Фотографія автора

Підготовка інструкторів по сноубордингу

спеціалізації

Завантажити проект в форматі PDF можна тут.

Уклали:
ст.пл.скоб-обс. Андрій Кутинський, ВБ
ст.пл.скоб Станіслав Провальний, ВБ

Редактор:
ст.пл. Наталя Драпак

І. ВСТУП

Ціль: знайомство, перевірка спорядження, одягу, пояснення правил поведінки на схилі,
розминка

Знайомство з учнями:
• Поясніть правила школи і розкажіть про місця для зустрічі;
• Дізнайтеся якомога більше інформації про учнів (про стан здоров’я протипоказання – якщо є
– і їх уміння кататися);
• Виходячи з групою на схил, зверніть увагу на безпеку і організацію;
• Виберіть рівний, підготовлений схил без ухилу, бажано огороджений (подалі від місць
посадки та висадки з підйомника).

Рекомендації:
– Якщо при знайомстві з’ясувалося що в групі вже є учні, що відвідували перший урок відразу ж
запропонуйте перший раз їм позайматися окремо від початківців (перше заняття не вимагає
повторного відвідування) або приєднатися до вас через урок;
– Всі пояснення і знайомство бажано провести у вигляді бесіди на шляху до місця заняття.

Перевірка спорядження:
1. Сноуборд:
• Довжина сноуборду, коли ви ставите його вертикально повинна бути від підборіддя до
носа, для початківців трохи менше.
2. Кріплення:
• Кут розвороту кріплень;
• Ширина між ними;
• Стійка.
3. Стійка:
• REGULAR – ліва нога попереду;
• GOOFY – права нога попереду.

Є кілька тестів щоб вибрати стійку. Задня нога – це та нога, на якій людина стоїть коли тримає
баланс, та якою б’є по м’ячу під час гри у футбол і т.д.

Рекомендації:
співпрацюйте з працівниками прокату, найкраще проінструктувати клієнта про вибір спорядження
ще до того, як він отримає його у прокаті.

4. Черевики:
• Перевірте, чи правильно вони зав’язані;
• Чи правильно заправлені язики;
• Зверніть увагу на штанини штанів і комбінезонів – вони повинні бути поверх  черевиків.
5. Одяг:
• Перевірте у всіх відповідність одягу до погодних умов, а також наявність рукавиць.

Рекомендації:
під час перевірки спорядження поясніть основні терміни необхідні для заняття, використовуйте
робочий час ефективно.

Термінологія (пояснити і показати):
• Ніс, талія і хвіст сноуборду;
• Передній кант;
• Задній кант;
• Ковзаюча поверхня.

Як правильно тримати, носити і класти сноуборд (пояснити і показати):
• Переносити сноуборд потрібно під рукою, ковзаючою поверхнею до себе;
• Ремінець безпеки повинен бути обгорнутий навколо зап’ястя (пояснювати тільки тоді коли є
ремінець безпеки);
• Класти сноуборд на сніг потрібно тільки кріпленнями вниз;
• Щоб уникнути обмерзання, сноуборд кладіть на сніг тільки після того як він охолоне;
• Ніколи не встромляйте сноуборд в сніг.

Рекомендації:
співпрацюйте з працівниками прокату, які краще усього проінструктують клієнта про вибір
спорядження ще до того як він отримає його в прокаті.

Розминка
Розминка повинна бути ефективною, ненудною і в міру швидкою.

Активні вправи без сноуборду:
1. Ходьба, біг (на місці, по колу, вгору по схилу);
2. Стрибки;
3. Розминка всіх суглобів;
4. Вправи розтягування;
5. Вправи на рівновагу і координацію;
6. Ігри, естафети, змагання.

Рекомендації:
враховуйте рівень підготовки групи, індивідуальні особливості клієнта (вік, фізичні можливості а
також погодні умови.

 

II. ЗВИКАННЯ ДО СПОРЯДЖЕННЯ (ВПРАВИ З ОДНІЄЮ ЗАКРІПЛЕНОЮ НОГОЮ)

Ціль: навчити користуватися спорядженням і елементарним рухам на сноуборді.

Схил: рівний підготовлений / без нахилу (для економії часу розминку проводите відразу ж на
цьому схилі).

Безпека: виберіть місце з невеликою кількістю тих хто катається, розставте групу вільно, так
щоб учні не заважали один одному виконувати вправи і не заважали займатися іншим
групам. Дисципліна і правильне розташування групи – запорука спільної безпеки.

1. Вправи з однією закріпленою ногою на місці:
1. Поясніть, як застібати кріплення;
2. Дайте всім можливість застебнути кріплення (якщо потрібно допомогти допоможіть);
3. Стоячи на вільній нозі посувайте сноуборд вперед назад;
4. Зробіть крок вперед назад через сноуборд з постановкою сноуборда на кант;
5. Підніміть і опустіть сноуборд;
6. Зробіть захвати сноуборду (Grabs);
7. Зробіть розвороти на 360* навколо вільної ноги в одну і в іншу сторони.

Рекомендації:
стежте за правильним виконанням ваших вказівок, всі повинні вас бачити і чути.

2. Вправи з однією пристебнутою ногою в русі:
1. Scooter (вісімка);
2. Ходьба вгору по схилу.
III. ВПРАВИ З ОДНІЄЮ ЗАКРІПЛЕНОЮ НОГОЮ В СПУСКУ ПРЯМО ПО ЛІНІЇ СХИЛУ

Ціль: вироблення балансу і рівноваги в спуску прямоб навчання необхідним навичкам
володіння сноубордом з одною закріпленою ногою (набуті навички допоможуть підніматися
на підйомниках).

Схил: пологий, оброблений, з викатом.

Безпека: виберіть місце з невеликою кількістю тих, хто катається.

УВАГА! Не вибирайте напрямок руху в скупчення людей, не заважайте займатися іншим
групам.

Опис основної стійки:
• Стійка на сноуборді розслаблена і пряма;
• Бедра, коліна і гомілкостопи злегка зігнуті, вага розподілена рівномірно на обох ногах;
• Руки злегка зігнуті в ліктях – трохи в сторони від корпусу;
• Бедра і плечі злегка розвернуті в напрямку руху – позиція «+»;
• Дивіться вперед.

Поясніть, продемонструйте і зробіть спуск прямо з однією закріпленою ногою:
1. В основній стійці;
2. З вертикальною роботою;
3. З нахилами вперед, назад, з торканням рукою носа, хвоста сноуборда;
4. Поперемінно торкаючись до переднього і заднього канта;
5. Піднімаючи і опускаючи задню ногу;
6. Із зупинкою j-turn на викаті;
7. З легкою перекантовкою з переднього на задній кант під стабільним корпусом;
8. Зробіть півповороту з однією пристебнутою ногою на викоті в обидві сторони;
9. Підкидаючи рукавичку або грудку снігу.

Рекомендації:
Виконуючи основну стійку, будьте розкуті. Всі перераховані вправи на баланс і рівновагу виконуйте з
основної стійки.
Врахуйте, що клієнти і учні зі слабкими координаційними здібностями потребують більше часу для
навчання.

 

IV. ВПРАВИ НА МІСЦІ З ДВОМА ПРИСТІБНУТИМИ НОГАМИ

Ціль: навчання техніці вставання, падіння, перевороту і елементарним рухам на місці з двома
пристебнутими ногами.

Схил: рівний, підготовлений, без нахилу.

Безпека: виберіть місце з невеликою кількістю тих, хто катається, розставте групу вільно так,
щоб люди не заважали один одному виконувати вправи і займатися іншим групам.

Вправи на місці:
1. Сидячи пристебнути сноуборд. показати, як вставати і перевертатися. Дати спробувати.
2. Зробіть легкі стрибки на місці.
3. Доторкніться поперемінно носа, хвоста сноуборду.
4. Ковзаєте на місці, піднімаючи ніс і хвіст сноуборду.
5. Зробіть легкі стрибки з невеликими розворотами в різні боки.
6. Зробіть кілька разів перекантовування з переднього на задній кант (з допомогою
партнера і самостійно).
7. Поясніть і покажіть техніку падіння.

Техніка вставання на bасkside:
• Підтягніть сноуборд до себе, поставте на задній кант. Витягніть вперед-вниз передню /
задню руку, намагаючись дотягнутися до хвоста / носка сноуборду, задньою рукою
відштовхніться і встаньте (зберігаючи рівновагу), прийміть основну стійку.

Переворот на снігу:
• Зігніть передню ногу, підніміть її вгору і переверніться (будьте уважними не зачепіть
інших учнів).

Техніка вставання на frontside:
• Поставте сноуборд на передній кант, зігніть ноги в колінах, відштовхніться руками і
встаньте (зберігаючи рівновагу), займіть основну стійку.

Техніка падіння:
1. Техніка рівномірного падіння на frontside необхідно присісти (знизити центр ваги;
рівномірно розподілити вагу на зігнуті руки і коліна при зіткненні зі снігом руки
притиснути до корпусу, видихнути, повернути голову в бік ноги випрямити.
2. Техніка падіння на backside необхідно присісти і знизити центр ваги) і розподілити вагу
тіла на сідниці і спину, підборіддя притиснути грудей. Ми ніколи не ставимо руки під
корпус (якщо падіння відбудеться на швидкості то можна зробити перекид це допоможе
погасити інерцію).

 

V. ЗІСКОВЗУВАННЯ ПО ЛІНІЇ ПАДІННЯ СХИЛУ
Ціль: контроль швидкості, зупинка.

Схил: підготовлений із середнім нахилом.

Безпека: широке місце, край траси (і якомога менше тих хто катається).
Опис руху:
3. основної стійки (бедра і плечі паралельно сноуборду) зменшуємо кут закантовки –
ковзаємо по лінії падіння схилу збільшуємо кут закантовки – зупиняємося.

Рекомендації:
для демонстрації зісковзування після пояснення підніміться вище по схилу і трохи в бік від групи
зробіть зісковзування з зупинкою близько групи (щоб всі бачили зупинку) Навчання виконується
спочатку на задньому канті а потім на передньому.

Поясніть, продемонструйте зісковзування з зупинкою і зробіть наступні вправи:
1. Зісковзування по лінії ската з допомогою партнера (інструктора) зупинка;
2. Те ж саме без допомоги партнера;
3. Зісковзування по лінії ската – зупинка, продовжите рух і повторіть зупинку;
4. Зісковзування по лінії падіння схилу, по черзі змінюючи швидкість
(повільно – швидко повільно – швидко);
5. Зісковзування по команді і по голосу і візуальним командам).

Проблеми та їх вирішення
• Не виходить почати рух – повторіть вправи на місці (виберіть більш крутий схил);
• Погляд вниз під час руху • зупиніть, скорегуйте основну стійку продовжите
зісковзування, нагадавши, що потрібно дивитися тільки вперед в напрямку руху;
• Якщо сноуборд розвертається носом або хвостом до лінії схилу – зупиніть, скорегуйте
стійку, перерозподіліть вагу, продовжіть зісковзування.

 

VI. БОКОВЕ ЗІСКОВЗУВАННЯ
Ціль: контроль швидкості і напряму руху, зміна напрямку в русі

Схил: підготовлений із середнім нахилом.

Безпека: виберіть широку ділянку траси що переглядається.

УВАГА! Щоб уникнути зіткнення, перед початком руху переконайтеся у відсутності людей,
що катаються, тих хто не контролює свій спуск і не вибирайте напрямок руху в скупчення
людей.

Опис руху:
• Проковзуємо по лінії падіння схилу в основній стійці «+»;
• Для зміни напряму переносимо вагу (злегка розвернувши плечі зі стегнами у бік руху);
• Для зупинки повертаємося в основну стійку, одночасно збільшуючи кут закантовки;
• Проковзуємо і дивимося у напрямку руху.

Поясніть, продемонструйте бокове проковзування і зробіть наступні вправи:
1. Проковзування по лінії падіння схилу, перенесіть вагу тіла, перейдіть у бокове
проковзування зупиніться;
2. Зробіть ту ж саму вправу в іншу сторону;
3. Зробіть бокове зісковзування в одну, потім в іншу сторони;
4. Зробіть бокове зісковзування «на ціль».

Рекомендації:
навчання виконується спочатку на задньому канті, а потім на передньому.

Проблеми та їх вирішення
• Перенесли вагу, а сноуборд рухається в протилежному напрямку – необхідно переносити
вагу тіла по діагоналі;
• Занадто швидке бокове зісковзування – перерозподіліть вагу більш рівномірно і одночасно
збільшіть кут закантовки;
• Верхній кант занадто сильно зарізали в сніг – знизити тиск на верхній кант – прийняти
більш розслаблену стійку, і одночасно зменшити кут закантовки;
• Учні дивляться вниз – зупиніться, повторіть основну стійку і продовжите рух. нагадуючи
щоб вони дивилися вперед, піднявши голову.

 

VII. НАВЧАННЯ КОРИСТУВАННЯ ПІДЙОМНИКОМ
Користування підйомником для більшості початківців – серйозне випробування і СТРЕС.
Інструктор повинен підготувати учнів до цього важливого моменту, особливо якщо схил не
обладнаний крісельними або гондольними підйомниками.

Ціль: оволодіння підйомниками для найбільш зручного та швидкого навчання.

Cхил: рівний, підготовлений без нахилу.

Безпека: на підйомниках типу Т-bar інструктор піднімається останнім і допомагає сісти
іншим. На крісельних підйомниках інструктор піднімається першим і допомагає при висадці з
підйомника, організовує збір групи.

Опис процесу:
1. Закріпіть передню ногу.
2. Перед початком руху вільна задня нога ставиться перед переднім або заднім кантом на
сніг, потім візьміть штангу підйомника Т-bar і заведіть її під передню ногу,
3. Ставимо задню ногу між кріпленнями і пробуємо утримати рівновагу на двох ногах.
4. Не можна сідати на ручку підйомника Т-bar.
5. Розслабтеся і дозвольте витягу тягнути вас.
6. У випадку падіння необхідно швидко залишити лінію підйому.

Необхідні підготовчі вправи перед підйомом на канатно-буксирувальних підйомниках -Scooter:
• Тягніть-пересувайте клієнта на рівному пологому місці (симулюючи рухи на підйомнику з допомогою лижної палиці або штанги підйомника типу Т-bar);
• Навчіть способу виходу з підйомника;
• Підйом на підйомнику.

Рекомендації:
– Поясніть і продемонструйте, як підніматися на підйомнику;
– Поясніть правила поведінки та заходи безпеки, яких необхідно дотримуватися на
підйомниках даного типу;
– Поясніть значення інформаційних таблиць, діючих для даного типу підйомника;
– Співпраця з персоналом допоможе швидше і безпечніше освоїти техніку підйому;
– Для клієнта буде набагато простіше підніматися в перший раз. якщо ви допоможете при
посадці і будете супроводжувати його деякий час.
VIII. ПОВОРОТИ З ПРОКОВЗУВАННЯМ ТА З ПЕРЕНЕСЕННЯМ ВАГИ ТІЛА

Ціль: навчити зв’язаним поворотам з проковзуванням з перенесенням ваги тіла.

Схил: рівний широкий, підготовлений.

Безпека: виберіть широку ділянку траси, що проглядається.

УВАГА! Щоб уникнути зіткнення перед початком руху переконайтеся у відсутності, тих що
катаються та тих, хто не контролює свій спуск. Пропустіть їх. Не вибирайте напрямок руху в
скупчення людей.

Опис руху:
• У траверсі з основної стійки, згинаючи гомілковостопні і колінні суглоби переносимо
вагу тіла по діагоналі на передню ногу;
• Ковзаємо до лінії падіння схилу, міняємо кант;
• Зробіть поворот з проковзуванням, плавно поверніться у вихідне положення з
відповідною даному схилу ангуляцією.

Поворот зі проковзуванням та перенесенням ваги тіла – прогресивний шлях
Поясніть, продемонструйте поворот і зробіть наступні вправи:
1. На місці, з основної стійки переносимо вагу на передню ногу, повертаємося в
основну стійку;
2. У русі, проковзаємо в Fakie перенесіть вагу тіла на передню ногу поміняйте кант,
зробіть поворот зі проковзуванням з відповідною даному схилу ангуляцією
зупиніться;
3. Одиночний поворот (за допомогою партнера);
4. Одиночний поворот (самостійно);
5. Пов’язані повороти;
6. Елементи з технічної програми.

Рекомендації:
відпрацьовуйте всі перераховані вправи в обидва боки.

Поворот зі проковзуванням та перенесенням ваги тіла – стандартний шлях
Поясніть, продемонструйте поворот і зробіть наступні вправи:
1. Півповорот з поступовим збільшенням радіусу;
2. Гірлянду;
3. Одиночний поворот (за допомогою партнера);
4. Одиночний поворот (самостійно);
5. Пов’язані повороти;
6. Елементи з технічної програми.

Рекомендації:
відпрацьовуйте всі перераховані вправи в обидва боки.

Проблеми та їх вирішення:
• Ротація в повороті – неправильно переноситься вага тіла повторіть перенесення ваги
тіла на місці (переносити необхідно більше по діагоналі), зробіть вправи з технічної
програми з контролем стійки;
• Нахили тіла в поворотах – зробіть вправи з технічної програми і повторіть вправи на
місці;
• При перенесенні ваги тіла стегно йде вперед:
– Розгорніть ще більше переднє коліно;
– Тримайте позицію «+».

 

IX. ПОВОРОТ З ПРОКОВЗУВАННЯМ З РОЗВАНТАЖЕННЯМ ВГОРУ
Ціль: навчити зв’язним поворотам з проковзуванням з розвантаженням вгору.
Схил: підготовлений, із середнім нахилом.
Безпека: виберіть широку, що добре проглядається ділянку траси.
УВАГА! Щоб уникнути зіткнення перед початком руху переконайтеся у відсутності тих. хто
катається, та не контролюючих свій спуск. Пропустіть їх. Не вибирайте напрямок руху в
скупчення людей.

Опис руху:
• У траверсі (з низькою основною стійкою) переносимо вагу тіла по діагоналі на передню
ногу одночасно з вертикальною роботою (виконуємо активне розгинання ніг);
• Ковзаємо до лінії падіння схилу, міняємо кант;
• Зробіть поворот з проковзуванням поступово згинаючи ноги, повертаємося у вихідне
положення з відповідною даному схилу ангуляцією.

Поясніть, продемонструйте поворот і зробіть наступні вправи:
1. На місці з основної стійки зробіть вертикальну роботу (розгинання в гомілкостопах,
колінах і стегнах), поверніться у вихідне положення;
2. Повторіть кілька разів вертикальну роботу під час бокового проковзування;
3. Півповороту – з поступовим збільшенням радіуса, рух починаємо у високій стійці;
4. Гірлянда;
5. Півтора повороту;
6. Пов’язані повороти;
7. Елементи з технічної програми;
8. Пов’язані повороти зі зміною схилу швидкості, радіуса.

Рекомендації:
відпрацьовуйте всі перераховані вправи в обидва боки.

Проблеми та їх вирішення:
• Ротація в повороті – неправильно переноситься вага тіла – повторіть перенесення ваги
тіла на місці (переносити необхідно більше по діагоналі) зробіть вправи з технічної
програми з контролем стійки;
• Мало демонстрована вертикальна робота – повторити вправи на місці, повторіть
гірлянду з великою вертикальною роботою (з розгинанням в гомілкостопах. колінах і
стегнах) і контролем стійки;
• Нахили тіла під час поворотів – зробіть вправи з технічної програми;
• Неправильний таймінг в повороті – зробіть повороти за інструктором;
• Занадто швидка вертикальна робота – зробіть півповороту. поступово збільшуйте
створюваний тиск.

 

X. ПОВОРОТ З ПРОКОВЗУВАННЯМ З РОЗВАНТАЖЕННЯМ ВНИЗ

Ціль: навчити зв’язним поворотам з проковзуванням з розвантаженням вниз.

Схил: середній, підготовлений.

Безпека: виберіть широкий, що проглядається ділянку траси.

УВАГА! Щоб уникнути зіткнення перед початком руху переконайтеся у відсутності тих що
катаються, та не контролюючих свій спуск. Пропустіть їх. Не вибирайте напрямок руху в скупчення
людей.

Опис руху:
• У траверсі (з основної стійки) переносимо вагу тіла по діагоналі на передню ногу
одночасно з вертикальною роботою (виконуємо активне згинання ніг);
• Ковзаємо до лінії падіння схилу міняємо кант;
• Зробіть поворот з проковзуванням, поступово розгинаючи ноги повертаємося у
вихідне положення з відповідною даному схилу ангуляцією.

Поясніть, продемонструйте поворот і зробіть наступні вправи:
1. На місці – з основної стійки зробіть вертикальну роботу (згинання в гомілкостопах,
колінах і стегнах) – поверніться у вихідне положення;
2. Повторіть кілька разів вертикальну роботу під час бокового проковзування;
3. Півповороту – з поступовим збільшенням радіуса, рух починаємо в низькій стійці;
4. Гірлянда;
5. Півтора повороту;
6. Пов’язані повороти;
7. Елементи з технічної програми;
8. Пов’язані повороти зі зміною схилу, швидкості, радіуса.

Рекомендації:
відпрацьовуйте всі перераховані вправи в обидві сторони.

Проблеми та їх вирішення:
• Ротація в повороті – неправильно переноситься вага тіла – повторіть перенесення ваги тіла
на місці, (переносити необхідно більше по діагоналі) зробіть вправи з технічної програми з
контролем стійки.
• Мало демонстрована вертикальна робота – повторити вправи на місці: повторіть гірлянду з
великою вертикальною роботою (зі згинанням в гомілкостопах колінах і стегнах) і
контролем стійки.
• Нахили тіла під час поворотів – зробіть вправи з технічної програми.
• Неправильний таймінг в повороті – зробіть повороти за інструктором.
• Занадто швидка вертикальна робота – зробіть півповороту, поступово збільшуйте
створюваний тиск.

 

XI. ТЕХНІЧНА ПРОГРАМА

Ціль: поліпшення і стабілізація навичок катання і техніки.

Схил: повинен відповідати рівню катання.

Безпека: УВАГА! Щоб уникнути зіткнення перед початком руху переконайтеся у відсутностітих, що катаються, та не контролюючих свій спуск. Пропустіть їх.

Рекомендації:
всі виконувані вправи повинні сприяти виправленню помилок. Можливо, для їх виправлення
необхідно буде виконати комплекс з декількох вправ (імпровізуйте)

Вправи для виправлення помилок без використання підручних засобів:
• Вправи на місці – симуляція руху за допомогою партнера.
• Відпрацювання правильної стійки на місці і в русі (позиція).
• Вправи на місці і в русі на баланс – нахили назад, вперед висока, низька стійки.
• Зробіть спуск, поставте передню руку на переднє коліно.
• Зробіть те ж саме, тримайте задню руку за спиною.
• Зробіть те ж саме, тримайте обидві руки за спиною.
• Зробіть спуск, руки тримаєте на колінах-коліна зігнути, низька стійка.
• Зробіть те ж саме, тримайте руки на стегнах – контролюйте баланс і стійку.
• Зробіть спуск, руки схрестивши, тримайте на грудях – контролюйте баланс і стійку.
• Зробіть спуск, руки тримаєте за головою – правильна стійка.
• Зробіть спуск, задня рука за спиною, передня рука при повороті кладеться на переднє
коліно.
• Повторіть вправу зі зміною схилу, швидкості, радіуса повороту, стану снігу.
• Зробіть півповороту гірлянду, півтора повороту.
• Зробіть вправи на місці – імітація правильної стійки.
• Корекція стійки під час руху.
• Зробіть карвінговий поворот без ануляції.

Вправи для виправлення помилок з використанням підручних засобів:
1. Вправи з древками:
• На місці – імітуючи правильну стійку.
• Спуск в низькій стійці з древком в руках
• Спуск в базовій стійці древка попереду корпусу
• Те ж саме древка над головою.
• Те ж саме, древка за головою.
• Те ж саме древка за спиною
• Те ж саме, древка під колінами.
• Те ж саме, древка під переднім коліном.
• Те ж саме зі зміною схилу, швидкості, радіуса повороту, стану снігу,
• Те ж саме слідом за викладачем.

2. Вправи з мотузкою:
• Спуск в базовій стійці, мотузка перед собою.
• У спуску мотузку передаємо між ногами.
• Спуск в базовій стійці мотузка за спиною.
• Спуск з мотузкою під переднім кріпленням.

 

XIII. ФРІСТАЙЛ

Ціль: навчання базовим елементам фрістайлу.

Схил: рівний підготовлений.

Безпека: наявність захисту ОБОВ’ЯЗКОВО.

Рекомендації:
всі вправи відпрацьовуються спочатку на МІСЦІ потім під час руху.

1. FAKIE:
• Повороти виконуються також, як і повороти в своїй стійці

2. ПРЯМИЙ СТРИБОК:
• Спробуйте на місці, стрибок з двох ніг.
• Стрибок під час траверсу.
• Стрибок під час руху по прямій
• Те ж саме зі стрибком через рукавичку або будь-який предмет.

3. OLLIE:
• Пояснення та демонстрація.
• Ковзання на сноуборді вперед назад з підніманням носа й хвоста.
• Стрибки з носка на хвіст сноуборду
• Стрибок під час руху по прямій.
• Стрибок під час руху в траверсі
• Стрибок через бар’єр

4. NOLLIE (спробуйте на місці за допомогою партнера):
• Пояснення та демонстрація.
• Ковзання на сноуборді вперед назад з підніманням носа й хвоста.
• Стрибки з хвоста на ніс сноуборду.
• Стрибок під час руху по прямій.
• Стрибок під час руху в траверсі.
• Стрибок через бар’єр.

5. СТРИБОК НА 180 ГРАДУСІВ НА СХИЛІ:
• Пояснення та демонстрація.
• На місці – стрибки на 180 градусів.
• Стрибок на 180 градусів під час траверсу.
• Те ж саме з іншого канта.
• Стрибки на 180 градусів у пов’язаних поворотах.

6. ПОВОРОТ ЧЕРЕЗ НІС І ХВІСТ СНОУБОРДУ:
• Пояснення та демонстрація.
• Спробуйте на місці – перенести вагу, зробити поворот навколо носа й хвоста сноуборду.
• Те ж саме в русі.

7. NOSEWHEELIE:
• Пояснення та демонстрація.
• Спробуйте на місці за допомогою партнера.
• Nosewheelie під час руху.
• Nosewheelie руками під час руху торкатися снігу або сноуборду.

8. TAILWHEELIE:
• Пояснення та демонстрація.
• Спробуйте на місці за допомогою партнера.
• Tailwheelie під час руху.
• Tailwheelie руками під час руху торкатися снігу або сноуборду.

 

 

2. ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ
2.1. БЕЗПЕКА В ГОРАХ
10 правил FIS:
1. Кожен повинен кататися так, щоб не піддавати небезпеці себе та не заважати
іншим людям.
2. Кожен повинен кататись відповідно до своїх можливостей (відповідні крутизна та
підготовленість схилів, погодні умови).
3. Той, що знаходиться вище по схилу, несе відповідальність у разі зіткнення з
нижнім.
4. На трасі можна обганяти лижників та сноубордистів з будь-якої сторони при умові
дотримання безпечної дистанції при обгоні.
5. Перед тим, як вийти на схил і почати рух чи при траверсуванні схилу слід
оглянути трасу вверх і вниз для забезпечення безпеки маневрування.
6. Не зупинятися у вузьких та непроглядних місцях, перегинах. У випадках падіння
спробуйте встати і піти на край траси.
7. Підніматися вверх по схилу можна тільки по краю траси. В туман підніматися
пішки вгору заборонено.
8. Кожен повинен дотримуватися правил катання, які помічені на плакатах та
інформаційних бордах. Не заходити на небезпечні місця, позначені маркувальними
прапорцями.
9. Кожна людина зобов’язана надати першу медичну допомогу.
10. Свідки нещасного випадку повинні дати письмові свідчення.

Кольори маркування трас:
– Зелений – найлегша, для початківців (до 5⁰);
– Синя – легка (5-10⁰);
– Червона – траса середньої складності (10-25⁰);
– Чорна (від 25⁰).

Правила безпеки в горах:
1. Необхідно виконувати розпорядження адміністрації готелів, інструкторів, КПП.
2. Заборонено знаходитись на трасі, де є знаки заборони їзди чи сходу лавин.
3. За поганої погоди уникати катання на непідготовлених трасах або поодинці.
4. Не кататись на трасах, складність яких не відповідає Вашому рівню.
5. Уникати катання під крутими сніжними полями, не кататись по цирках.
6. В умовах лавинної небезпеки підозрювані ділянки проходити по одному і
виставляти оглядачів.
7. В разі сходу лавини набрати швидкість і вийти в сторону.

Фактори, що можуть призвести до сходу лавин:
• Зливовий снігопад при сильному вітрі;
• Глибокий сніг на крутому схилі;
• Наявність сніжних карнизі зверху схилу;
• Сповзання сніжних грудок по поверхні;
• Лункі звуки при виїзді на сніг;
• Тріщини на сніжній дошці;
• Різке підвищення температури;
• Сходження лавин, обрив карнизів на сусідніх схилах.

2.2. Методика навчання
Розподіл людей за сприйманням навчальної інформації:
• Кінестетик;
• Візуал;
• Аудіал.

Методи навчання:
1. словесні (розповідь, пояснення, бесіда, аналіз, обговорення і т.д.);
2. показові (правильний в методичному відношенні показ вправ і елементів техніки,
демонстрація, кінофотоматеріали, плакати, макети);
3. практичні (вправи в цілому і по частинах, ігрові та у формі змагань).

Фактори, які впливають на засвоєння матеріалу:
І. Зовнішні фактори:
• інструктор;
• погодні умови;
• спорядження;
• рельєф траси;
• стан снігу.

ІІ. Внутрішні фактори учня:
• сила;
• витривалість;
• вік;
• швидкість;
• координація;
• стать;
• швидкість координації.

Головні завдання інструктора при навчанні:
• покращити фізичні можливості учня (витримка, сила, спритність, баланс);
• покращити технічні навички учня;
• створення дружнього мікроклімату в групі;
• забезпечити безпеку клієнтів, навчити безпечному катанню;
• інструктор візуально повинен кататись краще, ніж учні;
• інструктор повинен вибрати оптимальний схил для катання, темп, кількість вправ;
• інструктор повинен вчити по одній методиці, добре володіти матеріалом
• обов’язково позитивно корегувати помилки;
• інструктор несе відповідальність за своїх учнів;
• інструктор повинен добре володіти матеріалом про схили.

Принципи навчання:
• від відомого до невідомого;
• від загального до особистого;
• від простого до складного;
• не виконувати занадто довго чи занадто мало одну вправу;
• перед кожним заняттям робити розминку;
• ускладнювати вправи поступово, навчати згідно методики;
• повороти робити (тренувати) в обидві сторони;
• ускладнювати завдання з допомогою схилу, радіуса, швидкості, ритму;
• корегувати головні помилки (не більше двох);
• різноманітність рухів та вправ у навчанні.

Фактори, що допомагають навчанню:
• спорядження;
• правильно підібраний схил;
• підйомник;
• оптимальна швидкість руху;
• правильно постановка ніг;
• вішки будь-якої форми;
• організаційні форми навчання;
• невеликі групи;
• корегування помилок;
• правильна демонстрація рухів;
• психологічна допомога.

Фактори, що заважають навчанню:
• погана погода;
• незручна холодна одежа;
• погано підготовлені схили;
• втома, страх;
• нудні заняття;
• пасивність інструктора.

Помилки, що часто зустрічаються серед клієнтів:
• вага на задній нозі;
• ротація корпуса (закидання тіла, задньої ноги);
• скутість;
• опущені руки;
• погляд донизу;
• відсутність вертикальної роботи.

Форми організації групових занять:
1. інструктор перший, учні за ним;
2. інструктор ззаду, група попереду;
3. інструктор стоїть знизу, група спускається по одному;
4. інструктор стоїть всередині кола;
5. інструктор слідкує знизу, група ділиться на дві колони;
6. інструктор знаходиться посередині траси.

Фази навчання:
1. навчання;
2. вдосконалення;
3. автоматизація рухів;
4. переучування.

Ціль занять:
1. покращити техніку;
2. покращити здоров’я;
3. розуміння учнем того, що він робить;
4. задоволення від катання, відпочинок;
5. спортивний фактор;
6. радість від швидкості;
7. природний фактор;
8. соціальний фактор.

2.3. Дитяча школа
Функції дитячого інструктора:
1. охороняти і не випускати з поля зору;
2. опікувати; займатись піклуванням та вихованням;
3. піклуватись;
4. вчити;
5. забезпечувати фізіологічні потреби;
6. навчити катанню, одночасно розвиваючи вміння дітей та їх здібності;
7. створювати на заняттях цікаву та веселу атмосферу.

Навчання дітей:
1. дотримуватись техніки безпеки, перед заняттям перевірити спорядження, зупинятись з
групою в безпечному місці на схилі, контролювати кількість дітей;
2. заняття проводити в ігровій формі;
3. пояснювати матеріал в простій формі, не застосовувати термінологію;
4. часто змінювати ритм заняття;
5. позитивне доброзичливе спілкування;
6. нетерпимість недопустима;
7. на підйомнику кооперуватись з дорослими;
8. контролювати час заняття;
9. скорочувати заняття у випадку поганих погодніх умов.

Основні принципи навчання дітей:
• Діти – це не маленькі люди!
• Інструктор повинен вміти перевтілюватись;
• Діти рухливі – вчинки спонтанні;
• Рухи, координація, сміливість – кращі, ніж в дорослих;
• Навчати через інтерес;
• Діти наслідують дорослих;
• Увага і концентрація дуже коротка;
• Заняття проводити в ігровій формі а не гратися;
• Дитині важлива особистість інструктора;
• Хвалити всіх однаково;
• Бути винахідником;
• Дисципліна;
• Контакт з батьками (обмінятися номерами телефонів).

 

Рекомендації з комплектування дитячих груп:
a) по віку:
• 9-10 років – до 10 чоловік;
• 5-7 років – до 3 чоловік.

b) за рівнем підготовки:
• початківці;
• катаються;
• спортсмени.

Безпека дітей:
• Правильний розділ по групах (не більше 5 в групі);
• Слідкувати за потребами дітей;
• Контролювати одяг;
• Контролювати спорядження;
• Контролювати час;
• Вибрати безпечну ділянку на трасі схилу;
• Робити перерви в навчанні;
• Враховувати погодні умови;
• Безпечні, зручні підйомники;
• Контролювати кількість дітей в групі.
! при травмі ні в якому випадку інструктор не звозить дитину !

 

3. ВМІЛОСТІ
“СНОУБОРДИЗМ І” (Перша проба)
І. Здобуде вмілість «Перша допомога-1».

ІІ. Має такі теоретичні знання:
1. знає історію сноуборда/сноубордизму;
2. розкаже про одяг сноубордиста;
3. знає види сноубордів та стилі катання;
4. знає будову і структуру сноуборда;
5. знає види кріплень і ботів;
6. зможе вибрати спорядження для сноуборду під свої фізичні параметри;
7. вміє провести руханку/розминку перед катанням;
8. знає правила техніки безпеки при пересуванні на підйомнику та вміє ним
користуватись.

ІІІ. На рівнині, а також на пологому схилі з контрвикатом, виконає такі технічні елементи з
однією прищіпленою до дошки ногою:

Мета: вправляння в основній рівновазі на місці без сноуборда, рух на сноуборді, виконання
вправ на місці, спуск прямо, баланс під час спуску, ковзання.
1.вправи на місці:
• порухає сноуборд вперед-назад;
• зробить крок вперед, назад, із постановкою сноуборду на кант;
• поперемінно підніме ніс, хвіст сноуборду;
• зробить повороти на місці навколо носа, хвоста сноуборда;
2. вправи в русі:
• ходить, ковзає по колу;
• ковзає вперед, відштовхуючись вільною ногою (“Самокат”);
3. спуск по прямій (схил з контрвикатом):
• спуститься по прямій;
• спуститься по прямій з вертикальною роботою;
• спуститься по прямій, присідаючи вперед, назад, поперемінно торкаючись носа й
хвоста сноуборда;
• спуститься по прямій, балансуючи вправо, вліво, торкаючись переднього та заднього
канта;
• зробить поворот j-turn із зупинкою;
• спуститься по прямій з підкиданням сніжки чи то рукавиці.

ІV. 1. На рівнині виконає такі технічні елементи з двома прищіпленими до дошки ногами:
• встане backside;
• зробить переворот на снігу;
• встане frontside;
2. продемонструє техніки падіння:
• покаже техніку рівномірного падіння на frontside;
• покаже техніку падіння на backside.

V. На схилі середньої стрімкості виконає такі технічні елементи:
1. зісковзування по лінії падіння схилу:
Мета: контрольоване зісковзування по лінії падіння схилу; регулювання швидкості.
• повільно і швидко зісковзуватиметься по лінії падіння схилу;
• зупиниться і рухатиметься після зупинки;
• зісковзуватиметься по команді (за голосом, за поданим візуальним знаком).
2. бічне зісковзування:
Мета: контрольоване бічне зісковзування з переносенням ваги тіла, зміна напряму.
• здійснить бічні зісковзування із зупинкою;
• здійснить пов’язані бічні зісковзування;
• продемонструє бічне зісковзування «на ціль».
3. поворот з перенесенням ваги тіла.

 

“СНОУБОРДИЗМ ІІ” (Друга проба)
І. Має вмілості “Сноубордизм 1” та “Перша допомога-2”.

ІІ. Має (побажано) власне спорядження для сноуборду.

ІІІ. Має такі теоретичні знання:
1. знає правила безпеки в горах, а також правила поведінки на схилах;
2. знає зовнішні та механічні характеристики сноуборда;
3. вміє встановити кріплення в залежності від стилю катання, і знає, які параметри
враховувати при встановленні;
4. знає, як доглядати за спорядженням для сноуборду між катанням/в період міжсезоння. Вміє
“напарафінити” “ковзку” поверхню сноуборда.

ІV. На схилі середньої стрімкості виконає такі технічні елементи:
1. поворот з просковзуванням та перенесенням ваги тіла:
• пояснить основні принципи повороту та продемонструє його без сноуборда;
• покаже елементи повороту з допомогою вправи “гірлянда”;
• продемонструє одиночні повороти;
• покаже зв’язані повороти;
2. поворот з просковзуванням та розвантаженням догори:
• пояснить основні принципи повороту та продемонструє його без сноуборда;
• покаже елементи повороту з допомогою вправи “гірлянда”;
• продемонструє одиночні повороти;
• покаже зв’язані повороти;
3. один з двох поворотів (на вибір):
а) поворот з просковзуванням та розвантаженням донизу;
б) базові карвінгові повороти.
• пояснить основні принципи повороту та продемонструє його без сноуборда;
• покаже елементи повороту з допомогою вправи “гірлянда”;
• продемонструє одиночні повороти;
• покаже зв’язані повороти;
4. виконає базові елементи фрістайлу (хоча б 3 з 8):
• FAKIE;
• СТРИБОК ПРЯМО;
• OLLIE/NOLLIE;
• СТРИБОК з поворотом на 180 градусів на СХИЛІ;
• ПОВОРОТ через ніс сноуборда (з переднього на передній кант);
• ПОВОРОТ через хвіст сноуборда (з переднього на передній кант);
• NOSEWHEELIE;
• TAILWHEELIE.

 

“ІНСТРУКТОР ПО СНОУБОРДУ ІІІ” (Третя проба)
І. Здобуде вмілість «Сноубордизм 2».

ІІ. Відбуде вишкіл ШІС (“Школа інструкторів сноубордизму”) чи
інші курси «Асоціації гірськолижних та сноуборд-інструкторів»
(ISIA).

ІІІ. Зможе прочитати гутірки на теми:
• «Сніг та лавини»;
• «Спорядження для сноуборду».

IV. Має такі практичні навики:
1. Зможе на місці продемонструвати вправи з однією прищіпленою до дошки ногою:
• порухає сноуборд вперед-назад;
• зробить крок вперед, назад, із постановкою сноуборда на кант;
• поперемінно підніме ніс, хвіст сноуборда;
• зробить повороти на місці навколо носа, хвоста сноуборда:
2. Зможе в русі продемонструвати вправи з однією прищіпленою до дошки ногою:
• ходить, ковзає по колу;
• ковзає вперед, відштовхуючись вільною ногою (“Самокат”);
3. Зможе продемонструвати вправу з однією прищіпленою до дошки ногою – спуск по
прямій, і пояснить їхню необхідність при їзді:
• спуститься по прямій;
• спуститься по прямій з вертикальною роботою;
• спуститься по прямій, присідаючи вперед, назад, поперемінно торкаючись носа
й хвоста сноуборда;
• спуститься по прямій, балансуючи вправо, вліво, торкаючись переднього та
заднього канта;
• зробить поворот j-turn із зупинкою;
• спуститься по прямій з підкиданням сніжки чи то рукавиці.
4. Зможе пояснити особливості основної та базової стійок та виправить їх за наявності
помилок;
5. Зможе пояснити та продемонструвати зісковзування із зупинкою і провести такі
вправи з учнем:
• зісковзування по лінії схилу із зупинкою з допомогою партнера;
• зісковзування по лінії схилу із зупинкою без допомоги партнера;
• зісковзування по лінії схилу із зупинкою, продовженням руху і повторною
зупинкою;
• зісковзування по лінії падіння схилу із поперемінною швидкістю (повільно –
швидко – повільно – швидко);
• зісковзування по команді (за голосом, за поданим візуальним знаком).
6. Знає, які існують можливі проблеми при виконанні цих вправ, та як їх вирішити;
7. Зможе пояснити, продемонструвати бокове просковзування і провести такі вправи з
учнем:
• просковзування по лінії падіння схилу, перенесення ваги тіла, перехід у бокове
просковзування, зупинка;
• та ж вправу, лише в інший бік;
• бокове зісковзування в один, потім в інший бік;
• бокове зісковзування «на ціль».
8. Знає, які існують можливі проблеми при виконанні цих вправ, та як їх вирішити;
9. Зможе пояснити, продемонструвати поворот з просковзуванням та з перенесенням
ваги тіла та провести такі вправи з учнем:
• півповорот з поступовим збільшенням радіусу;
• “гірлянда”;
• одиночний поворот (з допомогою партнера);
• одиночний поворот (без допомоги партнера);
• зв’язані повороти.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *