який курінь керувався Гуртковим методом?

Давайте зробимо невеличке дослідження, спостерігатимемо за трьома куренями із різними типами організації та адміністрації. Можливі й інші типи куренів, але нам важливі саме ці для того, щоб чіткіше показати свою точку зору.

Курінь №1 пишається своїми юнаками, які отримали багато відзначень. Зв’язковий – біолог і він любить «наповнювати» юнаків розумними фактами. Він поповнює їхній багаж знань спеціальною інформацією, наприклад, які симптоми паралічу чи сонячного удару, яка різниця між яскраво-червоним дубом та червоним дубом, а також рецептами приготування мисливської тушки, і ці юнаки упускають важливу ціль скаутингу «Навчатися Діючи». Зв’язковий керує куренем, як вчитель великим класом, їхні мандрівки та таборування – то навчання під відкритим небом. Гуртки існують лише для поділу в реєстраційних записах куреня. Гуртковий – тільки звання. Вся уява, ініціатива, відповідальність обмежується обов’язками зв’язкового.  Це призводить до того, що коли курінь перестає ним контролюватися, то перетворюється на неорганізовану юрбу.

Курінь №2, чий зв’язковий пройшов військовий вишкіл, є зразковим куренем для вимаршів, парадів та військового навчання. Під час збірок таких куренів «шпильки» у бік юнаків нерідко звучать. Мандрівки перетворюються на марші, а табори – на вправляння у розкладанні наметів, скаутське навчання стає подібним на точний годинниковий механізм. Такі скаути є вмілими у натягуванні переправ, сигналізації та інших практичних вмілостях. У таких куренях набирають по 8 членів у гурток для ідеальної кількості, та карають, коли є прогалини в ієрархічній структурі вишколів в курені. Зв’язковий розплановує всі програми, проводить усі збірки, проводить інструктажі та дає чіткі безапеляційні розпорядження і накази. Єдина річ, яку він дозволяє вирішувати своїм гуртковим – підсилення дисципліни. Такі гурткові лідери не мають можливості виховувати у собі відповідальність. Курінь – це панівний фактор. Гуртки мають не більше самостійності, ніж загін у команді піхоти.

Курінь №3 поділяє цінності відзначень у скаутингу та важливість достатньої підготовки на скаутських вимаршах, нарадах та з’їздах. Їхній зв’язковий ніколи не є надто помітним. Він завжди залишається в тіні, і забезпечує такий рівень провідництва зі свого боку, який потрібен для кращого розвитку гуртка та духу куреня. Збірки куреня плануються та проводяться самими юнаками через обраних ними лідерів. Той чи інший гурток завжди готує якісь сюрпризи, такі як виступи, ігри, змагання. У таких куренях ніколи немає проблем із дисципліною, тому що дисципліна походить від кожного юнака окремо, не є насадженою згори. Прогрес у розвитку є стабільним, тому що юнаки за власним бажанням практикують скаутську майстерність не лише на скаутських збірках та курінних мандрівках, але й на гурткових сходинах та прогулянках, у яких беруть участь дорослі. Кожен гурток має свій власний спосіб мислення, і йому легко довірити будь-яку справу та бути впевненим, що він виконає її до кінця, керуючись власним лідером.

Перевірка Гурткового методу

Одного разу досвідчений зв’язковий сказав: «Перевірка Гурткового методу полягає у м’якому стільці!»

Аудиторія слухачів була здивована, тому йому довелося детально пояснити свій метод: «Візьміть м’який стілець та поставте у куток кімнати, в якій проводяться курінні сходини. Якщо ви можете сісти у нього одразу ж після відкриття, і сидіти там протягом цілих сходин, не переживаючи за те, як вони пройдуть і пальцем не ворушачи аж до закриття – що ж, ваш курінь керується Гуртковим методом, і ваші юнаки насправді лідери».

Що ж, це і є перевірка Гурткового методу, вище проілюстрованого на курені №3. До такої організації куреня треба прагнути. Якщо ж курінь не використовуватиме Гурткового методу, він не зможе вважатися скаутським куренем, аж поки «Гуртковий метод стане єдиним методом виховання скаутів».

Подаємо дві прості таємниці успіху:

  1. Завжди намагайтеся тримати гурток як єдине ціле, всередині та назовні, в хороші та несприятливі часи, незважаючи ні на що, в перемогах і поразках, в іграх та мандрівках, на час таборування.
  2. Вишколюйте своїх гурткових лідерів відповідно до їхніх посад, покладайте відповідальність на них, і давайте їм змогу практикувати її.

Лише якщо зв’язковий працює за цим принципом, пластуни будуть розуміти і використовувати Гуртковий метод.

Топографічні карти всієї України

Так вже склалося історично, що пластуни полюбляють мандрувати. Одним з найважливіших моментів в підготовці до мандрівки є підготовка маршруту. Звичайно, що для того щоб добре підготувати маршрут, яким ви підете потрібна карта відповідної місцевості.

Чомусь в мене так виходить, що саме перед мандрівкою не знаходиться потрібної мапи. Іти купувати до магазину чи позичати в когось, як завше немає часу.

Нещодавно шукаючи мандрівки для Пластової банки натрапив на цікавий сайт. Сайт мабуть називається  “Топографическая карта Украины, России, Беларуси“.

Попри його не дуже привабливий вигляд він, як на мене, доволі функціональний і корисний.

Основний інтерфейс сайту – це три графічні віконця. Одне з схематичною картою на якій бачимо розташування шуканої точки в масштабі країни. Інші два з топографічними картами.

В віконцях з топографічними картами можна за допомогою зміни налаштувань змінити вигляд відображення. Вибирати можна серед: топографічні радянські карти різного масштабу, австрійська карта 1910 року, польська карта 1930 року,  знимку з космосу та звичайно ж гуглмепс.

Особливістю сайту є те, що потрібне місце можна шукати за допомогою зазначення довготи та широти шуканого місця.

Можливо комусь такий цікавий сайт стане в нагоді при приготуванні мандрівки чи при іншій оказії.

Релігійність – основа духовності пластуна

Автор: о. Іван Сиротинський

Якщо релігійне виховання лежить в основі плекання духовости дорослої людини, то тим більше воно необхідне для виховання молодих, яких характери щойно формуються.
Усі добрі прикмети пластуна — чи його патріотизм, чи гуманність, чи почуття обов’язку, чи любов природи і краси, лицарські прикмети — всі вони мають своє джерело у вірі в Бога. Людина потребує Бога і для свого внутрішнього спокою, який є першим і основним завдатком особистого щастя. У зв’язку з найновішими науковими відкриттями, зокрема з перебуванням людини у міжпланетних просторах посиливсь атеїстичний рух, зріс неспокій людини від того, що вона неспроможна своїм розумом без віри пізнати Бога. А тим часом релігійна людина і кожна вдумлива людина бачить Бога у творі, яким є Всесвіт. Треба тільки навчитись читати цю „Божу книгу”, вона є досконалішою для пізнання Бога як будьяка людська філософія. Мати, що вказуючи на небо, дає відповідь своїй дитині на питання „Де є Бог”, найближча до правди. Бог духова невидна істота перебуває скрізь у Всесвіті. Цю присутність Бога у безмежному просторі 300.000 миль від Землі відчули американські космонавти. Вони, відчуваючи велич Бога, пригадали це людству, посилаючи вістки на Землю через телевізію. Це був вияв людського розуму та щирий і спонтанний голос людської душі. Досліджуючи дивні і величні явища природи, наука нічого іншого не робить, як лише стверджує давнє, чесне і щире признання: „Небеса виявляють Божу славу і вселення звіщає діло Його рук”. А об’явлення Христа, який був історичною постаттю, і який зійшов на Землю, щоб бути між людьми „видимим Богом”, щоб показати людську душу, її життя і ціль — це ж діло Боже, щоб привернути людей до Бога, щоб вони могли Бога пізнати. Прикладом своєї жертви життя, а зокрема Христове воскресення, стало джерелом скріпленої віри людини в Бога. Тож зрозумілими є для нас слова св. Павла: „Якщо б Христос був не воскрес, тоді даремна була б ваша віра і пусте було б наше проповідування”.
Релігійне виховання важливе у нашому часі ще й тому, що народ український потребує більше як будьколи духової сили і відпорности на всі ворожі задуми знищити нас фізично, морально і духово. Божі закони незмінні, найтривкіші, ніщо їх не може заступити людині, ніяка найвишуканіша псевдоетика. Молода людина прагне сонця і радости, а їх не принесе їй сучасна мораль. Поможуть їй добрі виховні середовища і провідники, передовсім Пласт, спрямовуючи зацікавлення молоді на шлях добра і краси, а не навпаки — дозволяючи їй пливти за струмом псевдонаукових теорій, які спонукують сучасну молодь ганятись за псевдощастям, сходити на манівці. Усім нам відомо, що свою виховну ролю зможе виконувати Пласт тільки тоді, коли він буде мати добрих провідників. Тому й основною ціллю усіх наших заходів у напрямі покращання дії Пласту є заходи для підвищення тих ціх у членів кадр виховників, які, як найвищі людські чесноти, потягають молодших і заохочують їх наслідувати. Кожний пластовий виховник повинен уповні включити себе у коло тих, що їх мав на думці Іван Франко, кажучи про співвідповідальність кожного члена нації за мільйони, за які справжні провідники мають „дати одвіт” перед Богом.

Як проводити пластову гутірку

Автор: Павло Палієнко (Посібник звязкового. Торонто–Нью-Йорк, 1970)

У першій мірі провідник гутірки (чи це гуртковий, упорядник, зв’язковий або якийнебудь член гуртка) повинен знати, „що це таке гутірка”.
Гутірка — це спосіб виміни думок, вражень, поглядів і знання в обмеженій групі людей (найменше чотири особи і не більше, ніж число членів гуртка). Гутірка не є виклад або лекція, де викладач подає слухачам дані про певну ділянку, не зважаючи на їхні зауваги і погляди. Гутірка є многостороння розмова між учасниками на певну тему і з певного метою. Усі присутні повинні по черзі взяти активну участь у гутірці на протязі призначеного часу, висловити свої думки, зауваги чи запити та щось додати до суті гутірки.
Коротко — гутірка є виміна думок у гурті на певну тему, а провідник гутірки не є викладачем, а тільки веде гутірку в напрямі призначеної мети і теми.

Мета гутірки

Питання: нащо провадити гутірки, що вони дають, кому з того і яка користь?
При допомозі гутірок виробляється вмілість логічного думання, висловлювання думок чи поглядів, як також виробляється ефектовну комунікацію (взаємнення) між одиницями. Крім того, виробляється вмілість інтенсивно слухати, аналізувати суперечні думки і погляди та відрізняти факти від фантазії. Очевидно, із часом також виробляється вмілість культурно дискутувати.
Гуторення (активна участь у гутірці) дає провідницьке знання юнакам, що мають провідницькі здібності. Вони виробляють умілість передавати, заохочувати, переконувати та (інколи) прямо захоплювати своїми ідеями, думками або метою певного завдання друзів у гуртку, а навіть переконати і схилити на свій бік опонентів. Дальшою метою гутірки є з’єднати думки гуртка, передати гурткові знання чи захопити гурток до дії. Хоча це все можна осягнути писаним словом, але гутірка безмежно більш ефективна тому, що слухачі є наставлені сприймати певні думки і можуть відразу на них реагувати. Тому, що вони сприймають почуту думку майже в той сам час, дуже важливо, щоб думка була ясна і не витворювала подвійного розуміння чи многосторонньої інтерпретації. У випадку двозначности думки не тільки тратиться нагода передати її слухачам, але навіть є небезпека негативної реакції. Думка мусить бути ясна, речення короткі і послідовні. (Методика висловлення думок є окремою темою, і її не будемо тут порушувати.)
Загально кажучи, метою гутірки є виміна думок між одиницями та вироблення ефективної провідницької вмілости взаємнення з іншими.

Роди гутірок

Гутірки поділяються на кілька родів, залежно від даної мети, тематики та методики проведення. Для пластового вжитку обмежимося до таких родів:

  1. Інформативна гутірка — ціль гутірки є поширити поміж членами гуртка знання у певній ділянці, наприклад, про ракети і лети у простори. У такій гутірці розмова спирається на фактах, а не на думках і поглядах одиниць, що їх висловлюють.
  2. Дискусійна гутірка — ціль гутірки є подати суперечні думки на тему, де факти не є знані або не устійнені. Також у випадку філософічної теми проводимо дискусійну гутірку.
  3. Вишкільна гутірка — ціль гутірки є систематичне вироблення певного знання.
  4. Організаційна гутірка — ціль гутірки є подати певну нову думку чи пропозицію щодо діяльности і ефектовно переконати більшість слухачів про її доцільність. Це конечно мусить бути проведене однією гутіркою, щоб тоді винести певну ухвалу.

Підготовка до гутірки

Провідник гутірки є сам гуртковий або призначений член гуртка.
Тема гутірки — усталена, як також завдання або мета гутірки. Найкраще виготовити річний плян і розкласти гутірки так, щоб була, де потрібна, тяглість тем. Такий плян дозволяє добре підготовити тяжчий матеріял або запросити доповідачів для більш технічних тем.
Гуртковий мусить знати зацікавлення членів гуртка та орієнтуватись, як вони будуть реагувати під час гутірки.
Перша гутірка повинна бути підготована на добре знану тему, щоб легко можна втягнути всіх членів до участи. Темою може бути нещодавна цікава подія, що була описана в газетах. У випадку, коли гуртковий не мав нагоди запізнатись краще з усіма членами гуртка або коли є багато нових членів, тоді можна призначити першу гутірку для плянування гутірок і добору різних тем. Таку гутірку треба почати, піддаючи кілька тем, і тоді дати нагоду присутнім висловити свої думки і пропозиції на інші додаткові теми.
Підготовка, звичайно, залежить також від роду гутірки. На деякі інформативні гутірки часом треба дістати сторонніх спеціялістів у ділянці, яку члени гуртка не могли б самі відповідно роз’яснити. У такому випадку також важливо, щоб члени гуртка підготовились загально до цієї теми, щоб могли хоча висловити думки чи доповнити певні деталі. Звичайно, треба пригадати сторонньому доповідачеві, що пластова гутірка не є виклад, навіть про суто технічні справи. Провідник гутірки мусить вичути ситуацію і спрямувати розмову на більш загальну сторінку такої теми.
Для дискусійних гутірок можна в деяких ситуаціях підібрати одиниць, що зможуть оборонити і супротивний погляд.
Час від часу треба проводити спонтанні дискусії без підготовки на суперечні теми, щоб виробляти швидкість реакції в дискусії.
Вишкільні гутірки приготовляємо заздалегідь і чергуємо провідників гутірки, як також конечно мати секретаря для записування важливіших ухвал і висновків та щоб мати тяглість теми.
Організаційні гутірки також готуємо подібно, як вишкільні, тільки всі факти слід подавати коротко, щоб можна було зробити висновок та ухвалу при кінці гутірки.

Завдання провідника гутірки

Провідник гутірки плянує всі деталі на визначену тему і готує відповідні матеріали, як також запрошує спеціялістів-доповідачів. Якщо є незнайомі особи у групі (гуртку), то він їх представляє. Він ясно визначає тему і засяг гутірки; призначає секретаря, який записує учасників гутірки, важливіші висновки та ухвали, щоб пізніше їх можна використати (виконати); старається заохотити всіх членів до активної участи, стримує одиниць, що хочуть домінувати в дискусії; сам бере участь, але не повчає групу; спрямовує дискусію до теми, стримує одиниць, що заходять у подробиці і розтягають дискусію; підсумовує важливіші кроки чи стадії гутірки; стримує емоційних дискутантів; при кінці гутірки підсумовує важливіші висновки та ухвали. Провідник мусить дотримуватись призначеного часу і навіть мусить закрити гутірку, хоч тема і не вичерпана. Така дисципліна є важлива для ділових, успішних гутірок.

