Основний матеріал
До питань економічно-господарського виховання в Пласті. Гутірка для КВВ УПЮ.
Скачати презентацію можна тут
Мета Пласту
– Метою Пласту є виховання духовно і фізично загартованої молодої людини, доброго громадянина, новітнього провідника суспільства. Саме тому виховання у Пласті є всебічним, а ключовим поняттям є явище «зарадності» – вміння дати собі раду у будь якій життєвій ситуації. У сьогоднішніх умовах щораз більшого значення набуває так звана «суспільна зарадність» – розуміння законів, за якими функціонує сучасне суспільство та вміння використовувати їх інструменти.
– Ринкова економіка є однією з підвалин функціонування української держави. Ця система є новою для українського суспільства, що протягом 70 років жило в умовах командно-адміністративної економіки Радянського Союзу. Зважаючи на це, сучасна українська молодь у багатьох аспектах є «першопрохідцями» цієї системи, тому особливо потребує розуміння основ фінансової зарадності та економічної культури. Цього, на жаль, не забезпечує система державної освіти. Тим важливішою стає у цій справі роль Пласту.
Стереотипи
– Саме у радянській система цінностей були поширені стереотипи, що заробляти гроші – принизливо, бо це негідне прагнення до наживи. Ця думка походить від невміння достойно оцінити людську працю, що було закладено в радянській ідеології. Гроші – міра праці. Це найдосконаліший інструмент, який на сьогодні винайшло людство. Тому отримувати гроші за свою працю – це справедлива винагорода за вкладені знання, вміння та зусилля.
– Часто можна почути закиди, що Пласт – ідейна організація, а не організація для заробляння грошей. Ні те, ні інше. Пласт – в першу чергу виховна організація, а гроші є одним з інструментів її виховної методи.
Пластова метода
– Економічно-господарське виховання торкається усіх аспектів пластової методи. «Пластун ощадний» – одна з точок пластового закону. Допомога іншим – один з Головних Обов’язків пласт. А чим більше маєш, тим більше, як відомо, можеш віддати. Ці два засадничі постулати у поєднанні з практикою фінансової зарадності втілюються у фінансових точках пластових проб.
– Сплата членських внесків є обов’язковою умовою приналежності до Пласту. Це не тільки фінансова допомога організації, а й виховання дисципліни та відповідальності.
– Діловодство скарбника дає змогу навчитися основ праці із фінансовою документацію. Ця відповідальна посада навчає правильно розпоряджатися грішми та планувати їх використання.
– Наявність спільного виряду, власних домівок спонукає пластунів до раціонального господарювання та ощадного ставлення до свого і чужого майна. Від того, наскільки успішно вони з цим справляються, залежать умови їх пластування.
– Для тих, хто цікавиться економікою трішки глибше, існують вмілості «Економіст» різної складності. Вони дозволяють розвивати свої зацікавлення та ділитися знаннями з іншими.
Програма проб
– Фінансові точки у пластових пробах існували ще у 20-х роках ХХ ст. З’явилися вони і зараз. Вони покликані зміцнювати фінансову зарадність пластунів у щоденному житті. Вчать правильно заощаджувати, порадити собі у фінансовій скруті, розумітися на фінансовому плануванні та звітності та вміти правильно розпоряджатися ресурсами і навчити цього інших.
Пластові фінанси
– У своїй діяльності пластуни постійно мають справу із двоми видами витрат:
1. Особисті витрати: вкладка на табори та вишколи, купівля інвентаря для таборування, придбання пластової атрибутики та особистого виряду – все це потребує коштів.
2. Організаційні витрати: кошти для організації заходів та адміністративної діяльності Пласту. Організаційні витрати пластуни зазвичай покривають із внесків та коштів виділених державною владою або отриманих від спонсорів. Кошти ж на особисті витрати для пластування пластуни повинні заробити самостійно. Саме так писали основоположники Пласту, вважаючи це частиною пластової методи. Називалося два основних способи для досягнення цієї мети: ощадність та пластовий заробіток.
Ощадність
Ощадність – це особиста дисципліна і вміння зважувати, що є вартісним і цінним, а що другорядним. Саме така оцінка дає змогу зберегти гроші, час та інші ресурси. Ощадність є золотою серединою між марнотратством та скупістю, тож завдання пластуна – знайти баланс. Вміння заощаджувати з’являється паралельно із вмінням заробити, адже кошти не зароблені власними зусиллями цінуєш набагато менше, вважав Олександр Тисовський.
Пластовий заробіток
Пластовий заробіток – це цілий комплекс мікро завдань, які вишколюють пластуна. По-перше потрібно поставити ціль, по-друге – оцінити свої можливості, потім – придумати план (в тому числі фінансовий), зібрати команду, домовитися з іншими людьми, успішно перевести захід та підбити його підсумки, а найголовніше – ефективно використати зароблені гроші. Пластовий заробіток успішним можна вважати тоді, коли кожен з цих елементів буде реалізовано. А це, погодьтеся, не так вже й просто. Можливостей для пластового заробітку є безліч. Головне – вміти використати свої переваги: організованість, велику кількість робочих рук, вміння працювати з дітьми, майструвати щось власноруч, методичні напрацювання та знання і вміння здобуті при здачі різноманітних вмілостей.
Риси, які виховуємо
Економічно-господарське виховання у пластовій методі сприяє розвитку ініціативності та творчості, організованості та провідницьких здібностей. Заробляння коштів для доброго діла формує навики особистої та соціальної відповідальності. Організація заробкових акцій сприяє розвитку аналітичних здібностей, а фінансове діловедення навчає дисципліни у роботі з цифрами. Все це є необхідними атрибутами доброго лідера.
Важливі аспекти
При переведенні акцій на пластовий заробіток важливо звернути увагу на такі моменти:
– Мета заробітку. Потрібно враховувати, що пластовий заробіток перш за все повинен бути спрямований на виконання Трьох Головних Обов’язків. Важливо не лише навчитися заробляти та заощаджувати, але й вміти ділитися заробленим та правильно ці кошти використовувати.
– Батьки. Часто батьки вважають пластовий заробіток ледь не жебракуванням та даремною тратою часу. І воліють просто дати своїм дітям потрібну суму. Завдання виховника – пояснити їм виховні аспекти пластового заробітку і зробити їх своїми союзниками у цій справі.
– Компетентність виховника. Це річ, яка є надзвичайно важливою у всьому, що стосується праці з дітьми. Не можна чогось навчити юнацтво самому цього не знаючи чи не вміючи, тим більше, якщо справа стосується фінансів. Якщо почуваєте себе невпевнено – порадьтеся із досвідченішими людьми. Читайте, розвивайтеся, адже Пласт – це в першу чергу самовиховання. Не беріть на себе забагато, а якщо вже взяли, то прийміть і всю відповідальність з цим пов’язану.
– Правове поле. Питання, що стосуються грошей є небезпечними в тому сенсі, що вони пов’язані із майновою відповідальністю. Пласт є неприбутковою організацією, тому всі доходи, що отримано внаслідок заробкових акцій розцінюються як внески чи пожертви на діяльність організації. Візьміть це до уваги і в разі виникнення якихось сумнівів, читайте відповідні законодавчі акти. (ЗУ «Про об’єднання громадян», «Про дитячі і молодіжні ГО», «Про прибуток»).
Корисна література
Допоміжні матеріали з економічно-господарського виховання в Пласті можна знайти на блозі
Референтури економічного вишколу