Фотографія автора

Таборова програма для таборів першого етапу ЮМПЗ-2002

Міжкрайові

ст. пл. Ярослав Юрчишин, ОЗО,
виховник та зв’язковий 1-го куреня УПЮів ім. Короля Данила (Львів),
виховник та зв’язковий 75-го куреня УПЮів ім. Героїв Бою під Крутами (Київ),
крайовий комендант УПЮ та голова Крайової пластової ради України

Концепція виховної програми ЮМПЗ
підготована виховним відділом КПС України

Пропонується за основу виховної програми ЮМПЗ взяти сюжет казки
Сірого Орла Ореста “Казка про червоного змія і дев’ять князівен”
(журнал ВОР ч.85 липень-вересень 1990р.)

ЮМПЗ – Ювілейна Міжкрайова Пластова Зустріч, виховний захід ГПБ та КПС України, яка покликана засвідчити єдність всіх пластових організацій у світі та урочисто відсвяткувати 90-ліття Пласту.

Під час проведення ЮМПЗ розгортається рольова гра з елементами театралізації, яка дозволить її учасникам якнайширше познайомитися з культурною спадщиною України, традиціями українського народу, випробувати себе, перевірити свої вміння і отримати нові. Виховні завдання ЮМПЗ вирішуватимуться через систему колективних та індивідуальних творчих завдань та занять, вмілостей, спеціалізаційних програм, змагів, ватр, гутірок. За легендою пластове лицарство з усіх країн з’їжджається до України, щоб перейти випробовування на крайових та мандрівних таборах,  та допомогти святому Юрію перемогти Змія.

Схема представлення матеріалу:

  1. Етапи реалізації ЮМПЗ;
  2. План реалізації виховної програми ЮМПЗ;
  3. Перебіг ЮМПЗ, відповідно до легенди;
  4. Загальна легенда ЮМПЗ;

4.1 Балада про Україну (віршована форма легенди ЮМПЗ)

  • Загальна легенда ЮМПЗ для підтабору новаків і новачок
  1. Етапи реалізації ЮМПЗ

Реалізацію проекту можна розділити на чотири етапи.

Підготовчий етап – Виконання домашніх завдань

  • Через систему інфоромаційних бюлетнів до зголошених учасників довести домашні завдання, які б перегукувалися з легендою ЮМПЗ і її вмілостями.

Тема: Знайомство з Україною

Мета: Виконати запропоновані проекти та почати дослідження вмілостей ЮМПЗ

Спосіб реалізації: Домашні завдання, практичні заняття

План реалізації:

  1. Виховний відділ розробляє перелік завдань до проектів та вмілостей ЮМПЗ;
  2. Юнацтво, зголошене до участі в ЮМПЗ, отримує завдання і опрацьовує теоритичний матеріал;

Примітки:

  • Бланки домашніх завдань мають бути різного кольору;
  • Завдання прості і веселі;
  • Спрямування завдань – зацікавити дізнаватись більше, бо це легко і захоплююче;
  • Теми досліджень:
  • краєзнавство,
  • етнографія,
  • природознавсто,
  • пластовий закон,
  • історія українського лицарства.

І етап – Мандрівні та крайові табори

На І-му етапі ЮМПЗ необхідно:

  • адаптувати юнака до оточення (ігрові програми);
  • створити тимчасовий колектив (ігрові програми);
  • пристосувати юнаків до легенди ЮМПЗ і її рольової гри (ігри, ватри, теренові змаги, спів);
  • закріпити систему пластових цінностей (підготовка лицарського духу) через Пластову Присягу і 14 точок пластового закону (гутірка дня, аналіз дня)

Тема: Творення лицарського духу

Мета: Здобути чесноти пластового закону

Спосіб реалізації: змаги, теренові ігри, тематичні ватри

План реалізації:

  1. Виховний відділ формує та готує проводи таборів І етапу (мандрівних та крайових), розробляє маршрути та виховні програми для мандрівих таборів та точки до виховних програм для крайових таборів, проводить вишколи та дошколи проводів таборів І етапу;
  2. Виховний відділ спільно з проводами таборів формує склад учасників таборів. Виховний відділ контролює переведення таборів І етапу;
  3. По закінченні І-го етапу всі з’їжджаються на загальне місце проведення ЮМПЗ.

Примітки:

Для проведення мандрівних таборів І-го етапу необхідно розробити

  • гутірки;
  • програми ватр;
  • змаги;
  • ігрові програми;
  • теренові ігри;
  • змаги;
  • спів;
  • майстрування та дослідження.

Для проведення крайових таборів І-го етапу необхідно розробити до вже апробованих програм

  • програми деяких ватр;
  • гутірки;
  • спів.

ІІ етап – Стаціонарний табір

На ІІ-му етапі необхідно:

  • адаптувати юнака до табору (гутірки комендантів, екскурсії по території ЮМПЗ, ознайомлення з таборовими книжечками, книжечками вмілостей)
  • підтримувати легенду і дух ЮМПЗ (гутірки комендантів, праця виховників, спеціалізаційні програми, змаги, теренівки, ватри, видовищні програми);
  • стимулювати пізнавальну активність учасників (с-ма активітетів, участь у курінних заняттях, складання вмілостей ЮМПЗ);
  • показати різноманіття культури різних регіонів України (Галичина, Волинь, Поділля, Центральна Україна, Гуцульщина) (фольклорні програми, які дають можливість знайомитися з піснями, строями, народними ремеслами даних регіонів України. Перелік ремесел, для зручності порівняння, для всіх регіонів буде однаковим);

Тема: Вибороти у Змія обладунки святого Юрія;

Мета: Ознайомитися з традиціями та з особливостями побуту різних регіонів України; перевірка своїх вмінь та участь у нових проектах

Спосіб реалізації: вмілості, спеціалізовані програми, міжкурінні змагання, теренові ігри, екскурсійні маршрути, рольові ігри, театралізовані дійства, тематичні ватри;

План реалізації:

  1. Виховний відділ готує програми вишколів та дошколів і проводи таборів та інструкторські ланки для проведення ІІ етапу ЮМПЗ;
  2. Виховний відділ розробляє і переводить програму ІІ етапу ЮМПЗ (див.спосіб реалізації)
  3. Кожного дня учасники виборюють у Змія по частинах обладунки (див.легенду), через переходження програми;
  4. До 23 серпня юнацтво закінчує здачу вмілостей ЮМПЗ;
  5. Кожна вмілість передбачає відповідну відзнаку та відзнаки для переможців (для тих, хто подав найцікавіші матеріали).

Завершальний етап ЮМПЗ

Тема: Перемога над Змієм та відродження України (святкування учасниками 90-ліття Пласту та Дня Незалежності України)

Мета: закріплення учасниками отриманого протягом ЮМПЗ досвіду та емоційне переживання

Спосіб реалізації: останній таборовий змаг, видовищна ватра, театралізовані програми

План реалізації:

  1. Виховний відділ готує і переводить програму останнього таборового змагу, театралізованої програми і відповідає за видовищну програму ватри
  1. План реалізації виховної програми ЮМПЗ

Лютий 2002:

  • праця над виховною програмою ЮМПЗ (впродовж місяця);
  • розробка емблеми ЮМПЗ (до кінця лютого);
  • підготовка пісні ЮМПЗ (до кінця лютого);
  • розсилка анкет-зголошень для старшопластунів та сеньйорів, запрошення для куренів УСП/УПС, запрошення для станиць Львівської, Франківської, Тернопільської, Закарпатської, Рівненської округи щодо підготовки певних етапів і точок програми ЮМПЗ (початок лютого);
  • збір інформації від виховників, куренів, станиць (до середини лютого);
  • опрацювання анкет-зголошень (до кінця лютого);
  • розробка програми вишколів для проводів ЮМПЗ, ланки інструкторів, працівників служб ЮМПЗ (до кінця лютого);
  • розробка вмілостей ЮМПЗ: етнографія, природознавство, знайомства (до кінця лютого);
  • визначення переліку мандрівних таборів, які стануть проектами І етапу ЮМПЗ (до кінця лютого);
  • підготувати перелік необхідної друкованої продукції у відповідності до програми ЮМПЗ (до кінця лютого);

Березень 2002:

  • продовження праці над виховною програмою ЮМПЗ (протягом місяця);
  • підготовка інформації до Бюлетня ЮМПЗ (відповідно до запиту);
  • проведення І етапу вишколу для проводу ЮМПЗ, ланки інстуркторів та працівників служб (середина березня);
  • детальне опрацювання всіх точок виховної програми зустрічі спільно з керівниками оргвідділу та фінансово-господарського відділу КПС (середина березня);
  • виїзд на місце проведення ЮМПЗ та поїздка по екскурсійних маршрутах (протягом місяця);
  • підготовка до друку книжечки учасника проводу ЮМПЗ, книжечки учасника ЮМПЗ, книжечок вмілостей ЮМПЗ тощо (до кінця березня)

Квітень 2002:

  • постійна праця з членами проводу ЮМПЗ, виховними, технічними та фінансово-господарськими службами, інструкторами (протягом місяця);
  • підготовка макетів центральної брами, сцени, макетів необхідних декорацій, костюмів (протягом місяця);
  • нарада працівників виховних служб ЮМПЗ (кінець квітня),

Травень 2002:

  • нарада керівників виховних служб ЮМПЗ (кінець травня);
  • запис музичної заставки ЮМПЗ та пісні ЮМПЗ (початок червня);
  • друк роздаткових матеріалів для проводів таборів І етапу, ІІ етапу, необхідних роздаткових матеріалів для ланки інструкторів і проводу ЮМПЗ (кінець місяця)

Червень 2002:

  • нарада керівників виховних служб ЮМПЗ (кінець червня);
  • другий етап дошколу проводів ЮМПЗ, проводів табоів І та ІІ етапів, ланки інструкторів, працівників служб (в погодженні з оргвідділом КПС) (початок місяця);

Липень 2002:

  • нарада керівників виховних служб ЮМПЗ (кінець липня);
  • третій етап дошколу проводів ЮМПЗ, проводів таборів І та ІІ атепів, ланки інструкторів, працівників служб (в погодженні з оргвідділом) (кінець місяця);
  • перевірка готовності виховних служб ЮМПЗ до початку (вмілості, загально-таборові заходи, ігрові екскурсійні програми, змаги, спеціалізаційні програми, етнографічні програми, сисетма занять за активітетами) (кінець місяця);

Серпень 2002:

10 серпня – заїзд проводу і працівників технічних служб на місце проведення ЮМПЗ; праця по підготовці місця проведення ЮМПЗ;

  • заїзд та реєстрація учасників, розподіл по таборах І етапу, ночівля
І етап ЮМПЗ

11 серпня – виїзд таборів І етапу на маршрути, початок крайових таборів; програма “Легенда ЮМПЗ” (ознайомчий та комунікативний блок);

12 серпня –  програма “Лицарське слово честі – пластова присяга”;

13 серпня – програма “Пластун у своїх ділах” (точки Пластового Закону: словний, сумлінний, точний, ощадний);

14 серпня – програма “Пластун у поведінці супроти інших” (точки Пластового Закону: справедливий, увічливий, братерський і доброзичливий, зрівноважений);

15 серпня – програма “Пластун для добра України і Пласту” (точки Пластового Закону: корисний, слухняний пластовій старшині, пильний, дбає про своє здоров’я);

16 серпня – програма “Пластун для цілого оточення” (точки Пластового Закону: любить красу і дбає про неї, завжди доброї гадки);

17 серпня –  “Хоругва лицарства”;

ІІ етап ЮМПЗ

18 серпня – переїзд мандрівних та крайових таборів І етапу на місце проведення ІІ етапу ЮМПЗ; реєстрація, поселення, відкриття ЮМПЗ; загальнотаборова ватра; введення в легенду ЮМПЗ;

19 серпнятема дня “Знай історію України” (таборова програма; екскурсійні програми; ватри по гуртках);

20 серпнятема дня “Шануй свою Віру” (таборова програма, екскурсійні програми, ватри по куренях);

21 серпнятема дня “Люби рідну мову” (таборова програма, екскурсійні програми, ватри по підтаборах);

22 серпнятема дня “Пізнай культуру свого народу” (таборова програма,  екскурсійні маршрути, ватри по підтаборах);

23 серпнятема дня “Пласту – 90 років” (таборова програма, загальнотаборова ватра);

24 серпнятема дня “Разом відроджуємо Україну” (закриття ЮМПЗ, святкування Дня Незалежності України);

25 серпня – ліквідація табору, від’їзд учасників/ниць.

3. Перебіг ЮМПЗ згідно легенди

Всі учасники ЮМПЗ – славні лицарі-українці, які з’їхалися зі всіх країн світу, щоб допомогти святому Юрію перемогти лютого Змія, який поневолив Україну та відродити свою Батьківщину. Для цього лицарям на першому етапі ЮМПЗ необхідно довести, що їх лицарський дух дозволить їм подолати змія. Долаючи складні (і не дуже) маршрути, лицарі шукають частини хоругви святого Юрія, яку змій пошматував і порозкидав по світу. У цих мандрах учасники неначе заново відкривають для себе рідний край. Знайшовши частини хоругви, курені ЮМПЗ вирушаються у таборове містечко, де мають розгорнутися головні події.

На відкридті ЮМПЗ курені учасників першого етапу виносять і складають частини хоругви святого Юрія.

Далі день за днем курені відвойовують у змія частини обладунків святого Юрія, без яких він не може подолати Змія:

1 день – 18 серпняввідна легенда;

2 день – 19 серпня –здобуваємо Шолом пам’яті;

3 день – 20 серпня – здобуваємо Щит перемоги;

4 день – 21 серпня – здобуваємо Пояс істини;

5 день – 22 серпня – здобуваємо Меч духовності;

6 день – 23 серпня – бій Юрія зі Змієм

7 день – 24 серпня

Здобування обладунків відбувається через щоденне переходження програми, але може включати в себе й додаткові елементи до виховної програми ЮМПЗ. Завдання відповідають віку учасників і оцінюються в таборах. Отже, один з куренів, за результатами оцінювання дня, здобуває котрийсь з обладунків святого Юрія.

Коли будуть здобуті всі обладунки, відбувається обряд передачі їх святому Юрію. Юрій одягнутий в обладунки, здобуті лицарями-юнаками, і з хоругвою, зібраною в кінці першого етапу, виїжджає на бій із Змієм. Далі відбувається театралізоване дійство – поборювання змія. Закінчується все видовищною ватрою, яка символізуватиме відродженням України.

4.     Загальна легенда ЮМПЗ

Старі перекази розповідають нам, що у сиву давнину існувала мальовнича країна Україна, яка на весь світ славилася своїми зеленими лісами, синіми озерами, просторими степами та високими горами. Люди, які населяли цей край були працьовитими і мужніми, щирими і розумними. Чутки про багатство краю, лицарську вдачу синів українського народу та майстерність і вроду українських дівчат швидко розлетілася по світу.

Дійшли чутки і до лихого Змія, який захотів завоювати цей багатий край. Але не вдалося йому перемогти синів народу у чесному бою, і задумав він хитрістю та підступом погубити Україну. Знав він, що для того щоб погубити народ, треба знищити його культуру, перекрутити історію (аби наступні покоління не знали правдивої історії своєї Батьківщини), вирвати з серця людей віру в Бога, замінивши його ідолами нових новаторських ідей, знівечити мову. Лише в такий спосіб вдасться поневолити українців та зробити їх своїми рабами.

Триста років відстоювали горді наші прабатьки право бути господарями на своїй землі, право називатися українцями. Сотні, тисячі безіменних героїв поклали голови під блакитним небом на золотих вкраїнських полях, захищаючи Батьківщину. Все здавалося на марне… Із країни із колись золотоверхими містами та чепурними селами, Україна перетворилася на край безнадії, бідності та лиха. Українці терпіли переслідування за свою віру та відданість рідному краю. Люди боялися вслух висловити свою думку, виступити проти змія та його влади, давно вже не посміхалися і не співали веселих українських пісень. На кінець з допомогою чаклунського безчестя попрозкидав Змій славних синів і дочок України по всій планеті.

Змій ликував… Він бачив, як гине український народ.

У палаці Змія працював молодий юнак. Одного разу він почув як Змій говорив:

  • Зло безсмертне! Ніщо і ніхто не зможе мене здолати. Я непереможний, я мудрий і всесильний! Хитрість і підступність – ось моя зброя. Століттями я тяжко працював, стираючи з пам’яті тих батраків їхню історію, поки накінець вдалося забрати у них Шолом пам’яті.

«А й справді, – подумав юнак, – хто забуває минуле, той приречений не мати майбутнього».

  • Ніхто не знає, скільки зусиль я доклав, щоб убити у цих людях віру та забрати в них Щит перемоги, – продовжував Змій.

«Отже, – зрозумів юнак, –  віра дає людям надію на щасливе майбутнє, відганяє страх, дає силу і снагу впевнено крокувати до поставленої мети. Віра – це справді велика сила, адже вона може допомогти моєму народові отримати свободу».

  • А мова? – насміхався пихато Змій, – Яка вона нікчемна і проста. І занадто вже мелодійна, як на мене. Але завдяки їй, я маю Пояс істини!

«Бідний народ, – думав собі юнак. – Людина без мови, як птах без крила, як квітка без тепла, як воїн без зброї. А й справді, слово – це могутня духовна зброя. Його не знищиш, не впіймаєш, не ув’язниш. Слово, як джерельце, що постійно дзюркоче, стрімко біжучи вперед. Мова – це душа народу. Народ без мови, безумовно, приречений».

  • У моїй безцінній колекції моїх здобутків і Меч духовності, який я здобув взявши у полон українську пісню. – Змій намагався пригадати, якусь українську мелодію белькочучи щось собі під ніс. – Вони бунтувались проти мене піснею, кажучи, що вона додає їм сил для боротьби зі мною. Але і цьому я поклав край.

І він зареготав:

  • Нехай згине все, що ще нагадує українцям про те, хто вони такі: вишивка, писанчарство, гончарство, різб’ярство… Залишилося небагато. Коли я викорчую з їх пам’яті і майстерність, тоді ніщо вже їм не нагадає про їх колишню славу. І я накінець буду відчувати себе повновласним володарем на Україні.

Юнак про все почуте розповів одному шанованому і мудрому чоловікові. Зібралась таємна рада. Було вирішено пустити клич по всьому світу, щоб зібралися благородні лицарі-українці та допомогли українському народові здолати Змія, відібравши у нього втрачені колись символи-обереги.

Настав час об’єднатися і всім українцям, що були розкидані по цілому світу. Люди хотіли, щоб Бог дав їм віру у свою перемогу, зміцнив їх сили у боротьбі проти лукавого Змія, просили об’днати усіх українців в одну єдину родину – Україну.

Змій не чекав на такий розвиток подій. Він думав, що знищив цей народ. Та українці виявилися розумнішими за нього, бо народ, який має віру в Бога і віддано служить Йому та своїй державі – НЕПОБОРНИЙ!

PS: Символи-обереги і зараз знаходяться в українській землі. Треба обов’язково віднайти їх. Старі люди кажуть, що як відібрали у Змія Шолом пам’яті, Щит перемоги, Пояс істини і Меч духовності вмить перед ними з’явився у цих обладунках молодий лицар-красень, який дуже був схожий на юнака-слугу, що загинув від рук кровожерного Змія. Сталось іще одне чудо: Бог подарував українцям мир, незалежність і єдність. Тепер потрібно віднайти символи-обереги і повернути українцям віру, історію, мову, пісню, культуру. Нехай кожен відкриє для себе цей край через пізнання її історії, пісенного мелосу та різноманітних народних ремесел, які барвисто прикрашають віночок української спадщини. Лицарі завжди наслідують своїх попередників, підтверджуючи свої чесноти, гідність, мужність. Нехай лихий Змій, який потайки, все одно, деколи робить людям шкоду, знає, що є лицарі на білому світі, які вміють бути вірними Богові і Україні і що нема більше вороття у жахливе минуле.

Відкриваймо планету Україна. Гостинну землю наших дідів та прадідів, щасливий і закоханий у пісню і красу край. Нехай легенда стане дійсністю і підніметься благородний лицарський дух.

4.1 Балада про Україну
(віршована форма легенди ЮМПЗ)
За Остапом Вільшиною

Де квітчасті луги, де шумливі ліси,
Вільна пісня де лине в простори, –
Там жив люд, славний люд, серед праці й краси.
Та занадився Змій всім на горе.
Не квітують луги, не шумлять вже ліси,
Вільну пісню не чуть на просторі, –
Бо позаздривсь лихий, бо позаздрився злий
На багатство і щастя народу.
Він прокравсь уночі до квітучих садів
І підступно ввісні, розкидав по Землі
Славних лицарів вольного люду.
Тільки нарід не вмре поки в серці живе
Рідна мова, пісні та ремесла.
Доки в серці жива щира віра в Христа,
Доки пам’ять віків не скресла
Є надія, що знову відродиться народ,
І Вкраїна перекрасна воскресне.
Розлютивсь хижий Змій і зневіру та тінь
Напустив на людей, що не знали неробства та ліні
Він забрав у них долю, знищив пам’ять про волю.
Полонив всі чесноти народу.
Знелюдніли села, опустіли сади,
Посіріли міста, стихли сріблені дзвони
Гордість зникла з облич і залишила сила.
Та свята та земля, Богом даний той край –
Взявся Юрій Змія долати. Він зібрав цілу рать
Славну лицарську брать, гордих воїв по цілому світу,
Що за рай цей готові стать душею і кров’ю,
Щоб розквітли луги, зашуміли ліси,
Вільна пісня лунала в простори,
Щоб зажив славний люд серед праці й краси
Відродивши чесноти народу.

4.2 Загальна легенда ЮМПЗ для підтабору новаків і новачок

Давно це діялося. Може за наших дідів-прадідів, а може й ще пізніше. Була собі країна, яка славилася на весь світ вишневими садами, високами горами, глибоками морями, співочими птахами, а найбільше своїми синами та доньками. Сини ті були гордими лицарями, що честь народу шанували понад усе, а доньки – прекрасними берегинями, що своєю майстерністю дивували всіх навколо.

Однак з давніх-давен на багатсво і достаток цієї країни, на дружність її людей із заздрістю поглядав лихий Змій. Не давала йому спокою думка, що є народ на світі красивий, мужній, проти якого він безсильний. Задумав він знищити країну Україну. Не зміг він побороти лицарів у чесному бою і вирішив вдатися до чаклунства. Прийшов уночі і з допомогою чаклунського безчестя порозкидав славних синів країни України по всій планеті. Сів святкувати перемогу, бо думав, що тепер і країна пропаде, і лицарі згинуть. Але доньки плекали красу народу і він продовжував жити.

Довго думав підступний Змій і зрозумів, що не переможе того краю, поки не зламає його душі. Дізнався він, що берегинями народної Душі є сім прекрасних князівен: Історія, Віра, Мова, Пісня, Вишивка, Культура, Пам’ять. Збудував лихий величезну темницю і першою ув’язнив Віру народу. Змій висмоктав з неї кров і тоді по всій країні замовкли дзвони в церквах, а люди втратили надію і забули як молитися до Бога.

Другою він ув’язнив князівну Історію. Тоді народ забув про своє походження та про своїх славних героїв, з яких брав приклад і якими пишався.

Та сама доля спіткала князівну Пісню. В цілій країні замовкла музика та спів, не веселився народ на вулицях, не радів на весіллях.

Далі схопив змій князівну Вишивку. Люди перестали одягатися в барвисті народні строї, втратили ремесла, забули стилі і смак народного мистецтва.

Спіткала лиха доля й князівну Культуру. Не знали більше жителі вишневої України, як спілкуватися між собою, почали переймати поганські звички та звичаї.

Змій відібрав у народу князівну Мову. І почали вони говорити засміченою, чужинською та незрозумілою мовою, а свою забули.

Останньою схопив Змій князівну Пам’ять. І незнали більше жителі України хто вони, хто їхні предки та яке їх завдання на цій землі.

Але тільки змій почав наближатися до Душі, перетворилася вона на Веселку та розсипалася сонячними промінчиками, потрапляючи в серця лицарів. І почали творитися дивні дива. Лицарі, які зберігають у своїх серцях частинки душі народу, збираються в дорогу, щоб разом визволити князівен, подолати змія та відродити душу народу.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Оцінка *