ПРОГРАМА УПЮ
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОГРАМИ ДІЯЛЬНОСТІ ГУРТКА ПРИХИЛЬНИКІВ НА ЕТАПІ “СКОБИНОГО КРИЛА”.
Пам’ятайте мету Пласту, що все, що робите, має сприяти всебічному (фізичному, емоційному,
розумовому, духовному, соціальному) розвитку та самовихованню особистості, формування стійких
патріотичних почуттів і патріотичної самосвідомості, української ідентичності, плеканню сильного характеру свідомого, відповідального, повновартісного громадянина на основі пластового закону, християнських засад, націлюванні пластуна на добрі справи (служіння), зокрема через провідництво в громаді, країні, державі.
Коли юнак/чка були іменовані пластуном/кою-прихильником/цею, в нього/неї наступає новий цікавий етап пластування, який можна охарактеризувати трьома ключовими словами, що прагне типовий підліток:
– Пригоди
– Друзі, які творять свою маленьку «банду»
– Радість, веселість, неймовірні пережиття і щасливі миті.
Пластування для новоспеченого прихильника на етапі «Скобиного крила»:
– це «опірення», ставання на ноги, набуття необхідних базових пластових знань та вмінь. Спочатку помаленьку, згодом все швидше і впевненіше.
– це формування основ пластового характеру та світогляду відповідно до Пластового закону та ідейних засад
– це проходження певного випробування та ініціації на готовність бути дійсним пластуном.
Для нового гуртка, який складається із прихильників приблизно одного віку на чолі з гуртковим провідником старшого віку або впорядником:
– це шлях групової динаміки, в якому гурток як мала група проходить знайомство, притирання, формування внутрішніх зв’язків та створення команди десь на 2 рік спільного пластування (або криза і розпад). Пробування членами гуртка себе в різних ролях як в гуртку, так і під час зовнішньої активності через участь у різних пластових акціях, змагах, вишколах чи таборах. Зокрема хтось починає себе проявляти як неформальний лідер, хтось радо береться за функції писаря чи скарбника
– Це перехід від групи окремих розрізнених юнаків чи юначок в самостійну самовиховну одиницю – пластовий гурток, здатний до самостійного пластування на етапі 2 проби
– це шлях формування нового провідника (неформального лідера) з числа членів гуртка, який виростає разом із командою.
Різниця між програмою діяльності гуртка і куреня і першою пробою юнака/чки
Після вимог на прихильника, для юнака та юначки Програма УПЮ – це не лише зміст першої проби. Що ще може входити – далі в тексті.
Ідеально є, коли всі юнаки в гуртку в короткому часі, бажано одночасно є іменованими прихильниками. Для цього треба попотіти впоряднику чи гуртковому провіднику, який за це відповідальний.
Опісля цього моменту варто разом всьому гуртку провести своє планування і скласти програму діяльності гуртка етапу «Скобиного крила».
Залежно від віку членів гуртка, горизонт планування можна зробити на 1-2 роки.
Юнаки у віці 11-12 років ще не дуже здатні до системного планування і в них мотивація щось здобувати, якісь вимоги осягати є мінімальною. Нагадаємо, вони прагнуть гратись з друзями, пригод і яскравих емоцій.
Тому при плануванні варто провести з ними широке обговорення, що їх цікавить, чим вони захоплюються, які полюбляють ігри, заняття, їхні хобі, мрії.
В цікавій розповіді провіднику (впоряднику) варто представити базову програму рівня першої проби «Скобиного крила» – пластова ідея, пластова організація і т..д
Також варто представити традиційні в Пласті заняття і напрямки зацікавлень, зокрема:
– «життя в природі» і практичне пластування – мандрівки, таборування, піонірка (вишкіл «Бастіон», самозарадність (виживання), орієнтування на місцевості (вишкіл «Контра») тощо
– Спорт (спортивні ігри – Спартакіади, Кубок Комтура, змагання з мандрівництва Осінній, Весняний рейди, Снігохід, Трикутник смерті, Стежками Героїв тощо)
– Українознавчий (вивчення історії, географії, геополітичного становища, державного ладу України)
– національно-патріотичний – календар визначних дат (Покрова, Листопадовий чин, Крути, Свято Героїв, День незалежності та ін.), культ Героїв, про патронів куренів, пошанування національних символів, пошанування ветеранів національно-визвольної боротьби, упорядкування могил, плекання готовності до оборони рідної землі (ВП) тощо.
– культурно-мистецький (Орликіада, майстерки, хенд-мейд, День Пластуна, пластові пісні тощо)
– релігійно-обрядовий (ВВМ, Колядування, Різдвяна свічечка, Стійка біля Плащаниці, гаївки тощо).
– та ін.
Окремо можна розказати про спеціалізації, але слід пам’ятати, що вони на цьому етапі не мають домінувати. Наголосити про вмілості як цілі, які ми можемо осягати в тих чи інших напрямках зацікавлень.
Курінна діяльність. З іншого боку, якщо в юнацькому курені, до якого долучився цей гурток, є якісь особливі види активності, традиційні заняття, заходи, то про них варто також розповісти, зокрема це міг би зробити представник курінного проводу.
Підсумок планування
На основі суми цих всіх даних, «оформивши» зрозумілими термінами всі яскраві ідеї та захоплення юнаків, провідник гуртка сам чи з допомогою впорядника (або зв’язкового) формує програму діяльності гуртка «скобине крило» (в крайньому випадку основу цієї роботи робить впорядник). Краще відв’язатись від року як календарного періоду (календар використовувати як тло), а планувати весь етап першої проби, так щоб кожен член гуртка побачив, який шлях йому треба пройти разом із всім гуртком, щоб стати пластуном-учасником.
Гурток кінцевий варіант має розглянути і потвердити.
Візуалізація. Було б добре, щоб кінцевий варіант Програми візуалізувати яскравим способом – наприклад великий плакат на стіні із різними деталями (клітинками, стрілочками, табличками). Можна використати ідею легенди якось настільної гри, де треба ходити фішками по клітинках. Клітинки – це окремі завдання чи кроки в рамках осягнення всієї програми діяльності гуртка.
Кожен юнак може мати свій прапорець (або якусь фішку, фігурку), який застромлює на цю своєрідну карту їхнього розвитку і зростання як пластунів.
Ця велике зображення індивідуального поступу кожного юнака і гуртка в цілому може висіти в домівці і на кожних сходинах можна дивитись і нагадувати собі де ми є і куди рухаємось.
Поряд може висіти табличка хрестиків і рисок для точкування індивідуального активності чи навпаки – упущень, промахів.
В крайньому разі таку візуалізацію можна зробити в електронному вигляді десь в закритій групі гуртка в інтернеті. Пам’ятайте, те, що можна помацати, завжди має більший ефект.
Детальніше про те, як підготуватись до першої проби – «Скобиного крила»
Чи реально за 1 пластовий рік осягнути програму першої проби? Припустимо, що вік юнацтва 13-14 років, і в нас є час від вересня до липня, щоб пройти шлях «Скобиного крила».
Скільки є в нас часу?
– Сходини як базова форма. 9 місяців (вересень-травень), по 4 сходин – 36. Але слід врахувати, що кожного місяця є курінні сходини, можуть бути ще якісь накладки (свята, мандрівки, вишколи, акції тощо), то на навчальний період можна запланувати 25 сходин на цей період (загальна тривалість 50 год).
– Варто спланувати, щоб кожного кварталу у вас була мандрівка з гуртком, самостійно чи разом із куренем. одноденні, чи двох-трьохденні. Три мандрівки за період. Мандрівки можуть включати різні активності: вивчення вмілостей з практичного пластування, спорт, веселі ігри чи теренову гру. Або суто історично-краєзнавчі. Або з іншим змістом, цікавим учасникам.
– Свято весни в травні. Це 2-3 дні таборування із куренем та всім пластовим осередком. Це вже закріплення на практиці здобутого протягом року і підготовка до таборового літа.
– Тематичні заходи, вишколи, змагання – кілька в рік. Цими формами не варто зловживати, щоб вони не перебивали для гуртка прихильників внутрішньої діяльності, яка на даному етапі є більш важливою.
– Інша діяльність, не чітко регламентована в часі – гуртковий вертеп, гуртковий благодійний чи екологічний проект, відвідування спортивних тренувань тощо.
Сходини. Нагадуємо, що сходини є базовою виховно-вишкільною формою навчання і розвитку пластунів, які мають регулярно відбуватись (1 раз в тиждень у визначений час). Детальніше рекомендуємо прочитати книгу Ю. П’ясецького «Сходини юнацького гуртка». Традиційні елементи сходин – відкриття, впоряд, гутірка, ігри, майстерка/інструктаж, пісня, біжучі справи, закриття.
Чи реально за цей період осягнути всі вимоги першої проби? Плюс ще мають бути в програмі інші активності відповідно до зацікавлень та пропозицій членів гуртка.
Давайте проаналізуємо точки першої проби.
Гутірки чи інші форми вербальних занять (презентація, перегляд відео із обговоренням тощо) по важливих темах. Їх може бути близько 30-35. Наприклад:
Три головні обов’язки
– Три головні обов’язки
– Про вірність Богові і релігійність
– Про Пластовий закон
– Про державні і національні символи
– Про українську мову і важливість її щоденного плекання, захисту і розвитку
– Про добре діло
– Історія України (тут може бути кілька разів, бо об’ємна тематика)
– Про географію України
– Про сучасний стан України і її успіхи та досягнення
– Про своє рідний край, населений пункт
– Про українців у світі
– Про українську літературу і хто що читає, чи що варто прочитати
Пластова ідея
– Заснування скаутингу та Пласту
– Про пластові символи (емблема, гімни, обіт, вітання тощо)
– Про Патрона Пласту
– Про патрона куреня
Пластова організація
– Структура Пласту. Устрій гуртка та куреня
– Про пластові відзначення і перестороги та інші відзнаки в Пласті
Пластові заняття
– Про українську пісню і її цінність. Вивчення різних пісень протягом цього етапу
– Про впоряд. Практикування впоряду протягом цього етапу
– Правила чесної гри.
– Пластові ігри і забави. Практикування ігор і забав протягом цього етапу
– Про пластові корисні видання та інтернет-джерела.
– Про безпечне користування соціальними мережами та загалом інтернетом.
Життя в природі
– Про екологію та гармонія життя з довкіллям. Про сортування сміття, екологічну поведінку тощо
– Про важливість для пластуна вміти дати собі раду в природі – практичне пластування та самозарадність
Життєва зарадність
– Про рятівництво.
– Про правила доброї поведінки
– Про правила безпечної поведінки, зокрема про на дорозі
– Про важливість іноземної мови для саморозвитку і майбутнього життєвого успіху
– Про дискусію. Вміння висловлювати свою думку і чути інших
Тіловиховання
– Про здоровий та активний спосіб життя, зокрема про щоденну руханку
– Про безпеку на воді, зокрема про плавання
Теми практичних навчань через інструктажі, практичні вправи, а також на мандрівках та польових виходах:
Пластові заняття (можна в ході мандрівок чи інших пластових активностей):
– Пластові ігри. Провести три пластові гри.
– Що таке теренова гра, тереновий змаг, квест чи інші форми занять на місцевості. Взяти участь.
– Екскурсія. Як її проводити. Взяти участь.
Життя в природі (можна в ході першої мандрівки з ночівлею)
– Природознавство (інструктаж)
– Розпалювання вогню (практична вправа)
– Особистий пластовий виряд на мандрівку, на табір. Вміння пакувати наплічник (практична вправа)
– Піонірка. 6 вузлів і 1 в’язання (інструктаж, змаг перевірка знань та вмінь).
– Засади безпечної поведінки із інструментами (інструктаж)
– Намет.
Життєва зарадність (друга мандрівка із навчальними годинами)
– Як покликати на допомогу – основні служби. Як дізнаватись потрібні тобі дані, зокрема розклад транспорту, погоду тощо (інструктаж)
– Перша допомога – базові навички (інструктаж із практичним відпрацюванням)
– Засади орієнтування на місцевості та користування картою і компасом (інструктаж)
– Основи топографії. Сучасні засоби навігації (інструктаж із практичним закріпленням)
– Практика у дотриманні правил дорожнього руху
ВФВ
– Практикування окремих елементів на курінних сходинах та під час довго тривалішого перебування разом гуртком чи куренем.
– Окремий курінний вишкіл із ВФВ із підготовкою до курінного чи станичного змагу із ВФВ.
Співвідношення часу на програму першої проби і іншу активність. Рекомендовано гармонійно поєднувати, тому приблизно 50 % часу – це заняття по темах і точках першої проби, 50 % часу – на інші заняття відповідно до зацікавлень членів гуртка, куреня, станиці, місцевої громади тощо. Це дуже приблизна рекомендація, адже в кожному випадку ви можете індивідуально підійти до цього. Якщо віднайдете більше часу, то можете і більше годин присвячувати якомусь окремому напрямку, темі, зацікавленню.
Підсумки. Отже, на нашу думку, за один пластовий рік – 25 сходин, 3 мандрівки та Свято Весни, кілька тематичних заходів цей перелік тем у формі гутірок, інструктажів, ігор, практичних вправ тощо, а також літній курінний табір – можна осягнути достатній багаж знань, умінь та навичок, щоб підготувати юнака чи юначку до першої проби – «Скобиного крила».
Матеріали на сходини можна знайти як на Пластовій банці, так і на сайті “Посібник пластового юнацтва“, де зібрано дуже багато напрацювань за столітню історію Пласту – http://proba.plast.te.ua/
Як здійснювати перевірку «першої проби»?
Пам’ятаємо, що перша проба – це перше велике пластове випробування, чи ти можеш бути дійсним пластуном, повноцінним членом організації, впевнено носити пластову лілейку на грудях. Це підсумок шляху першого етапу програми УПЮ.
Інколи помилково першу пробу сприймають як набір із кілька десятків вимог, які треба за 1,5-2 роки виконати (ходити із бланком і «здавати точки»).
В задумі – перша проба – це підсумкове випробування пластової виробленості, характеру та ціннісної сформованості, своєрідна форма першої ініціації юнака/юначки.
Олександр Тисовський в «Житті в Пласті» на ст. 335 описує свої рекомендації, як здійснювати перевірку проби.
Можна надати кілька практичних порад.
1. Зголошення готовності до перевірки першої проби. Варто виробити традицію в курені, що юнак/юначка подають через гурткового провідника в Раду гурткових прохання, що вони готові приступити до перевірки першої проби.
2. Комісія. Рада гурткових разом із зв’язковим, який залучає впорядника чи кількох помічників з членів КВ формує перевірочну комісію. В курінному проводі за це несе відповідальність курінний суддя.
3. Тривалість. Перевірка має триває порівняно не довго, кілька тижнів. Якщо програма підготовки почалась у вересні, то оптимально, щоб цей процес тривав травень-червень, наприклад і з охопленням в цей період Свята Весни, коли юнака/юначку можна побачити в таборових умовах.
4. Форми перевірки:
- Спостереження за поведінкою, вчинками, проявами пластуна/пластунки.
- Цільові завдання із перевіркою відповідальності і виконавчої дисципліни
- Створення рольових ситуацій в яких проявляється виробленість, характер, цінності.
- Залучення до ігрових та змагальних форм
- Перевірка в екстремальних ситуаціях (таких, де треба швидко і правильно приймати рішення і діяти). Наприклад – алярм.
- Інтенсивне кілька годинне випробування базових практичних вмінь та навичок із вставками теоретичних питань (наприклад: «назви точки пластового закону навпаки», «заспівай четвертий куплет «пластового обіту»).
- Різні форми співбесід та неформальних розмов з метою пізнати думки, знання та міркування (прогулянка зі зв’язковим чи кимось із авторитетних пластунів).
5. Вислід перевірки. Успішно, не успішно – рекомендація знову пройти перевірку через якийсь час або якась інша характеристика. В разі позитивного результату, цей юнак чи юначка може очікувати моменту складання пластової присяги та іменування пластуном-учасником/пластункою-учасницею.
Детальніше про інтенсивне кілька годинне випробування.
Добре, щоб таке випробування проходило кілька кандидатів разом (ідеально – цілий гурток як команда).
Місце – це лісова місцевість (або передмістя чи сільська місцина), де можна влаштувати випробування.
Як почати – індивідуальний алярм – коротке повідомлення кандидату, коли, куди прибути, який виряд. Слід врахувати час навчання та інші обов’язки.
Провідником на випробуванні може бути або гуртковий провідник, якщо це старший юнак з куреня, який вів цей гурток, або представник курінного проводу, старший і авторитетний юнак.
Збоку за випробуванням спостерігає зв’язковий або впорядник. Дорослих бажано не менше двох для безпеки.
Програма випробувань:
– Біг по пересічній місцевості
– Подолання природних і штучних перешкод (рів, яр, потічок, крутий підйом/спуск, стіна, вузький прохід, дерево тощо.
– Перенесення вантажу командою
– Надання першої допомоги і транспортування потерпілого
– Орієнтування на місцевості чи в просторі, зокрема в складних умовах (із зав’язаними очима, в темноті, в тумані, без додаткових засобів, орієнтуючись по природних орієнтирах)
– Розпалювання вогню в складних умовах – вологі дрова, дощик
– Віднайдення кількох потрібних рослин і називання їх застосування
– Зав’язування на швидкість і правильність кількох потрібних вузлів
– Розставлення та згортання на швидкість намету
– Вправи із впоряду
– Прості вправи із тімбілдінгу
Це все проводити у високому темпі, із постійним “підганянням” провідником випробування.
В перемішку між практичними завданнями вставляти теоретичні завдання.
Завершити таке випробування варто на позитивній емоційній ноті, із братанням та дружнім співом пластового гімну чи курінної пісні. Опісля варто провести посиденьки в колі із чаєм і обговорити випробування із аналізом.
Якщо у вас цикл підготовки завершується курінним табором, то таке інтенсивне випробування можна включити в програму табору для тих, хто готові, в другій половині табору.
Церемоніал заприсяження.
Пластова традиція складання пластової присяги передбачає, що це відбувається на якомусь особливому місці, під час значної пластової події, в присутності членів юнацького куреня. Є різні думки, чи поєднувати це із більшим станичним, окружним чи крайовим заходом, чи лиш на рівні своєї великої «банди».
Особливе місце – часто таким є могили наших героїв, зокрема якщо є – могила патрона куреня. Або пам’ятники цих визначних постатей.
Час – це може бути і під час ДППП, Свята Весни, а якщо це влітку – то під час курінного табору.
Варто подбати, щоб проміжок між успішним завершенням перевірки першої проби і заприсяженням був не дуже довгим («Куй залізо, поки гаряче»).
Традиційно, присяга передбачає наявність державного, синьо-жовтого прапору, але інколи є традиція використовувати і курінний прапор із синьо-жовтими стрічками. Були випадки, що присяга складалась і на бойовому прапорі (червоно-чорному).
Присягу переводить зв’язковий куреня, або присутній авторитетний пластун, якому доручає це зробити зв’язковий. Слова присяги варто завершувати «І в цьому мені, Боже, допоможи», хоч їх нема в офіційному тексті. Це сильний моральний імператив. Також варто, щоб слова присяги провідник починав, а далі особа, що складає, повторювала сама.
Опісля новозаприсяжений і весь загал співають Пластовий Обіт як важливу церемоніальну пісню, яку усвідомлено перепускають через своє серце і розум.
І лиш тоді відбувається іменування із врученням пластової лілейки, шеврону та пов’язуванням хустки члена куреня (якщо є така традиція).
Також є різні традиції прийняття в повноцінні члени, які може вигадати собі курінь, і можуть передбачати якісь ритуали, обряди, символічне перетворення.
Поради щодо планування діяльності гуртка в рамках діяльності куреня.
Вересень. 3 сходин.
– Гурткова рада. Планування діяльності гуртка «Київська куша». Постановка цілі – пройти програму «Скобиного крила» і реалізувати свої гурткові зацікавлення (відвідування занять зі стрільби з лука (щомісячно) відповідно до легенди гуртка, допомога пораненим ветеранам АТО/ООС)
– Участь у курінній раді куреня з мандрівкою.
Жовтень. 4 сходин
– Курінні сходини з нагоди Дня захисника України. Участь у громадських заходах
Листопад. 4 сходин
Грудень. 3 сходини.
– Курінний захід з нагоди Дня ЗСУ, організований гуртком. Зустріч із ветеранами. Курінний змаг зі стрільби з лука.
– Участь у поширенні ВВМ.
– Підготовка гурткового вертепу на Різдво
Січень. 3 сходин.
– Колядування
– Участь у крайовому заході «Пам’ятай про Крути” із мандрівкою на станцію Крути.
Лютий. 4 сходин.
– Участь у пам’ятних заходах із вшанування героїв Небесної сотні
– Участь у станичному заході з нагоди Дня народження Бі-Пі
Березень. 3 сходин.
– Гуртковий вишкіл із мандрівництва, картографії та орієнтування на місцевості.
Квітень. 2 сходин
– Участь у заходах з нагоди ДППП.
– Участь у великодній стійці та гаївках
– Участь у змаганнях «Весняний рейд»
Травень. 3 сходин.
– Курінний вишкіл із табірництва перед СВ із ночівлею
– Участь з куренем у СВ.
– Участь у заходах з нагоди Свята Героїв
Червень. 1 сходини
– Підсумкові сходини.
– Підсумкова гурткова мандрівка з метою підготовки до курінного табору.
Липень. Курінний табір. Участь з куренем у після таборовій зустрічі.
Серпень. Участь у крайових таборах.
Вийшло 30 сходин, 1 гуртковий вишкіл, 1 курінний вишкіл, 1 курінний змаг, 1 гурткова мандрівка, 1 курінна мандрівка, кілька гурткових виїздів на акції/заходи.
За цей час цілком реалістично реалізувати програму першої проби, додаткові зацікавлення членів гуртка, участь у житті куреня, станиці, зовнішню активність.
Звісно, в діяльності кожного гуртка буде свій особливий шлях, і хтось може швидше, а хтось і значно більше використати часу для осягнення програми першої проби.
В базових рекомендаціях класичної пластової літератури вказано, що на кожен із трьох етапів УПЮ відводиться орієнтовно третина часу “юнакування”, тобто 1,5-2 роки, якщо юнак чи юначка приходять до Пласту в 11-12 років.
Бажаємо успішного планування і скобиного лету!