«Кожна дитина має право на пригоди». Беар Грілз.
З чого починається «Пластування для хлопців» Бі-Пі та «Життя в Пласті» Тисовського? З гутірки про чар пластування, про любов до природи та про пригоди з друзями.
Манять до пластування перш за все пригоди, можливість спілкування із друзями, отримані при цьому пережиття.
На жаль, в теперішній пластовій праці виховників про це часто забувається.
Багато юнаків приходять у Пласт із ентузіазмом, запалом, прагненням до мандрування, відкриттів. Але якщо вони цього не віднаходять протягом кількох місяців, то їхній запал зникає і багато із них відпадає.
Пригоди, мандрівки, ігри, інші цікаві заняття на природі здавалося б мали бути невід’ємною основою програми пластового гуртка і куреня.
Але в останнє десятиліття внаслідок глобальних змін в суспільстві, зменшення рухової активності людини, засилля комп’ютерів та інших засобів комунікації тощо все більше спостерігається відірваність від співжиття із природою в пластуванні.
Споглядання показують, що в програмі праці типового куреня чи гуртка дуже мало є мандрівок, практичних занять із табірництва, куховарення, піонірки, орієнтування, самозарадності тощо.
Більшість із розвідувачів, які приїжджають на крайові табори, мають мало практичних навичок життя в природі. В їхньому життєвому досвіді часто був 1-2 таборування.
Деякі «друзі» пояснюють, що практичне пластування все менше на часі, що зараз більш актуальніше є поширення «комп’ютерних» вмілостей тощо. Звісно, що часи змінились, і для життя в суспільстві зараз більш потрібніші інформаційні технології, ніж вміння з піонірки.
Але для виховання особистості, всебічно (фізично, емоційно, розумово, духовно, соціально) розвинутої, спілкування із природою через співжиття, практичні вмілості, мандрівки та таборування є конче потрібне.
Отже, в нас поширилось так зване «теоретичне» пластування, коли здають точки проби та вивчають вмілості (не від знання, а від вміння!).
Що дають пригоди юнаку? Дуже багато.
Це найперше позитивні пережиття, відчуття радості і захоплення, романтика. Це відчуття свободи, самостійності, відповідальності за себе та інших. Пригоди, особливо екстремальні, виробляють сильні риси характеру, гартують волю. Виробляють шляхетність та мужність. Долаючи в пригодах випробування та виклики, перепони, здобуваючи позитивні результати, нові вершини, перемоги юнак стає сильнішим, впевненішим у собі, щасливим в решті решт.
Звісно, що найкращі пригоди – в дикій природі, яка дає молодій людині безліч підстав для пережиття краси, спілкування із тваринами та рослинами.
Варто також зазначити, що в останні роки серед молоді в світі та Україні поширюються різні види активного дозвілля. Люди побільше прагнуть вириватись на лижі, веломандрівки, піші подорожі, мандрування в різні цікаві краєзнавчо-історичні місця.
Отож, друзі зв’язкові, курінні, гурткові! Побільше подорожуйте зі своїм юнацтвом, даруйте їм чар пластування в пригодах та захоплюючому спілкуванні в пластовій «банді», її перемогах, здобутих вершинах, подоланих перешкодах.
«Я любив пригоди і хотів побільше проводити часу із друзями в наших юнацьких затіях. Саме це було в скаутінгу. Тому я і став скаутом» (Беар Грілз).
4.01.11 М. Бігус