Підготовка до мандрівки

“Мандри та як до них підготуватися»

 

Загальний час: 60 хвилин

Мета: зрозуміти що таке мандрівка та як до неї підготуватися

Тема: «Незнайко-мандрівник»

 

5хв. 1. Відкриття:

А.Збірка в колі, ройовий обряд (ройовий проводить відкриття сходин); 

Б. Пісня новаків і новачок             

10хв. 2. Розповідь: Незнайко-мандрівник

Вчора я зустрів Незнайка, і він був дуже спантеличений. Виявляється він з своїм друзями Поспішайком, Знайком, Розкидайком і іншими з Квіткового міста вирішили помандрувати в Сонячне місто. Але ніхто з них ніколи в житті не ходив у мандри. От вони сіли, думали й гадали, що їм потрібно для тої мандрівки. Друзі вирішили вияснити, що вони знають про мандрівку, а чого не знають спитатися в найкращих у цьому спеціалістів – пластунів.

Незнайко з друзями знають: 

  1. Що їм мандрувати у Сонячне місто пішки аж 5 годин.
  2. Що їм щось у мандрівку треба з собою взяти і щоб вони дійшли до Сонячного міста цього всього має бути десь до 8 кілограм.
  3. Щоб їм не було скучно, потрібно знати якусь мандрівну пісеньку.

 

Незнайко з друзями не знають: 

  1. Що і скільки їм потрібно взяти з собою у мандрівку
  2. Не знають ні одної мандрівної пісеньки
  3. З чим вони можуть зустрітися по дорозі

Давайте допоможемо Незнайку та його друзям підготувати ся до мандрівки

 

15 хв.    3. Гра: Наплічник

Новаки діляться на 4 команди

Кожна команда отримує підготовний малюнок наплічника та різних речей, біля яких підписана їхня вага. Новаки повинні приклеїти до наплічника ті речі, які потрібно було б взяти з собою в мандрівку, а ті які не потрібно відкласти в сторону. Вага наплічника не повинна перевищувати 8 кг.

 

Виграє та команда, в якої найпотрібніші речі і найлегший наплічник.

 

Потім з новаками потрібно обговорити чому і які речі потрібно брати з собою в мандрівку.

 

10 хв.   4. Гра: 3/15

Незнайко казав, що по дорозі буде річка і вони не знають як її перейти.

Давайте покажемо Незнайку і його друзям як перескакувати з камінчика на камінчик на річці.

 

Гра 3/15 полягає у тому, що перший гравець повинен стрибнути до наступного гравця за годинниковою стрілкою і наступити йому на ногу. Наступний гравець повинен одночасно відскочити і не дати наступити йому на ногу. (це так, начебто 2 людей не помістяться на одному камінці, і якщо комусь наступлять на ногу, то він впаде в річку). Якщо 1 гравець наступає на ногу 2 гравця, то 2 гравець вибуває а 1 гравець стрибає до наступного по колу. Якщо 1 гравець не попадає, то він залишається в тому ж положенні, в якому приземлився. А 2 гравець стрибає до 3 гравця. І так по колу.

 

15 хв. 5. «Пісня про мандрівників»

Ні одна мандрівка не обійдеться без пісні, а тим більше для Незнайка і його друзів. Тому давайте навчимо незнайка «Пісні про Мандрівників»

 

Долі кращої не відшукати,

Як по світу білому блукати.

В дружнім гурті не страшні тривоги,

Манять, манять нас нові дороги.

Манять, манять нас нові дороги.

 

Ла-ла-ла-ла-ла-ла,

ла-ла-ла-ла-ла-ла-ла-ла-ла!

Є! Є! Є!

 

Наш килим — заквітчана поляна,

Наші стіни — сосен горді стани,

Синє небо — дах над головою,

Любо мандрувати нам з тобою.   (2)

 

Ла-ла-ла-ла-ла-ла,

ла-ла-ла-ла-ла-ла-ла-ла-ла!

Є! Є! Є!

 

Поклик свого серця не забудем.

Сміх і радість ми приносим людям.

Нам палаци кришталеві зроду

Не замінять гордої свободи.   (2)

 

Ла-ла-ла-ла-ла-ла…

Є! Є! Є!

 

5 хв.   6.Закриття:  

 

А. Збірка в колі (ройовий проводить закриття);

Б. Закриваємо наші сходини новацьким гаслом «Готуйсь!»

Впоряд і знаки руками

Тема: Меч майстра Шварно

Мета: т. Г9, Г10, 2 проба 

Вік, стать: 7-8 років, хлопчики

Виряд: папір А4, кольорові олівці\ручки, глітери, наклейки об’ємні кольорові у вигляді самоцвітів, при можливості книга з ілюстрацією старовинної королівської зброї. 

  1. Відкриття, обряд рою – 10 хв
  2. Розповідь – 15 хв
  3. Пісня – 10 хв
  4. Продовження розповіді – 10 хв
  5. Гра на впоряд – 20 хв
  6. Майстерка -15-20 хв
  7. Хвилинка братчика і сестрички – 5 хв
  8. Закриття – 10 хв

 

Розповідь за мотивами «Меч майстра Шварно», ВОР №143

Давним давно то було.  А може і не так давно, бо ведмеді тоді вже на чотирьох лапах ходили, а білки горіхи збирали. Жив собі один хлопчик на ім’я Михась. Жив собі, бавився та одного дня зрозумів, що хоче він стати великою та шанованою людиною.

 Дуже вже йому цікаво було спостерігати за тим, як працюють різні майстри. А найцікавіше спостерігати за ковалем. От візьме він залізяку, міцну таку, руками не зігнеш ні на міліметр. А він нагріє її, молотом як вгатить, раз…другий… І виходить щит вояці, а чи троянда панні. Напросився Михась до одного з ковалів на навчання. Та не довго він тут затримався. Захотів хлопчина виковувати щось краще, цінніше. Тай пішов світами знань шукати. Отак ходив він від країни до країни і співав свою улюблену пісню .

Співи:

Заспівуємо перший раз самостійно, другий з новаками. Вчити напам’ять новакам не потрібно. Це більш пісня для розваги.

Під шатром добре спати

Бо не треба накривати

І не пріє і не гріє

Через дірки вітер віє.

 

Та коли прийшов у Німеччину, то щоб ніхто не здогадався, що він з України співав цю пісеньку по-німецьки (до слів додаємо закінчення- ехен). І ось що в нього вийшло:

Заспіваймо по німецьки, (2x) заспіваймо:
    Під шатрехен добре спехен,
    Бо не треба накривехен,
    Ані грехен, ані прехен,
    Через дірки вітер вехен!

Коли прийшов у Грецію, то співав
Заспіваймо по грецьки, (2x) заспіваймо:
    Під шатрос добре спос,
    Бо не треба накривос,
    Ані грос, ані прос,
    Через дірки вітер вос!

Заспіваймо по французьки, (2x) заспіваймо:
    Під шатрон добре спон,
    Бо не треба накривон,
    Ані грон, ані прон,
    Через дірки вітер вон!

Заспіваймо по англійськи, (2x) заспіваймо:
    Під шатрейшон добре спейшон,
    Бо не треба накривейшон,
    Ані грейшон, ані прейшон,
    Через дірки вітер вейшон!

Заспіваймо по італійськи, (2x) заспіваймо:
    Під шатріні добре спіні,
    Бо не треба накривіні,
    Ані гріні, ані пріні,
    Через дірки вітер віні!

Заспіваймо по африканськи, (2x) заспіваймо:
    Під шатругі добре спугі,
    Бо не треба накривугі,
    Ані гругі, ані пругі,
    Через дірки вітер вугі!

Заспіваймо по російськи, (2x) заспіваймо:
    Під шатроф добре споф,
    Бо не треба накриваоф,
    Ані гроф, ані проф,
    Через дірки вітер воф!

Заспіваймо по китайськи, (2x) заспіваймо:
    Під шатрінг добре спінг,
    Бо не треба накривінг,
    Ані грінг, ані прінг,
    Через дірки вітер вінг!

Заспіваймо по латинськи, (2x) заспіваймо:
    Під шатратус добре спатус,
    Бо не треба накриватус,
    Ані гратус, ані пратус,
    Через дірки вітер ватус!

Заспіваймо по жидівськи, (2x) заспіваймо:
    Під шатрала добре спала,
    Бо не треба накривала,
    Ані грала, ані прала,
    Через дірки вітер вала!

Заспіваймо по грузинськи, (2x) заспіваймо:
    Під шатрадзе добре спадзе
    Бо не треба накривадзе,
    Ані градзе, ані прадзе,
    Через дірки вітер вадзе!

Заспіваймо по польськи, (2x) заспіваймо:
    Під шатрець добре спець,
    Бо не треба накривець,
    Ані грець, ані прець,
    Через дірки вітер вець!

Обираємо кілька 3-5 варіантів, що тобі найбільше запам’ятались. 

Продовження розповіді.

Так і часу пройшло вже чимало. Вже не Михасьом хлопчика звали, а майстром Шварно, і взагалі він вже не хлопчиком був. У молоді роки Шварно багато подорожував по світу й скрізь вивчав секрети ремесла. Найкращі вчителі ділились з ним давніми таємницями металу, чарівного зілля та магічних заклинань. Під час однієї зі своїх далеких мандрівок зброяр відмовився робити меч для ката, за що розлючений король кинув його до в’язниці.

Може, так і загинув би славний майстер, але на той час з посольством у тій далекій країні перебував князь Данило Галицький і, довідавшись про зброяра, викупив його з неволі.

Повернувся він в Галицьку землю саме тоді, коли князь Данило, заклав місто, оточене мурами, і замок на високій горі, щоб захиститись від нападників і назвав його Львів. Князь подарував Шварну майстерню. На знак вдячности за своє визволення майстер зробив для Данила меча, який мав чарівну силу.

Першим, хто пізнав Шварнового меча, був дракон, який жив біля Чортівської скелі, на околицях Львова. (При потребі, якщо новакам важко вседіти граємо гру «Король Данило, дракон, принцеса» за принципом чу-ва-чі) Відтоді ніхто вже не наважувався іти війною на володаря чарівного меча.

Та крім чарівного меча мав Данило ще й віддане військо. Я переглядала старі книги і прочитала там про те, як тренувалось військо Данила. Давайте і ми спробуємо. 

 

Ігри на вивчення впоряду

Вчимо новацтво команд «Збірка в ряді!», «Ліворуч!», «Праворуч!», «Ходом руш!». (Можна на вибування)

Та була в короля Данила сотня вояків найкращих. Вони навіть без слів розуміли накази короля. Ось дивіться.

Вчимо знаки руками «Збірка в лаві!», «Збірка в дволаві!», «Збірка в ряді!», «Збірка в дворяді!». Граємо на швидкість (виховник показує жест-наказ та рахує «1,2,3» рій має встигнути виконати його. Хто не встиг – вибуває.)

 

 Продовження розповіді

Протягом поколінь меч передавався від батька до сина, доки не помер останній із княжого роду. Серед народу виникли незгоди і заворушення. Цим скористався король сусідньої держави. Він захопив Львів і пограбував Високий Замок, де зберігалась княжа скарбниця. Забравши корону, трон та інші коштовні речі, він так і не знайшов чарівного меча: зброєносець останнього з князів встиг заховати його, щоб він не потрапив у недобрі руки.

Протягом століть Львів переходив під владу різних держав, але жодному із володарів так і не вдалося віднайти Данилового меча. Проте його таємниця не згубилася у часі. Береже її у наші дні один музейний працівник, який достеменно знає, на якому із мечів, що зберігаються у Львові, є тавро майстра Шварна.

Проходячи залами львівських музеїв, уважно придивіться до старовинної зброї. Може, і вам вдасться його розгледіти.

 

Майстерка. Даємо завдання пофантазувати, яким же був той меч. Малюємо його, прикрашаємо самоцвітами, перлами та зображаємо печатку майстра Шварно. Та одночасно даємо можливість розповісти про музей зброї «Арсенал»(або будь-який інший), показуємо книгу з зразками королівської зброї.

 

Хвилинка братчика і сестрички.

 

Закриття.

Сходини «Ведмежа цибуля»

Загальний час: 60-70 хв.
Мета: розказати дітям про користь цибулі та інших весняних трав, а також про те, що
треба ділитися.
Тема: Ведмежа цибулька
Виряд: пророщена зелена цибулька, черемша (декілька листочків), кріп, яйця варені 3 шт.,
майонез, грінки, дощечка, миска, ніж, одноразові рукавички, піднос, салфетки.
10 хв. Відкриття
– збірка в колі
– співаємо Ранкову молитву і Пісню новаків і новачок)
– привіт (“Відкриваємо наші сходини новацьким привітом “Готуйсь!”);
– перевірка присутності
10 хв. Розповідь ВЕДМЕЖА ЦИБУЛЯ
З давніх часів звірі дарами лісу з людьми ділилися: гриби, ягоди, квіти, їстівні та
лікарські корисні рослини завжди були для всіх. Люди ліс поважали, зайвого ніколи не
брали і звірів для забави не ловили та не вбивали – тільки заради їжі.
Аж ось народилося у Ведмедиці двоє ведмежат. Одне було слухняне та лагідне, а
інше – вередливе та жадібне. Весь час жадібне ведмежа капризувало, вимагало собі
найкращих іграшок, найсмачніших ласощів і все йому було мало!
Двоє ведмежат дуже любили ласувати диким часником – ведмежою цибулькою,
який ще називається в народі черемша. І тут не сказали, якому братикові цибулька
смакувала більше. А що вона корисна, то навесні мама ведмедикам часто ведмежу
цибульку шукала, щоб діточки не хворіли.
Одного гарного весняного ранку пішла мати Ведмедиця на галявину, де зазвичай
густо квітувала черемша… і не знайшла жодної. Суцвіття ведмежої цибулі схожі на
невеличкі парасольки з дрібних білих квіток. На галявині таких не було! Якщо око може
помилитися, то ніс точно не підводив Ведмедицю: часником не пахло! Птахи розповіли,
що в лісі були люди. Засмучена мати повернулася додому і сказала ведмежатам, що не
буде в них на сніданок салатику з дикого часнику. Мати пояснила, що люди, мабуть,
прийшли першими та зібрали всю черемшу. Нічого, по обіді сім’я Ведмедів піде на іншу
галявину і пошукає там свої ласощі. А поки є смачні корінці та багато мурашиних
личинок, які ведмеді люблять дужче, ніж діти люблять цукерки. Лагідне ведмежа
подякувало мамі, а жадібне дуже засмутилося.
Після сніданку вийшов жадібний ведмедик на галявину та заревів на весь ліс:
– Я ведмідь! Я цар лісу! Наказую більше нікому не чіпати ведмежу цибулю! Це моє! Ця
рослина тільки для ведмедів! Ні з ким не буду ділитися! Щоб ніхто не смів…
– Маленький, чого ти кричиш? – здивована мати визирнула з барлогу. – Хто тебе образив?
Що сталося?
– Люди! Люди забрали мою цибулю! Мені тепер нема чого їсти! – гарчав ведмедик. – Це
ж моя цибуля! Тільки моя!
– Чому ти так вирішив, що тільки твоя?
– Бо недарма її так називають: „ведмежа цибуля”! Ведмежа – це ж тільки для ведмедів?
Моє-е-е-е!! – заревів ведмедик.
Він плакав від жадібності. Мама Ведмедиця обійняла його і сумно сказала:
– Ти маленький ведмедик, але вже великий егоїст! Мені соромно за тебе перед всім лісом.

– Це не я, це люди винні! Нащо беруть чуже?!..
– І перед людьми мені соромно, що ти такий жадібний! – суворо сказала мати.
– Ведмежою цибулею назвали дикий часник тому, що колись давно наші пращури ведмеді
відкрили людям лікувальну силу цієї рослини. Її листя містить вітамін С. Запах часнику
від фітонцидів, які вбивають бактерії. І слов’янськими мовами, і німецькою, і латиною
назва цієї рослини пов’язана з ведмедями, бо саме ми її відкрили! Ми завжди пишалися,
що наша цибуля – для всіх. Бджоли збирають з черемші нектар та роблять мед, люди
рвуть свіжу черемшу на салати, печуть з нею пироги, варять зелені борщі,
використовують як ліки у народній медицині. Черемша і від застуди вбереже, і для
шлунку корисна! Де росте багато ведмежої цибулі, її заготовляють на зиму в діжках –
солять та маринують, як капусту, або сушать на сонечку.
– Але ж в нашому лісі цибулі так ма-ало! – плакало ведмежа. – Якщо всі її будуть зривати,
мені не вистачить!
– Тобі вистачить, – заспокоїла мати. – Це в Сибіру черемшу можна везти з тайги возами. З
одного гектара заростей черемші збирають до 12 тонн зеленої цибулі. Це дуже багато. Але
в Сибіру і ведмедів більше. В нас стільки немає. В Україні та в Білорусі люди самі
охороняють і нас, і черемшу. Ведмежа цибуля занесена до Червоної книги України. Люди
знають, що краще вирощувати черемшу в себе на городі, а дику – залишити в лісі, щоб
усім вистачало. Знають люди, знають звірі, що треба ділитися! А тепер саме в мене
народилося таке жадібне ведмежа. Вся цибуля в лісі – його! Треба ж таке вигадати! Який
сором!
– Я більше не буду, – пробурмотіло ведмежа. – Якщо люди будуть ділитися, я теж буду. Я
з братиком поділюся…
– Добре! Збирайтеся, підемо шукати ТВОЮ цибулю, – посміхнулася мати. А ведмедик
сховав носа між передніми лапами – йому стало соромно.
Сім’я ведмедів знайшла іншу галявину, де буйно квітувала ведмежа цибуля. Над
квітками черемші літали бджоли, збирали нектар. Ввечері, коли ведмежата втомилися і
лягли спати, мати заспівала їм ведмежу колискову. А веселі лісові птахи, які все бачать,
все знають, придумали свою пісеньку про жадібне ведмежа. І відтоді кожної весни, коли
виросте та розквітне черемша, співають ту пісню в лісі. (автор – Олена Крижановська)
7 хв. Гра
Діти обирають ведучого — «ведмедя». Для нього на одному боці майданчика креслять
коло — «барліг». На протилежному — «будиночок» дітей.
Усі учасники гри промовляють:
У ведмедя у бору
Гриби, ягоди беру. (Двічі)
Діти «ходять по лісу і збирають гриби, ягоди» (присідають і торкаються обома руками
землі, підводяться), підходять до «ведмежого барлога».
А ведмідь сидить
І на нас ричить.
Після цих слів «ведмідь» тихо ворушиться, потягується, з ричанням підводиться. Діти
тікають у свій «будиночок», а «ведмідь» біжить за ними і ловить.
Рекомендації до гри
Потрібно стежити, щоб діти ближче підходили до «ведмедя», не лякалися його.
Наприкінці гри слід визначити найспритніших дітей і «ведмедя», який ловив найшвидше.
Дітей, яких було спіймано, на роль «ведмедя» не обирають.
15 хв. Майстерка
Кулінарна
Перед початком роботи миєм ручки.

Застеляємо стіл.
Готуємо продукти до приготування.
Нарізуємо цибульку, зелень (перед тим помиту) і яйця. Додаємо трошки майонезу (гарно
якщо домашній). Вимішуємо та намащуємо на гріночки і смакуємо.
Смачного!
5 хв. Пісня Ведмежатко

Ранком ведмежатко через ліс іде,
До кишені шишки він собі кладе.
Раптом впала шишка: в лоба дала – хлоп!
Він як розлютився, та й ногою – топ!
Вже ніколи більше в ліс я не піду
– У барлозі лягу, міцно там засну!
Ранком ведмежатко через ліс іде,
До кишені шишки він собі кладе.
Раптом впала шишка: в лоба дала – хлоп!
Він як розлютився, та й ногою – топ!
Вже ніколи більше в ліс я не піду
– У барлозі лягу, міцно там засну!
7 хв. Новацька розмова
Розказати дітям як можна вирощувати зелень на підвіконні цікаво та весело

5 хв. Хвилинка сестрички
– наступні сходини (коли, виряд);
– пригадка черговим прибрати домівку після сходин;
– точкування.
5 хв. Закриття
– збірка в колі;
– вечірня Новацька молитва;
– привіт (“Закриваємо наші сходини новацьким привітом “Готуйсь!”);
– розхід.

ЗМАГ «Пошук втраченої реліквії»

Вік: 8 років (2 проба)

Мета (точки проби): 

Дотримуйся правил у грі.

Піди разом з роєм на прогулянку і заграй на ній в рухливі ігри.

Пам’ятай Новацький Закон і Новацьку Обіцянку.

Доведи, що знаєш і розумієш впоряд: Ліворуч! Праворуч! Збірка в лаві! Ходом руш!

Доведи, що знаєш і розумієш знаки свистком: Увага! Збірка! Небезпека!

 

Цей змаг я вигадала і провела після прикрого випадку, коли мої діти загубили на СВ ройовий прапорець. Змаг проводили замість перших сходин після літа, що дозволило не лише побавитись, а і повторити точки новацького закону і впоряд. 

Примітка

Поруч з нашою домівкою знаходиться Маріїнський парк, тож основна дія змагу розгорталась у парку і була пристосована до його умов і особливостей. Звичайно, було б чудово, якби на кожній точці було по окремому «провіднику», але оскільки змаг лінійний, його можна провести вдвох чи навіть одному виховнику, якщо заздалегідь підготувати усі точки.

Пункт програми Що робимо Тривалість Виряд
Відкриття
  1. Збірка в колі, перевірка присутності.
  2. Новацька ранкова молитва.
  3. Пісня новаків і новачок
  4. «Відкриємо наші сходини новацьким гаслом «Готуйсь!»
  5. Хвилинка сестрички (введення в легенду): Сестричка/братчик повідомляють, що коли вони прийшли до домівки, то знайшли під дверима «загадковий лист», де написано, що новаки втратили щось дуже цінне, а щоб знати, де шукати, потрібно бути уважними, кмітливими і ребус розгадати. 
  6. Розхід (після команди діти вдягаються, шикуємо їх у дворяд і вирушаємо до парку).
20 хв. «Загадковий лист» з ребусом (відповідь ПАРК), як наприклад:
Змаг правила Запитуємо у новаків, чи здогадуються вони, що то може бути за загадкова річ. Можливо, вони вже здогадались. У будь-якому випадку, говоримо, що якщо ми правильно розгадали ребус, то тут десь має бути підказка. Але, під час пошуку  підказки (цієї та інших) та виконання завдань, ми маємо дотримуватись наступних правил:

  1. Починаємо за свистком.
  2. Терен змагу (пояснюємо де саме він є). Ідеально, якщо його можна позначити стрічкою, якщо ні, як було в нашому випадку, то згідно правил змагу, не можна відходити/відбігати від виховника далі ніж на 20 м – показуємо скільки це місцевості).
  3. Хто знайшов підказку, має відразу підійти до виховника.
  4. Усі підказки потрібно зберігати до кінця змагу.
  5. Усі негайно мають підійти до виховника по команді «Збірка».
5 хв.
Перша точка У парку при вході десь не дуже приховано знаходиться листок паперу у якому загадка з виділеною у тексті літерою Р. Наприклад:

«У паРку завжди він стоїть, Але до себе не підпускає! Бо всіх водою обливає!» (ФОНТАН).

5 хв. Листок із загадкою, скотч
Друга точка На фонтані вказівка йти від лева, який стереже загадкове слово, до дерева, яке має V-стовбур і непідвладне блискавкам (стара липа). 5 хв. Листок із завданням, камінці. Загадкове слово на нашому фонтані було «Термена» – за прізвищем виробника, Олексія Термена))
Третя точка На липі є третя підказка – записка із загадкою про сову, з виділеною літерою Я. Після того, як успішно відгадали загадку, треба знайти на навколишніх деревах чи кущах сову.

«Вдень вона лЯгає спати
Бо всю ніч їй знов літати,
Ловить мишок, гризунів,
З нею їм вже не до снів!
(СОВА)

5 хв.  Скотч, листок із завданням
Четверта точка Тут розігруємо міні-ляльковий театр. Сова має в лапах є завдання: «дотримуючись четвертої точки новацького закону визначити провідника у грі і зіграти у квача».

Після того, як завдання виконано, сова «віддає» підказку.  

10 хв. Сова (іграшкова чи вирізана з картону), листок із завданням, листок з підказкою «питайте в Лесі-Поетеси».
П’ята точка Новаки мають знайти пам’ятник Лесі Українці. Навколо пам’ятника розкидано картки з іменами засновників Пласту, українських письменників і навіть вигаданих персонажів. Діти мають усі їх знайти і, за підказкою виховника, вибрати листочки з іменами саме засновників організації.

Коли засновників організації встановлено, звертаємо увагу на виділені в імені Олександра Тисовського літери «О» та «Д» і запитуємо, щоб вони могли означати. Плавно підводимо дітей до думки про піаніно.

5 хв. Картки з іменами «Петро Франко» «ОлексанДр Тисовський» «Іван Чмола», «Іван Франко», «Тарас Шевченко», «Наталя Забіла», «Дарт Вейдер» –  залежить лише від фантазії виховника.
Шоста точка Знаходимо в парку піаніно. На піаніно є завдання «зіграти не на піаніно», а в піанінО». Діти грають в піаніно. 10 хв. Листок з завданням, скотч
Сьома точка Розмірковуємо, яке ж то слово може вийти з літер, які були виділені в підказках. Новаки складають слово «Впоряд». І мають довести, що знають основні команди впоряду. 10 хв.
Восьма точка Тут має з’явитись персонаж (у нас це був продавець кави, який погодився підіграти), який питає, хто всі ці діти? Вони відповідають, що новаки. Таємничий персонаж каже, що має щось для них, але вони мають довести, що дійсно є новаками (5 точок Новацького Закону). Після того, як діти назвали 5 точок, їм повертають прапорець і просять на майбутнє його пильнувати, бо наступного разу прапорець може зникнути назавжди. 10 хв.
Закриття сходин Збірка в колі. 

Хвилинка братчика/сестрички.

«Закриємо наші сходини новацьким гаслом «Готуйсь!»

Пісня новаків і новачок.

Новацька вечірня молитва.

Розхід.

5 хв.

 

Бережемо природу рідного краю

 

  •  

 

  Тема Бережемо природу рідного краю
  Мета (точка з проби 

чи вмілості)

(2 проба). Підготувати рій до лісової мандрівки. Поглибити їх знання з рослинного та тваринного світу України. Навчити бережливо ставитись до природи. Повторити новацький закон.
  Тривалість 1 год 25 хв
  Вік дітей 8 років
Точка Опис заняття (з усіма текстами розповіді, пісні, ігор і т.д.)     До майстерки бажано подати зображення.  Виряд Час
1 Відкриття а) збірка в колі;

б) привіт (“Відкриваємо наші сходини новацьким гаслом “Готуйсь!”);

в) пісня новаків і новачок

г) перевірка присутності (мовна гра: “Давайте спробуємо уявити, кого ми можемо зустріти у лісі; кожен, кого я назву на ім’я, скаже назву якогось із лісових звірів птахів, комах”).

10 хв
2 Розповідь У горах Карпатах є дуже гарні ліси. У тих лісах багато різних звірят та рослин. На краю одного лісу жив зайчик Петрусь. Біля його нори росли гриби, суниця, малина та ожина, а вхід охороняла папороть. У зайчика було багато приятелів. Часто йому кувала зозуля Зірка, на чай приходив ведмідь Василь, а іноді забігав кабан Іван. Усі вони дуже любили і поважали зайчика Петруся. Звірі у цьому лісі жили дружно, допомагали один одному і нікому не робили кривди. Але серед усіх друзів зайчику найбільше подобалась Лісова Мавка. Усі звірі її знали. Вона їх доглядала, коли звірята хворіли, попереджала про небезпеку коли до лісу приходили дроворуби чи мисливці. Мавка знала про день народження кожного звіряти.

Наближався день народження Петруся. Мавка попередила про уродини зайчика усіх його друзів. Петрусь теж думав про цей день і чекав до себе гостей. Мав надію, що друзі принесуть йому подарунки, а найбільше він сподівався, що хтось подарує йому смачнючу і соковиту капустину.

Настав день народження Петруся. Першою до нього прилетіла зозуля Зірка і подарувала живого черв’ячка. Не забув про зайчика і ведмідь Василь. Він приніс другу горщик з медом. Кабан Іван приніс цілу торбу великих жолудів. «Щиро дякую вам любі друзі». Подякував усім зайчик. «Прошу  усіх до столу». Зозулю він пригостив принесеним нею черв’ячком, ведмедя – медом, а кабана жолудями. Тільки зайчику не було чим поласувати. Коли вже гості зібрались додому у двері хтось постукав. До зайчика прийшла Лісова Мавка. «Не гнівайся Петрусю, що я запізнилась. Захворіла білка Оксанка і я мусила її полікувати. Дякувати Богу їй краще і я змогла прийти до тебе. Ось і подарунок тобі принесла.» Зайчик зазирнув до торбинки і побачив там велику, зелену, неймовірну смачну, соковиту капусту. «У тебе, Петрусю, дуже багато друзів, бо ти завжди готовий їм допомогти, завжди попереджаєш їх про небезпеку і завжди веселий і за це кожен подарував тобі те, що для нього найдорожче: зозуля – черв’ячка, ведмідь – мед, а кабан жолуді. І ти з вдячністю прийняв їх подарунки. Ти молодець. 

10 хв
3 Пісня. «Чи знаєш ти?» слова і музика Купчинський Роман https://www.youtube.com/watch?v=wFZLNhYHuko

Чи знаєш ти найкращу в світі пісню, 

Як ліс шумить і грає темний бір?

Чи знаєш ти цю тишу благовісну,

Як ліс мовчить і молиться до зір?

Чи знаєш ти прекрасну ту картину,

Як місяць-князь зійде на дерева,

Як срібний шовк обгорне всю долину,

І заблищить брильянтами трава?

Чи знаєш ти ті пахощі весняні,

Як перший лист на вітрі затремтить,

Як зацвітуть фіалки на поляні,

І сік беріз від сонця закипить?

Той шум лісів, ті пахощі весною,

І місяць-князь, і сонячне тепло,

Ходитимуть до віку за тобою,

Куди б тебе життя не занесло.

10 хв
4 Майстерка «Відбиток лісу.»
  1. В мисці змішай муку сіль та воду. Трішки заміси тісто.
  2. Розділи тісто на стільки частин, скільки маєш новаків і залиши собі.
  3. Новаки на восковому папері перемішують тісто добре його переминаючи.
  4. Новаки роблять з отриманого тіста невеличкого пляцка.
  5. Трубочкою роблять у пляцку отвір.
  6. Сильно втискають вибрані речі з лісу в тісто.
  7. Виготовлені таким чином відтиски потрібно покласти на сонце. Як висохнуть – просилити в отвір линвочку.
Горнятко муки

Третину горнятка води

Пів горнятка солі

Восковий папір

Велика миска

Маленькі скарби з лісу (жолуді, патички, шишки, камінчики, і т. ін.)

Трубочка, 

Линвочка.

20 хв
5 Логічна гра «Знайди на малюнку» Відповідь 10 хв
6 Новацька розмова Скажи на пам’ять новацький закон. 10 хв
7 Хвилинка братчика/сестрички
  • наступні сходини (коли, виряд);
  • пригадка черговим прибрати домівку після сходин;
  • згадуємо, хто чергує до і після наступних сходин.
5 хв
8 Закриття а) збірка в колі;

б) обряд (повертаємося з лісу); “Ми з вами повертаємось з мандрівки до далекого лісу; спочатку йдемо пішки по звичайній дорозі, далі їдемо автобусом до річки, оглядаємо краєвиди, потім пливемо човном і т.д.”

в) привіт (“Закриваємо наші сходини новацьким привітом “Готуйсь!”);

г) розхід.

10 хв