Мета гутірки
Допомогти юнацтву краще зрозуміти себе з психологічної точки зору - навчитись розуміти, розрізняти, усвідомлювати і сприймати свої емоції та емоційні стани.
План проведення
- Відкриття (5 хв)
- Вступ до теми гутірки (5 хв)
- Гра на вияв емоцій (10 хв)
- Бесіда про емоції та емоційний інтелект (50 хв)
- Підведення підсумків бесіди (10 хв)
- Тест на емоційний інтелект (10 хв)
- Закриття (5 хв)
Основний матеріал
Вступ:
- Чи задумуємося ми над тим, що нам безперервно говорить/нашіптує наш внутрішній голос?
- Як відрізнити емоцію, почуття, афект, настрій і переживання?
- Для чого нам висловлювати і розуміти емоцію?
- Які бувають емоції, звідки вони беруться, які їх властивості?
- Чи вмію я оцінити свій емоційний стан і відчути чужий?
Такими питаннями і багатьма іншими можна запросити юнацтво до теми сходин “Що я знаю про емоції і чому вони важливі?”. Важливо їх поставити риторично і не очікувати миттєвоих, а тим більше однозначних відповідей. Мета цих запитань – познайомити слухачів з темою, зацікавити до сприйняття інформації, дати можливість проаналізувати власний рівень обізнаності.
Гра:
Для того, щоб подолати бар’єр “ой, я нічо не розумію”, “це все дуже складно”, “я ще замала/ий для такого” – граємо разом в гру, яка наблизить до досить складної теми, але водночас і покаже, що це – про нас усіх, про те, що ми переживаємо щосекунди хочемо ми цього чи ні.
Суть гри: виховник заздалегіть готує окремі папірчики, на кожному з яких написано назву якоїсь емоції – на приклад “зніяковілість”. Чим більше папаірців – тим краще. Тоді, в залежності від кількості аудиторії, можна по-різному зорганізувати процес: поділитись на команди і позмагатись в часі, або ж просто в довільному колі подемонструвати один одному і повідгадувати емоції. Важливий момент – виховник також бере участь, а не лише модерує.
Бесіда:
Після гри тема сходин стане ближчою і цікавішою – важливо втримати ці моменти і плавно перейти до бесіди, яка розкриє основну суть. Умовно її можна поділити на 2 частини:
а) Все про емоції;
б) Все про емоційний інтелект.
Інформацію рекомендую взяти зі сторінок Вікіпедії – там дуже гарно описано основні речі, все чітко структуровано і доступною для розуміння мовою.
Практичні поради для проведення бесіди:
! Перед тим, як ділитись інформацією з юнацтвом – перечитайте спершу самі, підготуйтесь, щоб не читати з листка, а пояснити своїми словами + мати собі просто опрний матеріал.
!Візуалізуйте те, про що говорите – так краще сприймається інформація, краще концентрація
!Не полінуйтесь – підготуйте роздаткові матеріали для юнацтва (хай хоч роздруковані статті з Вікіпедії – самі навряд загуглять, а так хоч перечитають, раз надруковано – шось підкреслять)
Підведення підсумків:
Після бесіди не забудьте підвести підсумки, поцікавитись, на скільки юнацтво зрозуміло окремі речі, дати відповіді на запитання, поділитись досвідом.
Для кращого закріплення матеріалу, щоб зрозуміти його прикладність – кожен сам для себе може пройти тест на рівень свого емоційного інтелекту, якщо часу достатньо – то й інші (посилання на тести прикріплені до допису). Як показує практика – юнацтво дуже любить такий вид активності.
Якщо часу достатньо – можна разом переглянути діснеївський мультфільм, який дуже пасує до теми сходин – “Думками навиворіт”. Можна просто порекомендувати переглянути мультик вдома.
(В основі сюжету Райлі — звичайна 11-річна школярка, її поведінку визначають п’ять базових емоцій: Радість, Печаль, Страх, Гнів і Відраза. Емоції живуть у свідомості дівчинки і кожного дня допомагають їй справлятися з проблемами, керуючи усіма її вчинками. Вони знаходяться в мозковому центрі Райлі, де стоїть пульт керування її діями. Також тут накопичуються всі спогади дівчинки за день. Вони виглядають як невеликі скляні кульки різних кольорів, що позначають емоцію, з якою пов’язано той чи інший спогад. В кінці дня всі вони відправляються в спеціальне сховище).
Чому ця гутірка важлива і цікава? Навіщо її проводити?
Загалом тему емоцій дуже важливо піднімати і обговорювати з юнацтвом регулярно, оскільки у віці 11-18 років у хлопців і дівчат відбувається дуже багато змін в цій площині. Такі сходини (серія сходин) могли б всебічно розвинути юнацтво, познайомити краще з самим собою, допомогти справитись із поточними віковими проблемами і т.д.
Корисні посилання
- Все про емоції (доступно і по суті)
- Все про емоційний інтелект
- Тест на емоційний інтелект
- Тест на тип особистості
- Тест - яка півкуля мозку домінує
- "Думками навиворіт" - мультфільм на закріалення матеріалу
- Стаття про емоції, які немають назви в нашій мові
- Тест на знання "кольорових" метафор: Сolour expressions