Проведення гутірки

Гутірка мусить бути проведена у свобідній атмосфері, щоб одиниці могли висловлювати свої думки хоч і свобідно, але спокійно і неемоційно.
Провідник подає тему і підготовляє слухачів-учасників коротким вступом, згадуючи мету гутірки.
Триматись теми — це найважливіше завдання провідника гутірки, як уже було згадано попередньо.
Треба зацікавити учасників питаннями, а навіть, коли треба, до певної міри провокувати ними. Якщо учасники не звикли до гутірок і мало мають досвіду, провідник має укладати питання так, щоб відповідь не була тільки „так” або „ні”. Наприклад, для відкриття гуторення: „Який твій погляд або досвід у цій ділянці?” Або: „Порадь, про які факти ще нам треба довідатися, щоб краще зрозуміти цю справу?” тощо.
Для унапрямлення дискусії можна поставити таке питання: „До чого ми дійшли у відношенні до нашої мети в цій розмові?” А для осягнення висновку можна запитати: „Якщо ми думаємо провести цю ухвалу в дійсність, які наслідки вона матиме для нашого гуртка?”
У випадку, коли гутірка стає діялогом між двома більш аґресивними учасниками, провідник повинен перервати і запитати третю особу про її погляд на дану тему. Так затягаємо інших до гутірки і обриваємо обмежену розмову дискутантів.
Успіх гутірки полягає в осягненні висновків та ухвал усіма присутніми, навіть і тими, що тільки слухали. Тому провідник мусить упевнитись, що всі зрозуміли суть гутірки, слідкували за дискусією та зробили відповідний висновок. Залежно від роду гутірки, не всі можуть дійти до того самого висновку.
Підсумовуючи висновки гутірки, провідник зможе зорієнтуватись, як більшість зареаґувала на гутірку та чи дозволяє час на додаткові зівваження, щоб суть гутірки була для всіх цілковито ясна.

Оцінка проведення гутріки

Вертаючись до мети гутірки, стверджуємо, що поступ у виховннні пластунів полягає на провіренні їхнього розвитку і вироблення вмілостей. Гутріка є спосіб вироблення вмілости взаємнень з іншими особами, і поступ можжна і треба провірити по певнім часі (6-12 місяців), вертаючись до певної теми, що не мала твердих висновків і була тяжкою для зрозуміння. Пороці та сама тема буде цілковито інакше представлена, якщо зроблено справжній поступ у гуторенні.

Фізичний і психічний розвиток пластуна

автор: Іван Головінський
Посібник звязкового
Торонто–Нью-Йорк, 1970

Говорячи про фізичний та психічний розвиток юнака, уважаю за відповідне звернути увагу зв’язкових на численну наукову літературу в цій ділянці, головно чужими мовами.
Ще перед першою світовою війною Біне (Binet) у співпраці із Сімоном (Simon) опрацювали у Франції цілу методу дослідів інтелектуально-психічного розвитку людини. А ще раніше, бо в 1896 р., Вітмер (Witmer), учень Вундта (Wundt), зорганізував першу психологічну клініку в США на Пенсільванськім університеті у Філядельфії. У Відні по першій світовій війні Адлер (Adler) зорганізував кілька психологічних клінік для молоді.
У теперішній час у ділянці інтелектуально-психологічного розвитку найбільш відомі є праці Пяже (Piagget).
До виховних проблем треба підходити під кутом зрозуміння, що маємо до діла з фізичним організмом, який реаґує психологічним способом у суспільному довкіллі.
Тема цього розділу стосується до фізичного і психічного розвитку юнака. Одначе, щоб зрозуміти, що діється в юнацькому віці, треба звернути увагу на загальні засади закономірности росту й розвитку.
У першу чергу панує загальне переконання у психологічній літературі, що розвиток є вислідом співдії організму та довкілля. Під організмом розуміються також спадкові нахили. В рамках цієї теми не є можливим заторкнути всі проблеми, зв’язані з фізичним та психічним розвитком з погляду індивідуальних різниць. Говорячи про фізично-психічний розвиток, будемо розуміти під тим питанням розвиток фізично здорового, пересічного юнака.

Фізичний розвиток юнака

Юнацький вік позначається основними перемінами у сферах фізичного розвитку. Це час ступневого фізичного дозрівання, і тому його часто називають часом заколоту та неспокою. Звичайно прийнято вважати юнацьким віком час від 12-го до 18-го року життя, себто до закінчення середньої освіти. Одначе, слід звернути увагу, що є індивідуальні різниці і в деяких випадках час юнацтва може тривати від 10-го до 24-го року життя. У загальному, фізичний розвиток у тому часі позначається біологічними перемінами організму, які сприяють статевому розвиткові. Основним біологічним механізмом статевого розвитку є так звані чоловічі і жіночі гормони, які до дев’ятого року життя знаходяться в однаковій кількості в організмах хлопців і дівчат. Приблизно від дев’ятого року життя у хлопців позначається приспішене діяння чоловічих гормонів і зв’язані із тим фізичні переміни. Початок статевого дозрівання буває у хлопців, залежно від індивідуальних різниць, від 10-го до 16-го року життя. Пересічно прийнято уважати 13-тий рік життя як початок статевого дозрівання у хлопців.
У зв’язку з біологічно-статевими перемінами наступають фізичні зміни, які часто позначаються нерівномірним ростом. Найшвидше юнак росте у височінь, а щойно згодом набирає сили м’язів. На ті два чинники, індивідуальні різниці та фізичний ріст, слід пластовому виховникові звернути особливу увагу. Треба завжди пам’ятати, що організм потребує багато свіжого повітря і відпочинку, щоб могти розвиватися. Молодий юнак, приблизно до 16-го року життя, потребує найменше вісім до дев’ять годин нічного відпочинку. Треба також пам’ятати, що фізична заправа дає найкращі наслідки тоді, коли вона сполучена з відповідним відпочинком. Тому добре уникати багато непотрібних фізичних „заправ”, які не мають нічого спільного з пластуванням. Слід також пам’ятати, що з фізичним розвитком пов’язані переміни у сфері психічного розвитку.

Психічний розвиток юнака

Під психічним розвитком, у широкому значенні, можна розуміти як інтелектуальні, так і почувальні аспекти. Під оглядом інтелектуального розвитку в юнацькому віці завершується спосіб формального або абстрактного думання. Людина у своєму інтелектуальному розвитку, себто у способі думання, переходить крізь різні стадії від дитинства до зрілого віку. Першою стадією розумового розвитку є так звана стадія зорово-механічного способу думання. По ній приходить так звана стадія передконкретна, відтак — конкретна, а вкінці стадія формального або абстрактного способу думання. Погляд, що в юнацькому віці завершується абстрактний спосіб думання, поділяє багато відомих теоретиків розумового розвитку. З більш відомих слід згадати прізвища Пяже (Piagget), Термена (Terman), Мерріла (Merrsl) та Векслера (Wechsler). Є різниці в поглядах щодо року життя, в якому завершується абстрактний спосіб думання. Одначе, всі згідні, що цей час припадає поміж 15-тим і 20-тим роком життя.
Загально відомо, що спосіб думання юнака відрізняється від способу думання новака, який ще думає конкретним способом і тому у сфері вартостей уживає двох категорій: „біле — чорне”, „добро — зло”. Юнак, який починає думати абстрактно, починає також розуміти, що у сферах вартостей існує багато категорій, тому, як ми кажемо, юнаки люблять „філософувати”. Для юнацького виховника не вистачає лише давати добрий приклад, він мусить також уміти зрозуміти юнака та заімпонувати йому своїм знанням.
Під почувальним (емоційним) оглядом, як уже було згадано раніше, наступають далекосяжні переміни. Часто юнак, який досі був рухливим, починає бути надмірно вдумливим, спокійним, не може знайти собі місця, а деякі починають писати „поезії”. Такі почувальні настрої є часто вислідом душевних конфліктів, які юнак переживає у відношенні до себе самого чи свого довкілля. У відношенні до довкілля конфлікти часто постають тоді, коли поведінка виховників не є згідною із пластовими засадами поведінки. Що так воно, на жаль, є, можна підтвердити багатьма прикладами. Юнак, який починає думати абстрактними категоріями, приходить часто до переконання, що ті, яких він ідеалізував, мають також свої слабкі сторони.
Почувальні конфлікти постають часто у тих юнаків, які не мають сильної волі і не можуть утримати рівноваги поміж природними гонами та етично-моральними засадами. Часто поступування незгідне з етично-моральними засадами може довести до затрати почуття будь-яких позитивних вартостей. Такий юнак поволі починає затрачувати вартість пластових законів, і для нього єдиною метою пластування є товариство.
Юнацький вік характеристичний також тим, що тоді помітно зростає прив’язаність і льояльність до ровесників. У той сам час зменшується прив’язання до старших осіб. Це явище само собою є позитивним, бо воно є проявом суспільного дозрівання. Одначе, це природне бажання бути самостійним може мати небажані наслідки тоді, коли юнаки цілковито визволяться від впливу старших, а підпадуть під вплив своїх ровесників-непластунів.