Фотографія автора

“Формування та контроль неформального кола спілкування всередині гуртка за участі виховника”

Вступ

 

   При роботі з гуртком певний період (2-3 роки), юнацтво здобуває вищі ступені, проходить низку вишколів, заходів, організовує вже свої проекти і таким чином весь цей час грають у Велику гру, дотримуються її правил та законів. Впорядник/впорядниця спираючись на Правильний УПЮ (де описані повноваження діловодів, форми занять гуртка) проводить сходини (заняття) з гуртком належним чином. Але у сучасному світі юнацтво важко зацікавити лише заходами, сходинами ( особливо, якщо сходини тільки 1 раз на тиждень) інтерактивними методами, їм потрібні також неформальні збірки і зустрічі. 

    Трапляються моменти, коли дитина приходить до Пласту, займається, їздить на заходи, а потім їй перестає бути цікаво і вона відходить. 

     На мою думку, виховнику варто приділяти гуртку увагу і поза пластовими заняттями. Наприклад збиратися без одностроїв у кіно, грати у настільний теніс, ходити на каву і при цьому відкритіше спілкуватися на різні теми, які їх цікавлять.

Тоді юнацтво зрозуміє, що гурток є і за межами сходин або заходів і також це ще краще здружить їх і покращить комунікацію. 

    Дуже важливо щоб юнацтво відчувало себе вільним, щоб розуміли, що є закони, правила, меж, але що і є моменти, коли можна вийти за ці межі. 

  Але звичайно важливо впоряднику/впорядниці пояснити і навіть ввести правила таких неформальних збірок (бо вони можуть вийти з під контролю і перенестися на заходи, вишколи). 

 

  Приклад з мого юнацтва

 

У гуртку, у якому я юнакував, відбувалися сходини 1 раз на тиждень. З часом нам стало не вистачати того часу. І ми почали зустрічатися по 3-4 рази на тиждень. Ходити грати в приставку, кататися на роликах та і просто так. І завдяки цим неформальним зустрічам ми ще краще здружилися і коли вже перейшли в старшопластунство (вікова група 18+), всі були кращими друзями з якими і в вогонь і в воду.

 

  На мою думку, неформальне коло спілкування корисне тим що:

  • Покращує комунікацію в гуртку, дає можливість юнацтву краще розкритися один перед одним;

Наприклад:  Впорядник може призначити юнака/ку в грутку,  який/ка буде відповідати за організацію збірки гуртка в різних місцях ( кафе, кіно, настільні ігри);

  • Дає розуміння, що є свобода, а не тільки обмеження та правила;

Наприклад: На цих збірка юнацтво може не обмежувати себе в дисципліні, відкритості, а також втілювати свої бажання і ідеї 

  • Створює у гуртку команду і мотивує переходити в старшопластунство та набирати гурток;
  • Знаходиш найкращих друзів на все життя. 

 

 

Приклади проведення неформальних ігор та заходів:

Футбол

Мета: фізичний розвиток, вправи на свіжому повітрі, командотворення

Вік: 14-18 років

Обладнання: мяч, футбольне поле, маніжки, вода, аптечка, футбольна форма, свисток

Час: 2 год ( в залежності від фізичної спроможності гуртка)

  1. Дати завдання гуртковому проводу домовитись про оренду поля
  2. Писарю скласти виряд та викласти інформацію про місце та час збірки. Ознайомити з правилами гри;
  3. Скарбнику підготувати реманент: мяч, маніжки, насос, воду і т.д; 
  4. Гуртковому та судді проконтролювати присутність гуртка.
  5. В перерві після 1 тайму провести гутірку про історію зародження футболу в світі.
  6. Після гри гуртковий похід до піцерії і обговорення гри.

Мене непокоїть те, що в коробці

Мета: єднання учасників групи, обговорення спільних проблем, формування сприятливого психологічного клімату.

Кількість учасників: 5-8

Тривалість: 30-45 хвилин

Хід виконання:

  1. Попросіть учасників групи анонімно записати на окремих папірцях одним – двома словами те, що їх зараз турбує або непокоїть: контрольна робота, конфлікт у гуртку, підготовка проекту, особисті переживання тощо.
  2. Усі аркуші складіть в одну коробку.
  3. Запропонуйте кожному учаснику навмання обрати аркуш і, описавши занепокоєння іншого, запропонувати свій спосіб розв’язання проблеми.
  4. Намагайтеся обговорити всі проблеми.
  5. Вправу буде закінчено тоді, коли в коробці не залишиться папірців.

Правда-брехня

Мета: знайомство інших зі своїми вміннями, навичками та здобутками, створення приязної атмосфери в гуртку

Кількість учасників: 5-8

Тривалість: 20–25 хвилин

Хід виконання:

Попросіть членів гуртка по черзі озвучувати три факти про себе, один з яких є неправдою. Завдання інших — здогадатися, що зі сказаного є брехнею.

Варіація гри: кожен пише на одному стікері два правдивих факти про себе та один неправдивий. Впорядник збирає стікери та клеїть їх на підлогу або дошку. Гуртку слід здогадатися, кому належить той чи той стікер. Автор написаного самостійно зізнається, що є правдою, а що – ні.

 

Чарівник

Мета: усунення проблемних ситуацій, об’єднання членів гуртка, формування сприятливого психологічного клімату.

Кількість учасників: 5-8

Тривалість: 15-25 хвилин.

Хід виконання:

Запропонуйте гуртку уявити, що вони зустріли чарівника, який може виконати три будь-які їхні бажання, що стосуються пластового життя: змінити провід гуртка, додати предмети до програми. Обговоріть з дітьми, що їм хотілося б змінити і чому, якими можуть бути наслідки таких змін, що треба зробити для того, щоб здійснити зміни в реальності

Корабельних аварій
Цілі: 

  • Дослідження процесу особистого і групового прийняття рішення. 
  • Розвиток рефлексії. 
  • Розвиток відповідальності. 
  • Навчання ефективному поведінки для досягнення згоди при вирішенні групових завдань.
  • Вивчення механізмів комунікації. 
  • Сполучені групи. 
  • Виявлення лідерів. 
  • Усвідомлення ролі лідера в груповому прийнятті рішення.
  • Умови реалізації: 

Час: 1,5-2 години. 

Обладнання: Простір, необхідне для розміщення всіх учасників.

  •  Папір і олівці. 
  •  Дошка для списку предметів або ксерокопії зі списком предметів. 
  • Кілька спостерігають за грою. 
  • Провідний, що має навички дослідження групових процесів.
  • Уважне вивчення інструкції групою 1 раз (питання по інструкції виключаються).

Інструкція:

Ви дрейфуєте на яхті в південній частині Тихого океану. Внаслідок пожежі більша частина яхти і її вантажу знищена. Яхта повільно тоне. Ваше місцезнаходження неясно через поломки основних навігаційних приладів, але приблизно ви знаходитесь на відстані тисячі миль на північний захід від найближчої землі.

Нижче подано список з 15 предметів, які залишилися неушкодженими після пожежі. На додаток до цих предметів ви маєте в своєму розпорядженні міцний надувний рятувальний човен  з веслами, досить великим, щоб витримати вас, екіпаж і всі перераховані нижче предмети. Майно що залишилося складає кілька коробок сірників і п’ять однодоларових банкнот …

Ваше завдання – класифікувати 15 нижчеперелічених предметів відповідно до їх значення для виживання: –

  • Секстант – 15 
  • Дзеркало для гоління – 1 
  • Пятігаллоновая каністра з водою – 3 
  • Протимоскітна сітка – 14 
  • Одна коробка з армійським раціоном США – 4 
  • Карти Тихого океану – 13 
  • Подушка (плавальний засіб, санкціоноване береговою охороною) – 9 
  • Двухгаллоновая каністра нафтогазової суміші 2 
  • Маленький транзисторний радіоприймач – 12 
  • Репелент, що відлякує акул – 10 
  • 20 квадратних футів непрозорого пластика -5 
  • 1 кварта пуерто-риканського рому міцністю 80% – 11 
  • 15 футів нейлонового каната – 8 
  • 2 коробки шоколаду – б 
  • рибальська снасть – 7

Короткий опис:

Провідним зачитується завдання і дається час на його виконання – 10 хвилин.

Після виконання завдання кожним учасником всі об’єднуються в пари з тим же завданням. Час – 10 хвилин. Наступні групи по 2 людини, потім по 4 чоловік, по 8 чоловік. Час – по 15 хвилин. Далі всі учасники діляться на дві рівні групи і отримують те ж завдання і час – 20 хвилин

Остання стадія – об’єднання всіх учасників в одну групу і час – 30 хвилин. Виграти можна тільки в тому випадку, якщо група прийшла до єдиної думки щодо місця в класифікації кожного з 15 предметів. Після того як група проранжувала 15 предметів в залежності від їх важливості, результат порівнюється з правильним порядком. Потім проводиться аналіз того, як це було і чому було саме так.

Зразкові питання: 

  • Які види поведінки допомагали чи заважали процесу досягнення згоди? –
  • Які риси поведінки лідера проявилися? –
  • Хто брав участь, а хто ні? –
  • Хто чинив вплив і чому? –
  • Яка була атмосфера в групі під час дискусії? –
  • Оптимально чи використовувалися можливості групи? –
  • Які дії робили учасники гри для просування своїх думок? –
  • Як поліпшити прийняття рішення групою? –
  • Хто з лідерів брав на себе відповідальність? –
  • Як група допомагала лідерові проявляти свої лідерські якості? –
  • Які механізми спілкування сприяли ефективній взаємодії учасників групи?

Підводячи підсумок розглянутому вище, хочемо відзначити, що дана особистісно-орієнтована виховна технологія являє собою розвиток ідей і методики колективно-творчого виховання за допомогою технологій соціально-психологічного тренінгу, організаційно-діяльнісних і сюжетноролевих ігор, які в значній мірі підвищують автономність особистості в групових процесах, поглиблюють механізми рефлексії та самореабілітації, сприяють цілеспрямованому особистісному розвитку, дозволяють погоджувати групові процеси та особистісні в спілкуванні, творчості, реалізації особистісних цінностей і переконань.

Центральної соціально-педагогічної категорією даної технології виступає лідерство, яке, з нашої точки зору, найбільш адекватно втілює цінності та орієнтири особистості і суспільства, виховуючи особисту активність, громадянськість і патріотизм.

Зародження і розвиток самоврядування гуртка як закономірний ефект реалізації даної технології на певному етапі дозволяє найбільш оптимально поєднувати інтереси особистісного розвитку, самовизначення і самореалізації з необхідними суспільству формами соціальної активності, підготувати висококультурного і відповідального парламентарія і виборця.

 

ВИСНОВКИ:

Також є варіант збільшення кількості сходин. Як відомо сходини відбуваються щонайменше 1 раз на тиждень, але кожен гурток може вирішити збиратися скільки завгодно разів. І тоді це може замінити неформальні зустрічі і дати такий самий ефект. 

     Коли є хлопці віком 13 років, можна розповісти їм про гурткову систему і запропонувати впровадити в гуртку.

    “Гурткова система це – адаптована і засвоєна в більшому чи меншому ступені, але основне те, що мусять бути постійні малі групи, кожна під відповідальністю провідника, і ці групи мають бути організовані як пластові гуртки.

 Візьмемо гурток, що складається з шести хлопців. Оскільки ця одиниця створена для праці, гри, дисципліни, таборування, добрих вчинків, то важливо призначити здібного, відповідального пластуна, який міг би бути провідником у цій групі. Здібний не значить, що він він має бути дуже розумний. Йдеться про те, що він  має вміти повести за собою друзів. Якості провідництва є частково, природними, а частково набутими. Природні якості дуже важливі, однак яким би досконалим не був хлопець, він не може стати справді успішним провідником, якщо не володіє тими особливими якостями – особистим магнетизмом, – що ведуть друзів в праці і грі. Набуті якості можна швидко розвинути звичайним пластовим вишколом за методом гурткової системи.”

         Гарний ефект виникає, коли старші юнаки виховують молодших або навіть стають підбратчиками. Через пару місяців дуже гарно видно, як дорослі хлопці змінюються і набувають вмінь провідників 

 

   Всі дорослі виховники є волонтерами і виділяють свій власний час для проведення сходин і за це не отримують матеріальної винагороди. І багатьом може бути складно збиратися більше 1 разу на тиждень. Але головне організувати процес,  юнацтво підхопить і самі продовжать. 

  Але як казав мій впорядник ” Покажи мені свій розклад дня і навіть якщо в тебе ЗНО, робота, 3 дітей, я знайду 1-2 години на день для проби”, тому все залежить від Вас.

  Після впровадження неформального кола спілкування,  комунікація, командна робота, мотивація організовувати, дружність в гуртку покращиться і підніметься ефективність виховної роботи. Головне, щоб діти також розуміли, що виховник 

“на їхній хвилі” і не має якоїсь межі або прірви у спілкуванні та відкритості.

   Зазначу, що у моєму гуртку розвивається неформальне спілкування і діти знають, що можна розповісти речі, про які вони не в змозі поговорити з батьками. Але і також, що є правила, яких треба дотримуватися.

Наприклад:

  • Розмови на вільні, відкриті теми, про які складно говорити з іншими;
  • Що відбувається на зустрічах, залишається на зустрічах. Тим самим діти знатимуть,  що можна довіряти цьому колу спілкування;
  • Не переносити неформальні справи на пластові заходи та сходини. Повинна бути межа, і це важливо пояснити дітям;
  • Якщо порушуються правила, можна зменшити інтенсивність зустрічей. 

 

   Ведення таких зустрічей провідником в гурткову систему дозволить краще розуміти юнаків, їх потреби та покращить комунікацію з ними. 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *