Фотографія автора

Кваліфікаційні тренінги для юнацтва (11-13 рр; 14-16 рр; 17-18 рр.)

вишколи, гурток

 

Завантажити проект в форматі PDF можна тут.

Мета проекту:  розвивати в юнацтва навичок аналізу, вміння працювати в команді і розуміння цінності командної роботи, розбір особистих можливостей та будування планів на майбутнє як пластове так і позапластове життя; допомогти юнацтву розставляти самостійно пріоритети.

Готувати юнацтво до вирішення різноманітних проблем, допомогти визначати своє місце в суспільстві, навчити якісно організовувати проекти, планувати свій час і роботу, допомогти із визначенням свого потенціалу, профорієнтації та мотивувати до особистісного розвитку.

Актуальність теми проекту: пластові проби є «прожитковим мінімумом» для сучасного юнацтва. Для розвитку дітей різного віку потрібно значно більше. Зокрема, тренінги такого характеру сприяють юнацтву у їхньому особистісному рості, дають можливість розібратись у своїх можливостях, способі їх застосування, відкривають бачення подальшого розвитку, проектують пластові навики на їхнє майбутнє життя, дають мотивацію для нових дій.

Короткий опис проекту: в проекті описано пропонований план тренінгів зі змістом гутірок та інтерактивів. Окремо прописано план тренінгів для трьох вікових груп із прикладами презентацій для проведення та ігор для закріплення.

Інформація про реалізацію проекту: проект було успішно зреалізовано тричі протягом двох років в курені імені Анни Ярославни, такі тренінги і надалі регулярно будемо проводити в курені.

Розділ 1. Кваліфікаційні тренінги для юнацтва (11-13 років)

Очікуваний результат: в першу чергу – мотивація юнацтва; розважально-ігрова форма, яка навчить їх аналізувати, зрозуміти свої можливості, свою роль, що впливає на них та на їхній розвиток; розкритт тем, які звернуть їхню увагу на важливі речі, яким вони не надавали раніше належного значення; проведений спільно час, що об’єднає трішки команду куреня, зблизить із Кадрою Виховниць/Виховників;Мета: розвивати в юнацтва навичок аналізу, вміння працювати в команді і розуміння цінності командної роботи, розбір особистих можливостей та будування планів на майбутнє як пластове так і позапластове життя; допомогти юнацтву розставляти самостійно пріоритети;

План:

  • Командність.
  • Особисті фінанси.
  • Організація особистого часу.
  • Зняття обмежень.
  • Цінності.
  • Слідуємо патрону/патронесі куреня
  • Чого я досягнула/досягнув на даному етапі? Яка моя подальша роль? Що ще я можу взяти для себе в Пласті? Що можу віддати Пласту в подальшому?

1.1. Командність

В цьому напрямку намагаємось подати юнацтву основні принципи роботи в команді.  Для того, аби показати важливість командної роботи проводимо паралелі між можливими результатами роботи в групі однодумців та роботи наодинці на прикладі організації пластових заходів.

Визначаємо основні пункти присутні в командній праці:

  • Наявність спільної мети;
  • інтенсивне співробітництво;
  • чітко розподілені рольові відносини, ієрархія та завдання;
  • присутнє невід’ємне лідерство (формальне чи неформальне) [тут, коротко роз’яснюємо значення цих форм лідерства];
  • згуртованість колективу;
  • комунікація;
  • слідування об’єднуючим традиціям (досвіду попередників, курінним традиціям);
  • дотримання усталених в курені (чи іншій групі) усталених методів вироблення колективних рішень;
  • сприятлива атмосфера;

Додаємо до цієї теми пробні завдання роботи в команді із можливістю вирішення єдиної проблемної ситуації разом чи із розподілом ролей в команді та поставленою ціллю.

Для засвоєння та розваги пропонуємо юнацтву пограти в ігри:

  • Скотч http://youtu.be/C4Q_s0_txrQ
  • лабіринт (коли всі разом допомагаємо одній людині з команди пройти певний лабірит, кожен отримує свою роль на певному етапі даного лабіринту)
  • павутинка (заплутуємось тримаючись за руки та розплутуємось із клубочка не розриваючи при цьому рук)
  • коло цифер (всі учасники кола мають полічити до 10-20 із закритими очима, не домовляючись про послідовність. Кожен в колі має назвати якусь із цифер по черзі. При кожній помилці починаємо спочатку. гра на відчуття)
  • Асоціації (вибирається ведучий, який загадує когось із присутніх. Йому по черзі задають питання: “якби це було дерево, то яке?” , “якби квітка/тварина/погода то яка?” Відповідно  ведучий відповідає і завдяки таким асоціаціям гравці вгадують хто це.)
  • “Не смійся” (всі гравці сідають навприсядки в коло, ліву руку всі ставлять на праве коліно лівого сусіда( роблять  собі таку опору). Всіх попереджають що сміятись не можна. Є один ведучий який проводить якусь маніпуляцію з правим сусідом правою рукою (наприклад щипає чи тягне за вухо) – всі по колу мусять повторити. По черзі вибувають ті, хто засміялись + важливо не розвалити коло.)

1.2. Особисті фінанси

В цій темі розкриваємо юнацтву важливість заощадження власних фінансів, можливості для цього, даємо підказки щодо якісного “пластового заробітку”.

Важливо донести до юнацтва багато моментів, які сприятимуть їм у подальшому житті. Зокрема, те, що кошти не беруться нізвідки і що їх бездумна розтрата може привести до втрати багатьох життєвих цінностей. А розумне управління ними може сприяти особистісному успіху та розвитку багатьох дуже корисних життєвих навичок в майбутньому.

Тут, показуємо в малюнках довгий шлях, яким кошти в такому віці потрапляють до рук дітей, якою працею їх заробляють батьки. Тоді на противагу показуємо спосіб їх використання: бездумне викидання на непотрібні та плинні речі, які швидко зникають і не залишають сліду в їхньому житті та на речі чи ресурси, які пригодяться для особистісного розвитку та стануть вкладенням в майбутнє.

Також, пропонуємо їхній увазі різні приклади “пластового заробітку”:

  • вертепи/меланки\щедрування;
  • благодійні ярмарки із рукодільних речей, випічки і т.д.
  • проведення різнорідних майстер-класів;
  • допомога у сфері поширення інформації (за згоди батьків і виховника)
  • інше …

Разом, у фасилітативній формі, проектуємо їхні можливі результати в майбутньому, чим мотивуємо їх до ощадливості та уважності до особистих фінансів. (Це проводимо у формі гри з монетами)

 

1.3. Організація особистого часу

В цій темі можемо подавати різноманітні форми навчань із тайм-менеджменту. Головне, розкрити основні принципи правильного планування свого часу та розставляння пріоритетності завдань і справ. Все обов’язково подаємо із численними малюнками, які добре закарбуються в пам’яті юнацтва і до яких вони асоціативно звертатимуться при плануванні особистого часу.

Такі принципі варто розкрити:

  • поділ завдань на самостійно визначні типи (напр.: невід’ємні складові мого часу; неочікувані завдання;  те, чого хочеться мені; те, про що мене попросили; далекоглядні плани; і т.д… )
  • кольорова розгалужена картинка;
  • розставлені пріоритети (одна-дві-три зірочки, чи щось схоже на власний смак);
  • візуалізація;
  • спроба прогнозувати час на виконання певних завдань і дотримуватись його, при потребі розумно коригувати;
  • інше …

 

Тут, також пропонуємо дітям спробувати користуватись додатками Google Assistant, Google Keep, Trello, Scram Deskom (вдома на стіні;)), та будь чим іншим, що їм буде до вподоби.

Для зручності https://prezi.com/895gc-l5upvf/presentation/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

1.4. Зняття обмежень

Тут проводимо з дітьми розвиваючі гри на розкриття власних можливостей.

  • гра “Я тобі розповім”. Юнак/юначка вибирає серед багатьох випадкове значення (зазвичай значення помірно складні, як от “лідерство”, “менеджмент”, “фасилітація”, “фандрайзинг”, “рефлексія” тощо), та отримує декілька ключових слів за допомогою яких він/вона має перед аудиторією розкрити значення слова та пояснити його іншим і собі). Гра допомагає дітям вийти за рамки і вчитись асоціативному мисленню.

1.5. Цінності

В цій темі розкриваємо юнацтву поняття цінностей, їх важливість вміння їх розпізнати та правильно їх розміщувати у свому житті.

  • Основні життєві цінності;
  • Як ми бачимо наші потреби і які вони насправді;
  • Що таке гармонія і як до неї сягнути?
  • Які потреби в нас від суспільства в якому ми виховуємось?
  • Як розставляти пріоритети?
  • + мотиваційні вислови для настрою;)

[Презентація додається] https://prezi.com/dm04ta6reeny/presentation/

 

1.6. Слідуємо патрону/патронесі куреня

Оскільки одним із важливих об’єднуючих факторів в нашій організації є патрон/патронеса нашого юнацького куреня, то пропоную в цій темі виокремити важливі життєві досягнення та принципи цієї постаті, усі гарні риси, які вартують наслідування. Все це подати у малюнках та тезах. Можна у формі складання інфографіки його/її досягнень, внесків в історію, цікавих фактів із відповідними рисунками.

Подати у такій формі, аби змотивувати юнацтво до наслідування позитивних рис цієї особи та почуття гордості від перебування у курені з цим іменем, що сприятливо повпливає як на окремих юнаків/юначок, так і на команду куреня вцілому.

 

1.7. Чого я досягнула/досягнув на даному етапі? Яка моя подальша роль? Що ще я можу взяти для себе в Пласті? Що можу віддати Пласту в подальшому?

         Цей етап тренінгів є швидше завершальною рефлексією, на мою думку, обов’язковою (чи то важливою).

Тут у фасилітативній формі вибудовуємо:

  • великий “корінь” досягнень станом на сьогодні, та велике “деревце” майбутнійх звершень (можна командно, можна особистісно)
  • малюємо сонечко і додаємо промінчики
  • наповнюємо “поливачку” вже осягнутими навиками, якою поливаємо “квітку/вазоночок” потенційних здобутків
  • інше …

Посилання на диск:

https://drive.google.com/open?id=1s9jAEouAeN14KUmxBDQyB-XXhsToyvFuBen-WRwGW1A

 

Розділ 2. Кваліфікаційні тренінги для юнацтва (14-16 років)

Мета: готувати юнацтво до вирішення різноманітних проблем, допомогти працювати в команді і визначати своє місце в суспільстві, навчити якісно організовувати проекти, планувати свій час і роботу, допомогти із визначенням свого потенціалу профорієнтації та мотивувати до особистісного розвитку.

Очікуваний результат: посприяти юнацтву у особистісному рості, у вирішенні власних вікових проблем, відкрити всі можливі потрібні і важливі питання, за якими мало хто з них самостійно звернеться у пошуку; зближення із командою куреня, та допомога у вирішенні різного роду проблемних питань.

План:

  • Конфліктність. Розрив поколінь.
  • Побудова презентації та елементи виступу.
  • Профорієнтація.
  • Управління проектами.
  • Провід: на що це схоже? Яким повинен бути провід?
  • Емоційний інтелект
  • Чого я досягнула/досягнув на даному етапі? Яка моя подальша роль? Що ще я можу взяти для себе в Пласті? Що можу віддати Пласту в подальшому?
  • Співпраця між молодшим та старшим юнацтвом

2.1. Конфліктність. Розрив поколінь

В цій темі пробуємо розкрити суть конфлікту, його негативні та позитивні впливи. Подаємо для ознайомлення основні причини виникнення та способи вирішення.

Тези:

  • конфліктні взаємодії всередині і між поколіннями одночасно можуть руйнувати і зміцнювати взаємозв’язки і відносини;
  • в основі міжпоколінних конфліктів лежить одвічне протистояння світоглядів старшого та молодшого покоління, а обмін думками та баченнями між сторонами породжує неймовірно цікаві, грунтовні та несподівані ідеї;
  • часто конфлікт поколінь породжується найпростішим – різниці у формі подачі того чи іншого бачення, отож, діалог і спокійне розширене обговорення доводять сторони до консенсусу;
  • виникнення конфлікту також часто обумовлене різницею ідеалів, цінностей, потреб, запитів, орієнтацій, цілей.
  • конфлікт – результат неправильного вибору взаємодії із ближнім.

Для опрацювання спільно з юнацтвом такої теми пропоную підготувати низку штучно створених конфліктних ситуацій, та дати можливість кожному особисто або в командах опрацювати їх і знайти способи вирішення.

  • курінна суддя не повідомила вчасно курінь про акцію, оскільки в неї виявились непередбачувані сімейні обставини. Курінна не задоволена такою безвідповідальністю. Курінь не потрапив на акцію. Суддя наполягає на тому, що сімейні проблеми в цей момент були для неї найважливішими.
  • дві юначки на сходинах здавали одну і ту ж точку своїй виховниці. Одній точку було підписано, іншій було сказано допрацювати. Обидві були впевнені у своїй силі, але одна залишилась задоволеною, інша – ображеною. Та що не здала точку звинувачує виховницю у необ’єктивності.
  • Інше …

Також, для кращого розуміння суті конфлікту пропонується всім разом малювати схему “Корабля та айсберга”, на якій спільно визначаємо що наповнює весь об’єм асберга: надводна частина – найочевидніші фактори, підводна – численні непомітні фактори, які і становлять всю сутність конфлікту.

2.2. Профорієнтація

Цю тему пропоную для розбору різних життєвих позицій, для визначення своєї орієнтації юнацтвом та для окреслення свої можливостей;

Такі пункти вартує розглянути:

  • тести на орієнтацію в суспільстві;
  • які запитання варто ставити перед собою аби зрозуміти себе і своє призначення?
  • піраміда Маслоу – чудовий спосіб окреслити основні потреби, та спроектувати їх на себе;
  • цікаві мотивуючі фрази;
  • не забути прив’язати все до перебування юнака/юначки в організації Пласт та дати зрозуміти всі можливості які вона відкриває;

Для зручності https://prezi.com/t4xgqmdluqlc/presentation/

http://prezi.com/t4xgqmdluqlc/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

Пропоную також, у формі гри кожному уявити і намалювати себе через 15 років і представити те, ким кожен можливо стане за цей час, чого хоче і зможе досягнути, як реалізує себе в пластовому та позапластовому житті, яких цілей та здійснення мрій планує сягнути;

 

2.3. Управління проектами

https://prezi.com/squpifecvt0o/untitled-prezi/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

2.4. Провід: на що це схоже? Яким повинен бути провід?

         Тут варто донести до юнацтва роль проводу в курені та в ораганізації проектів.

Також, пропоную зачепити засади доброго провідництва:

  • збереження ненав’язливої дисципліни в команді та чіткої ієрархії;
  • ведення діалогу у кожній сумнівній чи незрозумілій ситуації;
  • хороший провідник – чітко окреслює завдання, долучається до роботи, допомагає, підтримує, розуміє, вникає, цікавиться.
  • команда провідників взаємодіє зі своїми підопічними, працює пліч-о-пліч і водночас на своїй ділянці;
  • провід (провідник) спрямовує, а не наказує.
  • інше …

В цій темі пропоную згадати про те, що Пласт виховує, також, провідників суспільства. В основі пластової методи виховання, системи провідництва в гуртках, куренях та вищих структурних одиницях залишається мета: виховання правильних лідерів та провідників, творців якісних та ефективних команд різного рівня. І це дає змогу юним і старшим пластунам як вчитись цих принципів в середині організації, так і проектувати це на власне життя та на професійну діяльність.

 

2.5. Емоційний інтелект

Неймовірно цікава тема, яку рекомендую розкривати для старшого юнацтва.

Такі складові пропоную розкрити в цьому напрямку:

  • що таке емоційний інтелек і “з чим його їдять”?
  • рівні самоконтролю та розуміння проявів складових емоційного інтелекту;
  • як розвивати свій EQ і як його використовувати собі на користь;
  • шляхи саморозуміння та самоаналізу;
  • складові мотивації – обов’язкові до запам’ятовування;
  • приклади емпатії та пояснення їх виникнення;
  • вміння спілкуватись та керувати своїми емоціями;
  • мотивуючі вислови для настрою..
  • інше …

Для зручності https://prezi.com/pln_ekh3rjrw/eq/

 

2.6. Чого я досягнула/досягнув на даному етапі? Яка моя подальша роль? Що ще я можу взяти для себе в Пласті? Що можу віддати Пласту в подальшому?

Цей етап тренінгів є швидше завершальною рефлексією, на мою думку, обов’язковою (чи то важливою).

Тут у фасилітативній формі вибудовуємо:

  • великий “корінь” досягнень станом на сьогодні, та велике “деревце” майбутнійх звершень (можна командно, можна особистісно)
  • малюємо сонечко і додаємо промінчики
  • наповнюємо “поливачку” вже осягнутими навиками, якою поливаємо “квітку/вазоночок” потенційних здобутків
  • інше …

 

2.7. Співпраця між молодшим та старшим юнацтвом

         Тут дуже важливим є, як на мене, подати старшому юнацтву модель співпраці а не керівництва. Для цього варто говорити про такі моменти:

  • приклади співпраці (взаємодії) різновікових груп;
  • протилежності: робота наодинці (всі негативні аспекти) та робота у команді;
  • позитивні моменти співпраці в курені між молодшим і старшим юнацтвом: передача досвіду, подача прикладу, розвиток, участь та почування важливості кожного;
  • один з вагомих аргументів – можливість внести добру лепту в чиєсь життя своїм взірцем або своїми ділами;
  • якісні “плоди” такого роду співпраці на прикладі стабільного прогресивного розвитку гуртка/куреня: наставництво, кураторство, незначні якісні перепади в щорічній зміні каденцій проводу, плинність спільних цілей, передача досвіду, …;
  • інше …;

Для зручності https://prezi.com/mr1uxwrao0bj/presentation/

 

https://prezi.com/mr1uxwrao0bj/presentation/

 

Посилання на диск:

https://drive.google.com/open?id=1WMbK4uIUOA_kqFCsF4SCc3jjS4iIBSKKZCePmEvy–k

 

 

Розділ 3. Кваліфікаційні тренінги для юнацтва (17-18 років)
(пропонується працювати в цих напрямках і з юнацтвом від 16 років)

Мета: готувати юнацтво до інструкторства, роботи з дітьми, участі у проводі курінного табору, допомогти розбирати проблеми, що виникають на даному етапі пластування, навчити якісно організовувати проекти вищого рівня, планувати свій час і роботу, допомогти із визначенням свого потенціалу профорієнтації та мотивувати до подальшого особистісного розвитку.

Очікуваний результат: відкрити старшому юнацтву можливості до подальшого розвитку в Пласті та в життті загалом, самовираження та застосування своїх вмінь набутих протягом років в юнацтві в дії. Важливим результатом також є якісно підготоване юнацтво до інстуркторства та організації курінного табору, як найважливішої події в житті куреня.

Пропоновані теми для тренінгів:

  • перехід до дорослого життя. Що далі?
  • курені УСП – як бавитись далі?
  • інструкторство
  • Курінний табір
  • Виховництво
  • Моя професія

Тут не подаю жодних внутрішньо курінних матеріалів напрацьованих мною для цієї вікової групи, адже в кожного куреня свої традиції, ідеали та досвід роботи.

 

Окремі пропозиції:

3.1. Перехід до дорослого життя. Що далі?

Важливим є поданий приклад для юнацтва цього віку, зближення з цією віковою групою способом розкриття цікавих “секретів”, передачею неоціненного досвіду. Важливими є відверті розмови з приводу мотивації до подальшої праці з приведеннями власних прикладів. Необхідно показати старшому юнацтву скільки всього ще попереду, наскільки багато є шляхів розвитку і скільки всього можна отримати для себе від роботи з дітьми, від поєднання обраного ними фаху зі своєю пластовою діяльністю, від поширення своїх ідей серед однодумців.

3.2. Курені УСП – як бавитись далі?

Простим способом, через гарні картинки, легенди цікаві розповіді із власного юнакування вартує заохотити старше юнацтво до обрання свого нового середовища та своєї нової сфери зацікавлень. В багатьох куренях це відбувається з раннього віку і буквально “по замовчуванню”) Проте, варто відкрити для старшого юнацтва “усі карти”, всі цікавинки, аби була змога зробити вибір.

3.3. Інструкторство / Курінний табір / Виховництво

В цій сфері все надто особливим є у кожному маленькому середовищі куренів, проте, одна фраза є особисто для мене дуже важливою: “До певного віку ми вчимось отримувати багато від Пласту, а ще ціннішим є вміння віддати згодом в рази більше..”

3.4. Моя професія

Важливим є цікавитись вибором свого юнацтва майбутнього фаху, допомогти в цьому питанні, знову ж, бесідувати на цю тему із використанням власного прикладу, підказувати, як побороти певні труднощі, і одним з головних моментів, у моєму баченні, є розкриття можливостей переплетення свого фаху із пластовою діяльністю, адже, в будь якому віці,  Пласт залишається незамінним середовищем для самореалізації!

Посилання на диск:

https://drive.google.com/open?id=1Rv5wylyV_BHl7cELcUNntxnp4GnZKk2TUSMKzQqi5o8

Розділ 4. Інструкції/примітки:

  • в моєму баченні ці програми мають слугувати своєрідним каркасом, інструкцією, за якою будь-хто із легкістю зможе приготувати подібні інструктажі для свого юнацтва відповідно до вимог, запитів і етапу розвитку куреня;
  • дані тренінги успішно проводимо за напрацьованою інструкцією протягом 2-ох років в курені ч.36 імені Анни Ярославни;
  • в кожному файлі є посилання на деякі пропоновані мною презентації; самих презентацій до кожної теми є більше, проте не надані мною тут презентації є дещо специфічними і по них я надала лише напрямні до кожної теми; при бажанні можу поділитись ними із зацікавленими в цих питаннях особами;
  • всі вікові категорії є умовними і, звісно, вікові групи можна коригувати на власний розсуд і бачення;
  • рекомендую обирати для таких тренінгів першочергово інструкторів/виховників із свого КВ, що сприятиме зміцненню відносин в курені;
  • також, поділюсь, що ми започаткували в своєму курені таку традицію: за проходження таких тренінгів наші юначки отримували маленькі фіолетові гудзички на плечики однострою, що свідчило про (умовно) перехід на новий рівень і сприяло мотивації; (можна використовувати подібні способи відзнак)
  • пробуємо започатковувати також таку традицію: проходження/не проходження тренінгів для старшого юнацтва допускає або не допускає їх до участі у проводі курінного табору; звісно формат, абсолютно не жорсткий, і ми працюємо над своєрідним опитником або пробним проектом перш ніж допускати юнацтво до проводу табору; (все це лише на  стадії розробки)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *