Фотографія автора

Пластовий гурток та курінь

гурткова система, гурток, курінь, пластова метода

Микола Бігус

Пластовий гурток та курінь

(стаття, підготовлена для пластового хендбуку)

Гурток як  сім’я, патруль, команда, “банда”, мала група.

Історія розвитку людства – підказка, чому з’явився гурток і курінь в Пласті. Сім’я як гурток. Родина (рід, плем’я) як об’єднання сімей. Терміни із англійської – troop як загін кінних воїнів (лицарів).

 Виживання людства – через організованість в групи, через кооперацію, конкуренцію та обмін досвідом.

Скаутинг як квінтесенція досягнень природного способу еволюційного стрибка людства через самоорганізацію в малі та більші групи, творення спільнот.

 

Сім’я. Це одне із найчастіших слів, які ми кажемо і чуємо. Одне із найважливіших понять в житті. Це простір дорослішання, опісля – створення власної сім’ї як перебрання вічної естафети.

Сім + я – так часто нам пояснювали дорослі. Або сім осіб (я). Останніх 100 років психологи називають це ідеальною кількістю малої групи.

Це тато, мама, і діти. Колись сім’ї були багатодітними. Зараз в багатьох країнах, які розуміють важливість багатодітних сімей, відроджується ця традиція (або й зберігалась завжди). Наприклад, Ізраїль. 

Що дає багатодітна сім’я? Для батьків – це радість від дітей та підтримка в господарстві. Для дітей – це веселість, пригоди, ігри з братами та сестрами, можливість вчитися в старших за себе, взаємопідтримка, братерство. Брат за брата чи сестру. Виховання навичок життя в гурті.

А давайте подивимося на сім’ю як на гурток.

Батько як гуртковий провідник, мати – як заступник гурткового. Діти – як члени гуртка.

Інколи може бути, що мати стає гуртковою, а тато заступником (тобто хто є реальним лідером). Але найчастіше, батьки працюють в тісній кооперації та взаємодовірі.

На жаль, інколи є лиш один хтось із них… 🙁

Ціль гурткового та заступника – допомогти членам свого гуртка зростати, ставати кращими, подорослішати, стати самостійними.

Опісля – створити свої гуртки (сім’ї).

Це природній шлях розвитку людства як виду.

Отже, подивіться на свій пластовий гурток як сім’ю – ставтесь до його членів як до братів чи сестер. І ви отримаєте чимало радості, пригод, задоволення від цього.

Засновник скаутингу Бі-Бі, наголошував, що скаути звертаються один до одного – “брате, сестро”. Ми в Пласті також кажемо – друже, подруго!

 

Гурток як Патруль (Patrol). Це не просто мала група друзів, які класно проводять час. Це група із важливим завданням. Патрулювати – це охороняти, досліджувати, захищати, спостерігати, виявляти.

З англійської – patrol – особа або група людей, які відправляються для спостереження за територією, особливо загін охоронців або поліції.

Засновник скаутингу Бі-Бі вибрав саме сферу розвідки (scouting), щоб на її легенді придумати найкращий дитячо-молодіжний виховний рух в світі.

Для хлопців, та й для дівчат у віці 12-15 років, які є періодом романтизму, героїзму, гуртування у свої “band” по зацікавленнях для класного часопроведення, – ідея розвідництва дуже цікава саме як пізнання та дослідження незвіданих просторів, відкриття чогось нового, певна втаємниченість, епічність, ризикованість.

Також в Patrol присутня Ідея піонерства (pioneering) як першопрохідства, новаторства. “Develop or be the first to use or apply (a new method, area of knowledge, or activity)” –  Відгомін до першовідкривачів, захоплених можливістю пізнати нові простори та краї, які підкорювали незвідані простори Америки, Африки, Азії та Антарктиди.

Отже, бути гуртком – це мати свої особливі завдання (проект, справу) та їх втілювати. Протягом років вони можуть змінюватися, але важливо бути корисними для оточуючого світу, творити добрі справи і в цьому знаходити радість та пригоди з друзями.

 

Гурток як команда (team). Саме команда може чогось досягати та перемагати. Якщо гурток не стає командою, то не знати йому смаку успіху. Тому, друже/подруго, прагни створити команду зі свого гуртка або стати її частиною.

Команда – це кожен на своєму місці знає що має робити в потрібний час і в потрібному місці. Це злагодженість. Це тренованість та підготовка. Це витривалість на довгий забіг, запобіжник проти невдач.

Це лідер, який має авторитет, за яким ідуть інші до перемог.

Довідка. Що цікаво, що в англійській мові, team має багато спільного із такими поняттями як кінна упряжка, запрягати, кінний екіпаж. Це є ілюстрація, що таке команда. Кожен на своєму місці, всі – погонич, його помічник, коні, члени екіпажу – всі знають, що мають робити, як мчати, щоб досягнути цілі.

 

Гурток як “банда”. 

З англійської – to band – збиратися, об’єднувати, скріпляти обручами, зв’язувати. Іменник – стійка, тісна група, ватага, загін.

Один за всіх – всі за одного. Якщо один в біді – всі на поміч.

Це співставлення своїх інтересів з інтересами групи.

Це взаємодовіра, що на членів своєї “банди” можна покластися. 

Це братерство. В козаків це називалось “товариство”, “братство”, а його члени – “товариші” або “братчики”. І до нього могли належати лише ті, хто пройшли разом випробування, труднощі, бойові дії, пізнали один одного як в радощах, так і в хвилі небезпеки.

Але важливо всім дотримуватися спільних правил, кодексу честі (як пластового закону, так і суто внутрішніх, гуртових). Тоді гуртковий дух буде на висоті.

 

Гурток є малою групою. Трішки науки (психологія). Якщо ти роздивишся всюди, проаналізуєш різні сфери життєдіяльності, то помітиш, що переважно найефективніші справи роблять групи кількістю 4-8 осіб. Колись психологи помітили цю особливість, вивели формулу найефективнішої малої групи – 7±2. 

Загалом, мала група згідно класичного підходу – це від 3 до 15 осіб.

Зараз в еру ІТ, роботизації та комп’ютеризації часто переходять на менші команди за чисельністю, як мінімальні групи для проектної діяльності (4-5 осіб).

Фактично, єдиною стійкою групою, яка має спільну ціль, інтереси, певні правила, спільне часопроведення, може стати командою є саме мала група.

Прочитай детальніше в різних джерелах про малу групу, про групову динаміку, групові ролі – це допоможе тобі глибше пізнати, яким має бути твій гурток та курінь.

 

Скаутинг – це гра юнаків під проводом юнаків, в якій старші брати можуть дати своїм молодшим браттям здорове оточення і заохочувати їх до здорової діяльності, такої, що помагає їм розкривати свої громадянські чесноти” Байден Поуел.

 

А тепер поговоримо про курінь.

Кожен пластун, юнак чи юначка, починає свій шлях пластування із свого гуртка, своєї “банди”. Стає спочатку “сірим вовком”, або “швидкою сойкою”.

Але потім в нього чи в неї (тобто в тебе) з’являється нова прив’язаність (ідентичність) – ти стаєш вже частинкою Данилок чи Степанівен, тобто куреня. 

 

В скаутингу застосовується назва troop (з англійської – загін війська, в давнину  – мінімальний самостійний підрозділ кавалерії; це ще й прив’язка до лицарів, які воювали як кінні воїни).

Курінь – це назва із козацької традиції. Це була основна структурна одиниця на Січі, до одного із них належав козак. Курінь первинно був терміном на означення хати, великої та просторої, де перебували козаки, разом як брати′ їли за довгим столом, коли перебували на Січі. А в ширшому значенні – це невибагливе житло із відкритим вогнем (курна хата, де куриться вогонь).

 

Курінь є об’єднання кількох малих груп для кращого пластування, ігор, змагань, виконання завдань.

Курінь як загін (troop) – це мобільність, маневреність, самодостатність (самостійність), підвищена ефективність (сила). Це  як ефективна група для проектної діяльності, коли є внутрішня конкуренція, і в результаті виграють всі.

Курінь став в скаутингу наріжним каменем, навколо якого побудована вся структура. Це центр Пласту як організації. Бо саме в ньому досягаються основні цілі пластового самовиховання, може реалізуватися скаутський метод із 8-ми елементів.

Якщо малювати структуру Пласту, то треба починати із великого кола в центрі із написом – КУРІНЬ, меншими кружечками в ньому – гуртками. А вже навколо – станиця, округа, край.

 

Гурток – це базова самовиховна одиниця, в якій зростає особистість, юнак чи юначка, через взаємодію з іншими, своїми друзями (братами чи сестрами) як сім’я, патруль, команда, маленька банда.

Курінь – це базова організаційна одиниця Пласту, яка складається із кількох гуртків (2-5), на чолі із Радою гурткових провідників, яким допомагає зв’язковий/ва як головний/на виховник/ця, що є носієм пластової ідеї та традиції, знань, вмінь та навичок, є прикладом для наслідування. В скаутингу – це scoutmaster, тобто майстер (митець) зі скаутингу.

Зв’язковому можуть допомагати інші дорослі пластуни, як впорядники окремих гуртків, яким треба підтримка на етапі започаткування, або як інструктори для здобуття вмілостей та більшого пізнання спеціалізацій (Кадра виховників куреня).

Також з 2019 року відроджується інститут опікунів куренів (див. Правильник УПЮ).

 

Про роль зв’язкового можемо коротко почерпнути із сайту для скаутських лідерів Boy scouts of America https://troopleader.org/scoutmaster/

“The Scoutmaster is the adult responsible for working directly with the Scouts providing direction, coaching, and support. 

The Scoutmaster has three basic roles: 

– providing the the junior leaders with the tools and skills so they can run the troop

– making sure the rules of the BSA and chartered partner are followed

– being a good mentor and positive role model

 

Адаптований переклад може бути такий:

” Зв’язковий – це дорослий виховник (волонтер), відповідальний за роботу безпосередньо із пластунами для унапрямлення відповідно до цілей, цінностей, індивідуального та групового вишколу та підтримки.

 

у Зв’язкового є три основні ролі:

– забезпечення юнацьких провідників інструментами та навичками, щоб вони могли провадити куренем;

– дотримання правил Пласту, законодавства України та безпеки;

– бути хорошим наставником і позитивним прикладом для наслідування.

 

Рада гурткових на чолі із курінним – це є основа сильного куреня. Як це працює – читай далі.

 

Курінь – від створення до ефективного функціонування

Діяльність в УПЮ треба починати із прицілом на курінь, а не гурток. Це є важливо як для юнацтва, так і виховників.

Це потрібно для сталого та ефективного розвитку, для збереження пластової традиції, особливо в малих осередках.

 

Цикл життєдіяльності куреня 4-6 років. Це зміна одного покоління, це має бути і орієнтир для терміну виконання обов’язків зв’язкового.

Звідки це береться?

Якщо в курені одночасно набрані нові гуртки, коли юнацтву 12-13 років, то час їхнього пластування, до закінчення школи, до 18 років – 4-6 років.

Це найкраща ситуація, коли в курені є 3-4 гуртки приблизно одного віку, тоді “troop” (загін) буде ще той! Це буде захопливий міжгуртковий змаг протягом року, це буде потужний курінний табір, де можна стільки всього зробити, стільки пригод пережити!

Якщо у вас 1-2 гуртки в курені – то постарайтесь подбати, щоб за півроку-рік в курені було 3-4, а то й п’ять гуртків!

 

Як це працює, дає відповідь Гурткова система (Patrol system) як ефективний інструмент для юнацьких провідників у Великій грі під назвою Пласт. Вона дає змогу старшому та досвідченішому юнацтву себе розвивати як лідери, проявити себе з найкращої сторони, розкрити свої здібності, розвинути чимало навичок.

 

Основні елементи гурткової системи:

  • Ключова ідея гурткової системи – це покласти справжню відповідальність на якомога більшу кількість пластунів
  • Гурткова система заохочує плекати громадянські чесноти, навички командної взаємодії та формує характер та лідерські якості.
  • Рада гурткових провідників реально керує куренем
  • Гурткові провідники провадять гуртками. Їм у цьому допомагають заступники.
  • Гурткові провідники для гуртків прихильників – по можливості розвідувачі/скоби. Призначаються зв’язковим/вою з числа досвідченіших старших юнаків/чок. Для них це найкращий вишкіл з лідерства та вміння формувати команду.
  • На етапі 2 проби (14+ років) гурток вже зрілий як команда, сім’я, банда, тому може обирати собі нового провідника зі свого складу (перший провідник вже стає віку 18+, тому переходить у старші пластуни, залишається для них моральним авторитетом). 

Якщо новим гуртком від моменту створення починає займатись дорослий впорядник, то йому слід так підготувати гурток, щоб юнаки пошвидше могли стати самостійними і серед них виріс лідер, який може стати гуртковим провідником.

  • Нові гурткові провідники проходять вишкіл гурткових провідників (це може бути внутрішній вишкіл в курені чи на терені станиці, або крайовий – Школа провідників гуртків). Це або розвідувачі для нових гуртків молодших юнаків. Або провідники гуртків на етапі 2 проби.
  • Зв’язковий постійно (раз чи два на місяць)  проводить дошколи РГ, на яких гурткові провідники отримують нову порцію знань чи вмінь для передачі на гурткових сходинах своїм “вовченятам”, “гірським орлам” чи “стрибучим сойкам”.
  • В курені триває міжгуртковий змаг з циклічністю зазвичай півроку. Це визначення кращого гуртка за певними критеріями, які придумує рада гурткових. Наприклад, якість проведення сходин, активність гуртка в “житті в природі”, добрі діла тощо. Найкраще міжгуртковий змаг відбувається між гуртками одного віку/поконіння.
  • Сходини гуртка прихильників готує і проводить гуртковий провідник з числа старших юнаків/впорядник, який може залучати для допомоги когось із КВ як інструктора. На етапі 2 проби в гуртку провадить новий гуртковий провідник, який підключає до планування і проведення сходин членів свого гуртка.
  • Сходини куреня відбуваються у форматі сходин гуртків, де відбувається праця по гуртках, міжгуртковий змаг, загальнокурінна акція, забава, ігри.
  • Зв’язковий може призначати при потребі впорядника гуртка для допомоги гуртковому провіднику новоствореного гуртка, або у випадку, коли немає старшого юнацтва, яке може вести нові гуртки. Завдання впорядника – якомога швидше допомогти гуртку стати на ноги, стати самостійним (підготувати до першої проби).

“Вічний гурток” – це один із варіантів розвитку гурткової системи, при якому колись створений гурток зберігає тяглість довше ніж час одночасного перебування одного покоління в юнацтві – 4-6 років. Коли в гуртку є старше юнацтво (зазвичай 2-4 у віці 15-16 років), то тоді в гурток вони залучають нових членів, молодших за себе на кілька років (це може бути 4-6 осіб або й більше, бо хтось може і відійти). Активно із ними працюють як досвідчені наставники, щоб підготувати їх до першої проби. Коли вже старшим юнакам по 17-18 років, молодші вже підростають, стають готовими до самостійного пластування і складають пластову присягу за підсумком першої проби. І так їм передається естафета цього гуртка – традиції, символіка, зокрема прапорець, честь. В деяких куренях така традиція існує, навіть в скороченому вигляді, що принаймні хтось один із старших юнаків свого гуртка зберігає його назву і традиції і набирає новий склад.

“Тимчасові гуртки прихильників” – гуртки, які можуть формуватись в куренях, де є “вічні гуртки”, для того, щоб дати новоприбулим юнакам первинний пластовий вишкіл, пізнати добре Пласт і захотіти пластувати самим. Для них зв’язковий підшукує впорядника, щоб протягом кількох місяців чи й півроку міг їх підготувати. Опісля ці юнаки вибирають собі один із існуючих гуртків в курені або й можуть зорганізуватись і створити свій постійний гурток.

Для дотримання безпеки під час сходин та іншої діяльності зв’язковий забезпечує присутність когось із членів КВ (це є або впорядник цього гуртка, якщо немає старшого юнацтва, або хтось інший).

 

Як створити юнацький курінь

Є такі шляхи (назви “умовні”):

1). Модель Філіпса. Детальніше описана у його брошурі “Гурткова система”. На певному терені проводиться презентація Пласту для юнацтва. Це здійснює підготовлений майбутній зв’язковий/ва.

Обираються по певних зовнішнім критеріям найздібніші, доросліші юнаки/чки (14-15 років) чисельністю 8-12 осіб. Формується перший старший гурток, основа майбутньої першої Ради гурткових.

Далі для них інтенсивний вишкіл по вимогах першої проби. За три місяці – півроку (інколи й рік, залежно, як із таборуванням вийшло) , коли вони виконали вимоги “скобиного крила”, наступає наступний етап – формування молодших гуртків. Якщо є багато таких старших, то вони можуть як гуртковий та заступник, парами зайнятися створенням нових гуртків.

Якщо частина відійшла в процесі вишколу, тоді поодинці.

Ці новоспечені гурткові провідники формують свої гуртки на основі того списку, який був на початку, або на основі своєї школи, вулиці, двору, тобто там, де можна знайти трохи молодших за себе юнаків/чок, які готові пластувати (орієнтовно 12 років).

Цей етап – це формування самостійних гуртків, які за кілька перших сходин мають пройти вишкіл по вимогах на прихильника. Коли більшість із них стали ними, то можна перейти до наступного кроку – проведення установчої курінної ради, на якій сформувати з цих гуртків курінь, обрати патрона, кольори, хустку та ін.

2). Модель “брунькування”. Це коли є сильний курінь, в ньому є сильний гурток розвідувачів/чок, які знаходять майбутнього зв’язкового/ву нового куреня (або він/вона їх знаходить). Це може бути той, хто колись був їхнім гуртковим провідником чи впорядником, хто приклався до початку їхнього пластування і залишився пластовим авторитетом на все життя. Ця модель подібна до першої, але вже є старший гурток  із вишколом і відразу може приступати до формування нових молодших гуртків.

По цій схемі чимало нових куренів сформувалось, наприклад Купчинці – Хмельницькі, Хмельницькі – Вишневецькі.

3). Модель “тріщини”. Не дуже прийнятна модель. Це коли є великий курінь, більше 5 гуртків, і тоді механічно домовляються про створення двох нових куренів по 3 і 2(3) гуртки. Така ситуація може бути через назрівання конфліктів серед лідерів. Краще її уникати і розвивати Пласт через створення нових куренів по другій моделі “брунькування”.

4). Модель “парника”. На певному терені майбутній зв’язковий знаходить кількох дорослих пластунів, і разом із ними як впорядниками створює новий курінь на кілька гуртків (найчастіше віку 12-13 років). За кожним гуртком є закріпений впорядник, який кілька років працює на те, щоб помогти юнакам виконати вимоги на першу пробу, стати самостійнішими, пізнати пластові ідеали та цінності, плекати свій характер. Чому парник – бо юнацтво кілька років знаходиться під опікою впорядників, бо нема ще старшого юнацтва, на яке може опертися зв’язковий, щоб була сильна Рада гурткових, яка далі змогла б провадити куренем.

Ця модель найбільш енергозатратна для зв’язкового та впорядників.

Якщо інших варіантів немає, то тоді від такої моделі треба пошвидше перейти на вишкіл гурткових цих гуртків, щоб і в такій ситуації закласти паростки росту провідників, на яких можна опертися за рік, два.

 

Слід зазначити, що засновник скаутського руху, Байден Пауел, будучи інструктором-вишкільником в британській армії, успішно застосовував модель “гурткової системи” для швидкого вишколу сотень новобранців і формування з них боєздатних підрозділів в Індії і Південній Африці. Зокрема, він спочатку відбирав тямущих, здібніших хлопців, готував із них командирів відділень (патрулів), опісля доручав їм вишколювати свої відділи. Оцю модель подвійного навчання особового складу через командирів груп (сержантів) Бі-Пі успішно переніс в скаутинг. (детальніше читайте в книзі “Вовк, який ніколи не спить” (біографічні історія про Бі-Пі)

 

Гуртковий провідник і його заступник. Лідер і команда. Командне лідерство. Гурток та курінь як унікальні винаходи скаутингу, в яких може плекатись лідерство. Слово до гурткових Бі-Пі

Лицар на полі бою був би мало ефективним без своєї ватаги зброєносця та слуг.

Так і лідер саме з командою може найбільше себе проявити, досягти результатів, перемоги.

 

В “Пластуванні для хлопців” читаємо на ст. 23: “Кожний лицар мав із собою малий загін: щитоносця-джуру й кількох зброєносців – так само, як наш гуртковий має свого заступника (заступника гурткового) і чотирьох чи п’ятьох пластунів. Дружина лицаря йшла звичайно за ним у вогонь і в воду, всі несли ту саму ідею, що їх провідник, а саме: Честь була для них святою

Що потрібно знати про команду.

Що це мала група. 6-8 осіб ідеально для зрілого гуртка. Але загалом психологія визначає межі малої групи від 3 до 15.

Ідея малої групи – це одне із чудових досягнень ХХ століття, хоча її застосували поодиноко і раніше.

І одним із найраніших успішних застосувань стали патрулі в скаутингу, запропоновані Байденом Пауелом, які він запозичив із своєї військової практики.

А поєднання в одному курені кількох гуртків на чолі з Радою гурткових створило той вічний двигун скаутингу, коли народжуються традиції та великі справи, які передаються із покоління в покоління.

Гурткова система є свого роду унікальним продуктом скаутингу. Рекомендовано для глибшого розуміння прочитати одноіменну книгу Роланда Філіпса, а також “слово до гурткових” Бі-Пі.

 

Заступник лідера. Для вдалого провадження командою лідеру варто визначити собі заступника. Це і надійний помічник у різних дрібних справах, це і той, на кого можна залишити групу в час відсутності. А в разі потреби діяти двома меншими групами, заступник стає командиром однієї з них.

Assistant patrol leader є дуже важливим у вишкільній моделі скаутингу, писали Бі-Пі та Роланд Філіпс. Без нього не могло б відбутися повноцінне формування провідників.

Одне із базових правил провідника – готуй собі заміну (зокрема через заступника). Але це не означає, що треба всі справи скидати на нього. Навпаки, на початку своїм завзяттям та працею показувати приклад, щоб іншим хотілось йти за тобою, боротись за тебе. І вже потім шляхом делегування завдань, певних обов’язків розвивати заступника.

В ієрархічних структурах провідник групи зазвичай більше зорієнтований назовні в своїй активності. Заступник – всередину.

Тому в пластовій традиції є така особливість, що заступник дбає за книгу гуртка (куреня), за точкування як суддя. А провідник – представляє назовні, зокрема на раді гурткових чи Раді курінних станиці.

 

Але скаутська ідея передбачає, що в гуртку кожен може бути лідером у певний спосіб і в різних ситуаціях. Той краще фотографує і організовує вишкіл з цієї справи. Той взяв на себе фізичну вправність, і щоразу на сходинах проводить заняття.

Інший член гуртка захоплюється інтелектуальними іграми та час від часу влаштовує посиденьки із ними для членів гуртка.

Ідеальна візуальна модель команди – це коло або багатогранний діамант. Кожен має своє місце у ній. Кожен є певним чином важливий для успіху всіх.

Але саме лідер групи є найбільш відповідальним за загальну справу, за провадження гуртка (команди) під час найважливіших випробувань та викликів, за здобуття перемог. За гуртування всіх для спільних цілей.

Він має постійно демонструвати свою здатність лідерства. В іншому випадку буде назрівати ситуація, що або в групі хтось інший визріє на провідника, або група розпадеться та припинить своє існування.

Якщо вожак зграї не здатен її вести на полювання, та здобувати здобич, то новий вовк відразу претендує на цю роль. Інакше зграя загине.

 

СЛОВО ДО ГУРТКОВИХ від Бі-Пі
Я хочу, щоб ви, гурткові, взялися виключно самі до вишколу своїх гуртків, бо ви маєте можливість взяти в руки кожного юнака з вашого гуртка й зробити з нього повноцінну людину. Що з того, коли ви матимете одного-двох прекрасних юнаків, а решта не годитиметься ні до чого? Ви повинні спробувати зробити їх усіх справді вартісними.

Найважливіший крок до цього – це ваш власний приклад, бо те, що ви самі робите, робитимуть також і ваші пластуни.

Покажіть їм, що ви вмієте слухати наказів, – байдуже, чи це усні, друковані, чи писані правила, – і що ви виконаєте їх, не зважаючи на те, чи при тому є ваш scoumaster, чи ні. Покажіть їм, що вмієте здобувати відзнаки проб умілостей, а ваші хлопці без довгого переконування підуть за вами. Але не забувайте, що ви маєте їх вести, а не попихати.

Гуртковий, вишколюючи і ведучи свій гурток, здобуває практику й досвід, бо це хлопець, що може нести відповідальність.

Гуртковий має також, крім вишколювання свого гуртка, вести його, тобто він мусить бути щонайменше такий добрий, як кожний з його пластунів при виконуванні різних своїх завдань. Він ніколи не сміє примушувати хлопця зробити щось таке, чого й сам він не зробив би. І він ніколи не сміє до нікого присікатися, але мусить викликати в кожного захоплення й охоту до праці, підбадьорюючи його радісно в його зусиллях.

На кожному місці в житті треба молодих мужів, яким можна довіряти, що вони візьмуть на себе відповідальність і провідництво. Так то й гуртковий, що провадив свій гурток від успіху до успіху, має всі шанси здобути успіх і в своєму особистому житті, коли піде у світ.

 

Рада гурткових. Основні функції та завдання. Рада гурткових утворилась відразу, як тільки перші скаутські патрулі почали формували troop в певній околиці. Первинно треба було полагоджувати всі спірні питання  між різними гуртками (називалось Рада честі гурткових), а також домовлятися про спільні ігри, мандрівки, змагання. За кілька років народились постійно діючі курені, і тоді вже Рада гурткових (patrol council) набула всіх тих функцій, які є і зараз:

  • планувати та провадити діяльністю куреня при допомозі скаутмайстра (зв’язкового). Зокрема влітку – курінний табір.
  • аналізувати та робити підсумки щодо всіх активностей членів куреня, як окремо, так і гуртками чи змішаними групами.
  • надавати відзначення та перестороги, дбати про справедливість в курені.
  • організовувати постійний вишкіл членів куреня, починаючи із себе (вишкіл і дошкіл гурткових)
  • організовувати міжгуртковий змаг між гуртками в курені.

Раду гурткових формують всі провідники гуртків та провід куреня – курінний, його заступник, писар, скарбник та інші діловоди при потребі.

Що цікаво, що скаутській термінології курінний називається “senior patrol leader”, тобто це кращий із гурткових, який стає курінним.

Якщо курінь невеликий по чисельності (2-3 гуртки), то в РГ можуть брати участь і заступники гурткових.

Рада гурткових – це свого роду топ-менеджмент корпорації, в якій юнаки вчаться всіх базових лідерських компетентностей, soft skills управління – планування, організації проектів, аналізування діяльності, мотивації членів через систему відзначень та пересторог тощо.

Зазвичай РГ збирається раз в місяць, перед курінними сходинами.

Спочатку зв’язковий має навчити юнацтво, як працює цей орган куреня, а далі буде працювати самовідтворюючий двигун, коли старші, досвідченіші юнаки чи юначки будуть передавати молодшим потрібні знання, вміння та традиції.

Зв’язковому лише потрібно підтримувати цей вогонь самоврядування, і бути тим добрим порадником, який завжди готовий допомогти.

Зв’язковий мав би допомагати курінному готувати план проведення Ради гурткових, а на самій збірці давати змогу юнацтву поринути у самоврядування, пряму та відповідальну демократію.

Звісно, він залишає за собою право вето, тобто контроль за дотриманням ідейних засад та цінностей Пласту, засад безпеки життєдіяльності.

 

Вишкіл та дошкіл гурткових. Загальні рекомендації.

Основним інструментом взаємодії з РГ для зв’язкового – це річний вишкіл (на початку пластового року), і періодичний дошкіл гурткових (зазвичай на засіданнях щомісячно або у визначений час).

Мета цього – це постійна, чергова, “смачна” порція нових знань, вмінь, вироблення навичок, здобуття нових компетентностей, які зв’язковий передає гуртковим, щоб ті в свою чергу потім на сходинах передавали юнацтву.

Це так зване подвійне, вторинне навчання (training) дає якнайкраще засвоєння, адже відомо, що найкращий спосіб щось вивчити – це навчати інших.

Тому, друзі та подруги, юнаки та юначки, подбайте, щоб у вас був постійний дошкіл гурткових в курені, щоб ваш зв’язковий дбав за постійний ріст на шляху пластового вироблення, зростання вас як добрих громадян та провідників.

Що вивчати – в першу чергу це зміст першої та другої проби, пластові вмілості та спеціалізації. А також все, що цікавить курінь відповідно до захоплень, хоббі та традицій.

Щоб все було в потрібний час, доцільно, зважено і в міру, то слід застосовувати планування діяльності – на рік, квартально і помісячно.

Якісно, змістовно, захоплююче та весело проведена Рада гурткових – це запорука класних курінних та гурткових сходин.

 

Курінна рада.

На початку пластового року, у вересні, початку жовтня пластові курені зазвичай проводять свої курінні ради.

Найкраща форма проведення – це виїзд кудись в мандрівку, чи десь у певний ліс, традиційне місце, пов’язане із історією куреня чи його патроном.

В курінній раді мали б брати максимально всі члени куреня, зокрема прихильники та неіменовані.

Щорічна рада куреня:

  • Це звіт курінного та його проводу
  • підведення підсумків за річну діяльність, зокрема літнє таборування, здобуті осяги, відзначення (хто де був, першунство, перемога у змаганнях тощо).
  • обрання нового курінного та проводу
  • Випускання з куреня тих, хто виходить із УПЮ
  • Прийняття нових членів, нових гуртків з УПН
  • Прийняття якихось важливих для життя куреня рішень (пошиття прапору, домівка тощо).

Цінним є вироблення куренем своїх традицій та церемоніалів курінної ради, “помазання” курінного на булаву, обряд прийняття нових членів чи випускання старших з УПЮ.

 

Курінний та його провід.

Курінний – це в першу чергу провідник для цілого куреня.

Хороший курінний – це колишній добрий гуртковий.

Найкраще, це коли курінним/ною є найдосвідченіший, найавторитететніший юнак чи юначка в курені, розвідувач/ка чи скоб/вірлиця. Тоді буде добре відбувались і Рада гурткових, і курінь відчуватиме силу, бо матиме сильного лідера, за яким хочеться іти.

Кожен курінний має дбати, щоб виховати собі заміну.

Щоб передати курінь в надійні руки.

Для цього він/вона покликає різних потенційних лідерів на свого заступника/цю курінного/ної.

Найкраще передавати провід в курені, коли курінному вже 17+ років, а новому кандидату – 15+.

Найнебезпечніше, коли старше покоління куреня відходить, іде з УПЮ в УСП, переїжджає навчатись в інші міста, а курінь лишають молодшим юнакам, не досвідченим і непідготовленим провадити Радою гурткових та загалом куренем.

Такий курінь є в загрозі перестати діяти, або тоді зв’язковий та його впорядники змушені будуть тягнути кілька років самі на собі.

 

Зазвичай, курінного обирають всі дійсні члени куреня (заприсяжені, ті, хто сплачують вкладку та мають добру пластову поставу, не мають не виправлених пересторог).

Але є різні традиції по куренях, що і прихильників допускають до вибору.

Тут важливо розуміти, що право вибирати треба здобути своєю працею, а найкращим мірилом цього є твій поступ по пластових ступенях (пробах), зокрема складання пластової присяги.

Термін обрання – раз на рік є найоптимальнішим.

Також найкраще, щоб курінний опісля отримання довіри від членства куреня, запропонував свою команду на заступника, писаря та скарбника, можливо і інших діловодів.

Вдало підібраний заступник – це в майбутньому потенційний провідник.

 

На початковому етапі створення/відновлення куреня може бути дещо по іншому. Юнацтво ще може бути молодшого віку, майже всі прихильники. Проте поступового варто прагнути осягнути саме ці орієнтири.

 

Детальніше про міжгуртковий змаг.

Роланд Філіпс, автор книжечки “Гурткова система”, рекомендує, щоб міжгуртковий змаг тривав перманентно. Один закінчувався, починався новий. Термін найкраще – півроку.

Основна ідея – це створити механізм здорової внутрішньої конкуренції, який гурток кращий у плеканні пластових вартостей, командного духу та здобутті осягів.

Критерії змагу мають бути приблизно доступними для всіх гуртків в курені, не залежно від віку та досвіду. Їх розробляє рада гурткових.

Наприклад:

  • точність. Вчасне проведення сходин, відвідування акцій та заходів
  • Ощадність. Гуртковий заробіток. Хто придумає кращу ідею та здобуде більше коштів спільною працею.
  • Любить красу і дбає про неї. Екологічна активність. Збір сміття, макулатури тощо.
  • Дбає за своє здоров’я. Щоденна руханка, пройдена кількість кілометрів за місяць (це можна фіксувати з допомогою фітнес-браслетів).
  • Допомагати іншим. Реалізація проектів та тему добрих справ, волонтерства для потребуючих.

Щомісяця на сходинах РГ підводяться поточні підсумки та вивішуються результати в табличці в курінній домівці чи на закритій групі куреня у соцмережах.

Символом лідерства у міжгуртковому змазі може бути якийсь перехідний предмет або  курінний тотем – стрічка, емблема, фігурка тощо.

Змагальність – це дуже потужна мотиваційна штука.

 

Гурткові та курінні традиції.

Пластові традиції є міцним фундаментом на основі чого зростає та примножується щось нове.

Традиції допомагають плекати гуртковий дух та ідею куреня як великої банди, що об’єднує різні покоління (яскраві курені – Хмельницькі, Орлики, Степанівни, Ярославни)

Кілька слів про назви гуртків та легенду. Чому краще брати за назву гуртка  тварин (звірів) – тому що легше наслідувати як “тотемну” істоту. В давні часи люди вірили, що уявним предком їхнього племені (роду) був певний звір, або божество у формі якоїсь тварини.

Певним чином такі міфологізовані уявлення дойшли до наших днів, тотемічні образи бачимо на гербах країн і міст, на родових гербах нащадків шляхетних родів.

Тому Байден Поуел рекомендував для назви гуртка вибирати якусь тварину (звіра).

Таку істоту легше наслідувати – відтворити голосом, повадками, побут. Можна виготовити якісь символічні елементи, зокрема гуртковий тотем.

Детальніше прочитай у “Пластування для хлопців”.

Щодо патрона куреня. Якщо створюється новий курінь, то варто шукати якусь місцеву особистість, визначну людину, героїчну постать. Краще, щоб патрон був “близький” – пам’ятник, могила, музей на його честь, пам’ятні дошки, родичі.

Від легенди патрона формуються і інші базові курінні традиції: барви хустки та знамена, емблема, способи вітання тощо.

Сильні курені мають зазвичай сильні курінні традиції. 

Тому, друже та подруго, плекай традиції в своєму курені та гуртку.

 

Поради щодо діяльності куреня протягом року. 

Гурткові сходини.

Як їх проводити, дивись наявну пластову літературу, зокрема на сайті Посібник пластового юнацтва “www.proba.plast.te.ua”, а також книжку Ю. П’ясецького “Сходини юнацького гуртка”.

Сходини – це щотижнева цікава зустріч гуртка з метою щось нове дізнатися,навчитися, погратися, потренуватися, попрактикуватися, пожартувати та обмінятись новинами, що там у кого.

Зазвичай це дві години на відкриття, адміністративні справи, гутірка на визначену тему (до 20 хв), майстерка, інструктаж, ігри, вивчення пісні, впоряд і закриття.

Добре проводити сходини на відкритому повітрі, зокрема під навісом, якщо дощить. 

В холодну пору року – домівка, але і тоді церемоніали, рухливі ігри та впоряд можна провести зовні приміщення.

 

Курінні сходини.

Сходини куреня – це хороша можливість для Ради гурткових повишколювати своє юнацтво.

Традиційно, це відбувається раз в місяць (остання п’ятниця чи якийсь інший день).

Сходини можуть передбачати як спільну діяльність всіх разом (відкриття, спільна гутірка, ігри, майстерка), так і діяльність по гуртках. Наприклад, гурткові проводять гутірки по одній темі, яку домовились на РГ. Також може бути 3-5 точок по ротації, які готують гурткові і гуртки з певною періодичністю рухаються від однієї до іншої.

Або ж після відкриття, гуртки розходяться по різних кутках і працюють по своїй програмі, а спільні точки – це змаг, ігри, співи та впоряд.

Детальніше читай в пластових посібниках.

 

Внутрішньо курінні вишколи. Один раз в квартал варто проводити виїзні вишколи по певних темах чи напрямках, які цікаві членам куреня.

Тривалість 2-3 дні на вихідних (заїзд з п’ятниці вечора, виїзд в неділю з обіду).

На такому вишколі є повноцінних 12-16 годин для навчання, практикування, змагів, закріплюючих ігор тощо.

Тематика може бути як класична – практичне пластування (табірництво, піонірка, куховарення, мандрівництво, картографія, основи самозарадності), так і спеціальних зацікавлень – основи початкової військової підготовки, якийсь спорт, мистецтво, хендмейд та ін.

Вишкіл дає змогу як щось навчити, так і здружити курінь, а гуртковим розвинути свої лідерські якості.

 

Участь у змагах, акціях, заходах Пласту та інших партнерів. Протягом року варто кілька разів з куренем з’їздити на крайову чи окружну акцію, захід, змаг. Це цікаво для знайомства з іншими пластунами, можливість себе показати, здобути перемогу тощо.

Але слід пам’ятати, що це не має бути в шкоду для основної, внутрішньо курінної діяльності.

 

Мандрівки та вилазки “Життя в природі”. Як тільки є нагода, варто гуртками, окремими парами чи трійками вириватись на лоно природи і проводити там корисно час. Такі прогульки, кілька денні мандрівки є дуже корисними для розвитку пластуна, адже на них він може проявити те, що вміє, знає. Зробити добрі діла, прислужитися ближньому. 

Хай ці мандрівні пригоди будуть в твоїй уяві лицарськими мандрами для реалізації другого головного обов’язку пластуна.

 

Курінний табір. Це є кульмінаційна, найважливіша точка річної програми пластування. Чому? Бо саме на таборі вдається узагальнити, систематизувати, закріпити усі знання, вміння та навички, які накопичувались за рік.

Якщо протягом року щотижня відбувались сходини, то це орієнтовно 30-40 сходин по 2 год (60-80 годин). А на таборі ти можеш із своїми друзями проводити по 10-12 активних годин в день, а це 100-140 годин за табір.

На таборі Рада гурткових може вповні проявити своє провідництво.

Завдання зв’язкового – помогти Раді гурткових навчитись планувати та проводити табір.

Курінний стає бунчужним, писар – таборовим писарем, скарбник – інтендантом (обозним).

Кожного дня ввечері варто проводити короткі збірки РГ куреня для обговорення дня, уточнення планування наступного.

Добре підготовлений курінний табір є запорукою потужного розвитку куреня в наступному році.

Детальніше про курінний табір читай “Напрямні по організації та проведенні пластових таборів”.

 

Сучасні інтернет технології в житті куреня та гуртка

Кожному куреню варто створити свою сторінку в соціальних мережах, де висвітлювати діяльність та здобутки. Це буде цікаво як іншим пластунам подивитись, так і батькам, друзям, просто громадянам.

Для внутрішньої комунікації варто спробувати застосувати один із можливих засобів – закрита група, чат в месенджері.

Також варто колишніх членів куреня, які стали вже дорослими, подолучати до публічної сторінки або створити відкриту/закриту групу випускників Гавдид, Ярославен чи Орликів, де члени різних поколінь зможуть знайомитись, шукати співпрацю, чи просто обмінюватись інформацією.

Окремий гурток також може вести свою публічну сторінку, де висвітлювати свою діяльність. Це може бути хорошим інструментом вишколу гурткового писаря.

Але слід пам’ятати, що пластування – це в першу чергу офлайн активність, життя в природі, яскраві емоції, пригоди та виклики, які долаємо разом у гурті друзів.

А інтернет технології є лиш сучасним засобом для комунікації та висвітлення цієї діяльності.

 

Отже, успіхів у пластуванні!

Стаття написана в 2019-2021 роках

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *