Завдання: Щоранку роби руханку. Покажи, які вправи ти щоранку робиш підчас руханки.
Матеріали: глина для ліплення або пластилін, зубочистки, надруковані та розрізані на окремі картки кольорові картинки динозаврів, можливо текст пісні.
Тривалість: 1 година 30 хвилин
Більшість зображень взяла з відкритої сторінки Марисі Рудської в фб.
- Відкриття сходин – 5 хвилин
Рій «_____», збірка в колі, Вирівняти коло, Спочинь, До молитви, Новацька вранішня молитва (Сині дзвіночки), По молитві, Струнко, Пісня новаків і новачок, ройовий обряд, відкриємо наші сходини новацьким привітом «Готуйсь!», Розхід.
- Розповідь (наскрізна) – 5 хвилин
Археологи – люди, котрі викопують із землі всілякі давні речі, розповідають, що колись усе у світі було не так. Кажуть вони, що спочатку у світі не було людей, зате було багато тварин. А ще дерева і всі рослини були величезні. Бо на землі було тепло і волого, от усе собі й виростало велике-велике. Їжі було багато – тому тварини теж могли бути величенькими. Отакий наш теперішній слоник у порівнянні з динозаврами, котрі тоді жили (малюнок 1).
Тварини були дуже різні, але усім усього вистачало, бо кожен їв тільки те, що йому підходило по зросту. Давайте зараз спробуємо уявити, як би ми харчувалися, якби жили у ті часи. Гляньте, які різні були первісні тварини (малюнок 2 і 3 можна прикріпити десь у кімнатці й діти подивляться, а можна показати на проекторі абощо). Отже, якби ми були маленького зросту, то їли би траву, якби такі були середненькі, то могли би гризти кущі, а якби були такі високі, то діставали би до дерев. Потренуємося?
- «Трава, кущі, дерева» – 5 хвилин
Це така дуже класична гра, всі стоять у колі, ви ведучі, теж у колі. Говорите «трава», показуєте, що треба присідати або нахилятися і торкатися при цьому підлоги, «кущі» – просто стоїте, «дерева» – підіймаєте руки вгору або підстрибуєте. І от спершу кажете і показуєте одне і те ж, а діти мають повторити, а потім говорите одне, а показуєте інше. Діти мають робити те, що ви говорите. Гра на уважність. Якщо хочете, можна, щоб той, хто помилився, вибував, але це весела руханка, краще без вибування.
- Розповідь (продовження) – 5 хвилин
Класно, ми б із вами точно вижили у тому світі 🙂 Так от, як я вже казала, у тому світі всіх усе влаштовувало. Спочатку багато років тварини жили мирно, їжі було вдосталь, а вони вели здоровий спосіб життя. А що таке здоровий спосіб життя? Правильно: добре харчувалися, вчасно лягали спати, пили достатньо води, їли лише корисне, жодних там чіпсів чи кока-коли, багато солодощів у батьків не просили, дорогу на червоне світло не перебігали, поводилися чемно одне з одним. Вони були обережними зі слаймами й не ліпили їх одне одному у шерстку. А ще вони не сиділи годинами у смартфонах, бо у них ще не винайшли Інтернет. Але найголовніше, кожного ранку вони збиралися групками й робили руханку. Чому? Бо це допомагало бути бадьорими, сильними та здоровими.
- Гра (фізичні вправи) – 15 хвилин
Я вам зараз дам картинки – майже фотографії – усіляких тварин. Ви собі оберете одну. А потім повернетеся на свої місця, сядете, заплющите очі, познайомитеся і розкажете нам про те, як звуть вашого нового друга, що він їсть і яку одну фізичну вправу він або вона люблять, що ця вправа допомагає йому тренувати. Обирайте.
(Далі діти по колу представляють своїх динозаврів (малюнок 4) і всім показують вправу, а інші повторюють. Ви поправляєте суто технічно – допомагаєте провести її правильно. Можна наперед роздати дітям листочки, де буде написано, яку треба придумати вправу – на голову і шию, плечі, передні лапи, талію, спину, ноги, адже варто робити вправи у потрібному порядку. Можна просто написати частини тіла на звороті картинок динозаврів).
- Майстерка – 20 хвилин
Гарно потренувалися. Упевнена, ваші динозаври хотіли б залишити вам щось на згадку. Вони довго думали й вирішили, що найкраще буде, якщо ви заберете з собою відбиток їхньої лапки. Подивіться ще раз на свого героя чи героїню і відтисніть-виліпіть слід. Щоб робити кігтики скористайтеся зубочистками. Вони – тваринки – підкажуть вам, як виліпити. Слухайте своє серце 🙂
- Розповідь (продовження) – 5 хвилин
А тепер час сказати нашим динозаврикам па-па, бо археологи, звісно, сперечаються, чому усе змінилося. Але чи то на землю впав великий метеорит, чи вибухнув якийсь необачний сердитий вулкан чи хижий льодовик почав на неї наповзати з океану, але за короткий час усі динозаври зникли або пристосувалися до змін і стали меншими – майже такими, як наші крокодили, ящірки та кажани. Ми тільки точно знаємо, що усі ті, хто робив руханку і вів правильний спосіб життя легко дали собі раду з тими змінами. Але так чи інакше, на землі почалася довга зима і на ній королями стали мамонти. На їхню честь ми й вивчимо пісеньку.
- Пісня «Мамонти» – 10 хвилин
Акорди, аудіо та відео до цієї пісні тут: https://www.pisni.org.ua/songs/220756.html
Біла хуртовина замела тайгу,
Сніг пухнастий стелиться, вся тайга в снігу
По тайзі засніженій через бурелом…
Мамонти, мамонти рвуться напролом!
Сірі велетенські, наче валуни
Сірі волохаті древні ці слони
По тайзі засніженій через бурелом…
Мамонти, мамонти рвуться напролом!
Вся суть пісні в тому, що перші три рядки кожного куплету співаються дуже спокійно і протяжно, а на четвертому можна кричати й тупотіти ногами 🙂
- Розповідь (продовження) – 5 хвилин
Гарно заспівали, мамонти пишалися б вами. Як ви знаєте, не може бути такого, щоб увесь час була зима. Так і тоді зима минула і настав цілком придатний клімат – погода така більш-менш. Саме тоді, кажуть археологи, з’явилася Людина. У неї були класні очі, не такі, як у тварин по боках голови, а попереду – такі, які дозволяють багато бачити й швидко помічати все-все, що відбувається. А ще класні руки, а найкращіший – великий палець, котрим можна все хапати й тримати у руках, можна малювати, писати, тримати молоток, пилку і навіть телефон. А ще без великого пальця ніхто з тварин не міг показувати лайк. Люди були до всього ще й розумні, тож вони перетворилися на найнебезпечнішого хижака, витривалого, хитрого. Дехто каже, правда, що верблюд витриваліший, але він же тільки у пустелі живе, а люди – всюди. І от людина де перескочила, де перепливла, та так і заселила усю землю. І почала полювати. Спробуємо і ми відчути себе на її місці. Повторюйте за мною.
- Самодіяльна гра «Ми полюємо на лева» – 5 хвилин
Тут трошки інші слова цієї гри, але суть та сама: https://youtu.be/OVbXnMcqnxE
- Ми полюємо на лева (спершу кожну фразу кажете ви, новацтво повторює її)
- Ми його не боїмось
- В лісі ми його знайдемо
- І захопимо в полон.
- А що це там?
- А це ріка…
Далі фрази діти не повторюють, їх кажете ви, а новаки роблять те, що і ви:
- Її не переплисти (показуєте), її не обійти (показуєте), під нею не проповзти (показуєте), тож рушимо вперед. Хлюп-хлюп, хлюп-хлюп, хлюп-хлюп (ви з дітьми «ідете» – плескаєте долонями кожен по своїх ногах)
І все повторюється знову («Ми полюємо на лева» і т.д. аж до «а що це там?»)
- А це пісок…
- Його не обійти (показуєте), під ним не проповзти (показуєте), його не перелетіти (показуєте), тож рушимо вперед. Уу-уу, уу-уу, уу-уу (показуєте, як пробираєтеся через піщані валуни, вітер).
І все повторюється знову («Ми полюємо на лева» і т.д. аж до «а що це там?»)
- А це трава…
- Її не обійти (показуєте), під нею не проповзти (показуєте), над нею не пролетіти (показуєте), тож рушимо вперед. Шух-шух, шух-шух, шух-шух (потираєте долоні одна об одну, щоб показати, як шелестить трава.
І все повторюється знову («Ми полюємо на лева» і т.д. аж до «а що це там?»)
- А це гора…
- Її не обійти (показуєте), під нею не проповзти (показуєте), над нею не пролетіти (показуєте), тож рушимо вперед. Туп-туп, туп-туп, туп-туп (тупаєте ногами).
І все повторюється знову («Ми полюємо на лева» і т.д. аж до «а що це там?»)
- А це ЛЕВ… Тікаємо! Туп-туп, туп-туп, шух-шух, шух-шух, уу-уу, уу-уу, хлюп-хлюп (видихаєте, змахуєте з лоба піт, усміхаєтеся). Утекли.
- Розповідь (завершення) – 5 хвилин
Як бачите, люди дуууууже сміливі істоти 🙂 А ще більше розумні. Адже якщо тварина сильніша, то від неї потрібно утекти. А якби не робили руханки, то не зуміли б врятуватися. Тож і динозаври, і мамонти, і давні наші предки люди, і я також нагадую вам, що потрібно щодня робити руханку, їсти те, що корисно і смачно, а також вчасно лягати спати. На тому наші сходини закінчуються. Ростіть здоровенькі.
- Закриття – 5 хвилин
Рій «_____», збірка в колі, Вирівняти коло, Спочинь, хвилинка братчика-сестрички, новацька розмова, До молитви, Новацька вечірня молитва, Струнко, Закриємо наші сходини новацьким гаслом «Готуйсь!», Розхід.
Малюнок 1
Малюнок 2
Малюнок 3
Малюнок 4 (різні тварини для вправи)
Мамонт | Кецакоатль |
Птеродактиль | Птеродактиль |
Ігуанодон | Анкилозавр |
Тиранозавр | |
Зубр | |
Шаблезубий тигр
|
Арсінотерій
|
Стегозавр
|
Стегозавр
|
Пахеринозавр
|
Парасауролофус
|
Діпротодон
|
Апатозавр
|
Овіраптор | Жирафатитан
|
Алозавр | Шерстистий мамонт |