Теоретичний матеріал, який допоможе юнацтву отримати необхідні знання для того, аби мати зарахованою цю точку
Християнство є однією з найпоширеніших релігій світу, яка має до 1,5 млрд. послідовників у Європі, Америці, Африці, на Близькому Сході та в інших регіонах. Це — друга за часом виникнення (після буддизму) світова релігія, яка охоплює три головні напрями — православ’я, католицизм, протестантизм.
Християнське віровчення
Основні догмати — положення християнського віровчення, які складалися протягом багатьох століть, сформульовані у Біблії та постановах християнських вселенських соборів. їхня сутність викладена у 12 пунктах Символу віри, прийнятого на Нікейському (325 р.) та Антіохійському (381 р.) Вселенських соборах.
Символ віри — стислий виклад головних догматів релігійного напряму Церкви, які обов’язково повинні визнаватися віруючими. Згідно з Символом віри християни повинні вірити в єдиного Бога, який виступає у трьох особах (Свята Трійця): Бога-Отця, Бога-Сина і Бога-Духа Святого.
Основи віровчення становлять такі настанови Біблії:
Десять заповідей Божих:
- Я Господь Бог твій, не будеш мати інших богів, крім Мене.
- Не роби собі ідола або чогось подібного до того, що на небі вгорі, або на землі долі, або у водах під землею, і не вклоняйся їм, і не служи їм.
- Не взивай даремно імені Господа Бога твого.
- Пам’ятай день святий святкувати: шість днів працюй і роби в них усі діла свої, а день сьомий — свято Господу Богу твоєму.
- Шануй отця свого і матір свою, — добре тобі буде і довго житимеш на землі.
- Не вбий.
- Не перелюбствуй.
- Не кради.
- Не свідчи ложно на свого ближнього.
- Не жадай жони приятеля свого, не жадай дому ближнього свого, ані поля його, ані слуги його, ані вола його, ані осла його, ані всякої скотини його, ні чогось іншого, що є в ближнього твого.
Дві головні заповіді Божі:
- Возлюби Господа Бога твого всім серцем твоїм і всією душею твоєю, і всею мислію твоєю.
- Возлюби ближнього твого, як самого себе.
Обов’язки християнина:
- Неділі і свята святкувати.
- У неділю і свята відвідувати церкву і побожно брати участь у службі Божій та інших церковних богослужіннях.
- Установлених святою Церквою постів додержувати.
- Принаймні один раз на рік, у св. Великий піст, сповідатися і причащатися св. Тайн.
- Весілля в заборонений св. Церквою час не справляти.
Сім святих таїнств, які визначають повноту і досконалість благодаті Божої:
- Хрещення. Це таїнство означає прилучення людини до християнства зануренням у воду або окропленням. Здійснюється священнослужителем. Слово «хрещений» рівнозначне слову «християнин».
- Миропомазання. Таїнство миропомазання у православних і старообрядців-попівців здійснюють, як правило, над немовлям після хрещення, у католиків — над 7-12 літніми дітьми
- Сповідь. Символізуючи примирення віруючого з Богом, вона відбувається у формі його покаяння у власних гріхах перед священиком, який відпускає гріхи.
- Євхаристія (причастя). Воно символізує співучасть віруючого в таємній вечері господній. Формальним його виявом є частування віруючих, здебільшого після сповіді, хлібом та вином, які символізують тіло і кров Христа.
- Священство. Це таїнство символізує передавання Божої благодаті для здійснення таїнств і богослужінь. Процедурно воно є посвятою у сандиякона, священика або єпископа.
- Шлюб. Символізує він освячення подружнього союзу іменем Божим, надання нареченим благодаті, єдинодушності в народженні та вихованні дітей.
- Єлеосвячення. Це таїнство символізує зцілення тіла і душі людини. Формально воно відбувається як помазання хворого освяченою оливою — єлеєм.
Три головні християнські чесноти:
- Віра.
- Надія.
- Любов.
Християнські свята
Християнство, як і кожна релігія, у певні дні календаря вшановує святих або відзначає події в житті церкви. Християнські свята закорінені в давні обрядові традиції, пов’язані з конкретними етапами, видами господарської діяльності, річним астрономічним або календарним циклом. Умовно їх поділяють на всехристиянські (визнані православною, католицькою, більшістю протестантських церков) та конфесійні (відзначаються тільки окремими конфесіями), найважливіші з них належать до так званих дванадесятих свят — дванадцяти найважливіших після Пасхи свят, які церква відзначає урочистими богослужіннями.
Різдво Христове (7 січня). Це одне з основних свят християнства, пов’язане з народженням Ісуса Христа.
Хрещення Господнє (19 січня). Запроваджене воно в пам’ять про хрещення Ісуса Христа в ріці Йордан Іоанном Хрестителем. Його ще називають Богоявленням, оскільки, згідно з Євангелієм, під час хрещення на Ісуса зійшов з небес Бог – Дух Святий у вигляді голуба.
Стрітення (15 лютого). Відзначають його з нагоди зустрічі (стрітення) праведника Симеона з немовлям Ісусом, якого батьки принесли в Єрусалимський храм на сороковий день після народження для зустрічі з Богом. Саме тоді Симеон сповістив Ісусові посланницьку його місію Спасителя людей.
Вхід Господній в Єрусалим (остання Неділя перед пасхою). Побутова його назва — Вербна неділя, яка є передднем страсного тижня, приуроченого «згадкам про страждання Христа». В основі свята лежить біблійська легенда про в’їзд Ісуса Христа з апостолами в Єрусалим, супроводжуваний творінням див. Народ радісно вітав Сина Божого пальмовими гілками. За день перед тим Ісус здійснив одне з найбільших див — оживив Лазаря. На Русі ритуальне значення пальмових гілок перенесене на гілки верби, які розпускаються на цей час, і, згідно з народним повір’ям, захищають від злих духів.
Пасха (Великдень). Це одне з найзначущіших християнських релігійних свят. Встановлене воно першими християнами в пам’ять про страждання, смерть і воскресіння Ісуса Христа. Тиждень перед Великоднем називається Великим, або Страсним, оскільки його дні пов’язані зі Страстями Господніми. Особливо важливі дні настають із четверга, який називають «чистим». Він пов’язаний з Тайною Вечерею Ісуса Христа з апостолами.
Благовіщення Пресвятої Богородиці (7 квітня). Святкують його з нагоди одержання Марією звістки від архангела Гавриїла, що вона народить дитину від Святого Духа. На Русі це свято церква пов’язувала з початком веснянопольових робіт («освячення» насіння тощо) і прикметами про майбутній врожай.
Трійця (відзначається на п’ятдесятий день після Пасхи). Свято, встановлене на честь сходження Святого Духа на учнів Христа у п’ятдесятий день після його воскресіння, внаслідок чого вони заговорили різними мовами, яких раніше не знали. Покликане зосередити увагу віруючих на голосі церкви, яка несе «слово Боже», залучити їх до проповідування християнства іншими «мовами», тобто іншим народам. Важливим елементом православного свята Трійці є поминання духів померлих родичів.
Спас (19 серпня). Це одне з трьох свят, приурочених Спасителю Ісусу Христу. В його основі — євангельська оповідь про перетворення Христа, який наприкінці свого земного життя привів своїх учнів (Петра, Якова, Іоанна) на гору і під час молитви «перетворився»: обличчя його засяяло, одяг його став білим, блискучим, а голос із неба підтвердив його божественне походження. Християнське вчення стверджує, що Ісус хотів закріпити в учнях віру і довести їм, що він справді Син Божий. В цей день не тільки славлять Ісуса Христа, але й освячують яблука, інші фрукти (за народним звичаєм, відтоді їх можна споживати).
Свято Першої Пречистої (28 серпня). Церква відзначає його як день пам’яті Божої Матері. Церковне тлумачення цього свята багато чим нагадує давньосирійське сказання про смерть Кібели — богині родючості. На Русі свято Першої Пречистої злилося з давньослов’янським язичницьким святом збирання врожаю і принесення хліба й плодів у жертву духам.
Воздвиження Хреста Господнього (27 вересня). Свято присвячених культу Хреста як символу християнської віри і супроводжується пишними ритуалами, під час богослужіння виносять прикрашений квітами хрест і встановлюють його посередині храму. Віруючі вшановують хрест як символ християнства — символ спокутування, страждання і спасіння, вважаючи, що кожна людина, як і Христос, повинна здолати свій «хресний шлях».
Різдво Богородиці (21 вересня). Церква пов’язує його з давніми землеробськими осінніми святами, приуроченими до завершення збирання врожаю. У цей день підкреслюється, що Божа Мати є великою праведницею, помічницею і заступницею людей, покровителькою сільського господарства, яка «народженням Христа» зробила перший крок до їх «вічного спасіння».
Покрова Богородиці (14 жовтня). Це свято пов’язане з видінням Богородиці, яке начебто явилося в 910 р. у Влахернському храмі Богородиці в Константинополі. Під час нічного богослужіння юродивий Андрій, прийнятий до сонму святих, і його учень Єпіфаній нібито бачили, як Богоматір, яку обступили ангели і святі, з’явилася над ними, помолилась про спасіння світу від бід і страждань, розпростерши над усіма біле покривало.
Введення в Храм. Богородиці (4 грудня). Пов’язане з відданням трирічної Марії на виховання в Єрусалимський храм. Встановлюючи це свято, церква переслідувала насамперед мету переконати батьків у необхідності приводити в церкву дитину в ранньому віці.
Храмові свята Значного поширення у православ’ї свого часу набули місцеві свята — храми, встановлені на честь Богородиці, святих, іменами яких названі місцеві парафіяльні церкви чи прибудови до них. Ця традиція зародилася на Русі, коли її було поділено на багато князівств, а князі й бояри намагалися мати своїх угодників і святих, яких вважали «небесними покровителями» своїх князівств і вотчин. Згодом їх почали вважати «небесними покровителями» віруючих парафії. В одній парафії могло бути кілька храмових свят, залежно від того, скільки прибудов мала місцева церква.
У храмові дні в церквах проводили особливо урочисті богослужіння на честь конкретного святого, Богородиці, чудотворної ікони. Працювати в цей день — великий гріх. Віруючі вважають, що місцеві «святі», «чудотворці» є особливими покровителями саме їх парафії і що від них особливо залежать їх справи, сімейне щастя.